2023-01-20, 13:17
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
För att inte bli för spretig tänker jag inrikta mig på detta spår i dina tankar.
Såklart. Spretighet.

Citat:
Vissa saker accepterar vi andliga bevis för.
Du menar andliga påståenden? Det är ingenting andligt med att anta att man existerar.

Citat:
Vad har du t.ex. för vetenskspliga bevis för att människor har en egen upplevelse?
Det har jag inte men färre antaganden är bättre än fler antaganden. Heidegger's basic assumptions, ex. är grundläggande för att kunna fungera i världen.

Citat:
Hur vet du stt inte jorden är befolkad av mentala zombies som funkar som maskiner. Allt är mekanik, kemi och elektriska pulser som ger reaktioner.
Bra fråga. Kanske även jag är en fast jag tror att jag inte är det? Kanske det inte är någon skillnad.

Citat:
Varför behöver en människa uppleva vad som sker för att kunna fungera men inte din telefon?
För att människan är en organism, förmodligen.

Citat:
Vad har du för bevis för att allt det här pågår inför människors innre öga?

Vad har du för bevis för betraktaren i köttmaskinen?

Det här är en andlig sanning som alla tar för givet men som inget vetenskapligt bevis finns för.
Sant, men vi har vår upplevelse som ett subjektivt bevis. Ett vi kan förmedla och jämföra genom andra för att nå någon sorts nivå av objektivitet.

Citat:
Människans helighet.
Definiera helighet?

Citat:
Du tror på 8 Miljarder medvetanden.

Jag tror på 8 Miljarder + 1 medvetanden där det sista är Gud.
Nu relativiserar du igen. Gud är inte endast ett till medvetande. Det vet du själv också. Vi har sett andra medvetanden agera i världen. Vi har inte sett Gud göra någonting. Om du vill mena att Gud endast och enbart är en till människa som lever sitt liv någonstans på jorden, visst, men jag tror inte du gör det.

Citat:
Varför måste vi ha annat än andliga bevis för just 1 av drygt 8 Miljarder medvetanden när vi inte behöver bevisa existensensen av de första 8 miljarderna vetenskapligt?
1. För att det inte är endast ett till medvetande du efterfrågar, det kommer med mycket mer i det paketet. Bland annat underkastelse för de andra 8 miljarderna. Skapelsefrågan också.
2. För att jag kan jämföra och fråga de andra medvetandena om deras upplevelse, men inte honom.

Om jag skriver såhär:
Jag måste tro att jag existerar.
Jag måste tro att världen existerar.
Jag måste tro att det jag gör påverkar världen på ett meningsfullt sätt (röra, interagera, påverka).
Under detta system har jag gjort dessa tre antaganden och arbetar utifrån det jag upptäckt under det tredje och där jag utarbetat ett system för att avgöra verklighetens beskaffenhet genom testande och att åstadkomma reproducerbara resultat. Det är mitt bästa och enda verktyg.
Jag måste anta de första tre för att kunna fungera, annars skulle jag bara lägga mig ner och dö.
Varför måste jag anta Gud som ett fjärde antagande? Varför är han orörbar under annat än antagande? Varför är han oskiljbar från något som inte finns?
Senast redigerad av Sepiritz 2023-01-20 kl. 13:20.
Citera
2023-01-20, 13:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Om jag skriver såhär:
Jag måste tro att jag existerar.
Jag måste tro att världen existerar.
Jag måste tro att det jag gör påverkar världen på ett meningsfullt sätt (röra, interagera, påverka).
Under detta system har jag gjort dessa tre antaganden och arbetar utifrån det jag upptäckt under det tredje och där jag utarbetat ett system för att avgöra verklighetens beskaffenhet genom testande och att åstadkomma reproducerbara resultat. Det är mitt bästa och enda verktyg.
Jag måste anta de första tre för att kunna fungera, annars skulle jag bara lägga mig ner och dö.
Varför måste jag anta Gud som ett fjärde antagande? Varför är han orörbar under annat än antagande? Varför är han oskiljbar från något som inte finns?

Allmänningens fördärv.

Jag skiter väl egentligen i om du vill rädda dig själv eller inte.

Men du säger att du "måste anta de första tre för att kunna fungera" annars skulle du bara lägga dig ner och dö.

Efter det erkännandet kan du inte gärna påstå att det inte skulle påverka ditt agerande i världen huruvida du tror på Allah eller inte.

Alla vill vara fri från Allah på ett vis. Det är skönt att få göra som man vill utan att tänka på Allahs vilja. Men när alla gör som de själva vill. När vi saknar gemensam moral slutar vi upprätthålla vår befolkning och alla börjar avsky varandra och vi går under.

På samma vis som när byns invånare får beta får hur de vill på allmänningen så uppstår problem när inga begränsningar på moral finns.

Det är därför du SKA tro.

För att inte alla individers enskilda strävan mot att få det bra ska hindra dem från att få det bra.

Därför SKA du tro.

Sen är inte det hur du börjar tro.

För att börja tro måste du lära känna Allah.
Citera
2023-01-20, 13:40
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ja, det är ju självklart jag som felar. Inte ni som saknar bevis.
Se hur du IGEN bevisar att jag hade rätt i det jag skrev?
Ni bara skrävlar och attackerar för att slippa bevisa era egna påståenden. Patetiskt och indikativt för små intellekt och ohederlig inställning.
Du är en axiomiatisk materialist. Men Gud är inte materia.
Sitta och tjöta om "bevisa Gud" är därför, eftersom du är axiomiatisk materialist, precis det enda du kan göra i din ekokammare där du självmyser dagarna i ända. Och det är ditt fel, det är ingen som tvingar dig.
Du vet även själv, inne i ditt sjuka och inkrökta tänk, att man inte kan bevisa ett icke-materiellt väsen materialistiskt. Åsså tror du att du har lyckats freda dig från Gud.

these people are sick and they like it too
Senast redigerad av Calovius 2023-01-20 kl. 13:59.
Citera
2023-01-20, 14:12
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag tycker absolut inte att godhet i tillvaron måste ha något med Gud att göra. Varför skulle det göra det?
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Eller att tro på godhet i tillvaron utan att personifiera den.
Man kan tro att det finns en godhet utan Gud och man kan tro att all godhet kommer från Gud.

Och han tog dem upp i famnen och lade händerna på dem och välsignade dem. När han sedan begav sig åstad för att fortsätta sin väg, skyndade en man fram och föll på knä för honom och frågade honom: »Gode Mästare, vad skall jag göra för att få evigt liv till arvedel?» Jesus sade till honom: »Varför kallar du mig god? Ingen är god utom Gud allena. Buden känner du: 'Du skall icke dräpa', 'Du skall icke begå äktenskapsbrott', 'Du skall icke stjäla', 'Du skall icke bära falskt vittnesbörd', 'Du skall icke undanhålla någon vad honom tillkommer', Hedra din fader och din moder.'»
Citera
2023-01-23, 11:27
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Allmänningens fördärv.

Jag skiter väl egentligen i om du vill rädda dig själv eller inte.
Vad måste jag rädda mig från egentligen?

Citat:
Men du säger att du "måste anta de första tre för att kunna fungera" annars skulle du bara lägga dig ner och dö.
Det måste vi alla.

Citat:
Efter det erkännandet kan du inte gärna påstå att det inte skulle påverka ditt agerande i världen huruvida du tror på Allah eller inte.
Nej, visst. Jag är godare utan bronsåldersgudars påhittade regler.

Citat:
Alla vill vara fri från Allah på ett vis. Det är skönt att få göra som man vill utan att tänka på Allahs vilja. Men när alla gör som de själva vill. När vi saknar gemensam moral slutar vi upprätthålla vår befolkning och alla börjar avsky varandra och vi går under.
Varför det? Skulle du vara grym och självisk utan hotet om en allvetande övervakare? Det låter som det är dig det är fel på.

Citat:
På samma vis som när byns invånare får beta får hur de vill på allmänningen så uppstår problem när inga begränsningar på moral finns.
Vi kan väl ha regler för uppträdande i gemensamma utrymmen även utan kosmiska diktatorer?

Citat:
Det är därför du SKA tro.

För att inte alla individers enskilda strävan mot att få det bra ska hindra dem från att få det bra.

Därför SKA du tro.
Vidrigt tänkande leder till vidrig ideologi. Spola Koranen.

Citat:
Sen är inte det hur du börjar tro.

För att börja tro måste du lära känna Allah.
Man måste tro för att lära känna Allah men för att börja tro måste man lära känna Allah.
Det låter som religiös logik. Dvs total avsaknad och anklagande av individen som bristande när religionen inte är övertygande. Åter igen helt vidrigt och människofientligt.

Det extra lustiga är hur du blåser förbi alla mina argument helt utan att svara på någonting alls.
Är det för att du inte förstår det jag skrev eller är det för att du insåg att jag hade rätt?
Citera
2023-01-23, 11:30
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Du är en axiomiatisk materialist. Men Gud är inte materia.
Hur vet du det? Hur avgör du det?
Citat:
Sitta och tjöta om "bevisa Gud" är därför, eftersom du är axiomiatisk materialist, precis det enda du kan göra i din ekokammare där du självmyser dagarna i ända. Och det är ditt fel, det är ingen som tvingar dig.
Se där, det är MITT fel att din gud inte är övertygande i sin oskiljbarhet från icke-existens. Fantastiskt. Du upprepar dig, dumbom.
Citat:
Du vet även själv, inne i ditt sjuka och inkrökta tänk, att man inte kan bevisa ett icke-materiellt väsen materialistiskt. Åsså tror du att du har lyckats freda dig från Gud.
Eller så har ni flytt till "icke-materiellt" för att själva slippa bära er bevisbörda. Vad för metod använder du då för att få reproducerbara förutsägbara resultat för att avgöra för dig själv om det du påstår är sanning eller ej?
Nej just ja, du hatar ju vetenskap. Du föredrar vidskeplighet.

Citat:
these people are sick and they like it too
När argumenten tryter..
Citera
2023-01-23, 11:31
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Man kan tro att det finns en godhet utan Gud och man kan tro att all godhet kommer från Gud.

Och han tog dem upp i famnen och lade händerna på dem och välsignade dem. När han sedan begav sig åstad för att fortsätta sin väg, skyndade en man fram och föll på knä för honom och frågade honom: »Gode Mästare, vad skall jag göra för att få evigt liv till arvedel?» Jesus sade till honom: »Varför kallar du mig god? Ingen är god utom Gud allena. Buden känner du: 'Du skall icke dräpa', 'Du skall icke begå äktenskapsbrott', 'Du skall icke stjäla', 'Du skall icke bära falskt vittnesbörd', 'Du skall icke undanhålla någon vad honom tillkommer', Hedra din fader och din moder.'»
Ja, man kan tro att all godhet kommer (endast) från Gud. Då är man en ond människa som möjliggör onda handlingar.
Citera
2023-01-23, 11:38
Medlem
Det kan vara en grupp av större varelser med spirituell makt över andra.
När kom Bibelns Gud fram till folks senast?

De verkar kunna gå med på lite vad som helst så länge rätt förutsättningar finns.
Citera
2023-01-23, 11:39
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ja, man kan tro att all godhet kommer (endast) från Gud. Då är man en ond människa som möjliggör onda handlingar.
Det finns gott om onda människor och de styr världen under Satan, men det finns också många människor som trots sina mänskliga svagheter tror på godhet och bryr sig om de goda råd som är givna.

Du skall icke dräpa, Du skall icke begå äktenskapsbrott, Du skall icke stjäla, Du skall icke bära falskt vittnesbörd, Du skall icke undanhålla någon vad honom tillkommer, Hedra din fader och din moder.
Citera
2023-01-23, 11:42
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det finns gott om onda människor och de styr världen under Satan, men det finns också många människor som trots sina mänskliga svagheter tror på godhet och bryr sig om de goda råd som är givna.

Du skall icke dräpa, Du skall icke begå äktenskapsbrott, Du skall icke stjäla, Du skall icke bära falskt vittnesbörd, Du skall icke undanhålla någon vad honom tillkommer, Hedra din fader och din moder.

Eller så agerar man efter den gyllene regeln i någon form och är god för att man vill vara det, utan tro på himmel och helvete eller mytologiska manualer.
Citera
2023-01-23, 11:47
Medlem
Om Gud har skapat mänskligheten så har han dålig humor.
Citera
2023-01-23, 11:47
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Eller så agerar man efter den gyllene regeln i någon form och är god för att man vill vara det, utan tro på himmel och helvete eller mytologiska manualer.
Ja, människor har trott på godhet långt innan de hörde talas om de tio budordens religioner. Godhet har funnits långt innan någon religion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in