Citat:
Ursprungligen postat av
st33r
På vilket sätt ger
det sämre säkerhet för mottagaren. Du menar i och med att man måste hämta ut den hos postombud?
Skulle det vara med komprometterande att hämta ut ett rek än att få det i brevlådan?
Mitt problem med säkerheten är att den typ av brev de skickade, i af för några år sen, är det typ BARA droghandlare som skickar.
Dvs vadderade kuvert utan avsändare med maskinskriven etikettslapp.
Det tycker jag är att pissa på
Säkerheten . Att inte ens hitta på en avsändare.
Läs FUPar från den tiden och tänk efter lite; detta var tiden innan och under n*/s*pool- & drogforum.*et-tiderma. Det räcker med att en enda torskar på ett REKat brev för att bara göra en sökning och lista
alla som fått försändelser från samma och närbesläktade avsändare.
Då kan snuten plötsligt motivera att lägga ner lite resurser på ärenden som annars bara kanske skulle röra en femma grönt. Händer ju även att folk använder riktiga målvakter, men vad en stackars utblottad pundare säger i förhör om sina "affärskontakter" kan du inte veta på förhand. Kan bli efterspel om du falskleggat också.
Du lämnar helt enkelt väldigt mycket fler och allvarligare spår med REK. Plötsligt blir det mycket svårare att med nån sorts rimlighet neka ens till ringa nark - och köper du mycket blir det förstås än värre. Du har ju de facto hämtat ut den beställda varan, och sen inte lämnat in den till polisen när du upptäckt vad det innehållit. Alt nekar du men då handlar det plötsligt om den urkundsförfalskning som skett och då måste redas ut.
Och REK-registren sparas. Du kan alltså åka på nåt långt i efterhand, som när din vendor spårat ut totalt och torkar med en okrypterad burk eller lur.
Brev utan avsändare ska, förstås, inte heller existera men de hamnar i alla fall inte i ett register med leggade försändelser. Det vidriga med att REK dyker upp just nu med ny postlag är man vill signalera mer säkerhet när motsatsen är fallet. Brev med avsändare måste också skötas med lite eftertanke, annars kan det även där bli lättare att lägga pussel.
Som jag skrev: utvecklingen ska gå framåt, inte bakåt. Jag tycker läget idag är rätt bedrövligt överlag på den svenska marknaden, vi ligger långt efter de större europeiska länderna tyvärr, men det känns ändå som om somliga börjat tänka till lite kring vad riktig stealth innebär.
Tror att det skulle räcka med att ett par av mest tongivande försäljarna ändrar sina rutiner lite grand för att resten skulle tvingas höja standarden. Och köpare måste acceptera att en säker leverans naturligtvis kräver några tior extra för riktigt emballage och tid för paketering. Köper du lampor på nätet kommer de inte utan lämplig förpackning, liksom...
Så tjata och ställ kräv på paketeringen tills det händer. Skit-stealth går att få bort, precis som när marknaden ändrade sig kring REK-försändelserna.
"Mvh,
Knarkarnas Riksförbund - vi är många, vi är flera"