2021-09-03, 18:50
  #85
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Nix, en Coca-Cola är ca 10 - 11% socker - meeen du kan få fortsätta tro att det är "30 bitar socker i en liten burk på 33cl", ditt hjon.
(en burk 33cl är ca en tredjedel av dagligt sockerintag)

Det står (ungefärligt) hur många % sockerarter som finns av 100% PÅ BURKEN/flaskan.
Nu har jag bara Pepsiburkar, men en sån innehåller 37 gram sockerarter. Vi säger för enkelhetens skull at det är 100% raffinerat vitt socker. En sockerbit är 2,5-3 gram. Vi säger 2,5. 37 genom 2,5 blir 14,8. Så vi kan säga att en flaska Pepsi innehåller 15 sockerbitar. 14% av ens rekommenderade intag, så ni har ju båda en smula fel.

Som jämförelse så har jag tre bitar i en halvliter te.

En snabb koll i pantpåsen ger mig vid handen att ett gram socker per centiliter läsk är standard. Vissa lite mer, andra lite mindre.
Citera
2021-09-03, 19:22
  #86
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Nu har jag bara Pepsiburkar, men en sån innehåller 37 gram sockerarter. Vi säger för enkelhetens skull at det är 100% raffinerat vitt socker. En sockerbit är 2,5-3 gram. Vi säger 2,5. 37 genom 2,5 blir 14,8. Så vi kan säga att en flaska Pepsi innehåller 15 sockerbitar. 14% av ens rekommenderade intag, så ni har ju båda en smula fel.

Som jämförelse så har jag tre bitar i en halvliter te.

En snabb koll i pantpåsen ger mig vid handen att ett gram socker per centiliter läsk är standard. Vissa lite mer, andra lite mindre.
Så du menar att ca 105 sockerbitar är ett rekommenderat dagsintag av socker?

Matte och logiskt tänkande verkar inte vara din starka sida. Rök en holk till.
__________________
Senast redigerad av fasttrain 2021-09-03 kl. 19:30.
Citera
2021-09-03, 19:42
  #87
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Fick svar från kundtjänst.

"Pepsi är ett ikoniskt cola-varumärke som uppfanns redan 1898. Genom historien har man strävat efter att hålla både varumärke och produkt innovativa. Med den här receptförändringen kan vi erbjuda Pepsi-smaken som folk älskar, men med färre kalorier och mindre socker. Vi har jobbat hårt för att säkerställa att det uppdaterade receptet behåller samma goda smak som folk är vana vid.

Vi har dragit ner mängden tillsatt socker och sötat Pepsi med en blandning av acesulfam K och sukralos, vilket har resulterat i 35% färre kalorier från tillsatt socker.


Som en del av vår hållbarhetsagenda prioriterar vi färre kalorier och lägre sockerhalt för att hjälpa konsumenter att reducera sitt intag av tillsatt socker. Den här receptförändringen är ren del av ett pågående arbete att förbättra näringsinnehållet i hela vårt sortiment."

Snacka om att skjuta sig själva i foten.
Vilka idioter. Löjliga floskler också, det handlar om att tjäna pengar och aldrig något annat.
Sukralos är just det sötningsmedel jag tycker känns värst och det undviker jag alltid.

Bojkotta dårarna och välj andra märken. Spela roll om en cola smakar lite annorlunda eller sämre, det känns ändå bättre när man inte göder marknadsjättarna.
Citera
2021-09-03, 19:47
  #88
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Så du menar att ca 105 sockerbitar är ett rekommenderat dagsintag av socker?

Matte och logiskt tänkande verkar inte vara din starka sida. Rök en holk till.
Nej, jag menar att jag tittade på fel rad. 41% stod det på raden för sockerarter.

Nej, det är inte det. Tur att det finns så perfekta människor som du så att lowly knarkare som undertecknad har något att sträva efter.
Citera
2021-09-03, 20:09
  #89
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Nej, jag menar att jag tittade på fel rad. 41% stod det på raden för sockerarter.

Nej, det är inte det. Tur att det finns så perfekta människor som du så att lowly knarkare som undertecknad har något att sträva efter.
Precis, se upp till en skarphjärna som jag. Se upp till den ofelbara mästaren.
Citera
2021-09-03, 20:20
  #90
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Vilka idioter. Löjliga floskler också, det handlar om att tjäna pengar och aldrig något annat.
Sukralos är just det sötningsmedel jag tycker känns värst och det undviker jag alltid.

Bojkotta dårarna och välj andra märken. Spela roll om en cola smakar lite annorlunda eller sämre, det känns ändå bättre när man inte göder marknadsjättarna.

Sukralos känns ju som en billig kandidat man gärna stoppade i proteinpulver och dylikt runt millenniumskiftet och framåt några år. Sedan tog aspartam över mer och mer. Det är möjligt att sukralos lirar bättre smakmässigt ihop med socker, men vad vet jag.

Ja, det blir bojkott eftersom att jag inte vill få i mig syntetiska sötningsmedel. Jag har absolut inget emot sötningsmedel i sig, det är jättebra för folk med högt BMI eller diabetiker. Men för en fullt frisk person, som rör på sig, då är socker absolut inget problem. Jag motionscyklade frekvent under flera år, då blev det ofta ett stopp på någon bensinmack och svepa Coca-Cola för att få tillbaka energi. Varför köpa någon dubbelt så dyr sportdryck med lite vitaminer i sig?

Flera studier visar på att sötningsmedel kan ha negativa effekter på mag- och tarmfloran. Det kan även stimulera insulinrespons på ett sätt som gör att sockersuget i sig ökar. Lägg där till gastrointestinala besvär så som gaser och diarré. Men, det är ju trendigt med sötningsmedel. Titta alla generation y:are och deras maniska beteende kring drycker så som Celcius och Nocco, överprisade som fan och innehåller troligen ren smörja, snygga etiketter med innehåll man brandat och köpt in från något asiatiskt land där det massproducerats.
Citera
2021-09-03, 20:20
  #91
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GubbenFindus
Kan det vara för att det kanske kommer sockerskatt i framtiden?
Det finns redan där jag bor i vanliga fall, går på volym tror jag. Gissningsvis är det en kompromiss för framtiden med färre produkter som alla gillar med minimal skatteeffekt. Spekulation dock.
Citera
2021-09-03, 20:37
  #92
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceyifam2
Märkligt. I deras sodastreamblandning har de länge haft i fusksocker, men i deras riktiga burkar? Ajaj. Blir som med Sprite och 7-up, en var god och en äcklig. Fast nu kanske båda har fusksocker. Den här typen av bedrägeri har även provats med julmust.

7-up använder stevia & socker i vanliga utförandet, smakar bra tycker jag. Men tycker 7-up light är väldigt bra med, saknar nästan helt aspartamets hemska bismak som sprite zero dras med.
Citera
2021-09-03, 20:43
  #93
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Sukralos känns ju som en billig kandidat man gärna stoppade i proteinpulver och dylikt runt millenniumskiftet och framåt några år. Sedan tog aspartam över mer och mer. Det är möjligt att sukralos lirar bättre smakmässigt ihop med socker, men vad vet jag.

Ja, det blir bojkott eftersom att jag inte vill få i mig syntetiska sötningsmedel. Jag har absolut inget emot sötningsmedel i sig, det är jättebra för folk med högt BMI eller diabetiker. Men för en fullt frisk person, som rör på sig, då är socker absolut inget problem. Jag motionscyklade frekvent under flera år, då blev det ofta ett stopp på någon bensinmack och svepa Coca-Cola för att få tillbaka energi. Varför köpa någon dubbelt så dyr sportdryck med lite vitaminer i sig?

Flera studier visar på att sötningsmedel kan ha negativa effekter på mag- och tarmfloran. Det kan även stimulera insulinrespons på ett sätt som gör att sockersuget i sig ökar. Lägg där till gastrointestinala besvär så som gaser och diarré. Men, det är ju trendigt med sötningsmedel. Titta alla generation y:are och deras maniska beteende kring drycker så som Celcius och Nocco, överprisade som fan och innehåller troligen ren smörja, snygga etiketter med innehåll man brandat och köpt in från något asiatiskt land där det massproducerats.

Tycker naturliga sötningsmedlet stevia används på tok för lite i Europa. Smakar väldigt likt vanlig sockerläsk så länge man även har i en mindre andel socker, typ 70% stevia 30% socker. Väldigt vanlig när man är i Japan och dricker läsk tillverkad inom landet. Kan i princip inte dricka snusjk-light produkter med aspartam, tycker de smakar hemskt. Men personligen så dricker jag inte läsk som man egentligen ska dricka vatten, när jag väl tar en läsk ett par ggr i veckan så tycker jag att man kan ta en god vanlig sockerläsk.

Fattar inte folk som dricker läsk som huvudsakliga vätskeintaget i livet. Typ de bäljer i sig 2 liter om dagen och dricker aldrig kranvatten. Då är det väl ganska klart att det blir hälsoporblem oavsett om det är light eller socker... Lightprodukter borde ju rimligtvis bara drickas av folk med sockersjuka och resten borde helt enkelt ge f-n i att hetsdricka läsk på daglig basis...
Citera
2021-09-03, 21:01
  #94
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Tycker naturliga sötningsmedlet stevia används på tok för lite i Europa. Smakar väldigt likt vanlig sockerläsk så länge man även har i en mindre andel socker, typ 70% stevia 30% socker. Väldigt vanlig när man är i Japan och dricker läsk tillverkad inom landet. Kan i princip inte dricka snusjk-light produkter med aspartam, tycker de smakar hemskt. Men personligen så dricker jag inte läsk som man egentligen ska dricka vatten, när jag väl tar en läsk ett par ggr i veckan så tycker jag att man kan ta en god vanlig sockerläsk.

Fattar inte folk som dricker läsk som huvudsakliga vätskeintaget i livet. Typ de bäljer i sig 2 liter om dagen och dricker aldrig kranvatten. Då är det väl ganska klart att det blir hälsoporblem oavsett om det är light eller socker... Lightprodukter borde ju rimligtvis bara drickas av folk med sockersjuka och resten borde helt enkelt ge f-n i att hetsdricka läsk på daglig basis...

Tja!

Håller med, även om Stevia i sig också verkar bidra till en del gastrointestinala besvär. Jag var tidigare väldigt positivt ställd till Stevia, och hade faktiskt innehav i ett aktiebolag som hette Bayn (numera Humble Group), och är egentligen positiv till det fortfarande. Men jag själv får gaser av det och blir lös i magen. Men självklart reagerar alla inte på det sättet. Håller även med i det du skriver, dricker man riktig läsk med socker, då bör man göra detta i små mängder. Antingen dagligen, eller hålla det till kanske lördag om man vill lyxa till det lite. Jag ser inget problem alls i att konsumera en burk-cola varje dag om man samtidigt rör på sig och har en hyfsat aktiv livsstil. Kalorier in/kalorier ut. Man bör betrakta läsk som godis, och godis trycker man ju helst inte i sig dagligen.

Klart att i en perfekt värld så konsumerar enbart folk som lider av fetma eller har diabetes just lightprodukter. Vi andra kör på vanlig läsk någon gång i veckan när vi vill unna oss något till en film eller så. Men detta vore ju ödesdigert för läskbolagen. Man kan ju ta sig en tankeställare kring varför "koffein" finns som ingrediens, ett högst beroendeframkallande preparat som har centralstimulerande egenskaper. Självklart blir man hooked på det, och får abstinenssymptom när man kör cold turkey.

Varför jag har föredragit Pepsi, Coca-Cola eller vissa andra varianter, är av den enkla anledningen att man i regel sällan använder sig av t.ex. kaliumsorbat eller natriumbensoat som tillsats. Jag tror dock att natriumbensoat förekommer i koncentrerade sirapen som används till Soda-Streaming, detta för att inte bakterietillväxt skall ske i koncentratet. Man kan då spekulera kring vad just dessa bakteriedödande/hämmande tillsatser gör i mag- och tarmsystemet? Dödar av elaka, men även nyttiga bakterier månne som krävs för att hålla optimal tarmflora!?
Citera
2021-09-03, 21:13
  #95
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Nu dricker jag aldrig sockervatten så hade ingen koll på detta, men nya burken innehåller ju 23 gram socker, helt sjukt. Min gissning är att både att locka till sig fler konsumenter med längre kalorier per burk samt att sötningsmedlet är billigare än socker. Sedan kan man diskutera hur denna bomb av sötma påverkar hjärnan och om det möjligen är mer beroende framkallande.

Storbritannien drog ner på sockret i alla läskedrycker 2018 efter att de infört sockerskatt, men inte i coladryckerna. De tillsatte Acesulfam K och Sukralos med minskat socker för att slippa beskattningen och prishöjning.

Citat:
Ursprungligen postat av CuckerTarlson
Kan det ha och göra med andra länders sockerskatt? Svenska varianter av många läsksorter innehåller redan mer socker än i många andra europeiska länder. Kan det vara som så att Pepsi beslutat att ha en variant för hela Europa för att det blir billigare?

Danmark och Finland införde sockerskatt men avskaffade den senare. Svenska läskedrycker innehåller inte mer socker än i övriga länder, det är främst Fanta som innehåller mer socker. Coladryckerna har exakt samma sockermängd.

https://www.livsmedelsforetagen.se/app/uploads/2014/06/Livsmedelsf%C3%B6retagen-rapport-Smalare-med-skatt.pdf

Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Aspartam/sötningsmedel är ett gift som har en rad skadliga effekter på kroppen, men fortsätt drick du.

Du som är läkare borde veta att sötningsmedel inte har några skadliga effekter på kroppen.
Citera
2021-09-03, 21:18
  #96
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Precis, se upp till en skarphjärna som jag. Se upp till den ofelbara mästaren.
Du skapade en bild i mig..

https://img.cinemablend.com/cb/1/b/7/2/8/a/1b728affb3eb4765b5fca3dbeae35ed0d5f6cf76f615bd63c8 d20d372b184fe5.jpg

Håller med TS för övrigt, askonstig smak o nu har dom lyckats sabba aven den. Pepsi lemon är den enda som är drickvärd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in