2021-11-17, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YeeNaaldloshii-
Inte än iallafall.
Nej man får ju hoppas att det här bara är en teater "TITTA VI GÖR NÅGOT" istället för att det är en början på något ännu värre.
Citera
2021-11-17, 17:27
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erskungligahoghet
Amanda Lind formulerade det fint under pressträffen att "vaccinerade ska slippa känna oro att behöva sitta brevid en ovaccinerad". Du kan ju tolka det som du vill.

Det låter som att Amanda menar att vaccinerade bör vara är räddare för att bli sjuk av den ovaccinerade än den ovaccinerade borde vara rädd att bli sjuk av den vaccinerade.
Senast redigerad av Beckisbarnet 2021-11-17 kl. 17:35.
Citera
Medlem
Vilket problem ska det lösa? Om en del människor inte vill vaccinera sig är det är det främst deras problem, om det nu ens är ett problem.
Och vad blir då nästa pass, att alla över 60 måste vaccinera sig mot influensa?
Citera
Medlem
2 veckor för att platta ut kurvan.

Någon som kommer ihåg det? Snart 2 år sen

NU vaccinpass för stora event

Om 2 år, vaccinpass för att handla mat

Lydnads-pass är rätt ord
Citera
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jo, det är visst konstigt. Det är därför man normalt inte betraktar friska människor som potentiellt sjuka, lika lite som man för att inte få inskränkningar i sin frihet behöver bevisa att man inte är en brottsling.

Det är därför vi inte i andra sammanhang skall behöva och har behövt vissa upp friskhetsintyg för att kunna utöva våra friheter som att mötas, demonstrera och utöva vår religion. Så redan där har det blivit konstigt, innan vi ens börjat diskutera om vaccinationstvång.

Det berör djupet av människors frihet och integritet, inte minst den oerhört viktiga kroppsliga integriteten.

Ska du exempelvis bli pilot, måste du ha flera friskhetsintyg.
Kanske lite märklig liknelse, men ändå inte så märklig:
Är det inte friskhetsintyg på piloter, riskerar dessa att skada/döda många fler människor än vad som anses "godtagbart". Ska det vara så krångligt det där med vaccinet? -Är folk rädda för nålar eller vad är det frågan om?
Citera
2021-11-17, 17:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Vaccinationerna ger en "gruppimmunitet". Denna immunitet betyder inte, som vissa lågbegåvade tror "jag slipper skiten helt för jag är vaccad!!", utan det betyder att man blir typ förkyld eller liknande.

Nej, vetenskapen är enig om att vaccinen inte ger någon flockimmunitet.

Citat:
Anser det är helt rätt att kräva "vaccinationspass" för saker som har med nöje att göra. Exempelvis gå på match eller på Liseberg etc.

Liseberg? Covid sprids i princip inte alls utomhus.

Jag har naturlig immunitet, vi som har det smittar inte alls, och blir inte sjuka igen. Det är bara naturlig immunitet som kan klassas som immunitet, vaccinen kommer inte i närheten. Vaccinen ger ca 7% av immuniteten som infektion ger, fast bara i början innan det avtar. Naturlig immunitet håller i flera år, kanske livslångt.
Citera
Medlem
danmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonesStones
Men han kanske gör mycket annat bra samhället. Nu och innan corona.
Du vet ju ingenting om människan.
Dessutom är man inte antivaxx bara för att man inte vill vaccinera sig. Man kanske är PRO CHOISE?

Att du skriver "för en gångs skull" visar ju bara att du bara slänger ur dig någonting. Nästan så man undrar om du är den skarpaste kniven i lådan. Om någon skriver en så hjärndöd kommentar som din så börjar man ju undra vad det är för ena som går och vaccinerar sig och förespråkar det.

Efter din kommentar så är jag ännu starkare i min tro om att vaccin inte är rätt väg att gå för mig.

Hoppas du inte har ihjäl någon!
Citera
Medlem
knashs avatar
Citat:
Handlar om samma sak: Lika lite som din hund får åka utomlands ovaccinerad, har du rätt att gå ovaccinerad på större sammankomster.

Precis som din ovaccinerade hund, får du också stanna hemma som ovaccinerad.

De båda är ett formellt bevis men du fördummar både dig själv och hela debatten med att förenkla det så mycket med att säga att det är samma sak.

Det din liknelse förbiser främst är att det inskränker på grundläggande rättigheter såsom t.ex. mötesfriheten, demonstrationsfriheten, föreningsfriheten och rätten till kroppslig integritet.

https://www.dagensjuridik.se/debatt/debatt-forslaget-om-vaccinationsbevis-strider-mot-grundlagen/

Ska du förklara för ett litet barn så kan du kan du säga att det är samma sak...
Citera
2021-11-17, 17:30
Medlem
Haddock93s avatar
- Stater världen över får mer makt
- läkemedelsföretagen ser grönt och får enormt med resurser
- mer censur att vänta från techjättarna

Samtidigt som vi vanliga människor kommer få lida med mindre frihet och sämre levnadsstandard.

The Great Reset är här, man använde en pandemi som skrämselpropaganda för att få fåren att lyda. När vi väl är i systemet kommer vi få kriga för att komma ifrån det och många kommer växa upp i det som de nya normala..
Citera
Avslutad
Haha! Vad sämst.

Jag kan ta ett antigentest och stå där på konserten, livrädd för alla jon som vaccinerat sig och som kanske har genombrottsinfektion? Total tankevurpa här.

Gör mig ännu mer misstänksam. Tänker aldrig vaccinera mig. Nu står det klart bortom allt rimligt tvivel att det bara handlar om att pumpa in vad det nu är i blodet.
Citera
Avslutad
Citat:
Ska du exempelvis bli pilot, måste du ha flera friskhetsintyg.
Kanske lite märklig liknelse, men ändå inte så märklig:
Är det inte friskhetsintyg på piloter, riskerar dessa att skada/döda många fler människor än vad som anses "godtagbart". Ska det vara så krångligt det där med vaccinet? -Är folk rädda för nålar eller vad är det frågan om?
Det handlar om att det är ovetenskapligt och diktatoriskt. Jag är immun, jag har haft covid och återinfektioner är färre än 1%. Jag är mycket mer immun än vad du är, jag behöver ingen spruta.
Citera
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Vilket problem ska det lösa? Om en del människor inte vill vaccinera sig är det är det främst deras problem, om det nu ens är ett problem.
Och vad blir då nästa pass, att alla över 60 måste vaccinera sig mot influensa?
Fortsätter vi på inslagen väg är det snart en coctail av vaccin som alla måste ta för att få vaccin-passet och detta kommer krävas för att över huvud taget få vistas utanför sitt hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in