[quote=liksom-fb|78723308]
Det är dock irrelevant för just solel då producenten konsumerar det mesta själv.
Det är bara det man säljer som syns.
Så något annat lär avses med kapacitet. Du kan kolla själv om du anser att detta är viktigt. Data kommer från IRENA.
[/QUOTE
Enheten kwp används för solceller.
Citat:
Förkortningen kWp står för kiloWattpeak och är den enhet som används när man mäter toppeffekten som en solpanel kan generera under så kallade Standard Test Conditions (STC).
Det är inte upp till mig att reda ut vad du tror eller inte. Om du ska hänvisa till något så bör du veta vad du hänvisar till.
Så du menar att man inte kan mäta det som produceras utan bara det som säljs?
Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Bergrum för lagring av naturgas finns. Att lagra väte istället lär inte vara ett bekymmer.
Utrustning för elektrolys finns. Och bränsleceller finns och omformare finns.
Problemen med detta lär vara helt försumbara jämfört med OL3, Flamanville och Hinkley point C.
Sedan ser jag inte att någon skulle vilja gå igång speciellt storskaligt. Jag ser ingen ekonomi i det nu. Vi behöver större prisvariationer. Det lär dock komma med tiden.
Någon kan dock gå igång småskaligt. Elektrolys, bränsleceller, lagring i gastuber kan man tom göra hemma om man vill. (Man måste dock ordna det formella med gastuberna).
Mer rationellt för den småskalige är väl att bygga ett litet hus intill en bra anslutningspunkt.
Hur i all världen tänkte du att jag skulle veta framtida el-priser?
Kul att du har ett så extremt förtroende. Men framtiden känner inte jag till.
När det blir lönsam händer det.
Inte nödvändigtvis i SE4. Kanske byggs i Danmark i stället och så säljer dom lagrad el till SE4.
Danskarna verkar vara mer driftiga än svenskar som mest lipar över att inte Löfven ordnar allt åt dom.
Finns fö ett bergrum för lagring av gas i Halmstad på 40000 kubik. lär rymma 100 GWh.
Tekniken finns idag som du säger i sina delar men inte för kommersiell storskalig drift. Det är det som behövs för att kunna ha en påverkan på stabiliteten i elnätet och slippa de stora variationerna som skapas av vindkraften. Man kan inte lösa problem just nu med teknik som eventuellt kommer i framtiden.
Jag har varken nämnt framtida priser eller har förtroende för dig. Min fråga var: Hur mycket installerad solel bedömmer du behövs för att förse SE4 med el ihop med vätgaslagring? När i tiden bedömmer du att det är utbyggt och vätgaslagringen är i drift?