2023-10-02, 20:44
Medlem
Flera som verkar ha problem med TOR och Windows Defender.
Windows Defender rapporterar TOR som en Trojan (Trojan:Win32/Malgent!MTB).

Fix:

(Notera, detta är hur man gör på Windows 10, så stegen kan skilja sig lite från andra versioner)

1. Sök efter "Windows Security"
Alternativt
Högerklicka på "Windows Defender"-ikonen nere i högra hörnet på skärmen och välj "View Security Dashboard".
2. Klicka på "Virus & Threat Protection" (Första alternativet i listan, den som har en ikon som ser ut som en sköld på sig)
3. Klicka på "Protection History"
4. Klicka på "Threat removed or restored" (alltså, det entry som gäller just för TOR)
5. Acceptera "UAC"
6. Återställ den borttagna filen.

Genom att återställa det som tagits bort så "white-listar" du även TOR i framtiden (iallafall just denna versionen av .exe-filen) tills en ny version av TOR kommer ut.
Citera
2023-10-02, 20:54
Medlem
Tack för svar och hjälp.

Jag tar bort Tor och installerar igen. Vad tror ni om det?
Eller av installera Windows Defender också?
Måste ju ha något.
Fan vad dålig jag är på IT säkerhet : /.
Noga när det fungerar men nu. Vad är det här?

Är Tor utsatt för attack? Kan inte tänka mig att Windows Defender, endast är orsaken.
Senast redigerad av King Devil 2023-10-02 kl. 20:57.
Citera
2023-10-02, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av King Devil
Tack för svar och hjälp.

Jag tar bort Tor och installerar igen. Vad tror ni om det?
Eller av installera Windows Defender också?
Måste ju ha något.
Fan vad dålig jag är på IT säkerhet : /.
Noga när det fungerar men nu. Vad är det här?

Är Tor utsatt för attack? Kan inte tänka mig att Windows Defender, endast är orsaken.

Det är en "false-positive" som Windows Defender markerar TOR som.
Detta är väldigt vanligt bland flera olika anti-virus, och i detta fall råkar det just vara senaste versionen av TOR och Windows Defender som råkat ut för detta.

TOR är inte utsatt för en attack...
Om du hade spenderat 5 sekunder på att googla på detta så skulle du funnit massor av artiklar om detta.
Jag gjorde precis själv en googling genom att bara skriva "windows defender tor" och fick MASSOR med nyheter om detta.
Här är en artikel som skriver om problemet och publicerades för 23 timmar sedan:
https://www.hackread.com/microsoft-d...ntmtb-malware/
Citera
2023-10-02, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dsfarfeg
Det är en "false-positive" som Windows Defender markerar TOR som.
Detta är väldigt vanligt bland flera olika anti-virus, och i detta fall råkar det just vara senaste versionen av TOR och Windows Defender som råkat ut för detta.

TOR är inte utsatt för en attack...
Om du hade spenderat 5 sekunder på att googla på detta så skulle du funnit massor av artiklar om detta.
Jag gjorde precis själv en googling genom att bara skriva "windows defender tor" och fick MASSOR med nyheter om detta.
Här är en artikel som skriver om problemet och publicerades för 23 timmar sedan:
https://www.hackread.com/microsoft-d...ntmtb-malware/

Tack.
Ja borde googlat först. Stressen gör att jag ställer dumma frågor.
Citera
2023-10-03, 15:29
Medlem
Benyameans avatar
Hur fan köper jag monero? Alla sidor ser ju ut som scam och vill att jag ska handla 0.9 monero för 1698 kr. Hjälp!
Citera
2023-10-03, 15:47
Medlem
Benyameans avatar
Jag får inte starta konto på kraken. Hur fan skaffar jag monero?
Citera
2023-10-03, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Jag får inte starta konto på kraken. Hur fan skaffar jag monero?

Hur FAN ska NÅGON kunna hjälpa dig när du totalt skiter i att ge oss någon information ÖVERHUVUD taget?
VARFÖR "får" du inte öppna ett konto hos Kraken?
Vilka andra sidor har du testat på som inte funkar?
Vilka är dessa jävla sidor du säger att ser ut att vara scam sidor? Hur ska vi kunna säga ifall de är legit eller inte NÄR DU INTE ENS BEMÖDAR ATT NÄMNA EN ENDA AV DESSA JÄVLA SIDOR!?

Fotnot, även om jag vet flera sidor man kan köpa monero på, samt flera sätt att växla andra kryptovalutor på till just monero, har konton på flera exchanges INKLUSIVE KRAKEN, så kommer jag INTE hjälpa dig även om du svarar på frågorna jag ställt ovan.
Jag HATAR lata äcklen som dig som förväntar sig att bli serverade utan någon som helst motprestation.
Citera
2023-10-03, 17:25
Medlem
SpOeNdis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Hur fan köper jag monero? Alla sidor ser ju ut som scam och vill att jag ska handla 0.9 monero för 1698 kr. Hjälp!

Cake Wallet
Citera
2023-10-03, 19:42
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpOeNdi
Cake Wallet
Har jag redan, kan jag köpa Monero med Swish elle bsnkköverföring där.
Jag trodde en Wallén var dit man skickade sin crypto direkt efter inköp.
Citera
2023-10-03, 19:45
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dsfarfeg
Hur FAN ska NÅGON kunna hjälpa dig när du totalt skiter i att ge oss någon information ÖVERHUVUD taget?
VARFÖR "får" du inte öppna ett konto hos Kraken?
Vilka andra sidor har du testat på som inte funkar?
Vilka är dessa jävla sidor du säger att ser ut att vara scam sidor? Hur ska vi kunna säga ifall de är legit eller inte NÄR DU INTE ENS BEMÖDAR ATT NÄMNA EN ENDA AV DESSA JÄVLA SIDOR!?

Fotnot, även om jag vet flera sidor man kan köpa monero på, samt flera sätt att växla andra kryptovalutor på till just monero, har konton på flera exchanges INKLUSIVE KRAKEN, så kommer jag INTE hjälpa dig även om du svarar på frågorna jag ställt ovan.
Jag HATAR lata äcklen som dig som förväntar sig att bli serverade utan någon som helst motprestation.
Ta det lugnt. Jag testade bara på Kraken. Med två olikaa mailadressser. <när jag får ett mail för att aktivera mitt konto sånger jag bara ettt felmeddelande.
Citera
2023-10-03, 20:01
Medlem
saintlaflames avatar
Är Archetyp nere?
Citera
2023-10-03, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saintlaflame
Är Archetyp nere?

Sitter på deras forum just nu och läser några trådar under "Cannabis"-delen, så nej, Archetyp är inte nere.
Den mirror du använder däremot mest troligt är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in