Citat:
Ursprungligen postat av
Niggward
Hur känner ni snusare?
- Hur länge har ni snusat och har ni upplevt några större negativa konsekvenser med ert bruk?
- Hur mycket snusar du och vilken typ?
- Är det värt det ur ett hälsoperspektiv? ”Gulning, tandkött, risk för cancer, etc (cancerframkallande ej bevisat/klarlagt)
- Är pengarna värt det? Tycker ni det är för dyrt?
- Ångrar ni att ni började med de små jävulskt underbara dopamin påsarna?
Diskutera fritt. Att se olika vanor och erfarenheter kring andras bruk och åsikter är välkommet.
Allmänt snus/tobaks hatande från icke brukare undanbedes. Tråden är riktad mot brukare och dess erfarenheter.
Snusat 17år. Konsekvenser=min högra sida av ansiktet känns konstigt och annorlunda jämfört med vänstra. Mitt tandkött är helt förstört.
Snusar typ en halv dosa om dagen. Allt möjligt. Mest portion, hade blivit mer lös om det inte var så dyrt.
Nej inte värt det. Mitt tandkött är förstört för alltid. Inte så orolig över cancer. Glad att jag snusar istället för röker iaf. Har feströkt lite förut men kunnat undvika med hjälp av snus, tror jag rökt en cigarr och en cigg det här året. Hade jag inte snusat hade det blivit mer. Men värt att tillägga är att jag inte haft några problem med tänderna, det är ju snus bra för.
Ja det är för dyrt. När jag började kostade en dosa General, ettan och andra som idag anses vara "fint" 15kr per dosa, även lös. Det är en enorm skillnad mot idag. Mest skatt och skattepengarna i det här landet används inte som jag vill så betalar helst så lite som möjligt.
Ångrar nog inte att jag började då det som sagt hållt mig borta från cigg. Det jag ångrar är att jag inte slutade när jag hade chansen. Var precis på väg, hade bara tuggat tuggummin i typ en månad och lyckats trappa ner rejält på tuggummin men då fick jag covid och då blev begäret för mycket. Ska kanske prova att sluta snart igen.