2021-10-13, 00:22
Medlem
Niggwards avatar
Som en snusälskare som hållit igång snart inpå 11 år så är snuset fortfarande här för att stanna! När jag tänker på perioden så känns ett decennium som en del tid har passerat, men fy fan.. 11 år till känns som en fantastisk dans på rosor

Har otroligt svårt att se mig själv sluta inom de närmsta 10 åren om ens någonsin. Denna fantastiska stimulans som du enbart kan få via upplevelsen av att vara en regelbunden snusare är fullständigt oslagbar.

Ligger stadigt på en halv dosa om dagen 3/4 nikotinhalt (16mg) påsar och kört det racet ett par år nu med samma märke. Varför förändra något om du funnit din perfekta balans?

Har personligen aldrig haft negativa konsekvenser kopplat till bruket. Slänger påsarna i papperskorgar eller fyller locket och tömmer vid behov. Ingen gillar nerskräpning. Somnar nästan aldrig med en inne så ingen risk för fläckar eller dylikt. (Klart det skett någon gång!)

Tänderna knappt någon skillnad alls sen jag startade. En viss gulning, men om det är kopplat till snusning eller ålder är oklart. I värsta fall går en tandblekning på någon tusen lapp. Det är det värt ifall behovet skulle uppstå!

Kostar gör det inte speciellt heller. Kärleken är för total. Att lägga 4000-6000 om året är inga pengar personligen, hade troligtvis lagt dubbla om så krävs. Det är för bra!

Hur känner ni snusare?

- Hur länge har ni snusat och har ni upplevt några större negativa konsekvenser med ert bruk?

- Hur mycket snusar du och vilken typ?

- Är det värt det ur ett hälsoperspektiv? ”Gulning, tandkött, risk för cancer, etc (cancerframkallande ej bevisat/klarlagt)

- Är pengarna värt det? Tycker ni det är för dyrt?

- Ångrar ni att ni började med de små jävulskt underbara dopamin påsarna?

Diskutera fritt. Att se olika vanor och erfarenheter kring andras bruk och åsikter är välkommet.

Allmänt snus/tobaks hatande från icke brukare undanbedes. Tråden är riktad mot brukare och dess erfarenheter.
Citera
2021-10-13, 00:32
Medlem
Jag försvarade också mitt missbruk en gång i tiden, det var så gott med snus särskilt efter maten, i dagsläget känns det som bortkastade pengar, fast så känner jag med alla droger.

Fd snusare, snusade I 15 år innan jag la av, låg på en dosa om dagen.

Den dagen man börjar avsky sin drog är den dagen man är redo att bryta sig fri. No hate, snus är 100 gånger bättre än cigg.
Citera
2021-10-13, 00:33
Medlem
arnand-fejsplantiss avatar
General kan tamejfan vara det godaste som finns! Oftast till en kaffe eller på morgonen när man går och hämtar en kall snus från kylskåpet! Åååh
Citera
2021-10-13, 00:36
Medlem
Hupats avatar
Snusat i 4 år, började med smaksatt snus, gick över till gammal hederlig kronans och sedan till Knox stark. Är väldigt bra att jag inte gillade siberia. Negativa effekter har uppkommit i form av skäll av tandläkare, tjej som tyckte att jag lyckade som hennes pappa i munnen, jävligt jobbig när jag har abstinens, slut på snus etc.
Vill inte ens veta hur mycket jag lägger pengar på snus. Snusar drygt 1-2 dosor i veckan. Är dock alldeles för beroende för att kunna sluta. Läppen känns tom utan en prilla under den. Har i värsta fall stoppat in en bit ingefära när jag glömde bankkort och snus hos en vän och var utan i 6 timmar.
Ångrar att jag började men å andra sidan har alltid snuset funnits där för mig. Kan inte komma på en sak som skulle kunna få mig att sluta. Möjligtvis om det ända som fanns var lyft.
Citera
2021-10-13, 00:38
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen
Jag försvarade också mitt missbruk en gång i tiden, det var så gott med snus särskilt efter maten, i dagsläget känns det som bortkastade pengar, fast så känner jag med alla droger.

Fd snusare, snusade I 15 år innan jag la av, låg på en dosa om dagen.

Den dagen man börjar avsky sin drog är den dagen man är redo att bryta sig fri. No hate, snus är 100 gånger bättre än cigg.

Jag förstår helt att jag är beroende av att snusa och att sluta skulle inte vara en lätt sak att ta sig an. Grattis att du fann ditt val att sluta.

Som jag ser på det just nu är att jag älskar beroendet helt enkelt. En dag kanske det inte känns rätt längre, men har väldigt svårt att se det i denna sits. Mycket kan hända på 10-20 år
Citera
2021-10-13, 00:43
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hupat
Snusat i 4 år, började med smaksatt snus, gick över till gammal hederlig kronans och sedan till Knox stark. Är väldigt bra att jag inte gillade siberia. Negativa effekter har uppkommit i form av skäll av tandläkare, tjej som tyckte att jag lyckade som hennes pappa i munnen, jävligt jobbig när jag har abstinens, slut på snus etc.
Vill inte ens veta hur mycket jag lägger pengar på snus. Snusar drygt 1-2 dosor i veckan. Är dock alldeles för beroende för att kunna sluta. Läppen känns tom utan en prilla under den. Har i värsta fall stoppat in en bit ingefära när jag glömde bankkort och snus hos en vän och var utan i 6 timmar.
Ångrar att jag började men å andra sidan har alltid snuset funnits där för mig. Kan inte komma på en sak som skulle kunna få mig att sluta. Möjligtvis om det ända som fanns var lyft.

Det kan vara svårt ifall sin partner inte accepterar sitt bruk förstår jag. Jag träffade min medans jag snusade, så hon visste vad det gällde från dag 1 och skulle aldrig säga något om mitt val att snusa. Snusen eller damen? Svårt val

Ifall du ligger på 1-2 i veckan så ligger du något under mig. Dock så beställer jag 50 dosor åt gången osv. Så landar på 4000-6000 om året.

Handlar man varje dosa på 7even eller pressbyrån så blir det såklart onödigt dyrt. Men då har det med ens ekonomiska tänk att göra mer än snuset i sig.

Med lite framförhållning kommer man ner bra i pris
Citera
2021-10-13, 00:45
Medlem
GeleZachas avatar
Har snusat i två år. Lundgrens Skåne Stark, blir ca en dosa varannan dag.
Lite dyrt, men tycker det är värt det.
Tänderna bekymrar mig inte särskilt mycket, har tom hört att snus minskar risken för hål.
Ångrar det inte
Citera
2021-10-13, 00:47
Medlem
Hupats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Det kan vara svårt ifall sin partner inte accepterar sitt bruk förstår jag. Jag träffade min medans jag snusade, så hon visste vad det gällde från dag 1 och skulle aldrig säga något om mitt val att snusa. Snusen eller damen? Svårt val

Ifall du ligger på 1-2 i veckan så ligger du något under mig. Dock så beställer jag 50 dosor åt gången osv. Så landar på 4000-6000 om året.

Handlar man varje dosa på 7even eller pressbyrån så blir det såklart dyrt. Men då har det med ens ekonomiska tänk att göra mer än snuset i sig.
Min partner är van vid det numera haha. Var värre när jag var kk med en rökare som tyckte att snus var det vidrigaste som fanns. Har velat beställa hem några stockar men vet inte vilken sida som är bäst/alternativt köpa stock i butik?
Citera
2021-10-13, 00:51
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hupat
Min partner är van vid det numera haha. Var värre när jag var kk med en rökare som tyckte att snus var det vidrigaste som fanns. Har velat beställa hem några stockar men vet inte vilken sida som är bäst/alternativt köpa stock i butik?

Kört snusbolaget för det mesta. Blir nog 1300 Ca för att få 5 stockar till närmsta postkontor om 2 arbetsdagar. Blir 4 sådana per år.

50 dosor är 3 månader ca i min takt.

Pris förändras såklart efter märke. Ifall det finns bättre sidor så känner jag ej till dem. Aldrig behövt bruka annat.

Annars kan vissa tobaks butiker ha bra pris på stockar
Citera
2021-10-13, 00:55
Medlem
FriedrichWilhelms avatar
Älskar fortfarande!
Citera
2021-10-13, 01:01
Medlem
IcyHearts avatar
Snusat i rätt många år, vill inte räkna hur många… 😆

Har inte märkt några ”allvarliga” sidoeffekter alls… förutom ett par mindre grejer som dock inte stör mig nämnvärt i vardagen:

Typ att snusar kan rinna ofta ibland, är väl då att jag snusar för mkt så att munnen kanske blir irriterad… och har fått ”snusgrop” i tandköttet, så får växla sidor och lägga snusen lite längre bak, för att känna mig säkrare att snusen inte ”äter upp” för mkt av mitt tandkött 😱

Jag älskar snusen, jag har ett extremt stressigt jobb och snusen är i princip det enda som får mig igenom dagarna…

Skulle vilja fråga dig om det är okej TS, vad kan det vara för sajt du använder för att få det billigare..? För jag köper tyvärr oftast på affären och det känns alldeles för dyrt, helt enkelt.

Jag tror jag skulle vilja sluta, faktiskt, på längre sikt… känns inte helt värt det, just pga tandköttsgrejen och pengarna.. Men, jag kommer vara fast i ett extrem-stressigt jobb i några år till, minst.. så så länge det är så, då finns det tyvärr ingen chans att sluta.

Men ja, jag kommer aldrig ”ångra” att jag snusat, så att säga. Det har givit mig så mkt sinnesro så att inga pengar eller annat i världen, kan uppväga det…. Samt att det fått mig att kunna utföra ett totalt inhumant arbete i väldigt många år och på så sätt, ändå försörja mig själv.. så ja, man kan ju säga att snuset räddat mitt liv, rätt många ggr.
Citera
2021-10-13, 01:06
Medlem
Mobscenes avatar
Snusat general i över tio år. Älskar fortfarande smaken.
Ibland funderar jag på att sluta men det blir aldrig av.

Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Skulle vilja fråga dig om det är okej TS, vad kan det vara för sajt du använder för att få det billigare..? För jag köper tyvärr oftast på affären och det känns alldeles för dyrt, helt enkelt.

Köper du inte på nätet människa?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in