2023-02-26, 18:56
Medlem
Nr45s avatar
FS Verkar vara löst nu
Senast redigerad av Nr45 2023-02-26 kl. 19:05.
Citera
2023-02-26, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dsfarfeg
Det är, i princip, samma säljare på de 2 marknader som diskuteras här; Flugsvamp och Archetyp.

Vissa säljare har bannats från Archetyp. Det skulle inte förvåna mig om ifall dom numera huserar sig hos Flugsvamp.

Det mesta av kritiken gäller dock inte primärt säljarna.
Det är Flugsvamp i sig som oftast är själva problemet, och dom som driver sidan.
Det är en stor mängd användare som, titt som tätt, kommer in och berättar att deras insättningar inte kommer in. Flugsvamps support är mer eller mindre obefintlig.

Allt detta är dock endast baserat på det jag läst från andra användare.
Jag använder inte flugsvamp 4, då jag var väldigt aktiv Flugsvamp 3's forum. Det var flera säljare samt speciella medlemmar, Bubbelmint som exempel (de som inte vet, Bubbelmint är en medlem som fanns på Flugsvamp 3's forum, och numera Archetyps forum, som har tiotusentals inlägg, kommunicerar mycket med säljare och admins, och bidrar med mycket information till användare). Dessa personer samt säljare varnade tidigt i början när Flugsvamp 3's marknad stängdes ned, men forumet fortfarande fanns, att Flugsvamp 4 var uppsatt av en ökänd säljare känd för selektiv scamming (ironiskt nog får jag inte nämna FS4's ADMINS nick endast för att han en gång i tiden varit säljare. Konstigt nog får jag nämna att ASNT är Archetyps admin, endast för att ASNT inte är en säljare. Kan du förklara detta, moderator "Morfar"? Det är ju trots allt ADMIN jag pratar om, inte säljare. Du har gett mig varningar på andra konton bara för att jag nämnt FS4's admins nick, men att nämna ASNT är inga problem, bisarrt nog).
Det var även flera fake-konton skapade för säljare på Flugsvamp 4 (tyvärr får man inte ens nämna namnet på en säljare i tråden - det står att man inte får diskutera säljare - men det borde utöka med att man inte ens får nämna säljares namn i trådens varning i toppen när man skapar inlägg) som flera av de mer välkända säljarna påpekade. Flugsvamp 4's admin gjorde inget åt detta, så välkända säljare kunde inte ens använda sitt vanliga nick på Flugsvamp 4, och medlemmar blev scammade i tron att de beställde från de riktiga säljarna.

Vad gäller säljare så verkar det även som att OM du får problem (leverans dyker inte upp, eller liknande) så är "dispyt"-systemet på Flugsvamp 4 helt meningslöst. Säljare vinner 99/100 av alla dispyter i princip (baserat på vad jag läst i denna tråd).

I princip alla problem som nämns i tråden gäller Flugsvamp 4.

Jag tänker inte stoppa folk från att använda Flugsvamp 4. Den fungerar uppenbart bra för vissa, andra har massor problem.
Det är endast synd att folk är så fruktansvärt lata och inte orkar spendera en liten stud på att ta reda på hur Monero fungerar så de kan använda Archetyp, eftersom Archetyp har har en riktigt bra admin som är extremt aktiv och informativ samt hjälpsam. De har bra support, och förmodligen det viktigaste av allt, Archetyp har ett forum.
Monero fungerar i princip likadant som bitcoin, du kan till och med köpa Monero från marknader som säljer bitcoin (kraken, binance, t.ex.), men trots det så är folk alldeles för lata och fortsätter att köra på med Flugsvamp eftersom dom endast orkat lära sig hur bitcoin fungerar.

Håller helt med, har handlat på darknet i över 5 år. Aldrig haft så mycket problem som jag haft med FS senaste månaderna. Ska också gå över, behöver bara hitta en bra sida där jag kan byta mina bitcoins
Citera
2023-02-26, 21:18
Medlem
exades avatar
Citat:
Polisen kan alltid hyra folk till att DDoS:a.
Det kan vara konkurrenter.
Det kan vara en säljare som blivit bannad som är sur.
Det kan vara utpressning.
Det finns för många anledningar för att kunna gissa sig till vem/vilka som utför en DDoS-attack utan att få information från ägaren av sidan.
Men med tanke på att det går att komma in ibland så låter det som en DDoS-attack.

men återigen. de har väl lärt sig kydda sig mot just det då eller?:S
Citera
2023-02-26, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axe92
Håller helt med, har handlat på darknet i över 5 år. Aldrig haft så mycket problem som jag haft med FS senaste månaderna. Ska också gå över, behöver bara hitta en bra sida där jag kan byta mina bitcoins

Om du har bitcoins kvar som du vill konvertera så har du flera alternativ.

Du kan växla via Cake wallet alternativt Exodus app.
Jag använder Cake Wallet.
Cake Wallet växlar bitcoin till Monero via ChangeNow (som du finner i listan nedan)

https://sideshift.ai/
https://changenow.io/
https://xchange.me/
https://fixedfloat.com/
https://www.morphtoken.com/

Notera: Jag copy-paste:ade dessa länkar från Bubbelmints guide som finns på Archetyps foum här:
/post/c2pHOGNLOC9CUURpNU8xK0VpeTV5Zz09
Jag har inte använt dessa själv förutom ChangeNow - och jag har bara använt ChangeNow via den integrerade funktionen i Cake Wallet.
För att gå till guiden, gå in på archetyp och paste:a in den fetmarkerade texten ovan efter ".onion" så det blir något i stil med: xxxx.onion/post/xxxxxxxxxxxx
Alternativt så finner du guiden på archetyps forum under:
Home -> Forum -> Knowledge -> Guides -> Bubbel's Monero Guide (ENKEL & SMIDIG)!

Citat:
Ursprungligen postat av exade
men återigen. de har väl lärt sig kydda sig mot just det då eller?:S

Jag har ingen djup insyn på vare sig hur FS4 fungerar, eller hur mycket kunskap FS4 admin/admins besitter.
ALLA sidor kan utsättas för DDoS-attack, vare sig de har skydd eller inte. Skydd som t.ex. CloudFlare har ju till och med utsatts för attacker.
Archetyp är under konstant DDoS (vad det verkar som), och ASNT's metod för att motverka detta är att skapa massor med alternativa mirrors.
Jag har själv 4st "privata" mirrors (alltså ej utannonserade mirrors som inte finns på archetyp.cc), och till och med dessa slutar fungera temporärt titt som tätt. Om det är DDoS eller inte vet jag inte, men det verkar som det baserat på mönstret.

(Notera: Med "Privat" menar jag inte att endast jag har tillgång till denna. Jag och flera delar säkert på dessa mirrors.
Om du varit medlem ett längre tag och gjort x antal köp så möts du av ett meddelande att du kan få en mer privat mirror när du loggar in på archetyp. Du hittar denna även under inställningar på archetyp efter att du loggat in, förutsatt att du möter kriterierna för att få en sådan mirror. Dessa mirrors finns inte på archetyp.cc och listas inte, vad jag kan se, på darknet-market-listor).
Senast redigerad av Dsfarfeg 2023-02-26 kl. 22:34.
Citera
2023-02-27, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axe92

Localmonero e bra
Citera
2023-02-27, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Localmonero e bra

Jasså? På Archetyps forum klagar folk om att Localmonero samt Localbitcoin endast har såljare som tar överpris.
Såg även en lista med några säljare som tydligen jobbar med polisen (anmäler större sälj).

Jag köper från exchanges. Senast köpte jag för 1000kr. När allt var klart (köpt monero, överfört till privat plånbok och sedan till Archetyp) så hade jag 974kr (i monero), så det kostade totalt 26kr med all växling och alla överföringar. Väldigt billigt.

EDIT:
Kan inte hitta någon tråd på Archetyp. Kan varit i den här tråden folk klagade på att folk på localmoneoro arbetade med polisen. Vet dock att jag läst att det finns säljare man ska akta sig för på localmonero.
Därför, enligt min åsikt, är det bättre att köpa från en exchange istället, sen skicka sina coins till en privat plånbok innan man skickar dom vidare.
Senast redigerad av Dsfarfeg 2023-02-27 kl. 11:49.
Citera
2023-02-27, 12:57
Medlem
Citat:
Jasså? På Archetyps forum klagar folk om att Localmonero samt Localbitcoin endast har såljare som tar överpris.
Såg även en lista med några säljare som tydligen jobbar med polisen (anmäler större sälj).

Jag köper från exchanges. Senast köpte jag för 1000kr. När allt var klart (köpt monero, överfört till privat plånbok och sedan till Archetyp) så hade jag 974kr (i monero), så det kostade totalt 26kr med all växling och alla överföringar. Väldigt billigt.

EDIT:
Kan inte hitta någon tråd på Archetyp. Kan varit i den här tråden folk klagade på att folk på localmoneoro arbetade med polisen. Vet dock att jag läst att det finns säljare man ska akta sig för på localmonero.
Därför, enligt min åsikt, är det bättre att köpa från en exchange istället, sen skicka sina coins till en privat plånbok innan man skickar dom vidare.

Mina säljare tar typ en tio kronor i avgift, det som kostar för mig är att habdla från Safello dock... Blir nästan en hundring i avgifter så har du ett tips så gärna
Citera
2023-02-27, 13:08
Medlem
Citat:
Mina säljare tar typ en tio kronor i avgift, det som kostar för mig är att habdla från Safello dock... Blir nästan en hundring i avgifter så har du ett tips så gärna

Safello = Bitcoin

Jag pratar tyvärr endast om Monero och har endast erfarenhet från Archetyp (När det gäller FS4 vs Archetyp - handlade bitcoins förut när det kommer till FS3, FS2, Agora, Silkroad, etc).

Kraken, blockchain.com (deras exchange) och binance är dom jag använt för att handla bitcoin (samt BTCX och Safello efter att min äckliga horbank började blocka överföringar - har skaffat revolut så fuck you banken, jag har en kringlösning nu för tiden. Revolut stödjer google pay så en insättning tar 5~ sekunder, eller hur lång tid appen tar på sig att ladda "nästa sida" efter att man gjort en överföring).
På samtliga exchanges har jag köpt bitcoin till marknadsvärdet (median). Det vill säga, för jag över 1000kr till exempelvis kraken, så får jag bitcoin till ett värde av 1000kr. Problemet med bitcoin dock är dess höga värde, så bara minuter efter att du växlat så går coinsen antingen upp eller ner i värde.

Kraken är nog den bästa exchangen (av min egen erfarenhet - om den faktiskt är bättre generellt sagt är upp till debatt).
Citera
2023-02-27, 13:10
Medlem
Citat:
Safello = Bitcoin

Jag pratar tyvärr endast om Monero och har endast erfarenhet från Archetyp (När det gäller FS4 vs Archetyp - handlade bitcoins förut när det kommer till FS3, FS2, Agora, Silkroad, etc).

Kraken, blockchain.com (deras exchange) och binance är dom jag använt för att handla bitcoin (samt BTCX och Safello efter att min äckliga horbank började blocka överföringar - har skaffat revolut så fuck you banken, jag har en kringlösning nu för tiden. Revolut stödjer google pay så en insättning tar 5~ sekunder, eller hur lång tid appen tar på sig att ladda "nästa sida" efter att man gjort en överföring).
På samtliga exchanges har jag köpt bitcoin till marknadsvärdet (median). Det vill säga, för jag över 1000kr till exempelvis kraken, så får jag bitcoin till ett värde av 1000kr. Problemet med bitcoin dock är dess höga värde, så bara minuter efter att du växlat så går coinsen antingen upp eller ner i värde.

Kraken är nog den bästa exchangen (av min egen erfarenhet - om den faktiskt är bättre generellt sagt är upp till debatt).

Okej... Ah jag har hört talas om Kraken o så, har dock inget giltigt idkort så kom just på varför ja gör som ja gör... Hehe
Citera
2023-02-27, 13:17
Medlem
Citat:
Okej... Ah jag har hört talas om Kraken o så, har dock inget giltigt idkort så kom just på varför ja gör som ja gör... Hehe

Pass fungerar också, fast jag kanske är korkad nu och misstänker att du inkluderar det ihop med ID-kort?

Rekommenderar verkligen kraken eller någon exchange dock.
MEN om du har en bra säljare som du kan köpa från, och gjort det under ett längre tag utan problem, så fungerar det med absolut. Min paranoia tillåter mig själv bara inte att ta risken att köpa från localmonero/localbitcoin.
Citera
2023-02-27, 16:50
Medlem
Citat:
Monero går inte att spåra. Så fort du växlat så kan du sluta oroa dig.
Dock räcker det egentligen med att bara göra följande:

Köp bitcoin -> SKICKA TILL PRIVAT PLÅNBOK -> Skicka till marknaden (nu pratar jag om marknader som använder bitcoin, och bitcoin kan spåras).

Så fort du skickat till en privat plånbok så är det lugnt egentligen. Om du inte gör det så är det värsta som händer att du blir bannad från den exchange du handlar från (BTCX, safello, kraken, etc).

Köper du för personligt bruk så är chansen ännu mindre att du åker fast.
Tar polisen din försändelse så nekar du bara. Som med allt så ska man ALDRIG prata med polisen eller erkänna något. Dom vill ta fast dig, och kommer använda allt dom har mot dig, inklusive saker du sagt, så man ska bara neka, och inte prata med dom något mer. Köper du mindre mängder så kommer eventuella mål mot dig läggas ner direkt så länge du inte erkänner något då det inte går att bevisa något.

Angående att köpa från utlandet är inget jag direkt kan prata om.
Jag har gjort det med, men då bodde jag också utomlands, men jag hade möjligheten att ange ett fake namn på försändelserna (Haha, minns till och med namnet: "Jerry Byrne").
Bodde i ett sunkigt hus då, där det inte fanns en brevlåda, istället samlades samtliga hyresgästers försändelser i en skolåda vid den gigantiska ytterdörren, så det var bara kolla efter breven som det stod Jerry Byrne på så visste jag att det var mitt knark.

Det bästa är att fortsätta köpa inrikes.
Archetyp är en internationell marknad. Med lite tur så finns det en inrikes-säljare på Archetyp.
Du kan sortera marknaden på vilket land försändelsen skickas FRÅN samt vilket land försändelserna kan skickas TILL.
Så bor du t.ex. i Tyskland, välj att du vill köpa från någon som skickar FRÅN Tyskland.

Går tyvärr inte. Jag har för få inlägg.
Skriv här i tråden istället. Jag kollar den i princip varje dag.

EDIT:
För att lugna nerverna på er som inte handlat från darknet tidigare men funderar på det, Jag la min 7:e order för denna månad igår.
Då köper jag dessutom från olika säljare samtidigt, det vill säga, jag får flera brev/paket i brevlådan.
Jag har alltså gjort 6 separata köp denna månad vid olika tillfällen, och samtliga har kommit fram. Förväntar mig ordern som lades igår till nästa vecka (den 7:e ordern alltså).
Samtliga från Archetyp.

Okej tänker ge detta en chans åtminstone.
Men när jag skriver in adress på Archetyp så blir den autokrypterad, fungerar det ?
Citera
2023-02-27, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andyiii
Okej tänker ge detta en chans åtminstone.
Men när jag skriver in adress på Archetyp så blir den autokrypterad, fungerar det ?

Menar du när du väl skapat en order?
Ja, efter att du skrivit in din adress i klartext så auto-krypteras den med säljarens PGP, förutsatt att du inte krypterar den manuellt.

Förtydligande:
Skriver du in adressen i klartext så auto-krypteras den.
Krypterar du adressen själv med hjälp av säljarens PGP och sedan paste:ar in den i adressfältet (det krypterade meddelandet) så krypteras den inte en extra gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in