• 5
  • 6
2021-10-11, 17:30
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Beror p hur man bor, kan bli rtt mnga timmar i veckan i snitt nr man bor i ett ldre hus, har 2 bilar, cyklar, mopeder till ungarna, grsklippare, garage osv.

Det tar 1 minut att ladda tvttmaskinen, 3 minuter att tmma och hnga den, 10 minuter att sortera ut grejerna till rtt garderob.

Diskmaskin 2 minuter i, 2 minuter ur.

De hr vardagsgrejerna tar inte mnga minuter per dag. Jag vet, fr jag gr dem ocks nmligen.

Tar iof inte a lng tid att f upp en hylla heller...

Tycker nog du ska ta tid p de dr uppgifterna, lter inte som helt rimliga uppskattningar. Men sen r ju det dr bara en brkdel av hushllsarbetet i en barnfamilj.

Dock s kan jag vara med p att bor man i ett redigt renoveringsobjekt med stora och svra grejer att fixa och familjen faktiskt behver ett flertal fordon, och det r mannen som fixar bde renovering och fordon ensam, s kan jag vara med p att det kan vga upp hushllsarbetet och att det kan g jmnt ut.

Men det r ju en mycket liten del av de svenska hushllen som lever s. ca 40% av hushllen bor i smhus (villa). Av dem r det rimligtvis en majoritet som bor i hus i hyggligt skick och/eller tar in hantverkare fr allt strre som behvs gras. I storstderna finns det mnga hushll utan bil. Men ven i hushllen med bil r det ofta EN bil och nr det r en bil i familjen s r det oftast mannens bil, som han kr till jobbet medan kvinnan ker kollektivt eller cyklar. Sen fr vl hon gldje av den ibland nd, men det blir lite orimligt att tycka att han gr sin del genom att pyssla om sin bil som han anvnder och som hon aldrig haft om inte de levt ihop.
Citera
2021-10-11, 17:36
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Lst nyss detta p Expressen. Om en kvinna som trttnat p samma sak som TS vninnor och som nu vill bli srbo s mannen fr klara sig sjlv.

Idn kanske inte r s dum. Det finns skert mn som skulle behva ett uppvaknande samtidigt som jag tror att mnga mn skulle rationalisera bort mycket av det som grs i ett hem, srskilt om man bor helt ensam, dvs utan barn.

https://www.expressen.se/amelia/frag...otter-flyttar/

// CC

Ja, det stter ju fingret p kommunikationsfllan. Man tar upp problemet en gng, partnern bryr sig inte/gr inga ndringar vrda namnet. Alla gnger man tar upp problemet drefter blir bara meningslst tjat som han kommer att ignorera, fr han vet ju redan att det funkade sist och att man r kvar.

Personligen ger jag inte s mycket fr omvndelser under galgen. Om han bara ndrar sig mot ett hrt ultimatum om dumpning s betyder det ju att han aldrig brydde sig om frun eller hur hon trivs i relationen, utan bara ndrar sig (troligtvis tillflligt) fr att inte frlora ngot sjlv.
Citera
2021-10-11, 18:10
Medlem
Kalkylarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Ja, det stter ju fingret p kommunikationsfllan. Man tar upp problemet en gng, partnern bryr sig inte/gr inga ndringar vrda namnet. Alla gnger man tar upp problemet drefter blir bara meningslst tjat som han kommer att ignorera, fr han vet ju redan att det funkade sist och att man r kvar.

Personligen ger jag inte s mycket fr omvndelser under galgen. Om han bara ndrar sig mot ett hrt ultimatum om dumpning s betyder det ju att han aldrig brydde sig om frun eller hur hon trivs i relationen, utan bara ndrar sig (troligtvis tillflligt) fr att inte frlora ngot sjlv.

Sen s r det nstan alltid garanterat att mannen faller tillbaka i gamla vanor nr han knner sig sker igen.
Citera
2021-10-12, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkylark
Nu p senare tid har det bland mina kvinnliga vnner blossat upp en diskussion kring ett specifikt problem i deras relationer, nu r jag singel sedan fem r men jag kan absolut relatera d det frekom frekvent i mitt frra frhllande. Det handlar om strategisk inkompetens ifrn deras mn, vilket kort och gott innebr att mnnen ofta ltsats att inte ha kompetensen eller kunskaper att gra saker som ingr i det gemensamma hushllet. Det kan handla om saker som att tvtta, mannen verkar vara helt handfallen i hur en tvttmaskin fungerar, hur man sorterar efter frg eller grader eller att tex ta kontakt med frskola/skola fr att prata med pedagoger osv fr att de inte kan frstr hur skolans plattform fungerar eller ja vad som helst egentligen som mannen inte har "lust" att gra. Jag hr p mina vnner hur detta pverkar deras relationer d detta bygger p brdan de som stndiga projektledare i hemmet tar p sig och de har brjat trttna men vet nd inte hur de ska hantera problemet.
Min frgestllning r egentligen rtt ltt, r verkligen mn s otroligt inkompetenta att de helt rligt inte vet hur en tvttmaskin fungerar eller r det s att de faktiskt anvnder sig av strategisk inkompetens fr att komma undan trkiga uppgifter?
Vad tycker ni om mnnen som beter sig s hr? r det rtt eller fel? Vad kan kvinnorna i dessa frhllanden gra fr att pverka mnnen att ta sig i kragen och bli lika kompetenta som deras fruar?

Dina vnner r ju ihop med barn, det sger ju sig sjlv en hel del. Varfr drogs dom till dessa "mn" i frsta taget...

Sedan beror det ju p hur mnga timmar man lgger p hemsysslor i veckan. Vad r rimligt? Finns vissa som lgger vldigt mnga timmar p det hr, inte r effektiva nr det kommer till att dammsuga eller liknande... Vill vara perfektionister... Istllet r det ju bttre att ta upp efter sig, stda lite d och d, lite i taget n ngot stor std... S resonerar jag. S "lika kompetenta", det finns inte mycket sanning i det som du skriver tyvrr, de har helt enkelt sjlva valt dessa s kallade "mn" och det sger ju lite sig sjlv som jag skrev tidigare hur dessa kvinnor resonerar och d antar man hur de resonerar angende hemsysslor ocks.

F. r mnniskor rtt s snuskiga av sig. Sjlv har man varit hemma i ex antal hem fr att inse detta.
Citera
2021-10-12, 08:04
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn

Frsta stycket, tror helt klart att det r s. Skrev liknande om det i en annan trd igr om bristen att kmpa i ett frhllande. Det du skriver Katzyn tror jag r vanligt frekommande. Folk (ls - oftast kvinnor) lr sig leva med det pga av "barnens skull" men samtidigt tr det ned frhllandet s nr barnen flyttat, d finns finns det inte mycket kvar i relationen mellan mannan och kvinnan och d r det kvinna som till slut vljer att lmna.

ven stycke tv hller jag med om. Drav att det r viktigt att den andra parten (mannen i denna trd) vill sin fru vl. Vill gra de frndringar som gr frhllandet bra fr bda parter. Vill man inte det, d blir det precis som du skriver. En tillfllig frbttring men inget mer.

Som ngon annan skrev. Vljer kvinnan ett "barn" till man, ja d fr hon ocks just det. Hon kommer bli ensamfrlder till yngre barn och till ett vuxet barn.

// CC
Citera
2021-10-12, 09:01
Medlem
CompressorVanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkylark
Fast i ett modernt frhllande, vad gr mannen d som motiverar att han ska passas upp, f massage, en fru som gr sig fin fr honom nr han sjlv inte kan ge samma sak tillbaks? Hur ofta r det en man som krver snt som ger samma tillbaka? Hur ofta masserar han sin trtta frus ftter? Hur ofta tar han och klr sig fint, fixar till frisyren och ser till at lukta gott? N, ofta r det dessa "mn" som krver snt de som ligger halvfeta i soffan och pimplar brs eller annan rusdyck samtidigt som han skyller Sveriges frfall p sossarna.

Jag vet inte vilka mn du umgtts med,
lter mer som nt avskrap.

Som jag sjlv hade det s sktte jag om mig sjlv, trnade, cyklade, medans hon bara la p sig kilon!? Prvade jag bry mig om henne snste hon bara. Gjorde sig bara fin om hon skulle ner p stan.
Dessutom betalade jag lgenheten, frskringar, mat, sg till att vra bilar rullade p, sen gnlls det ver att jag ska tvtta och dammsuga ocks, det tycker du r rtt va!?
Jag var skitdum som inte kastade ut henne rent ut sagt. Men men, man lr sig. Nu Redpill och MGTOW kommer jag aldrig dra in en kvinna hem mer.

Ska du bo med en man s vet du vad du har att gra, annars blir du ju inget fr honom, fr den delen ska han ju inte ligga p sofflocket sjlv. D faller ju hela biten med frhllandet.

Fr kvinnor r det ju s att s lnge precis allt gagnar dem nr det passar dem, d r det skitbra, utanfr det, ja d gr det inte.

Den moderna kvinnan ska ha allt utan att behva gra ett skit. Fr den moderne mannen blir hon ocks skit och mnga mn har slutat dejta, ens prata med kvinnor fr det r som att klippa en gris, mycket jobb fr ingen ull, juicen var inte riktigt vrd jobbet med att pressa.

Frgor p det?
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in