Citat:
Ursprungligen postat av
st33r
Jag råkade ut för beslag, hembesök och postkontroll redan innan postlagen gick igenom.
Jag har märkt att när ämnet kommer upp finns det ett fåtal individer som går på väldigt hätskt och hävdar att det är en "myt" att det inte finns några risker, att folk ljuger eller är paranoida osv.
Ibland undrar jag om det här är personer som har intressen i försäljningen, typ nån darknet-aktör eller så, som har folk ute för att gjuta olja på vågorna så att säga. Försöker intala folk att det är mer ovanligt än det är. För att det gagnar affärerna bäst.
PS. Jag vet att de flesta inte råkar ut för beslag. Men jag tror att de som råkat ut för beslag tenderar att dra sig tillbaka från knark-internet eftersom det ofta ingår att man kollat upp deras nättrafik. Så det är helt klart fler som råkar ut för det än man får intrycket när man läser forum. Speciellt forum av typen av "Flugforum" där folk som råkat ut för nåt kallades "polisinfratörer" och anklagades för att ljuga.
Att polisen ibland lyckats ta beslag i postgången vet jag mycket väl, och du har ju varit med om att brev blivit beslagtaget och även en husrannsakan, övriga som inte fått sitt paket senaste tiden har antingen bara inte fått det, eller fått ett ”brev från polisen” nerpulat i ett vadderat kuvert.
Det jag sagt tidigare i tråden är att det inte genomförs massiva kontroller på postens alla terminaler, men tyvärr är folk så skadade av sina missbruk så dom lever i en onödig stress pga snut-noja bara för ett brev inte kommit fram. Försöker man förklara det för folk så är det alltid samma motbevis som skrivs ”ja men säljaren sa att polisen hade insats” ”ja det är massor av säljare som har dispyter nu, så det måste vara polisen som tagit alla brev” . Det var väl inte länge sedan media skrev om hur postnords personal inte brydde sig om den nya lagen, som förövrigt inte tvingar dom att rapportera misstänkta försändelser, utan dom får göra det om dom vill.
Såg nån som snackade om att polisen hade tränat upp en mängd ”extrahundar” som man nu nyttjade för att springa runt bland brev hos postnord. Vet inte om denna bara har en skev verklighetsuppfattning eller blivit lurad av någon den känner, men det är inte så att en narkotikahund ”tränas upp” på någon vecka för att leta droger.
Det krävs ju både lång träning och att det finns en hundförare ledig för att något sådant skulle kunna genomföras, och med tanke på den våldsvåg som varit tidigare i år så tror jag även att de få hundar som finns inom polisen används för andra typer av sök, typ husrannsakan osv. hos en gängkriminell.
Det är för mycket arbete för polisen att genomföra dessa kontroller,och för att det resulterar i nerlagda ärenden då den misstänkte nekar. Större chans att polisen punktspanar på brevlådor som hotspots för just en typ av försändelse (om postnord t.ex tömmer lådor som ofta innehåller buntar med likadana brev så kommer det rapporteras till polisen som då sättet span på dessa lådor i hopp om att ta fast de som säljer/packar/postar.
Såg även i en annan tråd att någon länkade till ett beslut om snabbare lagföring och gjorde den fantastiska kopplingen att det skulle vara relaterat till knarkbrev.. Ingenstans i den texten nämndes något om varken försändelser eller insatser, utan det var en åklagare som yttrade sig om att lagföring går snabbare nu vilket frigör resurser inom rättsväsendet. Det begås mängder med brott som dessa nu kan hantera, inte bara narkotikabrott specifikt genom posten, men paranoida pundare och annat tappat folk (det är bara läsa tråden för att förstå att det inte krävs någon form av högre intelligens för att handla på nätet, främst på fs4) tror att det såklart är därför dom inte får sin post och sprider sen den infon vidare och rykten startar helt utan grund. Bara en sån sak som när det började snackas om att folk blivit delgivna misstanke i samma brev som det varit narkotika och folks antagande och rykten om polisen insatser gör att fler vendors prövar lyckan att blåsa folk för att skylla ifrån sig på posten/polisen. För att en narkotikalangare skulle vara oärlig skulle ju aldrig kunna förekomma, utan det är dumma postnord som gör så folk blir lurade på sina pengar!
Det finns ju även vendors som aldrig lyckad få sina brev bortslarvade eller beslagtagna, är det vara ren tur för dessa eller kan det vara så att dom faktiskt skickar alla sina brev medans andra vendors inte gör det?
Finns ju säljare som varit med sen FS2 som i perioder haft mycket dispyter och borttappade brev men ”studsat tillbaka” och pga sin tid som säljare anses vara grön för dom funnit länge, sannolikheten är bra mycket större att det är oroliga säljare som lyckas övertala begåvningsreserven att polisen tagit breven än att postnord skulle ha riktade insatser, annars hade fler folk blivit tagna av polisen.
Det är ju ytterst sällan folk faktiskt blir delgivna misstanke när brev försvinner, oftast låter det typ ”inget brev men inte heller besök från polisen, har beställt från andra vendors som kommit fram så måste varit postnord som snott det”! Hela den meningen är så efterbliven, men ändå ser man den år efter år på div. forum..