2021-12-04, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Du missar det viktigaste då det inte enbart gäller diskrimineringslagen - det är grundlagsstridigt:
I 2 kap. 21 § Regeringsformen framgår det att begränsningar av de fri- och rättigheter som listas i kapitlet aldrig får "gå utöver vad som är nödvändigt med hänsyn till det ändamål som har föranlett den".
https://lagen.nu/1974:152#K2P21
När det gäller kravet på vaccinationspass, så uppfyller enligt vetenskapen inte åtgärden något ändamål överhuvudtaget i att förhindra någon smittspridning och åtgärden måste då anses gå utöver vad som är nödvändigt. Kravet på vaccinationsbevis är alltså grundlagsstridigt. Då kravet på vaccinationsbevis är grundlagsstridigt, så får domstolar enligt 11 kap. 14 § Regeringsformen inte tillämpa bestämmelsen, vilket gör att den inte på något sätt kan användas som ursäkt för den arrangör som diskriminerar individer genom att exkludera dem från någon allmän sammankomst, offentlig tillställning, deltagande i utbildning, praktik, lägerverksamhet e.dyl.
https://lagen.nu/1974:152#K11P14
Diskrimineringslagen blir således fullt tillämplig och det blir, enligt 6 kap. 3 §, den som kräver vaccinationsbevis som har bevisbördan för att en tillämpning av kravet på vaccinationsbevis inte är en diskriminerande åtgärd, dvs en åtgärd som grundas på föreställningen om att en ovaccinerad på något sätt skulle ha ett sämre immunförsvar och därmed utgöra en mer potentiell smittkälla än en vaccinerad.
https://lagen.nu/2008:567#K6R3
Det är ju just därför detta är en rekommendation från regeringen och inte en tvångsåtgärd eftersom de då själva skulle bryta mot lagen, vilket skulle se särskilt illa ut. Man använder vår okunskap mot oss. Diskrimineringslagen har jag redan länkat till en gång så det får räcka.

Stämmer det att det är en rekommendation från regeringen? Vad jag förstår det från en arrangör så är det en tvingande åtgärd att kontrollera att alla har vaccinpass som kommer in på en föreställning på mer än 100 personer och då det är över 100 personer och det inte finns möjligheter att flytta om folk då det är fullbokat så är det enligt dem omöjligt. Är detta inte sant?
Bryter de mot lagen?
Citera
2021-12-04, 00:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LevaIharmoni
Stämmer det att det är en rekommendation från regeringen? Vad jag förstår det från en arrangör så är det en tvingande åtgärd att kontrollera att alla har vaccinpass som kommer in på en föreställning på mer än 100 personer och då det är över 100 personer och det inte finns möjligheter att flytta om folk då det är fullbokat så är det enligt dem omöjligt. Är detta inte sant?
Bryter de mot lagen?

Det är så jag har förstått det, att de som tillämpar användningen av vaccinpass riskerar att bryta mot lagen, förutsatt att någon synar deras kort, vilket man kanske räknar med ej kommer att ske. Ska kolla lite mer i detta men det tycks vara grundlagsstridigt oavsett om det är en rekommendation eller ej.

EDIT: När jag läser här så framstår det mest som FHM:s rekommendationer endast lite vassare formulerat:

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2021/11/vaccinationsbevis-kan-kravas-for-tilltrade-till-allmanna-sammankomster-och-offentliga-tillstallninga r/
Detta innebär att om arrangören väljer att kräva vaccinationsbevis behöver de inte beakta de deltagarbegränsningar som Folkhälsomyndigheten ser behov av för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar. Enligt Folkhälsomyndigheten gället det de som hålls inomhus med fler än 100 deltagare.
Jag ser inte att man riskerar något straff om man går emot både vaccinpass och FHM:s rekommendationer, vilket borde vara enkelt gjort om man samtidigt hänvisar till grundlagen.
Senast redigerad av RobRoys 2021-12-04 kl. 01:12.
Citera
2021-12-04, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Vaccinationstvång är olagligt i Sverige. Punkt slut.
Äh. Handlar inte om lagligt eller inte. Om lagen ändrades, så alla måste ta vaccinet så skulle ju knappast antivaxxarna plötsligt tycka det är helt okej att ta vaccinet nu, skutta iväg och kavla upp. Dom skulle fortsätta göra ännu mer desperat motstånd (och olagligt dessutom). Ta upp vapen om det finns till hands osv.

Finns ju gott om vacciner som vi alla tar som småbarn, t.ex. mot difteri, polio, stelkramp osv osv. Lika bra vi börjar köra coronavaccin för alla småbarn i början i livet med, på samma sätt vi ger alla andra vacciner för barn, så slipper vi den här BS debatten helt. Ingen som är rädd för- eller klagar på dom vaccinen vi alla redan har fått.

Flickor erbjuds frivillig HPV-vaccinering (skydd mot livmoderhalscancer m.m.) i årskurs 5 och 6. De flesta som tackar nej säger öppet att dom är obehaglig till mods av tanken på spruta, eller har fantasier om effekten. Utifrån dom flickor som väljer ta vaccinet så vet vi, att ohälsa kopplat till HPV senare i livet skulle gå ner radikalt om alla tjejer bara fick det som normal vaccinering som barn.

Och om polio-vaccinering skulle införas först nu, och ännu värre på frivillig basis, då skulle vi ha ännu mer av samma BS debatt om det, som vi har om Corona-vaccinerna nu. Småbarn bölar åtminstone ärligt, hanterar inte obehagskänslor genom att gömma dom bakom orering, rationalisering, vetenskapifiering och projicering osv.
Senast redigerad av Robbinist 2021-12-04 kl. 03:57.
Citera
2021-12-04, 07:26
Medlem
kimdah2002s avatar
Diskriminering är enligt diskrimineringslagen att en person blivit missgynnad eller kränkt baserat på en av diskrimineringsgrunderna.

Diskrimineringsgrunderna är:
- kön
- könsöverskridande identitet eller uttryck
- etnisk tillhörighet
- religion eller annan trosuppfattning
- funktionsnedsättning
- sexuell läggning
- ålder
Citera
2021-12-04, 07:41
Medlem
I-van-Toers avatar
Den fascismen som staten försökte tuta i medborgarna att Sverigedemokraterna stod för har nu visat sig att de själva står för, och det i kvadrat. Snacka om mörk ironi.

Det har alltså under Socialdemokraternas styre nu införts ett apartheidsystem i Sverige. Vi och dem. Vaccinerad och ovaccinerad. Hur var det nu med människors lika värde? Verkar bara fungera åt ett håll. Det finns folk och folk. Kan inte bara någon skjuta av dessa jävla hycklare. En efter en.
Citera
2021-12-04, 07:50
Medlem
En 20-årig man försökte igår natt ta sig in på ett uteställe vid Möllevången i Malmö med ett falskt covidpass.

Bråk utbröt när vakterna nekade 20-åringen i dörren och polis skickades till platsen.

Mannen, som är i 20-årsåldern, är nu misstänkt för missbruk av urkund.

https://polisen.se/aktuellt/handelser/2021/december/4/04-december-0024-missbruk-av-urkund-malmo/

🙈😂
Senast redigerad av duckyyy 2021-12-04 kl. 07:52.
Citera
2021-12-04, 07:52
Medlem
kimdah2002s avatar
Mer "fake news" från media...

https://www.expressen.se/nyheter/antivax-profiler-dor-i-covid-19/
Citera
2021-12-04, 07:52
Medlem
arbetets avatar
Glöm falska vaccinpass:
En 20-årig man försökte igår natt ta sig in på ett uteställe vid Möllevången i Malmö med ett falskt covidpass.

Bråk utbröt när vakterna nekade 20-åringen i dörren och polis skickades till platsen.

– Vi åker dit och hanterar två personerna som stökat. En av dem är misstänkt för att försöka ta sig in på utestället med en annans persons covidpass, säger polisens presstalesperson Evelina Olsson.

Mannen misstänks nu för missbruk av urkund.

– Det är det första ärende av det slaget som jag sett, säger Olsson.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
/.../Straffet är böter eller fängelse i upp till sex månader, dock kan man få fängelse i upp till två år om brottet bedöms som grovt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Missbruk_av_urkund

Smittskyddslagen är väl tillämplig oclså.
Citera
2021-12-04, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Äh. Handlar inte om lagligt eller inte. Om lagen ändrades, så alla måste ta vaccinet så skulle ju knappast antivaxxarna plötsligt tycka det är helt okej att ta vaccinet nu, skutta iväg och kavla upp. Dom skulle fortsätta göra ännu mer desperat motstånd (och olagligt dessutom). Ta upp vapen om det finns till hands osv.

Finns ju gott om vacciner som vi alla tar som småbarn, t.ex. mot difteri, polio, stelkramp osv osv. Lika bra vi börjar köra coronavaccin för alla småbarn i början i livet med, på samma sätt vi ger alla andra vacciner för barn, så slipper vi den här BS debatten helt. Ingen som är rädd för- eller klagar på dom vaccinen vi alla redan har fått.

Flickor erbjuds frivillig HPV-vaccinering (skydd mot livmoderhalscancer m.m.) i årskurs 5 och 6. De flesta som tackar nej säger öppet att dom är obehaglig till mods av tanken på spruta, eller har fantasier om effekten. Utifrån dom flickor som väljer ta vaccinet så vet vi, att ohälsa kopplat till HPV senare i livet skulle gå ner radikalt om alla tjejer bara fick det som normal vaccinering som barn.

Och om polio-vaccinering skulle införas först nu, och ännu värre på frivillig basis, då skulle vi ha ännu mer av samma BS debatt om det, som vi har om Corona-vaccinerna nu. Småbarn bölar åtminstone ärligt, hanterar inte obehagskänslor genom att gömma dom bakom orering, rationalisering, vetenskapifiering och projicering osv.

Du jämför alltså, på riktigt, Poliovaccin med det sk. Covidvaccinet? För det första är Poliovaccinet ett riktigt vaccin som ger långvarigt skydd. Covidvaxx är inget vaccin utan måste fyllas på var 6:e månad. Ska barn ta vaccin då var 6:e månad hela sitt liv?? Kan det inte komma in någon vettig covid-vaccinförespråkare som faktiskt kommer med ett eller ett par starka argument? Det ni slänger ut er är inte värt vatten….

Men jag ger upp, det är samma lögner som återkommer gång på gång här inne och som rabblas som om det vore sanningar. Det är som att debattera med miljöpartister som är vana att aldrig få kritiska frågor. Då tillåts man också prata innantill som en robot och likt en hjärndöd person återge sitt mantra utan att ta in omgivningen.

För att sammanfatta:
- över 7000 allvarliga biverkningar har rapporterats i Sverige
- i princip ingen under 60år dör i Covid och gjorde inte heller innan massvaccinering.
- 0% barn dör. NOLL
- vaccinerade sprider smitta
- vaccinerade kan bli sjuka
- vaccinet håller hjälper begränsad tid och måste fyllas på hela livet
- vi som inte vill vaccinera oss är tydligen osolidariska då vi tar upp vårdplatser även om inte har behov av vård då vi är för unga för att bli allvarligt sjuka. Jaja vi är ju ändå osolidariska, punkt slut.
- ovaccinerade är tydligen farliga och en ond sekt

Jag har själv drabbats hårt (riktigt hårt) av annan medicin för inte så länge sedan vilket skadat mitt nervsystem. Att nu trycka i mig ännu mer kemikalier som riskerar att förvärra min läkning kommer inte på frågan. Jag litade på läkarna första gången och det händer inte igen. Jag tar alltså hellre risken att få Covid än att självmant injicera mer medicin i kroppen. Att ni kallar mig osolidarisk är ett hån och att jag nu ska hållas utanför samhället är ett ännu större hån. Samhällskontraktet är brutit och mitt förtroende för läkare, makthavare och media är dessvärre noll.
Senast redigerad av Henriksen82 2021-12-04 kl. 08:13.
Citera
2021-12-04, 08:14
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duckyyy

Mannen, som är i 20-årsåldern, är nu misstänkt för missbruk av urkund.

https://polisen.se/aktuellt/handelser/2021/december/4/04-december-0024-missbruk-av-urkund-malmo/

🙈😂
Han kan väl hänvisa till diskrimineringslagen då han inte blev insläppt och åberopa diskriminering p.g.a funktionsnedsättning / intellektuell funktionsförmåga.
Citera
2021-12-04, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Mer "fake news" från media...

https://www.expressen.se/nyheter/antivax-profiler-dor-i-covid-19/

Klassiskt exemplet av ”cherry picking” som media numera använder sig av i princip all rapportering. Att skapa känslor är viktigare än siffror och fakta. Hur många vaccinkritiska har överlevt? Har det inte skrivits någon artikel om det?? Nähä märkligt…är ju troligtvis hundratusentals men det är spekulationer.

Men som svar på din fråga, nej det är inte fake news, däremot extremt vinklade nyheter som utelämnar viktig information och där ett fåtal exemplar noggrant väljs ut.
Senast redigerad av Henriksen82 2021-12-04 kl. 08:21.
Citera
2021-12-04, 08:20
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henriksen82
Jag har själv drabbats hårt (riktigt hårt) av annan medicin för inte så länge sedan vilket skadat mitt nervsystem. Att nu trycka i mig ännu mer kemikalier som riskerar att förvärra min läkning kommer inte på frågan. Jag litade på läkarna första gången och det händer inte igen. Jag tar alltså hellre risken att få Covid än att självmant injicera mer medicin i kroppen. Att ni kallar mig osolidarisk är ett hån och att jag nu ska hållas utanför samhället är ett ännu större hån. Samhällskontraktet är brutit och mitt förtroende för läkare, makthavare och media är dessvärre noll.
Det digitala Covidpasset idag omfattar endast vaccinationspass (av någon anledning ej förklarad, möjligtvis för att det var enklast rent administrations tekniskt eller för att det är det EU endast tillämpar) Det går dock även att lägga till Testbevis, Tillfrisknandebevis och Läkarintyg redan idag. I ditt fall skulle du e.v. kunna få ett läkarintyg på att du är allergisk mot covidvaccin och på så sätt få grönt när du skall besöka tillställningar med >100 deltagare.
Senast redigerad av kimdah2002 2021-12-04 kl. 08:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in