2022-01-15, 23:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Länka.
Vad?
Min bedömning är ju inget som kan länkas.
Citera
2022-01-16, 00:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Bara en kommentar: Du skrev "Många gravt förvirrade skriver ju som om elpriserna har med svensk elproduktion att göra."
Det är faktiskt så att elpriset i Sverige beror på den svenska elproduktionen. Prova ett enkelt tankeexperiment som man gör för att kolla sina antaganden:
Om den svenska produktionen var 0 så skulle priset vara extremt högt då elkablarna till/från utlandet inte räcker, och om produktionen skulle vara oändligt skulle priset vara 0. QED.
Om du skall vara lite seriös så vad händer med elpriset om någon offererar några MW till på Elspot?

Om Frankrike däremot skulle starta sina kärnkraftverk så skulle elpriset falla. Då skulle det upphöra att vara ett slukarhål.
Citera
2022-01-16, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag vill få det till att elpriset är rasism.
Ras är kanske fel ord, men man delar upp grupper efter var de bor. Söder mot norr. De i norr får billiga priser. De i söder får betala mer än 10 ggr mer.

Är inte det en form av rasism? Man delar upp folk efter var de bor och behandlar dom olika.
Ja så blev det när Danmark anmälde Sverige till EU.
Sverige blev tvungen att dela in Sverige i zoner.
Citera
2022-01-16, 09:51
Medlem
Brutus01s avatar
[quote=liksom-fb|78723308]
Det är dock irrelevant för just solel då producenten konsumerar det mesta själv.
Det är bara det man säljer som syns.
Så något annat lär avses med kapacitet. Du kan kolla själv om du anser att detta är viktigt. Data kommer från IRENA.
[/QUOTE
Enheten kwp används för solceller.

Citat:
Förkortningen kWp står för kiloWattpeak och är den enhet som används när man mäter toppeffekten som en solpanel kan generera under så kallade Standard Test Conditions (STC).

Det är inte upp till mig att reda ut vad du tror eller inte. Om du ska hänvisa till något så bör du veta vad du hänvisar till.

Så du menar att man inte kan mäta det som produceras utan bara det som säljs?

Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Bergrum för lagring av naturgas finns. Att lagra väte istället lär inte vara ett bekymmer.
Utrustning för elektrolys finns. Och bränsleceller finns och omformare finns.
Problemen med detta lär vara helt försumbara jämfört med OL3, Flamanville och Hinkley point C.

Sedan ser jag inte att någon skulle vilja gå igång speciellt storskaligt. Jag ser ingen ekonomi i det nu. Vi behöver större prisvariationer. Det lär dock komma med tiden.
Någon kan dock gå igång småskaligt. Elektrolys, bränsleceller, lagring i gastuber kan man tom göra hemma om man vill. (Man måste dock ordna det formella med gastuberna).
Mer rationellt för den småskalige är väl att bygga ett litet hus intill en bra anslutningspunkt.

Hur i all världen tänkte du att jag skulle veta framtida el-priser?
Kul att du har ett så extremt förtroende. Men framtiden känner inte jag till.
När det blir lönsam händer det.
Inte nödvändigtvis i SE4. Kanske byggs i Danmark i stället och så säljer dom lagrad el till SE4.
Danskarna verkar vara mer driftiga än svenskar som mest lipar över att inte Löfven ordnar allt åt dom.

Finns fö ett bergrum för lagring av gas i Halmstad på 40000 kubik. lär rymma 100 GWh.
Tekniken finns idag som du säger i sina delar men inte för kommersiell storskalig drift. Det är det som behövs för att kunna ha en påverkan på stabiliteten i elnätet och slippa de stora variationerna som skapas av vindkraften. Man kan inte lösa problem just nu med teknik som eventuellt kommer i framtiden.

Jag har varken nämnt framtida priser eller har förtroende för dig. Min fråga var: Hur mycket installerad solel bedömmer du behövs för att förse SE4 med el ihop med vätgaslagring? När i tiden bedömmer du att det är utbyggt och vätgaslagringen är i drift?
Citera
2022-01-16, 11:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brutus01
Vilket är ett rejält goddag yxskaft.
Då har du inte läst eller förstått vad jag förklarat.

Citat:
Det är inte upp till mig att reda ut vad du tror eller inte. Om du ska hänvisa till något så bör du veta vad du hänvisar till.
Det är ditt ansvar att förstå. Det är inget du kan lasta över på någon annan.

Citat:
Hur mäter du producerad solel i Sverige?
Redogör.

Citat:
Tekniken finns idag som du säger i sina delar men inte för kommersiell storskalig drift. Det är det som behövs för att kunna ha en påverkan på stabiliteten i elnätet och slippa de stora variationerna som skapas av vindkraften. Man kan inte lösa problem just nu med teknik som eventuellt kommer i framtiden.

Jag har varken nämnt framtida priser eller har förtroende för dig. Min fråga var: Hur mycket installerad solel bedömmer du behövs för att förse SE4 med el ihop med vätgaslagring? När i tiden bedömmer du att det är utbyggt och vätgaslagringen är i drift?
Varför kan du inte berätta vad som inte finns då?
Borde väl vara enkelt då du påstår att det inte finns. Går det inte komma över omformare?
Jesses.

Ja, eftersom du frågar mig när något som beror av priser skall inträffa, så har du stort förtroende för min förmåga att se in i framtiden vad gäller priser.
Detta är bara strikt logik. Du verkar inte förstå sådant. Men jag kan inte lära dig det.

Jag har förklarat väldigt mycket för dig. Men det finns inget som helst spår av att du kan ta in någon information och respondera på det.
Citera
2022-01-16, 11:09
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ja, det står installerad kapacitet. Någon korrigerad kWp är troligt. Men ibland har jag sett att det går över.
Det kan inte vara installerad kWp totalt, eftersom den mesta solelen använder producenterna själva. Detta är vad de säljer. Så detta är nog någon uppskattning av max såld solel. Vilket är lite skumt att det är så pass mycket. Så här års borde all solele konsumeras av producenten.

En observation är att en elkabel från SE4 till SE1 är nästan lika lång som från SE4 till Spanien.
SE4 kunde lika gärna köpa el från medelhavsländerna.
Med lite solel och vätgaslagring så fixar man elförsörjningen. (Men solel är nog lite för dyr än. Men priserna faller).

---------------------------
Noterade för övrigt att futures indikerar ca 46 öre/kWh nästa kvartal.
Och EPAD indikerar ca 61 öre/kWh i februari i SE3. 96 i SE4.

Futures för 2023 indikerar priser på 38 öre/kWh.
Den som skall investera får ju begrunda de priserna.
Var står detta? Länka.
Citera
2022-01-16, 11:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Var står detta? Länka.
https://app.electricitymap.org/zone/...lse&wind=false
Data kommer från IRENA. Så det är där du får söka efter hur man hanterar solel.

Eftersom det mest handlar om mikroproducenter och de använder sin egen solel själva. Och ingen vet hur mycket som produceras, är nog den siffra som anges ett estimat baserat på något mätdata. Exakt hur det beräknas har jag inte kollat. Så intressant var det inte.
Citera
2022-01-16, 12:34
Medlem
Madagascars avatar
Citat:

Citat:
https://app.electricitymap.org/zone/...lse&wind=false
Data kommer från IRENA. Så det är där du får söka efter hur man hanterar solel.

Eftersom det mest handlar om mikroproducenter och de använder sin egen solel själva. Och ingen vet hur mycket som produceras, är nog den siffra som anges ett estimat baserat på något mätdata. Exakt hur det beräknas har jag inte kollat. Så intressant var det inte.
Ja de skriver verkligen % av "installed capacity". Märkligt sätt att ange på.

Jag tror det ligger närmare till hands att tro att det rör sig om nuvarande % av maxeffekten som någonsin levererats från sol i aktuellt land. För Spanien står det nu 17%. På natten kommer det stå 0 %.
Citera
2022-01-16, 12:34
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Om du skall vara lite seriös så vad händer med elpriset om någon offererar några MW till på Elspot?

Om Frankrike däremot skulle starta sina kärnkraftverk så skulle elpriset falla. Då skulle det upphöra att vara ett slukarhål.
Det borde väl vara allmänt känt numera, självklart går priset ner om någon offererar tillräckliga mängder effekt till lägre pris. Hur mycket beror på mängden, dvs sannolikt inte om det blir bara ett fåtal MW, och hur efterfrågan ser ut.
Citera
2022-01-16, 12:58
Bannlyst
Citat:
Det borde väl vara allmänt känt numera, självklart går priset ner om någon offererar tillräckliga mängder effekt till lägre pris. Hur mycket beror på mängden, dvs sannolikt inte om det blir bara ett fåtal MW, och hur efterfrågan ser ut.
Jag såg att i Tyskland var installerad kapacitet 55.3 GW i Juni. Det lär handla om riktig maxkapacitet.
På den här siten anges max till 58.4 GW, vilket antyder att dom faktiskt går på max installerad peak.

Så då verkar det mer troligt att dom hittat ett sätt att estimera produktionen trots att den inte kan mätas. Man kanske utgår från några producenter som levererar rubbet. Och använder deras produktion för att estimera produktionen i landet. Det skulle ju kunna fungera och inte ge så stora fel.
Citera
2022-01-16, 13:04
Bannlyst
Citat:
Ja, någon prispåverkan blir det om man offererar mer eller mindre. Det jag menar är att påverkan inte är så stor.
Om Scania skulle öka sin produktion av lastbilar 2% så skulle dom få sänka priset en aning för att bli av med lastbilarna. Men inte speciellt mycket.

Om priset faller en aning så dyker det upp nya köpare.

Skall du driva ned priset i SE4 så får du driva ned priset i Baltikum, Polen, Tyskland, Danmark och kanske SE3, Norge och Finland. Du behöver fylla på med väldigt mycket MW innan pris i alla dessa elområden rör på sig.
Citera
2022-01-16, 13:14
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ja, någon prispåverkan blir det om man offererar mer eller mindre. Det jag menar är att påverkan inte är så stor.
Om Scania skulle öka sin produktion av lastbilar 2% så skulle dom få sänka priset en aning för att bli av med lastbilarna. Men inte speciellt mycket.

Om priset faller en aning så dyker det upp nya köpare.

Skall du driva ned priset i SE4 så får du driva ned priset i Baltikum, Polen, Tyskland, Danmark och kanske SE3, Norge och Finland. Du behöver fylla på med väldigt mycket MW innan pris i alla dessa elområden rör på sig.
Det är inte så enkelt, studera varaktighetskurvorna per timme, 24h och vecka, månad och år. Efterfrågan är inte lätt att styra med prismedel när vindkraften varierar så mycket som den gör. I själva verket blir kaoset i elsystemet större ju mer vindkraft som installeras. SvK och deras tyska motsvarighet styr efterfrågan med några avtal för större förbrukare som kan koppla ifrån och sen så blir det manuell bortkoppling. Ta dig gärna tid och studera detta så blir det färre onödiga frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in