2021-10-13, 01:10
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Snusat i rätt många år, vill inte räkna hur många… 😆

Har inte märkt några ”allvarliga” sidoeffekter alls… förutom ett par mindre grejer som dock inte stör mig nämnvärt i vardagen:

Typ att snusar kan rinna ofta ibland, är väl då att jag snusar för mkt så att munnen kanske blir irriterad… och har fått ”snusgrop” i tandköttet, så får växla sidor och lägga snusen lite längre bak, för att känna mig säkrare att snusen inte ”äter upp” för mkt av mitt tandkött 😱

Jag älskar snusen, jag har ett extremt stressigt jobb och snusen är i princip det enda som får mig igenom dagarna…

Skulle vilja fråga dig om det är okej TS, vad kan det vara för sajt du använder för att få det billigare..? För jag köper tyvärr oftast på affären och det känns alldeles för dyrt, helt enkelt.

Jag tror jag skulle vilja sluta, faktiskt, på längre sikt… känns inte helt värt det, just pga tandköttsgrejen och pengarna.. Men, jag kommer vara fast i ett extrem-stressigt jobb i några år till, minst.. så så länge det är så, då finns det tyvärr ingen chans att sluta.

Men ja, jag kommer aldrig ”ångra” att jag snusat, så att säga. Det har givit mig så mkt sinnesro så att inga pengar eller annat i världen, kan uppväga det…. Samt att det fått mig att kunna utföra ett totalt inhumant arbete i väldigt många år och på så sätt, ändå försörja mig själv.. så ja, man kan ju säga att snuset räddat mitt liv, rätt många ggr.

Rinnande kan ge en snabb synlig brun effekt på tänderna. Lite vatten eller väska får bort det snabbt. Snusar själv ej white eller med smak. Det ska vara tobak och det ska vara fuktigt. White snus är för torrt för egen del. Lite rinn vill jag ha!

Brukar SnusBolaget personligen. Tar 2 dagar att få till postombud eller till dörren. Lägger 1300 per order och får då 5 stockar (50 dosor). Det håller i ett kvartal. Jag snusar billigare varianter som exempelvis Kronan, Granit så per dosa kommer du ner på ungefär 22-26 kr dosan på en sådan beställning. Vilket är mer än hälften än att köpa på pressbyrån! Om du köper en dosa åt gången.

När du har 10 dosor kvar så beställer jag igen.

Ifall du gillar vissa dyrare märken så går priset upp, men fortfarande billigare än att köpa i butik, så varför köpa i butik? Du kan få det till dörren på 2 dagar med en kort betalning och reducerat pris rejält.
Senast redigerad av Niggward 2021-10-13 kl. 01:18.
Citera
2021-10-13, 01:44
Medlem
Onanikrems avatar
Snusade i 35 år och kan än i dag sakna smaken av en kall general efter kaffet. På 50års kollen hade jag för högt blodtryck, fick rådet att sluta snusa och gjorde så. Blodtrycket höll sig i skinnet ytterligare några år efter det men sen fick jag ändå börja med blodtrycksmedicin. Tandköttet hade krupit uppåt på "snussidan" men å andra sidan hade jag bara tre hål i tänderna på 35 år, jämfört med nu när det är ett vartannat år.

Herren ger och herren tar.
Citera
2021-10-13, 01:50
Medlem
Jag känner absolut ingen ånger, och är faktiskt väldigt glad att jag snusar idag. Det gäller kanske inte i framtiden, men för tillfället är det en oas i kaoset. En snus grundar mig som inget annat. Ibland känner jag av att jag snusar för mycket, när jag inte tar en stund mellan prillorna, men det är ju lätt åtgärdat.

ca 15 år, kör på Kronan då jag vande mig vid dessa länge sen. Skulle gärna byta till Ettan, men jag kan inte försvara den kostnaden.
Citera
2021-10-13, 02:30
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Rinnande kan ge en snabb synlig brun effekt på tänderna. Lite vatten eller väska får bort det snabbt. Snusar själv ej white eller med smak. Det ska vara tobak och det ska vara fuktigt. White snus är för torrt för egen del. Lite rinn vill jag ha!

Brukar SnusBolaget personligen. Tar 2 dagar att få till postombud eller till dörren. Lägger 1300 per order och får då 5 stockar (50 dosor). Det håller i ett kvartal. Jag snusar billigare varianter som exempelvis Kronan, Granit så per dosa kommer du ner på ungefär 22-26 kr dosan på en sådan beställning. Vilket är mer än hälften än att köpa på pressbyrån! Om du köper en dosa åt gången.

När du har 10 dosor kvar så beställer jag igen.

Ifall du gillar vissa dyrare märken så går priset upp, men fortfarande billigare än att köpa i butik, så varför köpa i butik? Du kan få det till dörren på 2 dagar med en kort betalning och reducerat pris rejält.

Lämnar det aldrig inne, när det börjar rinna.. Har inte märkt ngn effekt med väldigt gula/bruna tänder, eller nåt sånt, som tur är!

Kör inget White eller sån skit. Riktig tobakssmak skall det vara!
Så det brukar bli oftast Kronan som vardagssnus och sen kanske lite General som helgsnus ibland… Köper i princip aldrig på tobaksaffärer då de verkar lägga på några kronor… Men mataffär, blir rätt ofta..

Anledningen att jag aldrig köpt större kvantiteter är faktiskt att jag snusar ääännu mer då. Ja jag är en riktig junkie, när det kommer till snus, haha! Om jag tex köper stockar så märker jag att det i princip blir samma kostnad eller nästan dyrare, då jag snusar som rent ut sagt en galning, då! Helt sjukt… egentligen. Vad fasen blir det så för!

Men ja jag ska nog ändå fundera på att beställa hem och kanske försöka mitt allra bästa i att ändå hålla det till min vanliga konsumtion. Vore bättre för plånboken att beställa större mängder helt enkelt.. om jag klarar att hålla samma konsumtion/vecka osv..

Släktingar försökte pracka på mig sånt snus som man gör själv hemma.. 🤔 Men jag blev faktiskt illamående av det, vette tusan varför det blev så(?) men verkade inte funka för mig iaf.

Ser fram emot resten av arbetsveckan som kommer att gå galant pga mitt älskade snus!
Citera
2021-10-13, 02:33
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jikad
Jag känner absolut ingen ånger, och är faktiskt väldigt glad att jag snusar idag. Det gäller kanske inte i framtiden, men för tillfället är det en oas i kaoset. En snus grundar mig som inget annat. Ibland känner jag av att jag snusar för mycket, när jag inte tar en stund mellan prillorna, men det är ju lätt åtgärdat.

ca 15 år, kör på Kronan då jag vande mig vid dessa länge sen. Skulle gärna byta till Ettan, men jag kan inte försvara den kostnaden.

Amen to that! Du är min snusande brother in arms!

Så himla kul när snusare berättar om erfarenheter som man känner igen till punkt och pricka. Samt hur mkt man ändå gillar det, hur det hjälper en med lugnet i vardagen osv. Mvh/ Kronan/General-tjejen
Citera
2021-10-13, 02:58
Medlem
Citat:
Amen to that! Du är min snusande brother in arms!

Så himla kul när snusare berättar om erfarenheter som man känner igen till punkt och pricka. Samt hur mkt man ändå gillar det, hur det hjälper en med lugnet i vardagen osv. Mvh/ Kronan/General-tjejen

Haha blev fan lite överdrivet glad av den responsen. Får enbart höra att jag måste sluta osv, och när jag förklarar att jag inte vill så blir man upprörd. Visst att lugnet kanske är baserat på någon grundläggande otrygghet, och snuset agerar snuttefilt, men hur fan gör det skillnad när man kan fungera bättre av något? <- narkomanernas dröm, men jag sa faktiskt bättre.

Älskar mitt snus, tycker att kronan är gott tom (vilket upprör sk "riktiga snusare"). Kör på Kronan Stark nuförtiden då den håller mycket längre i käften. Rekommenderar om du inte provat. Kan sitta med en i timmar, medans normal räcker i 40~? min innan det är en slempåse.
Citera
2021-10-13, 03:06
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jikad
Haha blev fan lite överdrivet glad av den responsen. Får enbart höra att jag måste sluta osv, och när jag förklarar att jag inte vill så blir man upprörd. Visst att lugnet kanske är baserat på någon grundläggande otrygghet, och snuset agerar snuttefilt, men hur fan gör det skillnad när man kan fungera bättre av något? <- narkomanernas dröm, men jag sa faktiskt bättre.

Älskar mitt snus, tycker att kronan är gott tom (vilket upprör sk "riktiga snusare"). Kör på Kronan Stark nuförtiden då den håller mycket längre i käften. Rekommenderar om du inte provat. Kan sitta med en i timmar, medans normal räcker i 40~? min innan det är en slempåse.

Haha I hear ya. Får inte så mkt tjat men visst det händer. Rycker bara på axlarna och säger ”Jo jo..”.

Jag har faktiskt provat både Kronan Stark och General Stark. Ville se om det gjorde nån skillnad. Kanske har att göra med att jag är kvinna, kanske något heeelt annat.. men det funkade fasen inge bra för mig med Stark asså!

Blev snarare ganska illamående, bara. Det kan jag bli även med andra snussorter, som min kropp inte verkar ”gilla”… 🤔

Ett mysterium! Men har lärt mig acceptera vad kroppen vill ha. Och den vill ha enbart Kronan/General.. 🤣 Då mår man prima! Så vi kör på det… hehe.
Citera
2021-10-13, 03:14
Medlem
Har snusat i 30 år. En enda gång har jag gjort ett seriöst försök att sluta, men det höll i sig i 3 månader. Sen bestämde jag mig för att aldrig utsätta mig för det igen. För så länge jag mår bra av det och inte får några större konsekvenser så är det väl inget att ens fundera över tycker jag. Jag har dock fått gå över till portion efter att ha snusat lös i 25 år pga högt blodtryck. Det var tufft i början, men nu har jag vant mig.
Citera
2021-10-13, 03:25
Medlem
Citat:
Haha I hear ya. Får inte så mkt tjat men visst det händer. Rycker bara på axlarna och säger ”Jo jo..”.

Jag har faktiskt provat både Kronan Stark och General Stark. Ville se om det gjorde nån skillnad. Kanske har att göra med att jag är kvinna, kanske något heeelt annat.. men det funkade fasen inge bra för mig med Stark asså!

Blev snarare ganska illamående, bara. Det kan jag bli även med andra snussorter, som min kropp inte verkar ”gilla”… 🤔

Ett mysterium! Men har lärt mig acceptera vad kroppen vill ha. Och den vill ha enbart Kronan/General.. 🤣 Då mår man prima! Så vi kör på det… hehe.

Nu när du säger det så. När jag började med stark så hade jag alltid 2 dosor normal mot 1 dosa stark. Det var av misstag jag köpte stark först, och jag mådde också illa, men började ta dom som morgonsnus för att få en kick. Resten av dagen vanliga, och efter ett tag så hamnade jag på den starka då den är oslagbar hållbarhetsmässigt.
Citera
2021-10-13, 04:28
Medlem
Jag blev diagnoserad med högt blodtryck och utskriven medicin. Valde att sluta snusa istället, vilket sänkte blodtrycket så pass mycket att jag kan skippa medicinen.

Men visst saknar man det
Citera
2021-10-13, 06:10
Medlem
HappyTheKiller71s avatar
Snusat i ca 38 år, kommer nog aldrig att sluta (har försökt ett par gånger). För det mesta är det gott, men ibland är det bara ett tvång. Men jag snusar tok för mycket, dygnet runt. Ibland blir tandköttet slitet och då får jag snusa med underläppen och det är kasst.
Citera
2021-10-13, 06:12
Medlem
Germanofils avatar
Nej jag älskar inte snus längre. Slutade för snart 10 år sedan. Det var en svår process och det kändes tomt under läppen de första 1-2 åren. Men när man väl lagt snusandet bakom sig förstår man hur meningslöst det egentligen var. Det enda man gör är ju att höja nikotinhalten i blodet och motverka abstinensbesvär. Priset för detta är trasigt tandkött och en jävla massa pengar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in