2022-01-05, 15:50
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilaVila
Men du har ändå vaccinerat dig efter deras rekommendationer?

Självfallet vaccinerade jag mig så fort jag kunde. Jag är ingen idiot.
Citera
2022-01-05, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Ovaccinerade och i synnerhet Antivaxxers ÄR hela problemet. 39 dödsfall per dag nu enligt Aftonbladet och då har vi inte nått peak Omikron än. Det kan bli hundratals döda. Varje dag.

Fy fan för alla Antivaxxers som tramsar bort det här med sina helt grundlösa konspirationsteorier!

Detta är något du antagligen inte vet. Jag märker att det är en stort svart hål av information när det kommer till bemärkelsen ovaccinerad. I en normalt fungerande värld så hade det självklart inneburit att man inte har tagit vaccinet alls. Så är tyvärr inte verkligheten vi befinner oss i.

Så jag mejlade FHM på svarstjanst@folkhalsomyndigheten.se. Och detta är svaren jag fick

Fråga 1: Vad definierar ni som vaccinerad?

Svar 1: "För närvarande betraktas de personer som har vaccinerats med två och tre doser vaccin mot covid-19 som vaccinerade. Det ska ha gått minst två veckor sedan den sista dosen gavs."

Fråga 2: Stämmer det att om det är 3 eller färre på en iva-avdelning räknas alla som ovaccinerade pga patientsekretess för att inte röja någons identitet ?

Svar 2: "Det är i vissa diagram där vi i vissa fall inte kan visa alla data för att det blir en risk för röjande av individers identitet när data visas per vecka. Det vill säga, en läsare skulle eventuellt kunna förstå att någon individ inte var vaccinerad om det bara är ett fåtal personer som har vårdats på IVA den veckan "

Så för att summera

1 vaccin = ovaccinerad

2 vaccin men det har inte gått 14 dagar = Ovaccinerad

3 vaccin men det har inte gått 14 dagar = Ovaccinerad

Och i vissa fall (som dom säger i citat 2) om det är 3 eller färre som intensivvårdas på en avdelning så kommer dom att skrivas som ovaccinerade pga patientsekretess.

Senast jag kollade var det 5 regioner som hade fler än 3 patienter

Och så uppmanar jag er att mejla er egen region exempelvis covid-19@vgregion.se Och fråga dom "Hur rapporterar ni till IVA-registret? Är det enbart huvuddiagnos covid-19 (JA36), som rapporteras, eller rör det sig om samtliga patienter som testar positivt vid något tillfälle?"

Svaret jag fick var "vi kan inte besvara huruvida det är huvud- eller bi-diagnos som har föranlät IVA inläggning"

Så chansen att klassificeras som ovaccinerad är väldigt hög.

Och som bonus på detta så uppstår dom största komplikationerna från vaccinen den första veckan. Så om en person har tagit sin tredje spruta. Komplikationer uppstår pga allergiska reaktioner. Den personen behöver intensivvård. Han kommer därmed att registreras som ovaccinerad för det har inte passerat 14 dagar.

Gott nytt år allihopa. Jag önskar er alla ett fantastiskt 2022. Och tillsammans så skall vi göra detta landet bättre, ovaccinerad eller vaccinerad spelar ingen roll. Allas största problem är våran regerings misskötsel av samhället. Kriminaliteten skjuter i höjden. Skolresultaten fallerar, vården har gått på knäna i 20 år.

Men deras löner höjs.

Tjänstemannaansvar år 2022 tror jag ingen protesterar mot
Citera
2022-01-05, 15:52
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatavaccinpass
En vaccinerad 60 åring löper större risk att dö av covid än en frisk 20 årig ovaccinerad.

Det handlar om väldigt mycket mer än död. Biverkningarna av covid 19 är inte kul. Även för en liten andel 20 åringar. En liten andel blir många 20 åringar med en extrem smittspridning.
Vaccin skyddar 20 åringarna.
Citera
2022-01-05, 15:53
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Det finns två olika sätt att räkna döda i covid i Sverige.

I Socialstyrelsen registrerar dödsorsaken efter vad som har angetts i dödsintyget. Dvs den direkta dödsorsaken.

Folkhälsomyndigheten statistik visar antalet avlidna inom 30 dagar efter konstaterad smitta.

Så är man smittad av Covid och dör i en trafikolycka så hamnar man med i Folkhälsmyndightens register över avlidna smittad med Covid. Däremot på dödsintyget och Socialstyrelsens register så kommer det att stå något annat.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/skillnader-i-rapporterade-dodsfall-i-covid-19
Tack! Det förklarar saken.
Citera
2022-01-05, 15:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Ja, det infördes fel tid kan jag tycka.
Det viktiga nu är att se till att så många som möjligt vaccinerar sig.
Att tredje dosen rullas ut så snabbt det går.
Använda tvångsmetoder är enligt min uppfattning fel väg att gå.

Bättre att bemöta allt jävla trams om grafenoxid, desinformation signerat Robert Malone, vantolkningar av VAERS och annat likande.

Fullvaccinerade är överrepresenterade i att smittas med omikron. Dvs de smittas i minst lika stor utsträckning som ovaccinerade. Vilket innebär att en tredje dos mot omikron är likvärdigt med att vaccinera sig med 2020 års influensavaccin år 2022. Helt efterblivet med andra ord.

Antingen utvecklar man ett vaccin som faktiskt ger ett brett skydd mot flera mutationer, eller så inser man att man alltid kommer att vara 2 steg efter viruset och öppnar upp samhället.
Citera
2022-01-05, 15:54
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melmium
Men vi kommer rädda tusentals liv, vilket är viktigare din hjärtlöse jävel.
Nej det kommer det inte. Sluta ljug. Framförallt för dig själv.
Citat:
Ursprungligen postat av Melmium
Hur många har dött av vaccinet i Sverige? 10? 100? Aldrig mer än så. 15 000 har dött av viruset.

De döda hade pissat på er galna antivaxxare som inte tar chansen de aldrig fick!
Nej det har det inte och nej det hade de inte.
Hur vet du att de inte pissat på en galen fascistvurmare som dig?

Vaccination minskar smittspridning minimalt.
Naturlig infektion skyddar fortfarande mycket bättre än vaccinering. Vilket betyder att vi hade varit i ett mycket bättre läge med mer naturlig infektion istället för vaccininfektion.

De allra flesta länder räknar avlidna med covid, inte av. Det gör det jättesvårt att säga hur många som dött av covid.
Tegnell själv säger att många har inte dött AV covid utan MED.

Denna sjukdom drabbar främst människor i åldersgruppen 80+.
Även fast vi räknar med alla som dött MED covid så är
risken att dö ca 0.0015% och de som dör är de som var nära döden och/eller har kroniska sjukdomar.

Förlåt, 0.0015/2 ska det ju såklart vara. Det är ju över två år.
Så helt fanatiska 0.00075% chans att dö med covid om vi RÄKNAR RIKTIGT HÖGT
Bara de med en paranoid vanföreställning darrar..

IVA-inläggningar inom normalnivån.
Dödlighet inom normalnivån.

Samarbetstudie mellan FHM, Danderyds sjukhus, scifilab och Karolinska institutet slår fast att naturlig infektion ger 96% skydd efter 9 månader mot vaccin som har 10% effektivitet efter 6 månader.

Du har hela tiden fel på alla punkter. Blir det aldrig jobbigt?
Varför ger du dig inte? Man kan erkänna att man haft fel vet du.

Så att de kräver vaccinpass är inte förankrat i nytta utan är mest tragiskt. Och lite patetiskt.
Citera
2022-01-05, 15:55
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Man vill *minska* smittspridningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Jaha. Det är därför fullvaccinerade är överrepresenterade i att sprida omikron, som är den dominerande varianten. Hur minskar vaccinpass smittspridning då?

Citat:
Ursprungligen postat av VilaVila
Som det där passet inte gör
Varken stoppar eller minskar!
Vilket pass hörrni!

Om folksamlingar av ovaccinerade blir färre, så är det färre av dem som insjuknar.

Citat:
Det är tolv gånger högre risk att hamna i svår sjukdom och behöva intensivvård om man är ovaccinerad, säger Britta Björkholm, avdelningschef på Folkhälsomyndigheten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morotstunga
Passa på att vaccinera er. Snart räknas man som fullvaccinerad vid 3 dosor.
Vilket kommer krävas för vaccinpass.

För en ovaccinerad skulle det ta ca 6 månader att få vaccinpass om man nu skulle vilja ha det.

Allt mer pekar på att om du inte vaccinerar dig och får covid naturligt så får du ett starkare immunförsvar som även varar mycket längre än fake vaxxet du rekommenderar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Det handlar om väldigt mycket mer än död. Biverkningarna av covid 19 är inte kul. Även för en liten andel 20 åringar. En liten andel blir många 20 åringar med en extrem smittspridning.
Vaccin skyddar 20 åringarna.
Och vaccin kan ge allvarliga biverkningar.

Så tröttsam på idioter som dig. Låt folk välja själva om de vill ta vaccinet eller inte.

Fakta är att väldigt få unga får allvarliga men av covid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Fullvaccinerade är överrepresenterade i att smittas med Omikron. Det innebär att de i större grad smittas och därmed sprider smitta =).

Mysigt vaccin, som inte ens borde få kallas vaccin.
Det är omöjligt att skapa ett vaccin som garanterat klarar alla slags möjliga mutationer av ett virus som uppstår 12-24 månader senare. Vaccinet hjälper dock fortfarande mot svår sjukdom och död. Nästan alla på IVA nu är ovaccinerade och säkert är en rejäl andel av dem också Antivaxxers. Evolution in action. Jävla stolpskott.
Citera
2022-01-05, 15:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Om folksamlingar av ovaccinerade blir färre, så är det färre av dem som insjuknar.

Sant, det har du rätt i. Men då är det alltså inte ovaccinerade som är problemet, utan folksamlingar.
Citera
2022-01-05, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Självfallet vaccinerade jag mig så fort jag kunde. Jag är ingen idiot.

Du behöver inte kalla någon ovaccinerad för idiot. Den titeln får du bära själv, undersåte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in