Flashback bygger pepparkakshus!
2022-02-01, 03:56
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tausen
Jag tycker att det är väldigt relevant. Att ett storebror/storasyster hämtar sitt 6-7-åriga syskon är inte märkligt på något sätt. Som du försöker påskina.

I miljöer med mycket alkohol hos de vuxna får ofta storasyskon ta över det ansvar som föräldrarna ej uppvisar eller klarar av. Varför utesluter du att detta ej kan ha ägt rum i det aktuella fallet?

Du läste väl ett tidigare inlägg i tråden? Om inte så har du en repris nedan.

(FB) Malmö 2021-09-25: Misstänkt människorov, Beata Ratzman hittad avliden 2021-11-20

Citat:
Ursprungligen postat av Tausen
Parets dryckesvanor, dvs C och B är inte bra alls. Däremot vet vi inte hur mycket B drack…

Vi vet inte heller hur mycket C drack...
Citera
2022-02-01, 04:20
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
B kan säkert varit både omtänksam och ansvarstagande när hon var nykter Men i takt ned att spriten rinner in, rinner sådant ut. Det ger ingen trygghet. Ang skolvägen är det en varningsklocka, även om det är smidigt och lillkillen kanske tyckt det var toppen att ha egentid med storebror.
Det var inte som jag förväntat mig. Därmed inte sagt att jag trott hon var en ängel men visat sig vara hår av hin.

när hon var nykter
Nu låter du om Beata jämt var onykter.

Om ett barn är tillräcklig stor för att ta ansvar och en 14-åring borde väl vara det så ser jag inte nåt problem att den hjälper med att hämta syskon från skola. Nog vet vi inte varför var det så men vi kan inte anta det värsta att mamma var lat eller berusad. Och det ju även bra att barnen lär sig ta ansvar. Eller ska man uppfostra såna handikappade individer som hjälper inte ett dugg hemma? Ska man se sig som slavdrivare för att barnen fick städa sina rum själva?
Senast redigerad av ursalund 2022-02-01 kl. 05:02.
Citera
2022-02-01, 04:22
Medlem
Zicksacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Tack men det där kommer väl knappast som någon överraskning? Tragiskt visst, men i missbrukarmiljöer kommer ofta barnen i kläm.

Skribenten Barby har dock envist under en längre tid försökt förmedla en mer rättvis bild av det aktuella parets relation och nu har vi fått svart på vitt att båda parter verkar ha utsatt barnen för sitt drickande av alkohol. Man kan bara spekulera i hur många gräl och bråk som kommit av parets dryckesvanor?

Kan inte du erkänna att min teori om ett våldsamt gräl/bråk om tex vårdnaden om det minsta barnet känns nu mer trolig som anledning till kvinnans frånfälle med tanke på den mängd alkohol som verkar ha förbrukats?

Samtidigt kan väl det hela i teorin kanske handla om en tragisk olyckshändelse i berusat tillstånd? Hypotesen går att på att kvinnan snavade eller föll bakåt pga berusning i ett handgemäng med maken. Går det att utesluta detta hypotetiska scenario? Vad anser du?

Skulle C då berusad kört bilen menar du? Med lillkillen i bilen?
Senast redigerad av Zicksack 2022-02-01 kl. 04:26.
Citera
2022-02-01, 04:58
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zicksack
Skulle C då berusad kört bilen menar du? Med lillkillen i bilen?

Tack men vi vet fortfarande inte vart parets sista möte utspelade sig?

En alternativ teori går dock ut på att B kan ha återvänt till C:s bostad eller den plats där han befann sig lite senare på kvällen för att prata ut och där uppstod sen ett handgemäng efter att båda kanske hade druckit för mycket?
Citera
2022-02-01, 06:11
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursalund
när hon var nykter
Nu låter du om Beata jämt var onykter.

Om ett barn är tillräcklig stor för att ta ansvar och en 14-åring borde väl vara det så ser jag inte nåt problem att den hjälper med att hämta syskon från skola. Nog vet vi inte varför var det så men vi kan inte anta det värsta att mamma var lat eller berusad. Och det ju även bra att barnen lär sig ta ansvar. Eller ska man uppfostra såna handikappade individer som hjälper inte ett dugg hemma? Ska man se sig som slavdrivare för att barnen fick städa sina rum själva?
Ett rakt, mycket enkelt svar:
Föräldraansvaret ska inte vila på barnen.
Du har övertolkat vad jag skrev. Jag nämnde inget om frekvensen av Bs alkoholintag. Men faktum kvarstår, berusade föräldrar ger otrygga barn.
Jag framförde heller inte något om att barn inte ska tränas i att ta ansvar.
Citera
2022-02-01, 06:22
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011

Kan inte du erkänna att min teori om ett våldsamt gräl/bråk om tex vårdnaden om det minsta barnet känns nu mer trolig som anledning till kvinnans frånfälle med tanke på den mängd alkohol som verkar ha förbrukats?

NAW! Skulle det betyda så mycket för dig att få bekräftelse? Stackars dig!
Anledningen är fortfarande att C inte kunde behärska sig, hur mycket bekräftelse du än ber om.
Citat:
Samtidigt kan väl det hela i teorin kanske handla om en tragisk olyckshändelse i berusat tillstånd? Hypotesen går att på att kvinnan snavade eller föll bakåt pga berusning i ett handgemäng med maken. Går det att utesluta detta hypotetiska scenario? Vad anser du?
Svar nej. Även denna gång.
Citera
2022-02-01, 06:58
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
Ett rakt, mycket enkelt svar:
Föräldraansvaret ska inte vila på barnen.
Du har övertolkat vad jag skrev. Jag nämnde inget om frekvensen av Bs alkoholintag. Men faktum kvarstår, berusade föräldrar ger otrygga barn.
Jag framförde heller inte något om att barn inte ska tränas i att ta ansvar.

Och hur vet du att Beata krävde det av sonen? Kanske han själv ville göra det? Det är ofta att äldre syskon tar hand av de mindre självmant. Min syster som var bara två år äldre än mig självmant tog ansvar för mig. Uppförde sig lite som lillmorsa trots att ingen begärde det av henne.
Annat vore om han har gått på föräldrasamtal men inget sånt som förekom i utredning.
Man kan inte överdramatisera saker och ting.

Det är hemskt att barnen ska se föräldrar berusade. Det tycker de flesta och trots det varje veckoslutet i nästan varenda hem dricker man alkohol.
OBS! Det är ingen bortförklaring av C och B drickande.
Citera
2022-02-01, 06:59
Medlem
Citat:
B kan säkert varit både omtänksam och ansvarstagande när hon var nykter Men i takt ned att spriten rinner in, rinner sådant ut. Det ger ingen trygghet. Ang skolvägen är det en varningsklocka, även om det är smidigt och lillkillen kanske tyckt det var toppen att ha egentid med storebror.
Det var inte som jag förväntat mig. Därmed inte sagt att jag trott hon var en ängel men visat sig vara hår av hin.

Vad hade Du förväntat Dig? Att B var nykterist?

Ang att den större brodern följde lille killen till skolan behöver inte vara mer konstigt än att de gick på samma skola/ el nära, började samtidigt på morgonen. På eftermiddagarna slutade förmodligen lille killen före storebror, när storebror slutade hämtade han för sällskap hem.
Nu vet jag inte om de gick på samma skola eller i närheten av varandra men om så är fallet tycker jag inte att någon av föräldrarna ska behöva följa med. Så... det behöver inte vara någon varningsklocka som Du påstår.
Citera
2022-02-01, 07:08
Medlem
Någon som vet om alla killarna får vara tillsammans nu (i samma hem)?

Förskräcklig tanke om så inte är fallet efter allt de gått igenom.
Citera
2022-02-01, 09:19
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursalund
Och hur vet du att Beata krävde det av sonen? Kanske han själv ville göra det? Det är ofta att äldre syskon tar hand av de mindre självmant. Min syster som var bara två år äldre än mig självmant tog ansvar för mig. Uppförde sig lite som lillmorsa trots att ingen begärde det av henne.
Annat vore om han har gått på föräldrasamtal men inget sånt som förekom i utredning.
Man kan inte överdramatisera saker och ting.

Det är hemskt att barnen ska se föräldrar berusade. Det tycker de flesta och trots det varje veckoslutet i nästan varenda hem dricker man alkohol.
OBS! Det är ingen bortförklaring av C och B drickande.
Och hur vet du att...? Jag kan läsa innantill.
...
Stora brister i omsorgen, som ett regelbundet intag av
berusningsmedel ofta leder till, påtvingar många gånger barn att ta ett stort ansvar över syskon, föräldrar och vardagssysslor.
...och det är tydligt att Oskar över tid utsatts för allvarliga omsorgsbrister.
... Oskar har ett ökat
vårdbehov utifrån att han utsatts för omsorgsbrister över tid genom att
uppleva våld och berusning
...Storasyskon kan
förstås hjälpa till, men här verkar storebrodern vara lite av en pappa.
Citera
2022-02-01, 09:39
Medlem
Till 2-3 skribenters glädje hittades en mening i domen där det står att båda föräldrarna drack sig till berusning och detta kommer vi i veckor framöver bli påminda om som ett bevis för vilken dålig människa B var. Att hela familjen blev misshandlad av C och levde under konstant hot anser dom däremot inte vara ett bevis för att C kan ha dödat B.

Är det så konstigt att B självmedicinerade med alkohol när hon levde under dessa förutsättningar? Självklart inte bra att dricka sig full inför sina barn men vad kan man kräva i denna situation. Det var trots allt hon som tog steget att göra något åt situationen, C motsatte sig skilsmässan.
Citera
2022-02-01, 10:19
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Och hur vet du att...? Jag kan läsa innantill.
...
Stora brister i omsorgen, som ett regelbundet intag av
berusningsmedel ofta leder till, påtvingar många gånger barn att ta ett stort ansvar över syskon, föräldrar och vardagssysslor.
...och det är tydligt att Oskar över tid utsatts för allvarliga omsorgsbrister.
... Oskar har ett ökat
vårdbehov utifrån att han utsatts för omsorgsbrister över tid genom att
uppleva våld och berusning
...Storasyskon kan
förstås hjälpa till, men här verkar storebrodern vara lite av en pappa.

Men snälla du, det är jätte jättevanligt att barn går hem från skolan själva.
Tror du att alla föräldrar kan springa från jobbet när barnen slutar?

Själv var jag ett "nyckelbarn" som det flesta av mina kompisar var när vi gick i skolan.
Min mamma var ensamstående och jag fick välja mellan att vara på fritids eller hemma tills min mamma kom hem från jobbet. Jag valde att vara hemma med min storasyster.
Beata spelade ju även fotboll och det måste ju ha varit jobbigt då om hon jämt var full?

Glömde skriva att soc blir automatiskt inblandade när en förälder söker enskild vårdnad, så det betyder inte att någon annan måste ha gjort en orosanmälan.
Samma när en förälder anmäler misshandel i hemmet där minderåriga barn finns.
Senast redigerad av Gold94 2022-02-01 kl. 10:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in