2024-09-11, 10:15
Medlem
Snusat i 31 år. sedan jag var 8-9 bast.

Övergripande snuskronologi (min ålder)
6-7 år.
Snodde av släkt o granne.Catch. Röd och blå. Samt General portion.

8-9 år.
Fortsatte sno hemma men lyckades komma över några dosor då och då. Var i slutet på 80talet. Började snusa nästan varje dag.

10-12 år.
Snodde hemma. Köpte golden river, grov portion och General portion. Snusade flera gånger varje dag.

13-15 år. (Högstadiet).
Jag var inte längre ensam snusare bland jämnåriga.
Snusade dagligen lössnus. En dosa räckte 3 dagar.
Blandade rape. Grov o General. Gold river fanns inte längre.

16-21. (Gymnasiet)
Snus började bli dyrt
Jag började köpa stockar med Kronan lös. Köpte enskilda dosor rape portion ....

22-28 år (lokförare och psykolog)
Jobbade som lokförare och läste till psykolog. Gick helt över till portion. Mestadels Kronan. Sen blev det knox.

29-40 år
Först knox svart. Sen knox blå vitportion. Sen knox röd och blå blandat. Börjar köpa på nätet.

Senaste året
Blandar Vårgårda Gryning. Vårgårda röd med knox röd och har börjat köra lite lös igen.
Snittar på typ en stock 8 dagar.
Snusar mycket och älskar det.
Citera
2025-05-06, 20:16
Medlem
Jag älskar snus otroligt mycket. Daglig snusare i över 40 år.

Har i princip bara kört grov lös sedan jag började, men ibland har det blivit någon stock general extra stark. Det går åt runt en stock i veckan, så jag känner ändå att det är på en normal nivå jämfört med de flesta.

Skulle aldrig få för mig att sluta. Bland det bästa som finns på denna jord är att sitta i skinnfåtöljen med en stor prilla i käften och ett rejält glas brännvin i näven.
Citera
2025-05-14, 20:24
Medlem
Snusat närmare 20 år.. uteslutande portion

Har en knepig relation till snuset, just nu.. å ena sidan gillar jag det, å andra sidan är jag så jävla less på det för att jag inte har någon stabil "go to" sedan den senaste jag använde inte verkar gå att få tag i längre! Det var Soldat Snus jag senaste köpte i stock..

Var länge sedan jag hade ett smil på läpparna när jag stod i kyldisken .. allt från SM har blivit kass, trött på Lundgrens, aldrig fastnat riktigt för Knox.. vad fan ska man göra? Brukar bli Smålands Brukssnus.. funkar men brukar gå å hålla sig för skratt ändå

Har provat massa varianter av vitt också

Nää, nu är det är bara lös som ger den där känslan jag egentligen önskar mig av portion men det är så förbannat omständigt. fan knappt värt det

buhu
Citera
2025-05-16, 00:56
Medlem
Lika illa nu som alltid. Jag tog första snusen kanske 2005 och sen provat ett tiotal gånger genom åren, alltid lika vidrigt (och ofräscht, äter aldrig något med händerna, skulle bara kunna snusa exakt efter att jag tvättat händerna noga).

Vette fan varför det aldrig fastnat, var rökare i 15 år och älskade nikotinet, men snus, nej, gick bara inte :O
Citera
2025-06-12, 15:32
Medlem
Halloj !
Började snusa igen för 2 år sen efter strax över 2 år uppehåll. Bästa beslutet jag tagit måste jag säga. Började snusa när jag var 12 är idag en bit över 30.
Snusar Knox stark, rape stark och ettan lös. Brukar väll ca en halv till en dosa om dagen beroende på vad jag gör och humör.
Trevlig Torsdag där ute 😊
Citera
2025-06-13, 13:18
Medlem
Snusat lös i 44 år, utan några hälsorelaterade eller tandrelaterade skador.>

Började göra mitt eget, när det gick beställa från Bengt Sändh, och sedan från diverse nätbutiker.

Favorittobaken var Cuthof vilket dom sedan tyvärr slutade med, efter det blev det satser med Prillan Grov.

Då gick dospriset lös på häftiga 5-6kr fram till punktskatten började härja, då ökade satserna från 230kr/kg till 1100kr/kg, betydligt billigare och definitivt bättre än köpeslös iaf.

En tid innan SM köptes upp av Philip Morris så märkte jag någonting var ändrad vid tillverkningen av köpeslös, att i princip all köpesnus var som deg, blött och utan struktur, smaken betydligt sämre och PH värdet betydligt högre än tidigare.

Nu kör jag på Swedsnus nya lössnussatser, riktigt bra kvalitet på tobaken och deras tillverkningsprocess verkar inte påverka kvalitén på något sätt.

Fördelen med att göra sitt eget snus är att förutom priset och val av aromer så kan man finjustera PH med hjälp av Natrium/Kaliumkartbonat så det passar ens egna PH i munhålan, detta har nog räddat mitt tandkött tror jag.
Citera
2025-06-13, 13:33
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Som en snusälskare som hållit igång snart inpå 11 år så är snuset fortfarande här för att stanna! När jag tänker på perioden så känns ett decennium som en del tid har passerat, men fy fan.. 11 år till känns som en fantastisk dans på rosor

Har otroligt svårt att se mig själv sluta inom de närmsta 10 åren om ens någonsin. Denna fantastiska stimulans som du enbart kan få via upplevelsen av att vara en regelbunden snusare är fullständigt oslagbar.

Ligger stadigt på en halv dosa om dagen 3/4 nikotinhalt (16mg) påsar och kört det racet ett par år nu med samma märke. Varför förändra något om du funnit din perfekta balans?

Har personligen aldrig haft negativa konsekvenser kopplat till bruket. Slänger påsarna i papperskorgar eller fyller locket och tömmer vid behov. Ingen gillar nerskräpning. Somnar nästan aldrig med en inne så ingen risk för fläckar eller dylikt. (Klart det skett någon gång!)

Tänderna knappt någon skillnad alls sen jag startade. En viss gulning, men om det är kopplat till snusning eller ålder är oklart. I värsta fall går en tandblekning på någon tusen lapp. Det är det värt ifall behovet skulle uppstå!

Kostar gör det inte speciellt heller. Kärleken är för total. Att lägga 4000-6000 om året är inga pengar personligen, hade troligtvis lagt dubbla om så krävs. Det är för bra!

Hur känner ni snusare?

- Hur länge har ni snusat och har ni upplevt några större negativa konsekvenser med ert bruk?

- Hur mycket snusar du och vilken typ?

- Är det värt det ur ett hälsoperspektiv? ”Gulning, tandkött, risk för cancer, etc (cancerframkallande ej bevisat/klarlagt)

- Är pengarna värt det? Tycker ni det är för dyrt?

- Ångrar ni att ni började med de små jävulskt underbara dopamin påsarna?

Diskutera fritt. Att se olika vanor och erfarenheter kring andras bruk och åsikter är välkommet.

Allmänt snus/tobaks hatande från icke brukare undanbedes. Tråden är riktad mot brukare och dess erfarenheter.

- Hur länge har ni snusat och har ni upplevt några större negativa konsekvenser med ert bruk?
7 år. Negativa konsekvenser är att jag är rörig i skallen. Helt plötsligt är det slut vid dålig tidpunkt. Kan glömma ta med snusdosa när jag ska någonstans. Sen snusläppen också, eftersom jag är tjej och attraktiv så förstör det lite men yolo.

- Hur mycket snusar du och vilken typ?
En halv till en hel dosa per dag. Eftersom de tog bort min favorit letar jag efter en ny, så kör lite olika just nu.

- Är det värt det ur ett hälsoperspektiv? ”Gulning, tandkött, risk för cancer, etc (cancerframkallande ej bevisat/klarlagt)
Gick över till vitt snus för några år sedan så det känns lugnt.

- Är pengarna värt det? Tycker ni det är för dyrt?
Beställer stockar online och det är hyfsat billigt. Kostnaden är väl samma som om man skulle käka en proteinbar per dag, så ser de inte som någon värst stor utgift direkt.

- Ångrar ni att ni började med de små jävulskt underbara dopamin påsarna?
Nope. Hade ett års uppehåll en gång. Det sög. Snus är min guldkant i vardagen.
Knäppa en bärs och stoppa in en prilla, då är jag fan i himlen.
Citera
2025-06-26, 15:02
Medlem
Samowiedzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GLARSSON
Har en knepig relation till snuset, just nu.. å ena sidan gillar jag det, å andra sidan är jag så jävla less på det för att jag inte har någon stabil "go to" sedan den senaste

Det här besvärar mig något sinnessjukt.
Jag vill köpa stockvis med snus för det blir både billigare och smidigare, men känner mig som Guldlock när jag sitter med 53 olika sorter hemma och försöker bestämma mig för en lämplig vardagssnus.
Citera
2025-07-12, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samowiedza
Det här besvärar mig något sinnessjukt.
Jag vill köpa stockvis med snus för det blir både billigare och smidigare, men känner mig som Guldlock när jag sitter med 53 olika sorter hemma och försöker bestämma mig för en lämplig vardagssnus.

Vill faktiskt tipsa om Swedsnus. Finns ett gäng olika varianter. De jag testat är helt klart dugliga. Kommer i påse om 300 prillor (finns lös också men de har jag inte testat) så du får fylla på i dosan efter hand. Fyller inte mer än vad jag gör åt på en dag så de känns alltid relativt färska ur dosan
torra, men går att fukta om man önskar
Bra pris
Citera
2025-07-13, 17:52
Medlem
Landsbygdens avatar
Som den idiot jag är, så gör jag väl det. Har dock tänkt dra ner kraftigt på det någon gång i framtiden och kanske sluta.

Jag introducerades till snus när jag var kanske 7,8 år, och började när jag var 12. Tänker inte sitta och anklaga mig själv för något som påbörjades extremt tidigt. Eller dom vuxna som möjliggjorde det. Det finns många mycket värre saker i livet.
Citera
2025-07-22, 16:08
Medlem
Samowiedzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GLARSSON
Vill faktiskt tipsa om Swedsnus. Finns ett gäng olika varianter. De jag testat är helt klart dugliga. Kommer i påse om 300 prillor (finns lös också men de har jag inte testat) så du får fylla på i dosan efter hand. Fyller inte mer än vad jag gör åt på en dag så de känns alltid relativt färska ur dosan
torra, men går att fukta om man önskar
Bra pris

Jag följde instruktionerna och det blev väldigt blött med den övre vattenmängden, och smakade skit.

Tack för tipset dock - efter detta känns Kronan som ett riktigt lyxsnus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in