Citat:
Ursprungligen postat av
sybel
Där jag bor finns Fritids, dit barnen skjutsas på väg till arbetet och hämtas på hemvägen. Det är min referenspunkt.
Redan när jag gick i första klass (förskoleklass fanns inte då) så åkte jag buss (kollektivtrafik). Det var ingen som skjutsade. Vi var tre syskon (två yngre än mig) och mina föräldrar hade fullt upp att lämna på dagis och ta sig till sina jobb.
Mitt barn gick på fritids och när det inte fungerade att lämna i direkt anslutning till skoldagens början på morgonen fick hen lämnas tidigare på fritids och stanna där på eftermiddagen tills hen kunde hämtas.
Det är inte ett dugg konstigt att man i en familj där äldsta barnet är 14 år hjälps åt. I mitt hem var det inte fråga om något annat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Vi har alla lite olika erfarenheter. Jag har förstått att storebror var kring 14-15 år. Och jag kan inte tycka det är alls konstigt att man lämnar över lämning/hämtning, när det funkar, till en tonåring som förhoppningsvis är mogen nog att göra det. Jag tror definitivt inte att B låg bakis i sin säng varenda morgon och just därför inte pallade gå upp och lämna barn. Hon hade ett jobb att sköta. Säkert var det kort om tid på morgnarna. Däremot kan jag tänka att CS inte ansåg att sånt var nån uppgift för mannen i huset. Men det är ren spekulation från min sida. Omsorg om familjen verkade verkligen inte vara hans starka sida.
B var enligt arbetskamrater, enligt inlägg eller om det rent av var intervju i en tidning, väldigt uppskattad. Hade hon ofta varit bakfull skulle det nog ses som ett problem; sånt noteras.
LVU på minsta killen beslutades redan innan B hittades och C anses olämplig som vårdnadshavare. Tack gode gud för det! Det hade varit skandal om C skulle fått bestämma från häktet hur och vilka insatser och vård pojken är i behov av.
B kanske också drack ibland men i domen finns inget som antyder att hon var våldsam.
Tänker på var de stora barnen finns? Vem är vårdnadshavare för dem nu?