• 1
  • 2
2021-10-10, 19:00
Medlem
Kalkylarks avatar
Nu på senare tid har det bland mina kvinnliga vänner blossat upp en diskussion kring ett specifikt problem i deras relationer, nu är jag singel sedan fem år men jag kan absolut relatera då det förekom frekvent i mitt förra förhållande. Det handlar om strategisk inkompetens ifrån deras män, vilket kort och gott innebär att männen ofta låtsats att inte ha kompetensen eller kunskaper att göra saker som ingår i det gemensamma hushållet. Det kan handla om saker som att tvätta, mannen verkar vara helt handfallen i hur en tvättmaskin fungerar, hur man sorterar efter färg eller grader eller att tex ta kontakt med förskola/skola för att prata med pedagoger osv för att de inte kan förstår hur skolans plattform fungerar eller ja vad som helst egentligen som mannen inte har "lust" att göra. Jag hör på mina vänner hur detta påverkar deras relationer då detta bygger på bördan de som ständiga projektledare i hemmet tar på sig och de har börjat tröttna men vet ändå inte hur de ska hantera problemet.
Min frågeställning är egentligen rätt lätt, är verkligen män så otroligt inkompetenta att de helt ärligt inte vet hur en tvättmaskin fungerar eller är det så att de faktiskt använder sig av strategisk inkompetens för att komma undan tråkiga uppgifter?
Vad tycker ni om männen som beter sig så här? Är det rätt eller fel? Vad kan kvinnorna i dessa förhållanden göra för att påverka männen att ta sig i kragen och bli lika kompetenta som deras fruar?
Citera
2021-10-10, 19:14
Medlem
Snacka om generalisering. Det är alltid fel män i förhållanden när man läser sånt här. Tänk att en incel som jag (som horungarna på Flashback brukar kalla mig) förstår hur en tvättmaskin fungerar. Jag bor själv och sköter mig exemplariskt.

Hennes man kanske är inkompetent men det är manliga ingenjörer som har byggt hela tvättmaskinen.
Citera
2021-10-10, 19:14
Medlem
Går väl åt båda hållen det där, är kvinnor verkligen så inkompetenta att de inte kan byta olja och skifta hjul på bilen, slipa knivar på gräsklipparen eller byta vindskivor på huset?
Citera
2021-10-10, 19:15
Medlem
Förklara på ett pedagogiskt sätt att det är rätt osexigt med människor som bokstavligen. Inte kan ta hand om sig själva låter som en ypperlig start iaf.
Citera
2021-10-10, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Går väl åt båda hållen det där, är kvinnor verkligen så inkompetenta att de inte kan byta olja och skifta hjul på bilen, slipa knivar på gräsklipparen eller byta vindskivor på huset?
Det är väl ändå en hygglig skillnad på att byta vindskivor på huset och att hantera en tvättmaskin eller diska, tycker du inte det?
Citera
2021-10-10, 19:17
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkylark
Vad tycker ni om männen som beter sig så här? Är det rätt eller fel?
Det är lika fel som kvinnor vilka inte förstår hur en biltvätt fungerar, eller hur man pumpar ungarnas cyklar.

Edit: Var visst pucktvåa där... Hur som, är ganska säker på att fenomenet i trådstarten går åt båda hållen.

Edit igen: Såg något avsnitt på Lyxfällen, vet tyvärr inte vilket. Där skulle man se vem i paret som gjorde mest hemma, i tid räknat. Mannen räknade in tiden som tvättmaskinen arbetade i sitt arbete. Visst, han kunde uppenbart starta maskinen, men mer än så var det inte.
Senast redigerad av constant 2021-10-10 kl. 19:21.
Citera
2021-10-10, 19:17
Medlem
Galdars avatar
Du och dina vänner får helt enkelt att sluta att släpa med er män ifrån samhalls dansfester på byggdegården .
Har aldrig någonsin hört talas om detta fenomen , kan man operera en smart phone borde man förstå sig på ett dagis intranät / tvättmaskin etc .
Citera
2021-10-10, 19:24
Medlem
Kalkylarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000

Kan iof bara prata för mig själv och mina vänner men det du listar där är saker som många av oss gör. Nu bor jag inte i hus så jag behöver byta vindskivor men skulle definitivt ta reda på hur det görs och göra det om det behövdes.
Citera
2021-10-10, 19:26
Medlem
Kalkylarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normalllekman
Snacka om generalisering. Det är alltid fel män i förhållanden när man läser sånt här. Tänk att en incel som jag (som horungarna på Flashback brukar kalla mig) förstår hur en tvättmaskin fungerar. Jag bor själv och sköter mig exemplariskt.

Hennes man kanske är inkompetent men det är manliga ingenjörer som har byggt hela tvättmaskinen.

Jag förutsätter att du som bor själv gör såna saker själv och inte ber mamma sköta tvätten, självklart så gjorde dessa män också detta när de bodde själv innan de träffade sina fruar men kunskapen försvann på något konstigt sätt så för de flyttade ihop.
Citera
2021-10-10, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkylark
Jag förutsätter att du som bor själv gör såna saker själv och inte ber mamma sköta tvätten, självklart så gjorde dessa män också detta när de bodde själv innan de träffade sina fruar men kunskapen försvann på något konstigt sätt så för de flyttade ihop.
Vad gör kvinnan i stället då? Kan hon byta bildäck och sånt?
Citera
2021-10-10, 19:34
Medlem
Kalkylarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normalllekman
Vad gör kvinnan i stället då? Kan hon byta bildäck och sånt?

Vad menar du med detta? Kvinnan gör i princip allt som har med det gemensamma hushållet att göra i vilket byta bildäck ingår. Frågan är väl vad gör mannen istället?
Citera
2021-10-10, 19:44
Medlem
Nej, de flesta män är tursamt nog inte så inkompetenta, men jag har faktiskt flera gånger stött på fenomenet med män som är strategiskt inkompetenta och deras fruar som på något skumt vis verkar lite stolta över att deras män minsann inte klarar att sortera tvätt eller köra igång maskinen, och jag begriper inte varför.

Hur kan en vuxen man vilja framstå som så korkad att han inte klarar något som ett barn med lätthet klarar av från förskoleålder?

Hur kan en kvinna både gå på och stolt berätta om att hennes man är så korkad och inkompetent? Skjut, gräv och tig vore mer förståeligt😏, tig åtminstone…
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in