Citat:
Ursprungligen postat av
Snorkelfrans
Tänker mera på att om någon loggat in med användarnamn och lösenord via en phishingsajt ger ju, förutom att få betalt vid insättning, full tillgång till ens konto. Eller är jag fel ute?
På Archetyp så registrerar du användarnamn, loginnamn, lösenord. Glömmer du bort lösenordet kan du inte logga in mer. De som krypterat med pgp ska dock kunna lösa det på något sätt (hur det funkar vet jag inte). Men det finns ingen annan info. Vid beställning så får ju säljaren ett krypterat meddelande med namn och adress. Sen raderas det ju av säljaren om den är seriös.
Så bara för du skapar ett konto så lämnar du inga uppgifter om dig själv. Du kan ju även beställa det till någon annan adress eller postbox och du kan ju kalla dig vad som helst då ifall du vill vara mer trygg!
Så det är just insättningar de phisingsidorna får sina intäkter. Tror inte de bryr sig om att lägga energi på att få in ännu mer pengar genom att skicka ut varor för de pengar de redan fått och får du inga varor så inser man väl snart att man är på fel sida. Men skulle de verkligen skicka hotbrev efter att de redan fått sin insättning? Jag tvivlar på det. Just för att det är så få som kommer att betala. Gissar på en på hundra typ. Det krävs en del för att få in pengar den vägen.
Sen om det är någon packare eller säljare som satt detta i system gör att den kommer försvinna från marknaden relativt snabbt då de som får dessa brev vet vilka de beställt från och sen kommer man jämföra med övriga som också fått samma hot. Efter det är det enkelt att hitta säljaren på sidan. Dock inte vem det egentligen är men räcker att skada de genom att de plockas bort från sidan. Sen måste de betala nya 600€ och skapa sig ett bra rykte igen och ingen kommer veta vem den nya säljaren är och det kan nog vara tufft att konkurrera på så stora marknader som okänd och ny. Så fort något inte funkar med nya säljare så kommer de försvinna automatiskt pga dåliga omdömen etc - det är min uppfattning åtminstone!