2021-12-15, 22:50
Medlem
Äntligen lite nytt syre i debatten:

https://www.svt.se/nyheter/vaccinpassaktuellt

Citat:
Peter Wennblad, ledarskribent på Svenska Dagbladet gillar inte vaccinpasskravet.

-* Det är ogenomtänkt, fel och farligt, säger han i Aktuellt och menar att regeringen och Folkhälsomyndigheten varit otydliga med vad man egentligen vill uppnå med vaccinpassen.

Att införa vaccinpass är att gå över en ”principiell gräns” som Wennblad tror är väldigt riskabel.

– Att gradera människors friheter och rättigheter utifrån deras medicinska status tror jag man ska var ytterst restriktiv med.

Dock är klippet såklart en nedkortad version. I den fulla versionen i Aktuellt 15/12 kl 21 hör man mer av Peters resonemang.
Senast redigerad av Clusia 2021-12-15 kl. 23:00.
Citera
2021-12-16, 06:57
Medlem
tlcswes avatar
SVT-Novus: 86% är FÖR vaccinationsbevis

Hela 86% i åldersgruppen 18-79år är alltså för vaccinationsbevis vid offentliga sammankomster.
Detta är fem procentenheter fler än vad som faktiskt är fullvaccinerade och en procentenhet fler än de som fått endast en dos.

Vad är detta för Nordkorea-siffror och vilka mönsterelever i hjärtvätteri har Novus hittat egentligen?

85,1% är vaccinerade med 1 dos
80,8 är vaccinerade med 2 doser
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/

Längst ner i inforutan kan man dock läsa;
Citat:
En antal personer utöver dem som tillfrågats i undersökningen har antingen inte gått att nå eller inte velat delta i undersökningen. Novus har kontrollerat att detta bortfall inte påverkar undersökningens resultat. Totalt utgör de som inte svarat 42 procent av det totala antalet tillfrågade som var 1726 personer. Undersökningen gjordes 9-14 december 2021.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/novus-undersokning-visar-sa-manga-svenskar-ar-helt-emot-krav-pa-vaccinationsbevis

Vad säger ni?
Är det möjligt att precis alla, plus 0.9%procenteneher, som fått minst en dos är för ett vaccinationsbevis?
Senast redigerad av tlcswe 2021-12-16 kl. 07:05.
Citera
2021-12-16, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
Hela 86% i åldersgruppen 18-79år är alltså för vaccinationsbevis på offentliga sammankomster.
Detta är fem procentenheter fler än vad som faktiskt är fullvaccinerade och en procentenhet fler än de som fått endast en dos.

Vad är detta för Nordkorea-siffror och vilka mönsterelever i hjärtvätteri har Novus hittat egentligen?

85,1% är vaccinerade med 1 dos
80,8 är vaccinerade med 2 doser

Längst ner i inforutan kan man dock läsa;

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/novus-undersokning-visar-sa-manga-svenskar-ar-helt-emot-krav-pa-vaccinationsbevis

Vad säger ni?
Är det möjligt att precis alla, plus 0.9%procenteneher, som fått minst en dos är för ett vaccinationsbevis?

Lögn, förbannad lögn & statistik är vad det där är.
Citera
2021-12-16, 07:13
Medlem
Jag tror nog att siffrorna kan vara korrekta. Jag har hittills inte träffat någon som är emot vaccinationsbevis.
Citera
2021-12-16, 07:14
Medlem
Henriksss avatar
Jag tolkar det som att 86% av de vaccinerade inte litar på vaccinets effekt.
Skrämmande siffror.
Citera
2021-12-16, 07:17
Medlem
Det kan ju också vara så att 42% (plus 14% av av de 58% som svarade) är emot vaccinpass
Citera
2021-12-16, 07:18
Medlem
Svintomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mefa
Jag tror nog att siffrorna kan vara korrekta. Jag har hittills inte träffat någon som är emot vaccinationsbevis.

I stort sett alla som jag har träffat är emot! Dessa siffror är självklart inte korrekta.
Citera
2021-12-16, 07:18
Medlem
Citat:

Helt enig. Alla jag pratat med tycker att vaccinationsbevis är en strålande idé. Har hittat zero, nada, zip personer som ens ifrågasätter om åtgärden har önskad effekt.
Citera
2021-12-16, 07:19
Medlem
tlcswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Det kan ju också vara så att 42% (plus 14% av av de 58% som svarade) är emot vaccinpass

Novus kan dock garantera att siffrorna är korrekt även om bortfallet är 42%
Citera
2021-12-16, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svintoman
I stort sett alla som jag har träffat är emot! Dessa siffror är självklart inte korrekta.

Vilka umgås du med egentligen? Får jag bli er kompis?
Citera
2021-12-16, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
Novus kan dock garantera att siffrorna är korrekt även om bortfallet är 42%
Det kan de säkert. Frågan är hur?
Citera
2021-12-16, 07:32
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Wow, vart bor du?
Jag är själv fullvaccinerad men mot vaccinationsbevis. Känner även många andra vaccinerade som är tveksamma till covidpass.
Det är inga anti-vaxxers vi talar om här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in