2021-12-02, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gretaskarpeta
Ahh det Gräsis skriver tar vi med en näve salt.
B’s bilder finns och är bevis nog att det inte är snack om olycka, enligt mig hur vansinnig C må ha varit
Det KAN vara svårt att bevisa klockrent mord. Men med tanke på att de två bilderna vi sett av B, sönderslagen, med all säkerhet inte är de enda bilderna som finns på henne. Och jag tror att den här gången gick han för långt. Så långt att han tog livet av henne. Och DET tror jag inte blir svårt att bevisa. Skelettskador i huvud och ansikte bl a, kan bevisa att han misshandlat henne till döds. Likgiltighetsuppsåt. Men mord kan han också åka dit på. Det är tingsrätten som beslutar, och det kan bli subjektivt. Vi talar om människor som skall besluta, och juridik kan ibland vara svävande.

Martin Jonsson fick 18 år för dödsmisshandeln av Lotta. Och han ringde 112 själv, och bad polisen komma in och plocka honom.

Jag kan inte se annat än att CR får livstid för detta, om man nu sneglar på MJs dåd. CR slog ihjäl BR (enligt min bok), försökte dölja spår, flyttade henne till en annan plats för att inte hittas, samt ljög och förnekade i två månader. Min spekulation naturligtvis. Jag vet inte hur det gick till, men det är inte så att han älskade henne till döds.
Citera
2021-12-02, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Hans sorgliga berättelse är dock viktig för att skapa en helhetsbild av B och vilka personlighetsdrag hon hade? Om hon kunde blåsa honom och ungarna (enligt hans ord i artikeln) vad finns det då som säger att hon inte försökte blåsa C? Man kan nästan tro att du vill sopa in detta under mattan?

Ingen aning, den 17 år äldre C verkar dock ha haft bra ekonomi? Levde B på honom?

Du lever på 1800-talet, vi diskuterar även blåsningen nu som han och barnen råkade ut för, du vill dock helt uppenbart minska hans trovärdighet? Varför?

Är det inte bäst att vi släpper detta när motsatsen är bevisad, ok?

Jag lever inte på 1800-talet, men då jag är Polack så vet jag hur många lever i Polen, och varken C eller B är Stadsmänniskor, utan kommer från byar och har en viss Syn.
Så försök inte att minimisera det jag skriver! Du tror det är lika i Polen som i Sverige. Polen är idag ett höger/katolskt-styrt land. Och både B och C är uppvuxna där, C mycket äldre och har en kvinnosyn som Inte är acceptabel!
Citera
2021-12-02, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gretaskarpeta
Jag lever inte på 1800-talet, men då jag är Polack så vet jag hur många lever i Polen, och varken C eller B är Stadsmänniskor, utan kommer från byar och har en viss Syn.
Så försök inte att minimisera det jag skriver! Du tror det är lika i Polen som i Sverige. Polen är idag ett höger/katolskt-styrt land. Och både B och C är uppvuxna där, C mycket äldre och har en kvinnosyn som Inte är acceptabel!
Precis vad jag med flera har försökt upplysa övriga trådskrivare här, kvinnosynen i Polen är hemsk. Tänker på en partimedlem i Polska regeringen som anser att ett slag mot en kvinna är helt ok men vid upprepade slag är det misshandel. Ett slag är ett för mycket!!
Citera
2021-12-02, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det har inte jag påstått, vi kan dock alla läsa intervjun med Piotr. Menar du att han ljuger? Är det inte mer troligt att han talar sanning?

Du menar kanske att Piotr är förbjuden att berätta vad som hände? Om du får yttra dig så får väl också han öppna mun?

Han har dessutom sammanlevt med B och vet vad hon var för person. Det har inte du.
Att du orkar. Hon har betalat underhåll till barnen (och Piotr) under dessa år hon varit i Sverige. Men det har du underlåtit att berätta i din iver att misskreditera mordoffret. Det står i samma artikel du läst och lyckats extrahera minsta lilla kommatering. Utom detta.

Det ärlige fantastiske Piotr uttalar sig också följande i den intervju han ger: Det låter hemskt, men hon har gjort sig förtjänt av det själv ... – tillägger han. Charmigt. Han verkar vara av samma skrot och korn som CR. Hon gick från en vidrig man, levde själv ett tag, och sen hoppade i ytterligare galen tunna. Stackars Beata.
Citera
2021-12-02, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Dagboksblad: Målnummer Malmö tingsrätt: B 8938-21

https://www.bildtagg.se/bild/xe9fvlwrdu7fzmchd5bie6
Om jag tyder anteckningarna rätt så är det begärt anstånd i p:7 undersökningen som beviljades, stämmer det?
Citera
2021-12-02, 13:22
Medlem
Svaret på §7-undersökningen kommer inte att lämnas förrän 20 dec pga läkarens tunga arbetsbörda. (Finns många våldsamma personer att undersöka tydligen.)

Anledningen är läkaren som finns i Malmö har en tid först
dagen efter det att intyget ska inkomma till tingsrätten
Senast redigerad av Picasso2 2021-12-02 kl. 13:24.
Citera
2021-12-02, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfStorm
Jag hittar som sagt bara ett officiellt sök av FIKK, som utgick från Oxie. Du menar att FIKK haft sök i Svedala också?

Vad menar du med "i direkt närhet"? Meter, kilometer eller mil ifrån kroppen?

Ett av Fikks sök utgick ifrån Svedala och vidare till Bokskogen om jag tolkar artikeln rätt.
https://www.expressen.se/kvallsposte...n-hitta-henne/
Citera
2021-12-02, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Svaret på §7-undersökningen kommer inte att lämnas förrän 20 dec pga läkarens tunga arbetsbörda. (Finns många våldsamma personer att undersöka tydligen.)
Ok tack, tänkte att någon begärt anstånd för att tillföra ytterligare uppgifter före undersökningen eller att det skulle inhämtas mer material.
Citera
2021-12-02, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ett av Fikks sök utgick ifrån Svedala och vidare till Bokskogen om jag tolkar artikeln rätt.
https://www.expressen.se/kvallsposte...n-hitta-henne/
Det stämmer, gjordes även sök i området handväskan hittades i Ystad.
Citera
2021-12-02, 13:39
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
32-åriga Beata hittades död utanför Svedala i förra veckan.
"Men ett kontaktförbud hade inte räckt i det här fallet, menar advokaten Ulrika Rogland, till SvD. Brotten måste utredas direkt och polisen borde ha frihetsberövat mannen, säger hon.

– Ett vanligt kontaktförbud är inte ett särskilt starkt skydd. Det är inte så att polisen kommer varje gång mannen överträder det, säger Rogland"

https://omni.se/

Med all respekt för Beatas hädanfärd så bör man ändå fråga sig om en överbelastad polis och åklagare med begränsade resurser ska prioritera kvinnomord när mansmorden är fyra ggr så många p g a av organiserad systemhotande brottslighet.

Av samtliga 124 fall av dödligt våld 2020 var offret av kvinnligt kön i 25 fall och av manligt kön i 99 fall. Jämfört med 2019 var antalet fall med kvinnliga offer oförändrat, medan antalet manliga offer var 13 fall fler.
https://bra.se/statistik/statistik-u...-och-drap.html

Tack för ett tänkvärt inlägg i debatten, vi vet dessutom i nuläget inte ens om det aktuella fallet är fråga om mord, om man får spekulera lite så verkar det mer troligt att det kanske handlar om en olycka i samband med gräl? C har väl erkänt att han orsakat hennes död?

Men vad gäller polisens och rättsväsendets fokusering på brott mot kvinnor så stinker det könsdiskriminering och felprioritering för om mansmorden är hela fyra gånger fler så ska väl mer resurser koncentreras på att lösa dessa? Sett ur ett jämställdhetsperspektiv är detta viktigt!

Hoppas att förundersökningen i det aktuella fallet blir klar snart och C ges rättslig prövning för att utreda hans eventuella skuld ( ingen ska väl dömas på förhand?) så att vi alla kan vända blad och gå vidare.
Citera
2021-12-02, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Anledningen är läkaren som finns i Malmö har en tid först
dagen efter det att intyget ska inkomma till tingsrätten

Tack för förtydligandet!
Går det beställa ut den när den är gjord eller
omfattas den av sekretess.
Citera
2021-12-02, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Tack för förtydligandet!
Går det beställa ut den när den är gjord eller
omfattas den av sekretess.
Den brukar vara sekretessbelagd. Men medierna brukar få tag på en munsbit av den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in