2021-12-16, 13:18
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Kul att se dig i ett svep förkasta rationalen som ligger till grund för att det ska hållas avstånd med mera: "hur relevant är det med snuva?"
Du är ganska så puckad va?
Avstånd "med mera" hålls för att inte sprida smittan. Smittan orsakar död.
Men statistiskt så är effektiviteten mot allvarliga tillbud det som räknas.
Citera
2021-12-16, 13:18
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
Hela 86% i åldersgruppen 18-79år är alltså för vaccinationsbevis vid offentliga sammankomster.
Detta är fem procentenheter fler än vad som faktiskt är fullvaccinerade och en procentenhet fler än de som fått endast en dos.

Vad är detta för Nordkorea-siffror och vilka mönsterelever i hjärtvätteri har Novus hittat egentligen?

85,1% är vaccinerade med 1 dos
80,8 är vaccinerade med 2 doser
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/

Längst ner i inforutan kan man dock läsa;

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/novus-undersokning-visar-sa-manga-svenskar-ar-helt-emot-krav-pa-vaccinationsbevis

Vad säger ni?
Är det möjligt att precis alla, plus 0.9%procenteneher, som fått minst en dos är för ett vaccinationsbevis?

Högst rimligt då de flesta har insikt att ett samhällskontrakt bygger på att ” ge och ta” de förstår många som av olika anledningar inte kan vaccinera sig . Bara egoister har svårt att förstå detta . Och tur de är få.!
Citera
2021-12-16, 13:19
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Har inte använt passet och ser inte att jag kommer hamna i något läge för det förrän tidigast till sommaren, men då är kraven sannolikt avskaffade.

Ja till sommaren eller när arbetsresor blir vanliga igen så kommer nog skogsmaran att behöva ett pass men precis som du skriver så är eventuellt kraven borta då, även om det återstår att se.

Jag förstår alla principiella invändningar mot passet men hittills i tråden verkar de flesta inte ha påverkats i sin vardag i någon större utsträckning.
Någon får en pinne upptryckt i näsan regelbundet (värst hittills enligt skogsmaran) och andra har inte kunnat gå på hockey som tidigare (vilket är trist).

Ni twentysomethings - Inga inställda konserter? Inställda nattklubbsbesök? Resor till Sunny Beach?
Citera
2021-12-16, 13:23
Medlem
PA-Staffans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Haha, hela den här tråden skulle användas som varnande exempel på hur illa det kan gå om man skolkar från skolan. Tack för dagens roligaste läsning - ni antivaxxare är något speciellt i alla fall!

Skolk premieras nu för tiden, har du missat det? Visserligen är det villkorat för protester och påverkan å regimens vägnar.
Citera
2021-12-16, 13:23
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
Hela 86% i åldersgruppen 18-79år är alltså för vaccinationsbevis vid offentliga sammankomster.
Detta är fem procentenheter fler än vad som faktiskt är fullvaccinerade och en procentenhet fler än de som fått endast en dos.

Vad är detta för Nordkorea-siffror och vilka mönsterelever i hjärtvätteri har Novus hittat egentligen?

85,1% är vaccinerade med 1 dos
80,8 är vaccinerade med 2 doser
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/

Längst ner i inforutan kan man dock läsa;

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/novus-undersokning-visar-sa-manga-svenskar-ar-helt-emot-krav-pa-vaccinationsbevis

Vad säger ni?
Är det möjligt att precis alla, plus 0.9%procenteneher, som fått minst en dos är för ett vaccinationsbevis?

Nej det är såklart inte sant.
Citera
2021-12-16, 13:25
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nagellack
Helt enig. Alla jag pratat med tycker att vaccinationsbevis är en strålande idé. Har hittat zero, nada, zip personer som ens ifrågasätter om åtgärden har önskad effekt.

Väldigt märkligt.
Med tanke på hur tongångarna går här exempelvis.
Citera
2021-12-16, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C5JX
Jag är fullvaccinerad, jag har vaccinerat mig så fort jag haft möjlighet. Ju fler som vaccinerar sig desto bättre, MEN det känns INTE rätt att pressa människor till att vaccinera sig på det sett vi nu ser med vaccinbevis. Jag har exempelvis en mor som av religiösa skäl inte vill vaccinera sig. Jag har försökt att övertala henne flera gånger att vaccinera sig, men hon har sin övertygelse. Jag vill INTE att hon ska behandlas som en andraklassens medborgare för detta, det är inte värdigt ett liberalt land att använda såna här metoder. Jag kommer därför inte att visa vaccinationsbevis för att röra mig fritt i samhället, även fast jag har tillgång till ett pass.

Det är inte säkert att det är sant att ju fler som vaccinerar sig desto bättre. Vill tipsa om de här intressanta samtalen där bland annat Ann-Cathrine Engwall är med. Hon är PhD i molekylär cellbiologi med en specialitet i immunologi/virologi. Hon pratar bland annat om vaccinresistens och att det kan vara så att massvaccinering förkortar vaccinskyddet för sköra personer i riskgrupp. Hon menar att det hade varit bättre att bara vaccinera riskgrupper.

Jag vet inte vad som är sant men det finns många kunniga personer som inte får höras i media vilket jag tycker är synd. Ann-Cathrine nämner också att massvaccinering inte är det klassiska sättet att hantera en pandemi. Liknande synsätt har förts fram av tidigare nobelpristagaren Luc Montagnier.

I övrigt håller jag helt med dig om att det är fel att pressa människor till att vaccinera sig genom att exempelvis införa vaccinpass.

Samtalen med Ann-Cathrin Engwall:

https://www.youtube.com/watch?v=gDukRXMD5Oo

https://www.youtube.com/watch?v=6N_RA33BhZ0
Citera
2021-12-16, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Högutbildad? Högst osannolikt då högutbildade i princip alla är vaccinerade... Ah, såg nu, välutbildad skrev du ju.

Men okej, det är oavsett ditt val och ditt ansvar. Hoppas det går bra för dig och att du slipper C19.
Först var det två, sen blev det 3... först var man immun, sen var det bara "symptomsänkande" och man passade på att ändra definitionen över "vaccine". Ena dagen skulle vaccinerade inte behöva ha mask, andra dagen behöver dom det.
Nu snackar man om en nummer 4. Vissa t.o.m om att man ska behöva ta sprutor livet ut (subscription service?)
Nu handlar det helt plötsligt om att man inte är immun som vaccinerad, utan det sänker symptomen bara, du kan smitta andra och ska ha munkavle.
Vad fan är då poängen med jude sprutan??
Tror knappast det behövs 140 IQ för att lista ut att målposten flyttas fram och tillbaka konstant, är fett otrovärdigt, eller att vaccinpassen osv är defacto den "facism" som vänstern har skrikit över i åratal. (Mera skrikit över att dom vill ha den, maktkåta misantroper som dom är).
Dom som är ok med att delta i denna form av facism ska shottas med sprutor som om dom vore boskap medans dom som vägrar ska man övertyga genom att svälta ihjäl dom, låsa in dom i sina hem m.m. Dom har ju ett eget val trots allt om man inte rakt ut skjuter dom i pannbenet med en pistol. Då kan man i sitt stormaktsvansinne minsann låtsas som att man är barmhärtig och fredlig medans ens psykopat kumpaner håller med.

Nej du, jag avvaktar i sisådär 10 år till och kollar vad fan som händer med er midwits. Detta har skötts otroligt dåligt.
Citera
2021-12-16, 13:28
Medlem
Igår lät man ett par kritiska röster mot vaccinpass komma till tals på nyheterna och då måste ju detta naturligtvis vägas upp dagen efter. Svt kunde vara lugna med att "visa upp andra sidan" då man hade detta ess till undersökning i rockärmen förberett redan.

En lite konstig grej är att alla alternativ inte syns i SVT-artikeln. Svaret "Inga sammanhang, jag är emot krav på vaccinbevis" finns inte med på bilden i artikeln, men 14 % ska alltså ha svarat det.

På bilden är frågan formulerad "När bör vaccinbevis krävas?" men i texten är formuleringen ”I vilka sammanhang tycker du att det bör krävas vaccinationsbevis?”...

Jag tror att det fanns fler svarsalternativ än de som syns på bilden och att många som är motståndare till vaccinbevis i de sammanhang de just nu används i har använt något annat alternativ. Kanske "Vid inresa till Sverige", "Vid religiösa sammankomster", "Vid besök på ålderdomshem", "Vid vård av riskgrupper", "Vid sammankomster med 50 000 personer" etc etc. Vem vet.

Skrämmande ändå att 68 % är för vaccinpass på 100+-evenemang. Det skulle vara intressant att se åldersfördelningen per alternativ också.
Citera
2021-12-16, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Det mesta i är lögn eller utvald information rörande covid. Oavsett vad man pratar om. Vill man ha fakta är denna kille intressant att lyssna på. Han använder bara redovisade och kontrollerade fakta i sina program.
https://www.youtube.com/watch?v=xYg-1xFa36E

Tack för tipset!
Citera
2021-12-16, 13:33
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Ja till sommaren eller när arbetsresor blir vanliga igen så kommer nog skogsmaran att behöva ett pass men precis som du skriver så är eventuellt kraven borta då, även om det återstår att se.

Jag förstår alla principiella invändningar mot passet men hittills i tråden verkar de flesta inte ha påverkats i sin vardag i någon större utsträckning.
Någon får en pinne upptryckt i näsan regelbundet (värst hittills enligt skogsmaran) och andra har inte kunnat gå på hockey som tidigare (vilket är trist).

Ni twentysomethings - Inga inställda konserter? Inställda nattklubbsbesök? Resor till Sunny Beach?
Jag är inte ett stort fan av covidbevisen, men samtidigt har jag svårt att se det som förteg till diktatur eller som otroligt inskränkande i någons vardag. Kan förstå att om man har massor med konserter, t.ex., som man brukar gå på och planerat för nu så kan det bli ansträngande/irriterande, men så länge som det ser ut som det gör nu med begränsningarna så borde 99% av alla människor inte lida av kraven på covidbevisen (mer än rent känsllomässigt).

Vi får väl se hur det utvecklar sig, jag tvivlar på att just covidbevis kommer att frälsa oss från C19.
Citera
2021-12-16, 13:33
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Du är ganska så puckad va?
Avstånd "med mera" hålls för att inte sprida smittan. Smittan orsakar död.
Men statistiskt så är effektiviteten mot allvarliga tillbud det som räknas.
"Vaccinet" och i synnerhet massvaccinationerna motiverades med detsamma. Alla tillverkare lurade dig och andra med samma billiga knep och du/ni svalde det med hull och hår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in