2021-10-10, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkylark
Jag frutstter att du som bor sjlv gr sna saker sjlv och inte ber mamma skta tvtten, sjlvklart s gjorde dessa mn ocks detta nr de bodde sjlv innan de trffade sina fruar men kunskapen frsvann p ngot konstigt stt s fr de flyttade ihop.

Problemet r vl snarare att det ska gras p ett specifikt stt och det r inte ovanligt att kvinnor har ett starkt kontrollbehov.

Damsugar du s fr du lika mycket p skallen som om du inte damsugar. Gnll som gnll.

Ska kvinnan ha diskat, stdat, mat etc med 10000 specfika (OCD) regler - ja d r det bara hon som kan gra det p rtt stt. Hon har den enda kompetensen fr jobbet i hushllet (enligt hennes regler) och blir drfr den enda lmpliga att utfra dessa uppgifter.
Citera
2021-10-10, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Gr vl t bda hllen det dr, r kvinnor verkligen s inkompetenta att de inte kan byta olja och skifta hjul p bilen, slipa knivar p grsklipparen eller byta vindskivor p huset?

Bra pong kan man inte tvtta r man en mansgris medan en kvinna om inte frstr att man inte kan ignorera "Dags fr service" om man inte byter olja sjlv kommer undan med "jag r inte intresserad av bilar".

Inte samma sak kommer mnga sga men om man kper en bil fr 200k borde man frst vad man behver gra med den fr att den inte ska g snder.
Citera
2021-10-10, 20:06
Medlem
Min tes r att det handlar om annorlunda instllning kring lmplig ambitionsniv vad gller utfrandet av diverse hushllssysslor.

Generellt tror jag kvinnor har en hgre ambitionsniv vilket medfr att det ofta blir diskussioner kring hur hushllssysslan ska sktas p detaljniv. Detta skapar gnissel och mannen i frga blir ganska likgiltigt instlld nr terkopplingen alltid r att det r fr dligt gjort, eller ska gras p ett annorlunda stt. Kvinnan blir frustrerad och tar tag i det sjlv istllet.

Frvrigt r det mnga kvinnor som i mitt tycke har alldeles fr hg ambitionsniv kring diverse hushllssysslor vilket d slukar enormt mycket tid. Det r tid jag hellre lgger p fritidsintressen.
Citera
2021-10-10, 20:16
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Gr vl t bda hllen det dr, r kvinnor verkligen s inkompetenta att de inte kan byta olja och skifta hjul p bilen, slipa knivar p grsklipparen eller byta vindskivor p huset?

Jo jag hller med dig, bgge knen praktiserar detta. Mnga kvinnor som "inte kan" skruva upp hyllor, koppla in internet, dra igng grsklipparen och besikta bilen. Men fr det vanliga svenssonparet i lgenhet eller modern villa s r dessa uppgifter kanske en timme i mnaden medan sdana saker som mnga mn "inte kan" i ett hushll med barn kan ta timmar om dagen. Dessutom r det inte s skert att mannen verkligen kan skruva upp den dr hyllan, ganska vanligt att han ska "gra det sen" men inte gr det...
Citera
2021-10-10, 20:32
Medlem
hbtq4lifes avatar
Det r ingen som tvingar dessa kvinnor i dessa hemska frhllanden. Kvinnor i Sverige idag r fria att vlja sina mn.

Frgan r varfr s mnga kvinnor i Sverige har sttt ut med och fortstter att st ut med s mnga mn som inte kan skta hemmet och och varfr har ingen kvinna kommit p en lsning p problemet som vi haft sen 70-talet om inte tidigare. Man fr dock inte glmma bort att mn r dliga och alltid har fel. Vnta lite... Det r mnnen det r fel p!
Citera
2021-10-10, 20:33
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbtq4life
Det r ingen som tvingar dessa kvinnor i dessa hemska frhllanden. Kvinnor i Sverige idag r fria att vlja sina mn.

Frgan r varfr s mnga kvinnor i Sverige har sttt ut med och fortstter att st ut med s mnga mn som inte kan skta hemmet och och varfr har ingen kvinna kommit p en lsning p problemet som vi haft sen 70-talet om inte tidigare. Man fr dock inte glmma bort att mn r dliga och alltid har fel. Vnta lite... Det r mnnen det r fel p!

Eh, ganska knepigt resonemang att det borde vara en kvinna som kommer p lsningen p mns inkompetens?
Citera
2021-10-10, 20:34
Medlem
Kalkylarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Jo jag hller med dig, bgge knen praktiserar detta. Mnga kvinnor som "inte kan" skruva upp hyllor, koppla in internet, dra igng grsklipparen och besikta bilen. Men fr det vanliga svenssonparet i lgenhet eller modern villa s r dessa uppgifter kanske en timme i mnaden medan sdana saker som mnga mn "inte kan" i ett hushll med barn kan ta timmar om dagen. Dessutom r det inte s skert att mannen verkligen kan skruva upp den dr hyllan, ganska vanligt att han ska "gra det sen" men inte gr det...

Ja det r detta som r det strsta problemet, sysslor som tillhr det vardagliga som nr man lgger ihop det blir en jkla massa tid och anstrngning dr mannen fr tid till sig sjlv och sina intressen och kvinnan blir fast med att gra och fr vldigt lite tid till sig sjlv och sina intressen.
Det gr inte att jmfra med saker som kanske gra rligen. Att endast pga att mannen kanske skter skiftet av dcken infr de ssongerna motiverar att han inte ska behva tvtta.
Citera
2021-10-10, 21:31
Medlem
Bonnatorps avatar
Det r ju ganska effektivt, men rent av grisigt att gra det fr sdana saker som r helt uppenbara fr ngon tekniskt kunnig, som ju en man ska vara.

G till tvttstugan krver bara muskler, det gr jag som man.
Stoppa klder i maskiner och helt urskillningslst sl p 60 grader bomullstvtt p allt r lika ltt som att rosta brd efter att det gjorts en gng p den specifika maskinen, det ska en man klara efter att ha blivit visad en gng. Sdant gr jag.
Hnga upp tvtten p en pinne i torkskpet eller slnga i torktumlaren r nnu lttare, det ska en man sjlvklart klara.
Bra hem tvtten r muskelarbete igen.

Sedan fr fstmn sortera alla klder som inte r mina, eftersom jag inte kan skillnaden p barnens jeans utantill.
Det knns dessutom rttvist d jag gr allt jag tycker r ltt och lter henne gra en enda (jttemonoton) grej som hon tycker r ltt.

Det sger sig sjlv att mest kompetenta person ska gra jobbet, men det handlar ocks om att den som r mest kompetent ocks ska gra det den r bst p.
Det r drfr fysiker i vrldsklass bttre gnar sig t fysiken och lejer ut stdandet t en stdare, ven om han kanske i teorin har bttre koll p hur man blandar det bsta skurmedlet.
Citera
2021-10-10, 21:55
Medlem
Facades avatar
Jag byter hellre bromsar p bilen n att gra sdant.
Jag avskyr alla statliga plattformar, att skriva in vab fr mig att spy s jag tar hellre inga pengar alls n att g in p frskringskassan varp varfr min snlla fru gr det t mig istllet.
Det r mycket husliga saker jag inte gr, men det r mycket praktiska saker min fru inte gr trots att hon r vldigt praktisk av sig.
Man delar p det, visst tar hon mycket av hushllsarbetet men vi r gammalmodiga av oss trots relativt ung lder.
Str det dig s r det helt enkelt ditt problem. Vi r njda med situationen
Citera
2021-10-10, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Det r vl nd en hygglig skillnad p att byta vindskivor p huset och att hantera en tvttmaskin eller diska, tycker du inte det?

Det var ett exempel, finns 100 sdana saker
Citera
2021-10-10, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkylark
Kan iof bara prata fr mig sjlv och mina vnner men det du listar dr r saker som mnga av oss gr. Nu bor jag inte i hus s jag behver byta vindskivor men skulle definitivt ta reda p hur det grs och gra det om det behvdes.

Och jag har inga problem med det ts beskriver, men kan vl ocks f generalisera lite?
Citera
2021-10-10, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn

Beror p hur man bor, kan bli rtt mnga timmar i veckan i snitt nr man bor i ett ldre hus, har 2 bilar, cyklar, mopeder till ungarna, grsklippare, garage osv.

Det tar 1 minut att ladda tvttmaskinen, 3 minuter att tmma och hnga den, 10 minuter att sortera ut grejerna till rtt garderob.

Diskmaskin 2 minuter i, 2 minuter ur.

De hr vardagsgrejerna tar inte mnga minuter per dag. Jag vet, fr jag gr dem ocks nmligen.

Tar iof inte a lng tid att f upp en hylla heller...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in