Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-10, 14:50
  #3445
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
(Men det övergår ditt förstånd. Eller hur?)
Jag respekterar inte människor, som använder oförskämdheter för att försöka vinna en diskussion.
Citera
2022-01-10, 15:49
  #3446
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
I verkligheten dock finns det gott om pumpkraftverk i Europa.

Låter som du bor i en fantasivärld där pumpkraftverk inte kan leverera el.

I Tyskland finns en del pumpkraftverk, finns också mindre kraftverksdammar. Kanske har de något mer sätt att lagra energi på. De räcker tydligen max 30 min vid blackout.
Citera
2022-01-10, 18:01
  #3447
Medlem
Reimers avatar
Just nu så importerar Sverige el, för närvarande 544 MW.

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Vad det beror på vet jag inte men en gissning kan ju vara Ringhals krånglande reaktor eller så är det uppstarten efter jul och nyårsledigheten som spökar.
Citera
2022-01-10, 19:18
  #3448
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
I Tyskland finns en del pumpkraftverk, finns också mindre kraftverksdammar. Kanske har de något mer sätt att lagra energi på. De räcker tydligen max 30 min vid blackout.
Bokstavligt talat lysande........i trettio minuter.
Citera
2022-01-10, 19:29
  #3449
Medlem
Vedklyvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ja, t ex har man lagt Nordsjökabeln just av det skälet.
När vindkraften producerar billig el i UK så importerar man i Norge och sparar vattnet i magasinen.
Och när det är stiltje i UK så kör man turbinerna lite extra och exporterar till UK.

Det är Win Win.
(Men det övergår ditt förstånd. Eller hur?)

Förmodar att kostnaden för pumpkraftverken belastar vindkraften som ju orsakar de kraftiga variationerna i kraftsystemet. Eller?
Citera
2022-01-10, 20:47
  #3450
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
I Tyskland finns en del pumpkraftverk, finns också mindre kraftverksdammar. Kanske har de något mer sätt att lagra energi på. De räcker tydligen max 30 min vid blackout.
Installerad kapacitet i Tyskland är 9.81 GW. Och om jag inte sett fel har de stått och levererar på ca 3.8 GW hela dagen.

Juktan är ett Svenskt pumpkraftverk som är ur bruk. Men som Vattenfall planerar sparka igång. De lagrar om jag inte helt missminner mig 23 GWh. Och med nuvarande turbin så borde den kunna gå i 2 dygn.
Pumpkraftverken används nog mest hittills för att reducera dag/natt spread.

Men det kan bli så att vätgaslagring vinner över pumpkraftverk. Enklare att bygga. Bara spränga lite bergrum.

För pumpkraftverken så lär en massa miljötokar löpa amok och obstruera. Bara se hur galna dom blir av lite vindkraftverk.
Citera
2022-01-10, 20:54
  #3451
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyven
Förmodar att kostnaden för pumpkraftverken belastar vindkraften som ju orsakar de kraftiga variationerna i kraftsystemet. Eller?
Hur i all världen tänkte du nu??
Jag ser ingen som helst verklighetsförankring i det där. Är det Sovjet-tänk som slår igenom. Kan du inte försöka koppla bort Sovjet.

Tänk att ordinär marknadsekonomi skall vara så svårt för er.

I verkligheten blir det tvärtom så att vindkraftsparkerna kommer tjäna mer. Pumpkraftverken kommer ju köpa el när den är billig. När det blåser mycket kommer vindkraftverken få bättre betalt.
Hur gör du för att inte förstå det?

När det blåser lite så får vindkraftverken sämre betalt, eftersom pumpkraftverken levererar då. Men då säljer vindkraften inte så mycket.

Vinsten blir att priserna blir jämnare och den dyrare elproduktionen som olje-baserad och gasturbiner behöver man inte dra igång.
Citera
2022-01-10, 21:08
  #3452
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Återigen samma djävla tjafs om Tysklands import eller export av el, när Tyskland måste sparka igång sina gasturbiner på grund av att vindkraften står i princip stilla höjs priset på el i alla länder i närområdet, dit räknas numera Sverige i och med att vi är sammankopplade via Nordpool.

https://www.teknikforetagen.se/nyhet...sodra-sverige/
De stora användarna av naturgas (som andel av elproduktionen) är nu:
Italien (norra) 60%,
Lettland 51%
UK 47%,
Holland 41%,
Spanien 26%,
Österrike 26%
Tyskland 19%,
Tjeckien 12%
Frankrike 11%,
Polen, 9% och kol 76%
Finland 8%

Och då blåser det ända ganska bra i många länder.

Vet inte varför folk fått Tyskland på hjärnan. Det är ju inte friskt att baktala dom så här.
Jag har frågat i forumet men inte fått något svar. Är det bara ett hjärndött pöbelbeteende?
Citera
2022-01-10, 21:11
  #3453
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Installerad kapacitet i Tyskland är 9.81 GW. Och om jag inte sett fel har de stått och levererar på ca 3.8 GW hela dagen.

Juktan är ett Svenskt pumpkraftverk som är ur bruk. Men som Vattenfall planerar sparka igång. De lagrar om jag inte helt missminner mig 23 GWh. Och med nuvarande turbin så borde den kunna gå i 2 dygn.
Pumpkraftverken används nog mest hittills för att reducera dag/natt spread.

Men det kan bli så att vätgaslagring vinner över pumpkraftverk. Enklare att bygga. Bara spränga lite bergrum.

För pumpkraftverken så lär en massa miljötokar löpa amok och obstruera. Bara se hur galna dom blir av lite vindkraftverk.
De på 30 minuter lär väl vara något man gjort för att sälja som reservkraft tills gasturbiner hinner starta.
Det behövs något för att klara att ett kärnkraftverk stannar.

Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Jag respekterar inte människor, som använder oförskämdheter för att försöka vinna en diskussion.
Jag å min sida respekterar inte renodlade svammelmakare. Och försöker aldrig vinna en diskussion. Idioterna går iaf aldrig med på att på att jag skulle vinna. Jag bara tillför fakta och logik i diskussionerna. Och det hatar idioterna.
__________________
Senast redigerad av liksom-fb 2022-01-10 kl. 21:15.
Citera
2022-01-10, 21:18
  #3454
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
De stora användarna av naturgas (som andel av elproduktionen) är nu:
Italien (norra) 60%,
Lettland 51%
UK 47%,
Holland 41%,
Spanien 26%,
Österrike 26%
Tyskland 19%,
Tjeckien 12%
Frankrike 11%,
Polen, 9% och kol 76%
Finland 8%

Och då blåser det ända ganska bra i många länder.

Vet inte varför folk fått Tyskland på hjärnan. Det är ju inte friskt att baktala dom så här.
Jag har frågat i forumet men inte fått något svar. Är det bara ett hjärndött pöbelbeteende?

Läser du något i det som länkas överhuvudtaget?

Citat:
Med allt detta har vi också komponenterna för att kunna förklara varför elpriset i Skåne slog i taket mellan klockan sju och åtta på morgonen den 7 oktober. Aktuell morgon inträffade nämligen en perfekt storm – eller rättare sagt en perfekt stiltje – i och omkring Tyskland. På grund av svaga vindar levererade den tyska vindkraften aktuell timme och morgon bara 300 MW sammantaget, vilket är mindre än 0,5 procent av den installerade vindkrafteffekten i landet. Dessutom var det betydligt mindre blåsigt än normalt även i övriga norra Europa. Tyskland efterfrågade el från angränsande länder samtidigt som vindkraftsproduktionen var kraftigt begränsad i hela regionen. Därmed kördes gaskraften rejält såväl i Tyskland som i länderna runt omkring, vilket fick naturgaspriset att gå i taket. Toppnoteringen för gaspriset i det högra diagrammet ovan inträffade just vid detta tillfälle. Allt detta sammantaget utgör den perfekta stormen som fick elpriset i Skåne att gå i taket.

Sedan slutet av oktober har naturgaspriset fallit tillbaka något samtidigt som vinden tilltagit – vilket inverkat positivt på elpriset. Det är dock tydligt att blåsigt väder i Tyskland i allt större utsträckning blivit en förutsättning för ett rimligt elpris i södra Sverige.

https://www.teknikforetagen.se/nyhet...sodra-sverige/
Citera
2022-01-10, 21:20
  #3455
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Att saknar läsförståelse eller helt enkelt tolkar text hur du vill, ja detta har du bevisat så många gånger redan. Varför blandar du in solpaneler när vi diskuterar nedisningen av vindsnurrorna. Kan du åtminstone inte hålla dig nykter vid tangentbordet?
Betyder detta att du förstått att det inte är ett systemfel att lägga solpaneler på taket. Även om dom inte levererar nämnvärt under 2-3 vintermånader.

Och det som är relevant för villaägaren är payback time.
Citera
2022-01-10, 21:25
  #3456
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Betyder detta att du förstått att det inte är ett systemfel att lägga solpaneler på taket. Även om dom inte levererar nämnvärt under 2-3 vintermånader.

Och det som är relevant för villaägaren är payback time.

Nu har jag inte nämnt något om solpaneler utan det har varit en diskussion kring vindsnurror och isbildning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback