2021-09-03, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Otroligt viktigt för mig att bara ha en eftersmak av socker, i både läsk och godis. Bismak av annat är totalt avtändande och jag kan känna skillnad på coke och coke zero på 2 meters håll. Den läskfabrikant som inte behåller socker är körd för mig.

Har noterat att t.ex coke gick över från sockerbetssocker till majssocker någon gång på 1980-talet för att det var billigare. Det är av någon anledning inget problem för mig.

Eftersom jag börjat läsa på om kalorier och kolhydrater så förstår jag att det pågår en fake news-våg i Sverige att man inte blir fet på sockerfri läsk, det står ju 0 kolhydrater på burken, även på den syntetiska saft som säljs. Så för att få bälga i sig liter så väljer de feta eller ångestfulla sockerfritt. Så fel tänkt, bättre att dra ner på läsken och skaffa sig ett intressantare liv istället.

Nä det är i usa och vissa andra länder coca cola gått över till giftig genmanipulerad majssirap istället för socker.

i sverige innehåller coca cola original vanligt socker. Däremot extremt översötad för socker är så billigt i sverige. i vissa andra länder har de lagom mycket socker i fanta och cola.
Citera
2021-09-03, 14:28
Medlem
BirosKorlaffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Vet inte hur diabetes smakar, men Freeway tycker jag är den bästa colan på marknaden, innan var den nummer 2 efter Pepsi , men när nu Pepsi fular sig med sötningsmedel så kan Pepsi hoppa och skita.

Lidl försökte ju samma sak för inte så längesen och hade sötningsmedel i Freeway original, men dom backade
Citera
2021-09-03, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuckerTarlson
Kan det ha och göra med andra länders sockerskatt? Svenska varianter av många läsksorter innehåller redan mer socker än i många andra europeiska länder. Kan det vara som så att Pepsi beslutat att ha en variant för hela Europa för att det blir billigare?

Detta är den troliga orsaken. Har sett att man gjort likadant med andra produkter, t ex liptons istepulver.
Citera
2021-09-03, 14:35
Medlem
ceyifam2s avatar
Märkligt. I deras sodastreamblandning har de länge haft i fusksocker, men i deras riktiga burkar? Ajaj. Blir som med Sprite och 7-up, en var god och en äcklig. Fast nu kanske båda har fusksocker. Den här typen av bedrägeri har även provats med julmust.
Citera
2021-09-03, 14:39
Medlem
sluskjohans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Otroligt viktigt för mig att bara ha en eftersmak av socker, i både läsk och godis. Bismak av annat är totalt avtändande och jag kan känna skillnad på coke och coke zero på 2 meters håll. Den läskfabrikant som inte behåller socker är körd för mig.

Har noterat att t.ex coke gick över från sockerbetssocker till majssocker någon gång på 1980-talet för att det var billigare. Det är av någon anledning inget problem för mig.

Eftersom jag börjat läsa på om kalorier och kolhydrater så förstår jag att det pågår en fake news-våg i Sverige att man inte blir fet på sockerfri läsk, det står ju 0 kolhydrater på burken, även på den syntetiska saft som säljs. Så för att få bälga i sig liter så väljer de feta eller ångestfulla sockerfritt. Så fel tänkt, bättre att dra ner på läsken och skaffa sig ett intressantare liv istället.
Här flödar fördomarna. Dom gånger jag dricker läsk så väljer jag sockerfri pga att käften blir helt kletig och snuskig av vanlig läsk. Det är ju faktiskt bättre för feta att dricka en läsk med 0 kalorier ist för flytande socker än hur du vänder och vrider på det hela.
Citera
2021-09-03, 14:41
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Tråkigt de ska va efterblivna. Mig själv och många andra har ju gått över till Pepsi för slippa colas anti vita budskap.
Citera
2021-09-03, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Ja, vafan Gösta. Så illa ställt med det kognitiva är det inte ännu.

https://i.ibb.co/ZXXxYFS/10210.jpg

Tydligen är jag först då. Breaking news, fuckers!

Citat:
Fick svar från kundtjänst.

"Pepsi är ett ikoniskt cola-varumärke som uppfanns redan 1898. Genom historien har man strävat efter att hålla både varumärke och produkt innovativa. Med den här receptförändringen kan vi erbjuda Pepsi-smaken som folk älskar, men med färre kalorier och mindre socker. Vi har jobbat hårt för att säkerställa att det uppdaterade receptet behåller samma goda smak som folk är vana vid.

Vi har dragit ner mängden tillsatt socker och sötat Pepsi med en blandning av acesulfam K och sukralos, vilket har resulterat i 35% färre kalorier från tillsatt socker.

Som en del av vår hållbarhetsagenda prioriterar vi färre kalorier och lägre sockerhalt för att hjälpa konsumenter att reducera sitt intag av tillsatt socker. Den här receptförändringen är ren del av ett pågående arbete att förbättra näringsinnehållet i hela vårt sortiment."

Snacka om att skjuta sig själva i foten.
Ja, se där. Det var 11,1 gram socker innan har jag för mig.

Premier läsk drog också ner på sockret med 30 % för ett tag sen.

Kan det vara för att det kanske kommer sockerskatt i framtiden?
Citera
2021-09-03, 14:46
Medlem
thebroffessors avatar
Nu är jag fan förbannad!
Har ett helt flak i kylen.

Förresten finns det någon läskdricka ni kan rekommendera som inte innehåller 20-30g socker utan kanske 5-10g?
Citera
2021-09-03, 15:07
Medlem
Kalasmannens avatar
Att 7up har gått och blivit odrickbar visste jag, men Sprite visste jag inte(det står inget på deras hemsida om det heller) och dom flaskor jag har innehåller bara socker och inget sötningsmedel. Schweppes senaste Spritz Mixer har ju både socker och sötningsmedel...
Citera
2021-09-03, 15:10
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GubbenFindus
Ja, se där. Det var 11,1 gram socker innan har jag för mig.

Premier läsk drog också ner på sockret med 30 % för ett tag sen.

Kan det vara för att det kanske kommer sockerskatt i framtiden?

Det är säkert en av anledningarna, är inte superinsatt när det gäller framtida sockerskatt. Trist för klientelet som vill unna sig riktig läsk då och då. Vi får se hur Coca-Cola tacklar detta, förvånar mig inte om man stoppar in sötningsmedel där också framöver.

Gillar annars Trocadero, som även den har koffein i sig.
Senast redigerad av stockcock 2021-09-03 kl. 15:13.
Citera
2021-09-03, 15:13
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasmannen
Att 7up har gått och blivit odrickbar visste jag, men Sprite visste jag inte(det står inget på deras hemsida om det heller) och dom flaskor jag har innehåller bara socker och inget sötningsmedel. Schweppes senaste Spritz Mixer har ju både socker och sötningsmedel...

Lade man inte till Stevia i Sprite för några år sedan? Kanske pudlade man där också, av det jag ser verkar det inte vara sötningsmedel i just Sprite, däremot 7up. Jag vet att Donken tog bort vanliga Sprite och enbart erbjuder light-varianten med sötningsmedel.
Citera
2021-09-03, 15:14
Medlem
Citat:
Fick svar från kundtjänst.

"Pepsi är ett ikoniskt cola-varumärke som uppfanns redan 1898. Genom historien har man strävat efter att hålla både varumärke och produkt innovativa. Med den här receptförändringen kan vi erbjuda Pepsi-smaken som folk älskar, men med färre kalorier och mindre socker. Vi har jobbat hårt för att säkerställa att det uppdaterade receptet behåller samma goda smak som folk är vana vid.

Vi har dragit ner mängden tillsatt socker och sötat Pepsi med en blandning av acesulfam K och sukralos, vilket har resulterat i 35% färre kalorier från tillsatt socker.

Som en del av vår hållbarhetsagenda prioriterar vi färre kalorier och lägre sockerhalt för att hjälpa konsumenter att reducera sitt intag av tillsatt socker. Den här receptförändringen är ren del av ett pågående arbete att förbättra näringsinnehållet i hela vårt sortiment."

Snacka om att skjuta sig själva i foten.

Jo, det är nog hälsopoäng de vill ta, men här verkar de som att de inte vill ta poängen utan bara cacha in risken med att ändra en produkt i smyg. Låter lite som att officiella skälet inte stämmer överens med det verkliga skälet.

Hade de verkligen velat ta hälsopoäng så hade de väl lanserat en ny produkt med tillhörande reklamkampanj. Hur skall de annars få kunderna att uppfatta läsken som något mer kalorisnål än andra läskedrycker?

Alternativa förklaringar kan vara att sötningsmedel är billigare än socker och att man genom att dryga ut med sötningsmedel kan göra större vinst, men att gå ut officiellt att man gör så för att "lura" kunderna på lite mer pengar låter sig ju inte göras (istället får man hitta på ett svepskäl). Sockerskatt kan ju ha betydelse då man ju kan lägga vantarna på de slantar som annars hade gått till skatt.

Annan närliggande förklaring kan vara logistik, om man t.ex. behöver transportera extrakt för tillverkningen av någon anledning så kan man ju inte lösa upp hur mycket socker som helst i vatten. Detta anges vara anledningen till att sodastream-varianten innehåller sötningsmedel (och det låter rätt trovärdigt att det är den verkliga anledningen).

Man kan ju tänka sig klimatpoäng, men även den förklaringen tror ja sisådär på, det är ju lite som hälsopoängen. För att cacha in poängen så bör man ju lansera det i en ny produkt med tillhörande reklamkampanj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in