2024-04-02, 13:57
Medlem
TrippyMommos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dsfarfeg
Monero går inte att spåra.

Okej, tack. Ska läsa vidare om det!

EDIT: Vi snabb googling hittade jag:

"However, it's worth noting that while Monero offers a high degree of privacy, it's not entirely untraceable. Theoretical weaknesses in the currency's privacy features could potentially be exploited, although this requires sophisticated analysis and is not as straightforward as tracing Bitcoin transactions. In addition, regulatory efforts and advances in blockchain analysis techniques continue to evolve, potentially impacting how effectively transactions in Monero and similar cryptocurrencies can be traced in the future.

Overall, the traceability of cryptocurrency transactions depends largely on the specific blockchain's features and the tools and methods used by those attempting to trace the transactions. While Bitcoin offers a level of transparency that can be exploited for tracing, Monero's design presents significant challenges, requiring more advanced and specialized techniques to attempt any form of tracking. As the blockchain technology continues to develop, so too will the methods for analyzing and tracing transactions within this evolving digital landscape."

Känns som att DET GÅR att spåra men svårt. Frågan är vilka som är kunniga nog för att spåra transaktionerna?
Senast redigerad av TrippyMommo 2024-04-02 kl. 14:02.
Citera
2024-04-02, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrippyMommo
Okej, tack. Ska läsa vidare om det!

Vill förtydliga:
Anledningen till varför du ska skicka till en privat plånbok först är för att det enda en exchange kan se är adressen du skickar dina monero till. Efter det så tar det stopp och de kan inte se hela transaktionskedjan, det vill säga (som exempel) att du skickar från kraken -> Din plånbok -> Archetyp.
De ser endast att du skickat till din privata plånbok, sen tar det stopp. Därför ska du alltid skicka till en privat plånbok först.

Det är inte olagligt att köpa Monero, eller någon krypto. Vad du gör med pengarna (finansierar terrorister, köper droger, etc) är en annan femma.
Eftersom monero inte kan spåras så döljer du helt enkelt vad du gör med dina pengar ifall du skickar dom först till en privat plånbok.
Citera
2024-04-02, 14:03
Medlem
TrippyMommos avatar
Citat:
Vill förtydliga:
Anledningen till varför du ska skicka till en privat plånbok först är för att det enda en exchange kan se är adressen du skickar dina monero till. Efter det så tar det stopp och de kan inte se hela transaktionskedjan, det vill säga (som exempel) att du skickar från kraken -> Din plånbok -> Archetyp.
De ser endast att du skickat till din privata plånbok, sen tar det stopp. Därför ska du alltid skicka till en privat plånbok först.

Det är inte olagligt att köpa Monero, eller någon krypto. Vad du gör med pengarna (finansierar terrorister, köper droger, etc) är en annan femma.
Eftersom monero inte kan spåras så döljer du helt enkelt vad du gör med dina pengar ifall du skickar dom först till en privat plånbok.

Jag förstår! Så om jag vill "tvätta" kryptos, så ska man växla sitt innehav till Monero och sedan till ny plånbok. Sen skulle jag kunna swappa igen mot ex Bitcoin men man kan ej se vart dom kom ifrån, right?
Citera
2024-04-02, 14:07
Medlem
Citat:
Jag förstår! Så om jag vill "tvätta" kryptos, så ska man växla sitt innehav till Monero och sedan till ny plånbok. Sen skulle jag kunna swappa igen mot ex Bitcoin men man kan ej se vart dom kom ifrån, right?

Låter som det skulle, typ, fungera som en mixer. Har aldrig tänkt på det förut då jag aldrig haft behovet av att "tvätta" mina kryptos. Jag köper exklusivt för privat bruk, mellan 5-20g weed/hasch i månaden, och har aldrig haft behovet att skydda mig så extremt att jag behöver köra en mixer.
Citera
2024-04-02, 14:26
Medlem
Citat:
Vill förtydliga:

Vet du om desamma gäller om man köper monero via Moon pay direkt via cake wallet appen som erbjuder sån funktion där summan går direkt till ens plånbok på cake, alltså icke spårbart säkert att sen föra till DN fast köpet gjordes i samma app med kreditkort etc?
Citera
2024-04-02, 14:34
Medlem
Smittorisks avatar
Citat:
Vilken/vilka SKA man använda?

https://archetyp.cc

Använd enbart den sidan. När du har ett konto så kan du använda private mirror.

Googla aldrig, klicka aldrig på nå länkar och lyssna inte på folk som skriver andra adresser än just https://archetyp.cc
Citera
2024-04-02, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trewq58
Vet du om desamma gäller om man köper monero via Moon pay direkt via cake wallet appen som erbjuder sån funktion där summan går direkt till ens plånbok på cake, alltså icke spårbart säkert att sen föra till DN fast köpet gjordes i samma app med kreditkort etc?

Det blir ju en kedja i form av MoonPay -> Privat plånbok -> DNM så jag tror det borde vara säkert, men som jag så skrev jag att jag tror, alltså inte vet till 100%.
Om du vill vara på den säkra sidan så är det bättre att du skapar en till plånbok och gör en extra överföring för säkerhets skull.
Monero är extremt billigt att göra överföringar på (default, alltså ifall du själv inte ökar transaktionsavgiften).

EDIT:
kikade på moonpays hemsida men dom säljer ju inte XMR/Monero.
Pratar du om bitcoin-köp just nu eller?
Senast redigerad av Dsfarfeg 2024-04-02 kl. 14:45.
Citera
2024-04-02, 14:56
Medlem
mitt.liv-Fiaskots avatar
vet ni om nåt svenskt rättsfall där nån slutkonsument på en marknad som flugsvamp eller liknande (nu pratar jag inte säljare som köper partier för 1000000 kr utan om kunder som köper lite knark för typ 1200 spänn nån gång) åkt dit genom att polisen spårat bitcoin från köparen till plånbok, till marknad till säljare

Jag tänkte, folk kanske är onödigt nojiga som kund ärr med att scrambla bitcoinkedkor osv? Har polisen ens de resurserna att kartlägga sånt för brott av normalgraden?
Citera
2024-04-02, 15:31
Medlem
TrippyMommos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smittorisk
https://archetyp.cc

Använd enbart den sidan. När du har ett konto så kan du använda private mirror.

Googla aldrig, klicka aldrig på nå länkar och lyssna inte på folk som skriver andra adresser än just https://archetyp.cc

Okej! Tack!
Citera
2024-04-02, 15:32
Medlem
TrippyMommos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitt.liv-Fiaskot
vet ni om nåt svenskt rättsfall där nån slutkonsument på en marknad som flugsvamp eller liknande (nu pratar jag inte säljare som köper partier för 1000000 kr utan om kunder som köper lite knark för typ 1200 spänn nån gång) åkt dit genom att polisen spårat bitcoin från köparen till plånbok, till marknad till säljare

Jag tänkte, folk kanske är onödigt nojiga som kund ärr med att scrambla bitcoinkedkor osv? Har polisen ens de resurserna att kartlägga sånt för brott av normalgraden?

Ja men verkar som de e monero man ska använda för att inte kunna bli spårad? Och nej, aina har knappt tid med morden hahaha tror inte de har tid o jaga 5or på darknet haha
Citera
2024-04-02, 16:01
Medlem
Flouvonnes avatar
Citat:
Ja men verkar som de e monero man ska använda för att inte kunna bli spårad? Och nej, aina har knappt tid med morden hahaha tror inte de har tid o jaga 5or på darknet haha

Monero transaktioner ska generellt vara mycket svårare att spåra jämfört med bitcoin, men vet inte detaljerna kring hur det fungerar.
Citera
2024-04-02, 16:07
Medlem
Smittorisks avatar
Klart att det går att spåra monero. Det är en fråga om resurser hos polisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in