Citat:
Ursprungligen postat av
vesserbisser
Snusat i 39 år.
1 dosa General lössnus per dag.
Snus orsakar INTE cancer, vetenskapligt bevisat med en undersökning på 10 000 personer under 10 år. Detta fick Socialstyrelsen att backa med att snus skulle ha en varningstext om att det orsakade bl a munhålecancer. Numera står det bara att det innehåller nikotin och är beroendeframkallande.
Mindre kariesangrepp pga större salivutsöndring i munhålan.
Inga gula tänder, lätt förhöjda tandhalsar sa tandläkaren för 4 månader sedan.
En dosa General kostade ca 2:50 för nästan 40 år sedan, idag kostar den ca 60 kr, men bekymrar inte mig. Tjänar betydligt mer än vad jag gjorde för 40 år sedan.
Jag har också följt den debatten med spänning. Trots att de tvingats backa på den mest tongivande punkten så försätter regeringen att jaga snusare genom höjda skatter. Ett dråpslag var punktskatten som infördes på tobaksspill vilket innebär att det inte längre är möjligt att göra eget lössnus. Det är således en pervers jakt på skattepengar där snusarna får dra ett väldigt tungt lass, trots att ingen nämnvärd långsiktig skadeverkan har kunnat påvisas.
Jag har snusat i snart 20 år men har beslutat mig för att sluta nästa år. Regeringens illasinnade jakt på snusare och deras pengar har helt enkelt gett en sådan avsmak att det inte känns gott längre.