• 1
  • 2
2021-10-10, 19:00
Medlem
Kalkylarks avatar
Nu p senare tid har det bland mina kvinnliga vnner blossat upp en diskussion kring ett specifikt problem i deras relationer, nu r jag singel sedan fem r men jag kan absolut relatera d det frekom frekvent i mitt frra frhllande. Det handlar om strategisk inkompetens ifrn deras mn, vilket kort och gott innebr att mnnen ofta ltsats att inte ha kompetensen eller kunskaper att gra saker som ingr i det gemensamma hushllet. Det kan handla om saker som att tvtta, mannen verkar vara helt handfallen i hur en tvttmaskin fungerar, hur man sorterar efter frg eller grader eller att tex ta kontakt med frskola/skola fr att prata med pedagoger osv fr att de inte kan frstr hur skolans plattform fungerar eller ja vad som helst egentligen som mannen inte har "lust" att gra. Jag hr p mina vnner hur detta pverkar deras relationer d detta bygger p brdan de som stndiga projektledare i hemmet tar p sig och de har brjat trttna men vet nd inte hur de ska hantera problemet.
Min frgestllning r egentligen rtt ltt, r verkligen mn s otroligt inkompetenta att de helt rligt inte vet hur en tvttmaskin fungerar eller r det s att de faktiskt anvnder sig av strategisk inkompetens fr att komma undan trkiga uppgifter?
Vad tycker ni om mnnen som beter sig s hr? r det rtt eller fel? Vad kan kvinnorna i dessa frhllanden gra fr att pverka mnnen att ta sig i kragen och bli lika kompetenta som deras fruar?
Citera
2021-10-10, 19:14
Medlem
Snacka om generalisering. Det r alltid fel mn i frhllanden nr man lser snt hr. Tnk att en incel som jag (som horungarna p Flashback brukar kalla mig) frstr hur en tvttmaskin fungerar. Jag bor sjlv och skter mig exemplariskt.

Hennes man kanske r inkompetent men det r manliga ingenjrer som har byggt hela tvttmaskinen.
Citera
2021-10-10, 19:14
Medlem
Gr vl t bda hllen det dr, r kvinnor verkligen s inkompetenta att de inte kan byta olja och skifta hjul p bilen, slipa knivar p grsklipparen eller byta vindskivor p huset?
Citera
2021-10-10, 19:15
Medlem
Frklara p ett pedagogiskt stt att det r rtt osexigt med mnniskor som bokstavligen. Inte kan ta hand om sig sjlva lter som en ypperlig start iaf.
Citera
2021-10-10, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Gr vl t bda hllen det dr, r kvinnor verkligen s inkompetenta att de inte kan byta olja och skifta hjul p bilen, slipa knivar p grsklipparen eller byta vindskivor p huset?
Det r vl nd en hygglig skillnad p att byta vindskivor p huset och att hantera en tvttmaskin eller diska, tycker du inte det?
Citera
2021-10-10, 19:17
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkylark
Vad tycker ni om mnnen som beter sig s hr? r det rtt eller fel?
Det r lika fel som kvinnor vilka inte frstr hur en biltvtt fungerar, eller hur man pumpar ungarnas cyklar.

Edit: Var visst pucktva dr... Hur som, r ganska sker p att fenomenet i trdstarten gr t bda hllen.

Edit igen: Sg ngot avsnitt p Lyxfllen, vet tyvrr inte vilket. Dr skulle man se vem i paret som gjorde mest hemma, i tid rknat. Mannen rknade in tiden som tvttmaskinen arbetade i sitt arbete. Visst, han kunde uppenbart starta maskinen, men mer n s var det inte.
Senast redigerad av constant 2021-10-10 kl. 19:21.
Citera
2021-10-10, 19:17
Medlem
Galdars avatar
Du och dina vnner fr helt enkelt att sluta att slpa med er mn ifrn samhalls dansfester p byggdegrden .
Har aldrig ngonsin hrt talas om detta fenomen , kan man operera en smart phone borde man frst sig p ett dagis intrant / tvttmaskin etc .
Citera
2021-10-10, 19:24
Medlem
Kalkylarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000

Kan iof bara prata fr mig sjlv och mina vnner men det du listar dr r saker som mnga av oss gr. Nu bor jag inte i hus s jag behver byta vindskivor men skulle definitivt ta reda p hur det grs och gra det om det behvdes.
Citera
2021-10-10, 19:26
Medlem
Kalkylarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normalllekman
Snacka om generalisering. Det r alltid fel mn i frhllanden nr man lser snt hr. Tnk att en incel som jag (som horungarna p Flashback brukar kalla mig) frstr hur en tvttmaskin fungerar. Jag bor sjlv och skter mig exemplariskt.

Hennes man kanske r inkompetent men det r manliga ingenjrer som har byggt hela tvttmaskinen.

Jag frutstter att du som bor sjlv gr sna saker sjlv och inte ber mamma skta tvtten, sjlvklart s gjorde dessa mn ocks detta nr de bodde sjlv innan de trffade sina fruar men kunskapen frsvann p ngot konstigt stt s fr de flyttade ihop.
Citera
2021-10-10, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkylark
Jag frutstter att du som bor sjlv gr sna saker sjlv och inte ber mamma skta tvtten, sjlvklart s gjorde dessa mn ocks detta nr de bodde sjlv innan de trffade sina fruar men kunskapen frsvann p ngot konstigt stt s fr de flyttade ihop.
Vad gr kvinnan i stllet d? Kan hon byta bildck och snt?
Citera
2021-10-10, 19:34
Medlem
Kalkylarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normalllekman
Vad gr kvinnan i stllet d? Kan hon byta bildck och snt?

Vad menar du med detta? Kvinnan gr i princip allt som har med det gemensamma hushllet att gra i vilket byta bildck ingr. Frgan r vl vad gr mannen istllet?
Citera
2021-10-10, 19:44
Medlem
Nej, de flesta mn r tursamt nog inte s inkompetenta, men jag har faktiskt flera gnger sttt p fenomenet med mn som r strategiskt inkompetenta och deras fruar som p ngot skumt vis verkar lite stolta ver att deras mn minsann inte klarar att sortera tvtt eller kra igng maskinen, och jag begriper inte varfr.

Hur kan en vuxen man vilja framst som s korkad att han inte klarar ngot som ett barn med ltthet klarar av frn frskolelder?

Hur kan en kvinna bde g p och stolt bertta om att hennes man r s korkad och inkompetent? Skjut, grv och tig vore mer frsteligt😏, tig tminstone
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in