2022-01-05, 14:36
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Llanfihangel
Skulle någon som aldrig hört talas om COVID och alla stollerier det fört med sig läsa detta så är den enda vettiga tolkningen att de anser att alla ovaccinerade bär på smitta som de springer runt och smittar ned vaccinerade med. Vaccinerade får alltid sin smitta av ovaccinerade men kan såklart aldrig smitta någon annan. Ville de inte att det skall tolkas så hade de formulerat sig helt annorlunda.
Inte alla. Det är bara dom som självmant valt att inte vaccinera sig som sprider smitta. Inte de under 18, eller de som inte kan vaccinera sig av medicinska skäl. Superlogiskt!

Där sa hon rakt ut att syftet är att bestraffa frivilligt ovaccinerade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Eller så tar du ett snack med varje familj till de 17000 covid döda, och påpeka hur covid är ofarligt kanske?

Idiot

Tar du snacket då med familjerna till de 10.000+ döda och skadade av vaccinen?

Till skillnad från dina covid-döda så är dessa inte åldringar som ändå skulle dött i om några månader.
Citera
Medlem
kompjuters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qup
När börjar detta gälla?

HUR fan ska man kunna tillämpa sån massiv kontroll? Handelsplatser typ mall of Scandinavia? Jamen jag skiter gärna i att gå dit.

Det är helt upp till restauranger, gym etc att införa om de vill.
FHM går bara ut med ett godkännande att det får införas.
Allt är så galet överdrivet.

-Jaha fröken Jansson, enligt provsvare har du covid!
-Men jag mår bra
-Nu måste du hålla dig hemma, inte träffa andra, följ alla råd från FHM
-Jaha mår ju jättebr......
-Nä, du är sjuk i covid!
-Jaha....ok då

🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑🐑 🐑🐑🐑🐑
Citera
2022-01-05, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purkenman63
Här talar Lena till merparten av flashbackarna

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/XqpWAr/yttersta-hogern-och-vanstern-forenas-i-vaccinmotstandet

Utdrag:

Konspirationsteorierna brukar hålla sig i politikens undervegetation. =FLASHBACK

I Tyskland är vaccinmotståndet förvånansvärt utbrett. I genomsnitt är 71 procent vaccinerade jämfört med 82 i Sverige.
Gemensamt för vaccinmotståndarna är att de inte tycker att sjukdomen är så farlig. De ogillar munskydd – och vaccin.
De anser också att samhällets restriktioner är politiskt motiverade och utslag för en hotande totalitär samhällsordning.
Men för att klä samhällskritiken i en mer acceptabel språkdräkt lyfts inskränkningar i den personliga friheten ofta fram.

Som om det inte förekommer hela tiden. Man får inte köra hur fort man vill på vanliga vägar. Man får inte ens köra bil utan tillstånd. Inte åka kollektivt utan att betala. Inte låta bli att betala skatt. Inte misshandla sina barn eller sin man eller någon annan människa.
Livet är kort sagt fullt av inskränkningar av den totala personliga friheten.

Men det bortser vaccinmotståndarna från. De som utnyttjar oron för pandemin i politiska syften vill destabilisera samhället. De vill förändra det även om det inte finns något gemensam målbild för hur det skulle se ut. Tänk på det nästa gång.

Gränsen är luddig. Inget är svart eller vit. Jag kan köpa att inte få köra hur fort jag vill. Kan köpa att till och med behöva ta pcr test innan jag går på resturang där gamla finns. Men återgärderna måste vara grundade på vetenskap och vara proportionerliga. Vaccinpass är varken proportionerlig eller grundad på vetenskap. Det finns ingen vetskap som säger att folk som haft corona behöver vaccinera sig och finns ingen vetenskap som säger att hindra folk med immunitet att från annat än vaccin att gå i butik kommer minska belastningen på sjukvården eller minska smittspridning på annat sätt än att det är 15 procent färre i rörelse.
Citera
2022-01-05, 14:38
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Jag har hört att man kommer kräva pass på Systembolaget.
Bra, jag behöver endå sluta dricka.
Citera
Medlem
Guillounisms avatar
Tron/fixeringen på vaccinen och vaccinerade kontra ovaccinerade ger en närmast religiösa och kultiska vibbar vid det här laget. Det är väldigt obehagligt att beskåda. Det handlar knappast om pengar, det hade skötts på ett helt annat sätt.
Citera
Medlem
Inga nya införanden av vaccinbevis, dom är väl inte dummare än att dom inser hur stor smittspridningen är bland fullvaccinerade.
Senast redigerad av granskottet80 2022-01-05 kl. 14:41.
Citera
Medlem
Vart är Per Shapiro egentligen som kan ställa ordentliga frågor
Citera
2022-01-05, 14:39
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melmium
Hellre blödig än hjärtlös. Håller absolut inte med, människoliv måste gå före allt.

Beror på, att en 85 åring ska leva några veckor till bör inte gå före allt annat.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
Det är alla dödsfall oavsett orsak som testat positivt inom 14 dagar från dödstillfället.

De mäter alltså inte det viktigaste nyckeltalet döda AV covid.

Du kan hitta det på socialstyrelsens hemsida orkar inte göra det åt dig
Fast jag länkade just in (tidigare i tråden) info från dem som motsäger detta.
En läkare skall rapportera den underliggande dödsorsaken. Vilket inte är Covid vid en bilolycka.

Eller kan det vara olika system/databaser för statistik?
Citera
Medlem
Adonis.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proteindryck
Det stämmer ju inte. Men jag antar att dona barn inte gått igenom(eller kommer att) vaccinationsplanen. Du vet Tuberkulos, röda hund, mässlingen och såna där sjukdomar som vaccinet har utrotat.

Vaccin och antibiotika är de 2 största medicinska framgångarna någonsin. Det är fakta. Spelar ingen roll vad dina YouTube-forskare säger.

En mer korrekt jämförelse:

Polio/mässling
Riskgrupp: Barn 0-5
Dödlighet: ca 0,2% för alla som föds
Vaccinets effekt: 97-99% livet ut

Covid
Riskgrupp: 80 plus/multisjuk
Dödlighet: under 0,01% utanför riskgrupperna
Vaccinets effekt: ca 20% efter 5 månader, vilket kräver ständiga "boosters".

Därför är det ohederligt att jämföra dessa sk vaccin med varandra. Antibiotika är för övrigt bra men resistensen har ökat i takt med lättvindigt användande. Rent generellt är ett beprövat & fungerande vaccin oxå bra. Men covidvaccinet bör väl ändå ses som ganska undermåligt?
Citera
Medlem
Melmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Du klarar inte av att se vaccinpassen för vad de är - samhällets press för att få folk att göra val de inte vill göra. Vaccinpassen motiveras inte av att covid är en sjukdom med hög dödlighet, utan att man inte vill att sjukvården ska sättas under press. Samma motivering kan gälla för ohälsosam levnadsstil, alkoholintag och vad myndigheterna än väljer ut nästa gång. Nästa gång avskaffas kanske ett fritt val som DU vill göra. Men då är det bara att göra som staten säger. Annars är det dina rättigheter som ryker.

Du verkar tro att det finns någon hemlig kommitté som styr allt? Vem exakt tror du kontrollerar allt? Tegnell? Löfven? Kungen? Nej låt mig gissa, en hemlig elit familj någonstans som styr alla andra ledare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in