Citat:
Ursprungligen postat av
MrMario
Tycker naturliga sötningsmedlet stevia används på tok för lite i Europa. Smakar väldigt likt vanlig sockerläsk så länge man även har i en mindre andel socker, typ 70% stevia 30% socker. Väldigt vanlig när man är i Japan och dricker läsk tillverkad inom landet. Kan i princip inte dricka snusjk-light produkter med aspartam, tycker de smakar hemskt. Men personligen så dricker jag inte läsk som man egentligen ska dricka vatten, när jag väl tar en läsk ett par ggr i veckan så tycker jag att man kan ta en god vanlig sockerläsk.
Fattar inte folk som dricker läsk som huvudsakliga vätskeintaget i livet. Typ de bäljer i sig 2 liter om dagen och dricker aldrig kranvatten. Då är det väl ganska klart att det blir hälsoporblem oavsett om det är light eller socker... Lightprodukter borde ju rimligtvis bara drickas av folk med sockersjuka och resten borde helt enkelt ge f-n i att hetsdricka läsk på daglig basis...
Tja!
Håller med, även om Stevia i sig också verkar bidra till en del gastrointestinala besvär. Jag var tidigare väldigt positivt ställd till Stevia, och hade faktiskt innehav i ett aktiebolag som hette Bayn (numera Humble Group), och är egentligen positiv till det fortfarande. Men jag själv får gaser av det och blir lös i magen. Men självklart reagerar alla inte på det sättet. Håller även med i det du skriver, dricker man riktig läsk med socker, då bör man göra detta i små mängder. Antingen dagligen, eller hålla det till kanske lördag om man vill lyxa till det lite. Jag ser inget problem alls i att konsumera en burk-cola varje dag om man samtidigt rör på sig och har en hyfsat aktiv livsstil. Kalorier in/kalorier ut. Man bör betrakta läsk som godis, och godis trycker man ju helst inte i sig dagligen.
Klart att i en perfekt värld så konsumerar enbart folk som lider av fetma eller har diabetes just lightprodukter. Vi andra kör på vanlig läsk någon gång i veckan när vi vill unna oss något till en film eller så. Men detta vore ju ödesdigert för läskbolagen. Man kan ju ta sig en tankeställare kring varför "koffein" finns som ingrediens, ett högst beroendeframkallande preparat som har centralstimulerande egenskaper. Självklart blir man hooked på det, och får abstinenssymptom när man kör cold turkey.
Varför jag har föredragit Pepsi, Coca-Cola eller vissa andra varianter, är av den enkla anledningen att man i regel sällan använder sig av t.ex. kaliumsorbat eller natriumbensoat som tillsats. Jag tror dock att natriumbensoat förekommer i koncentrerade sirapen som används till Soda-Streaming, detta för att inte bakterietillväxt skall ske i koncentratet. Man kan då spekulera kring vad just dessa bakteriedödande/hämmande tillsatser gör i mag- och tarmsystemet? Dödar av elaka, men även nyttiga bakterier månne som krävs för att hålla optimal tarmflora!?