2023-01-03, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trivselgruppen
Scenariot du målar upp – att säljare skulle låta bli att skicka varorna och sedan skylla på PostNord – tror jag inte kommer att inträffa. Det kommer visa sig ganska snart vilka säljare som får fler dispyter än andra, och då blir de snabbt impopulära.

Fast det har de ju gjort i alla tider. Även om de förstås kan ha ärligt rätt också, så heter det jämt att "så fort vi postat varorna försvinner vårt ansvar". Och om jag har hört av mig, som man ska om man inte fått sin order, så är det alltid PN som är "långsamma". Såklart kan säljare ha gjort allt rätt också. Men man hamnar i en helt omöjlig sits.
Och PN är faktiskt inte så långsamma med varken brev eller små/stora paket där jag bor. Jag kan inte bara automatiskt hata dem för det.
Citera
2023-01-03, 15:57
Medlem
CockWitchs avatar
Ok. Fan. Jag fattar ju att de utbildar personal på postnord och att de har väldigt bra koll. Jag nämnde det i en annan tråd men fick kritik.

Hur som helst. Vågar man beställa nu? Beställde innan nyår men man nojar lite.
Citera
2023-01-03, 16:08
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milianna
Fast det har de ju gjort i alla tider. Även om de förstås kan ha ärligt rätt också, så heter det jämt att "så fort vi postat varorna försvinner vårt ansvar".
Hur föreställer du dig att säljarna skulle kunna överta ansvaret för PostNords brevhantering?
Citera
2023-01-03, 16:09
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch
Ok. Fan. Jag fattar ju att de utbildar personal på postnord och att de har väldigt bra koll. Jag nämnde det i en annan tråd men fick kritik.

Jag har lagt en beställning som gick iväg till min svenska adress dagen efter nyår. Kan uppdatera här när jag kommer hem och vittjat brevlådan.
Citera
2023-01-03, 16:51
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trivselgruppen
Jag har lagt en beställning som gick iväg till min svenska adress dagen efter nyår. Kan uppdatera här när jag kommer hem och vittjat brevlådan.
Ja gör det. Jag tycker att min leverans borde ha kommit redan i fredags. Men man kan ju inte veta. Jag uppdaterar också.
Citera
2023-01-03, 22:28
Medlem
Wimsass avatar
Är det bar bar jag som är trög, eller är det svårt att komma in på FS4? har gjort allt som behövs, även skrivit rätt "chaphta" varenda gång...men står hela tiden att jag inte skrivit rätt
Citera
2023-01-04, 08:27
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av incognito272
Tidigare har postanställda haft en tystnadsplikt angående brev. Vissa brev som de antagligen misstänker innehåller droger eller liknande kunde de tidigare inte göra något åt ut bara släppa igenom dessa. Nu med den nya lagen försvinner detta och personalen får bryta sekretessen om de misstänker brevet innehåller illegala saker. Sen ge dessa brev till polisen som väljer om åtal ska väckas efter vad som finns i breven.

Brevbärarna är väl inte det stora problemet utan personal på terminalen som sorterar breven.

Jag tror snarare risken finns i den lokala sorteringen innan den delas ut i just din stad/stadsdel.
Det är också på den nivån man lägger ut postkontroll i de fall det förekommer mot enstaka adresser .

I mindre städer har brevbärarna större koll på sina rundor . De har närmare relation till hushållen. Likaså paketutdelning på lokala butiker osv där man kanske möter kunderna flera gånger i veckan och känner till vill de är.

På sorteringen i de stora terminalen sker sorteringen ner automatiskt. Där tror jag inte risken ligger.
Citera
2023-01-04, 14:48
Medlem
Är det någon som har haft ordrar som inte kommit på flera veckor? Kan man anta att det är kört?
Citera
2023-01-04, 16:07
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lmgc
Hur går det nu för postanställda , är det inte risk för hot mm. kanske kan bli otäckt att vara postanställd....kanske är en bomb i.

Jag tror inte de kommer drabbas i nån utsträckning. För enskilda droganvändare som fått sin post beslagtagen är ju inte direkt en röststark grupp... (ingen vill ju erkänna att man ämnat begå narkotikabrott)

Dessutom lär de som drabbas inte ha en aning om vilken person som ligger bakom det.

Jag gissar att den typ av aktörer som har pondus nog att bombhota myndigheter inte får sina droger levererade i små kuvert.
Citera
2023-01-04, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch

Vet du hur mycket brev som skickas varje dag? Med lite stealth så ordnar det sig men det är nog lugnt utan också. Svenskar är konflikträdda och kommer inte ta initiativet.
Citera
2023-01-04, 18:44
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeedGrower
Vet du hur mycket brev som skickas varje dag? Med lite stealth så ordnar det sig men det är nog lugnt utan också. Svenskar är konflikträdda och kommer inte ta initiativet.
Min kompis fick sitt paket igår i alla fall. Gjorde beställningen samtidigt.
Citera
2023-01-04, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Problemet är att all post som inte skickas anonymt genom företagsavtal kommer sticka ut. de flesta fönsterkuvert har ju inte frimärken på sig t ex. De postas väl heller inte i vanliga brevlådor utan via företagspost eller nåt.

Det blir också konstigt om de inte börjar skriva avsändare på breven. De flesta privatpersoner som skickar brev har avsändare. Den mesta posten numera är reggade på ett eller annat sätt, via företag, eller vid dealar på tradera så är det rek. Eller via budföretag.

Visst skickas det handskrivna brev och julkort fortfarande. Men om jag var brevbärare skulle jag tycka det stack ut om en 25-årig kille i ett förortshyreshus året om fick små frimärkskuvert utan avsändare.

Jag känner att vi måste börja röra oss med nåt nytt system. Typ att säljarna portionerar ut över Sverige och erbjuder nån form av dead drops.
Det postas tiotusentals försändelser i små vadderade kuvert med handskriven adress dagligen från Blocket, Tradera och Marketplace. Om inte försändelsen gått sönder eller luktar starkt kommer naturligtvis ingen reagera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in