Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-02-01, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Till 2-3 skribenters glädje hittades en mening i domen där det står att båda föräldrarna drack sig till berusning och detta kommer vi i veckor framöver bli påminda om som ett bevis för vilken dålig människa B var. Att hela familjen blev misshandlad av C och levde under konstant hot anser dom däremot inte vara ett bevis för att C kan ha dödat B.

Är det så konstigt att B självmedicinerade med alkohol när hon levde under dessa förutsättningar? Självklart inte bra att dricka sig full inför sina barn men vad kan man kräva i denna situation. Det var trots allt hon som tog steget att göra något åt situationen, C motsatte sig skilsmässan.
Vi ser ingenstans i dokumenten att Beata var var våldsam mot barnen. V kan ingenstans läsa att Beata var våldsam mot C heller. DÄREMOT beskriver lillkillen att C slår både fru och barn. Foton med sönderslaget ansikte är Beatas ansikte. Det var Beata som till slut försökte se till att barnen skulle komma ifrån C och försöka skapa en trygg framtid. Men... då försvinner hon. Plötsligt.

Att trollen hakar upp sig på ett, för dem, guldkorn som visar att även hon drack, innebär inte att hon var elak som C. Och det är inte hon som sitter misstänkt för mord, som vissa här lämpligen försöker glömma bort.
Citera
2022-02-01, 10:34
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursalund
när hon var nykter
Nu låter du om Beata jämt var onykter.

Om ett barn är tillräcklig stor för att ta ansvar och en 14-åring borde väl vara det så ser jag inte nåt problem att den hjälper med att hämta syskon från skola. Nog vet vi inte varför var det så men vi kan inte anta det värsta att mamma var lat eller berusad. Och det ju även bra att barnen lär sig ta ansvar. Eller ska man uppfostra såna handikappade individer som hjälper inte ett dugg hemma? Ska man se sig som slavdrivare för att barnen fick städa sina rum själva?

Exakt. Och det kan vara lite svårt att lämna barnen på skolan när man börjar arbetet kl 07:00 och barnen börjar skolan 08:30 och samma sak på eftermiddagen barnen slutar 14:00 och man själv slutar 16:00, Inte alla arbetsgivare har överseende med att man kommer för sent och går tidigare varje dag.Men för vissa här i tråden så verkar det vara mer en regel än undantag. Och jag skiter högaktningsfullt i B dryckesvanor, Hon är död och kan inte svara för sej.
Citera
2022-02-01, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Till 2-3 skribenters glädje hittades en mening i domen där det står att båda föräldrarna drack sig till berusning och detta kommer vi i veckor framöver bli påminda om som ett bevis för vilken dålig människa B var. Att hela familjen blev misshandlad av C och levde under konstant hot anser dom däremot inte vara ett bevis för att C kan ha dödat B.

Är det så konstigt att B självmedicinerade med alkohol när hon levde under dessa förutsättningar? Självklart inte bra att dricka sig full inför sina barn men vad kan man kräva i denna situation. Det var trots allt hon som tog steget att göra något åt situationen, C motsatte sig skilsmässan.

"Båda föräldrarna drack sig till berusning".

Ordalydelsen verkar inte direkt komma från ett barn.

Kanske hade de fått frågan om mamma också drack, svaret var ja. Hur märkte du det, svaret var att hon blev annorlunda men det behöver inte betyda att hon var full (mina spekulationer). Barn är väldigt känsliga och märker direkt skillnad på en nykter/onykter förälder oavsett hur mycket denne har fått i sig.

Det var C som pucklade på B och ev barnen, så klart att de var oroade så fort flaskan kom fram.
Citera
2022-02-01, 10:43
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Exakt. Och det kan vara lite svårt att lämna barnen på skolan när man börjar arbetet kl 07:00 och barnen börjar skolan 08:30 och samma sak på eftermiddagen barnen slutar 14:00 och man själv slutar 16:00, Inte alla arbetsgivare har överseende med att man kommer för sent och går tidigare varje dag.Men för vissa här i tråden så verkar det vara mer en regel än undantag. Och jag skiter högaktningsfullt i B dryckesvanor, Hon är död och kan inte svara för sej.
Precis vad jag skrev i mitt inlägg ovan.
Jag och det flesta av mina kompisar i skolan kallades nyckelbarn. 😊
Citera
2022-02-01, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
"Båda föräldrarna drack sig till berusning".

Ordalydelsen verkar inte direkt komma från ett barn.

Kanske hade de fått frågan om mamma också drack, svaret var ja. Hur märkte du det, svaret var att hon blev annorlunda men det behöver inte betyda att hon var full (mina spekulationer). Barn är väldigt känsliga och märker direkt skillnad på en nykter/onykter förälder oavsett hur mycket denne har fått i sig.

Det var C som pucklade på B och ev barnen, så klart att de var oroade så fort flaskan kom fram.
Ett klockrent inlägg Tufsan. Så är det. Att barn blir oroade så fort de hör flaskan öppnas, är inte märkligt alls om de har erfarenhet av en pappa med dåligt ölsinne. Det kan vara svårt för vuxna att begripa när de själva inte blir påtalade problemet, och de står mitt i röran.. Men Beata begrep, även om det tog lång tid för henne att våga ta steget och gå sin väg.
Citera
2022-02-01, 11:35
Medlem
Vi kan också konstatera följande som KR skriver i sin dom. Jag har bytt ut barnets namn mot "Barnet".

De identifierade bristerna medför att Cezary
Ratzman inte är lämplig som omsorgsgivare. Barnets behov av vård

utanför hemmet kvarstår därför även om Cezary Ratzman skulle försättas
på fri fot.

Barnets hemmiljö har under en längre tid präglats av allvarliga
konflikter mellan föräldrarna. Utredningen ger stöd för att pojken har
exponerats för Cezary Ratsmans våld mot hans mamma och att det har
funnits ett alkoholmissbruk i hemmet som har påverkat honom negativt.
Av uppgifter från bl.a. skolpersonal framgår att Barnet visat tydliga tecken på oro och ångest

CR saknar helt insikt i de omsorgsbrister som han utsatt sin son för. Barnet är därför i
behov av en placering utanför hemmet.
Senast redigerad av Picasso2 2022-02-01 kl. 11:38.
Citera
2022-02-01, 11:49
Medlem
sybels avatar
Nu är här flera I gänget som reagerat ā la grästuggaren, plockat en bit ur inlägget och ifrågasatt det.
Jag har inte påstått att det är märkligt eller ovanligt att syskon sällskapar till skolan i vanliga fall. Men det kan vara ett observandum. Tillsammans med andra indikationer kan det ge misstankar om att något inte står rätt till.
Citera
2022-02-01, 11:57
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Precis vad jag skrev i mitt inlägg ovan.
Jag och det flesta av mina kompisar i skolan kallades nyckelbarn. 😊

Jag såg ditt inlägg efter jag postade mitt Ja nyckelbarn var vi många som var och dom som hade äldre syskon gick ofta till och från skolan med dom. Många av oss hade inte den lyxen att mamma var hemma och kunde lämna och hämta oss barn.
Citera
2022-02-01, 12:04
Medlem
sybels avatar
Citat:
Jag såg ditt inlägg efter jag postade mitt Ja nyckelbarn var vi många som var och dom som hade äldre syskon gick ofta till och från skolan med dom. Många av oss hade inte den lyxen att mamma var hemma och kunde lämna och hämta oss barn.
Där jag bor finns Fritids, dit barnen skjutsas på väg till arbetet och hämtas på hemvägen. Det är min referenspunkt.
Citera
2022-02-01, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Nu är här flera I gänget som reagerat ā la grästuggaren, plockat en bit ur inlägget och ifrågasatt det.
Jag har inte påstått att det är märkligt eller ovanligt att syskon sällskapar till skolan i vanliga fall. Men det kan vara ett observandum. Tillsammans med andra indikationer kan det ge misstankar om att något inte står rätt till.

Citat:

Citat:
Där jag bor finns Fritids, dit barnen skjutsas på väg till arbetet och hämtas på hemvägen. Det är min referenspunkt.
Vi har alla lite olika erfarenheter. Jag har förstått att storebror var kring 14-15 år. Och jag kan inte tycka det är alls konstigt att man lämnar över lämning/hämtning, när det funkar, till en tonåring som förhoppningsvis är mogen nog att göra det. Jag tror definitivt inte att B låg bakis i sin säng varenda morgon och just därför inte pallade gå upp och lämna barn. Hon hade ett jobb att sköta. Säkert var det kort om tid på morgnarna. Däremot kan jag tänka att CS inte ansåg att sånt var nån uppgift för mannen i huset. Men det är ren spekulation från min sida. Omsorg om familjen verkade verkligen inte vara hans starka sida.

Tillägg: Ur FRs dokument: Barnets storebror är Barnets trygghetsperson. Storasyskon kan
förstås hjälpa till, men här verkar storebrodern vara lite av en pappa
Senast redigerad av Picasso2 2022-02-01 kl. 12:37.
Citera
2022-02-01, 12:44
Medlem
Citat:

Redan när jag gick i första klass (förskoleklass fanns inte då) så åkte jag buss (kollektivtrafik). Det var ingen som skjutsade. Vi var tre syskon (två yngre än mig) och mina föräldrar hade fullt upp att lämna på dagis och ta sig till sina jobb.
Mitt barn gick på fritids och när det inte fungerade att lämna i direkt anslutning till skoldagens början på morgonen fick hen lämnas tidigare på fritids och stanna där på eftermiddagen tills hen kunde hämtas.

Det är inte ett dugg konstigt att man i en familj där äldsta barnet är 14 år hjälps åt. I mitt hem var det inte fråga om något annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vi har alla lite olika erfarenheter. Jag har förstått att storebror var kring 14-15 år. Och jag kan inte tycka det är alls konstigt att man lämnar över lämning/hämtning, när det funkar, till en tonåring som förhoppningsvis är mogen nog att göra det. Jag tror definitivt inte att B låg bakis i sin säng varenda morgon och just därför inte pallade gå upp och lämna barn. Hon hade ett jobb att sköta. Säkert var det kort om tid på morgnarna. Däremot kan jag tänka att CS inte ansåg att sånt var nån uppgift för mannen i huset. Men det är ren spekulation från min sida. Omsorg om familjen verkade verkligen inte vara hans starka sida.

B var enligt arbetskamrater, enligt inlägg eller om det rent av var intervju i en tidning, väldigt uppskattad. Hade hon ofta varit bakfull skulle det nog ses som ett problem; sånt noteras.

LVU på minsta killen beslutades redan innan B hittades och C anses olämplig som vårdnadshavare. Tack gode gud för det! Det hade varit skandal om C skulle fått bestämma från häktet hur och vilka insatser och vård pojken är i behov av.

B kanske också drack ibland men i domen finns inget som antyder att hon var våldsam.

Tänker på var de stora barnen finns? Vem är vårdnadshavare för dem nu?
Citera
2022-02-01, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65

Tänker på var de stora barnen finns? Vem är vårdnadshavare för dem nu?
Jag har också funderat på det. De är så pass gamla att de bör kunna bestämma själva. Visst hade B en brorsa i Skåne också? Om de valt att flytta till en släkting så har nog soc varit där och godkänt. Fupen kanske kommer klargöra det hela med några rader. Hoppas jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in