2021-10-13, 07:01
Medlem
Snusat i 39 år.
1 dosa General lössnus per dag.
Snus orsakar INTE cancer, vetenskapligt bevisat med en undersökning på 10 000 personer under 10 år. Detta fick Socialstyrelsen att backa med att snus skulle ha en varningstext om att det orsakade bl a munhålecancer. Numera står det bara att det innehåller nikotin och är beroendeframkallande.
Mindre kariesangrepp pga större salivutsöndring i munhålan.
Inga gula tänder, lätt förhöjda tandhalsar sa tandläkaren för 4 månader sedan.
En dosa General kostade ca 2:50 för nästan 40 år sedan, idag kostar den ca 60 kr, men bekymrar inte mig. Tjänar betydligt mer än vad jag gjorde för 40 år sedan.
Citera
2021-10-13, 07:35
Medlem
Tror aldrig jag kommer sluta älska snus.
Snusade i femton år, slutade för nästan lika längesen.
Citera
2021-10-13, 08:06
Medlem
kyrkstockens avatar
Snusat 20 år. Jag slutade snusa men saknade det. Inte nicotinet, bara snuset. Knepigt att förklara så jag började igen.
snusar 15 portionsdosor LD/Granit i månaden. Inga jättepengar.

Älskar och älskar...men jag gillar faktiskt snus.
Citera
2021-10-13, 08:14
Medlem
Dimaks avatar
Ångrar faktiskt ingenting. snusat sedan 2010 som 16 åring, så har också snusat i 11 år som TS ,

Ångrar inget och gillar fortfarande snus, 300 stock varje månad är värt det.
Snus handlar om njutning INTE om vem som kan snusar det starkaste snuset.
OCH LYFT ÄR INTE SNUS.
Citera
2021-10-13, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vesserbisser
Snusat i 39 år.
1 dosa General lössnus per dag.
Snus orsakar INTE cancer, vetenskapligt bevisat med en undersökning på 10 000 personer under 10 år. Detta fick Socialstyrelsen att backa med att snus skulle ha en varningstext om att det orsakade bl a munhålecancer. Numera står det bara att det innehåller nikotin och är beroendeframkallande.
Mindre kariesangrepp pga större salivutsöndring i munhålan.
Inga gula tänder, lätt förhöjda tandhalsar sa tandläkaren för 4 månader sedan.
En dosa General kostade ca 2:50 för nästan 40 år sedan, idag kostar den ca 60 kr, men bekymrar inte mig. Tjänar betydligt mer än vad jag gjorde för 40 år sedan.

Jag har också följt den debatten med spänning. Trots att de tvingats backa på den mest tongivande punkten så försätter regeringen att jaga snusare genom höjda skatter. Ett dråpslag var punktskatten som infördes på tobaksspill vilket innebär att det inte längre är möjligt att göra eget lössnus. Det är således en pervers jakt på skattepengar där snusarna får dra ett väldigt tungt lass, trots att ingen nämnvärd långsiktig skadeverkan har kunnat påvisas.

Jag har snusat i snart 20 år men har beslutat mig för att sluta nästa år. Regeringens illasinnade jakt på snusare och deras pengar har helt enkelt gett en sådan avsmak att det inte känns gott längre.
Citera
2021-10-13, 08:54
Medlem
Snusat i drygt 15 år och jag älskar fortfarande snus. 95% lössnus under denna tid.
Citera
2021-10-13, 09:36
Medlem
Snusat i ca 10 år och har inte märkt några större konsekvenser förutom i tandköttet som tandläkaren brukar påpeka. Har dock reflekterat att jag mest bara gör det för att göra det, kanske 1 snus av 15 är lite njutbar per dag resten är bara för att. Har inget behov av att sluta men ska försöka göra det ändå då jag inte ser nån större mening med det längre.
Citera
2021-10-13, 09:43
Medlem
Hatans avatar
Slutade efter 20 års snusande, p.g.a tandköttet.
Röker cigg nu, mycket sämre.
Citera
2021-10-13, 09:50
Medlem
Pungpuckels avatar
Snus är underbart, men jag är så ivrig att blir rik så jag avstår numera.
Men när jag blir rik däremot, så blir det en rulle snus det första jag köper.
Citera
2021-10-13, 09:50
Medlem
xposures avatar
Snusat i typ 20 år.
Sen haft uppehåll till och från.
Kan absolut sluta, men väljer att fortsätta eftersom det håller mig borta från sötsaker.
Anser detta onyttigare.
Citera
2021-10-13, 09:59
Medlem
hockexs avatar
Snusade i 11 år, sista året blev det över en dosa portion om dagen och det var därför jag slutade.
Blev för mycket och mådde illa ibland när man fick sig en överdos av nikotin. Ekonomin fick sig en törn med, inte värt det i det långa loppet.
Citera
2021-10-13, 10:14
Bannlyst
Nej jag älskar inte snus, jag är bara beroende av nikotin och då lyft (om det ens räknas som snus).

Jag ser det väl som ett sätt att självmedicinera som jag gärna varit utan.
Nikotin förbättrar mitt minne på ett sätt, samtidigt som de påverkar blodkärl och hjärtat negativt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in