2021-09-03, 21:20
  #97
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Storbritannien drog ner på sockret i alla läskedrycker 2018 efter att de infört sockerskatt, men inte i coladryckerna. De tillsatte Acesulfam K och Sukralos med minskat socker för att slippa beskattningen och prishöjning.



Danmark och Finland införde sockerskatt men avskaffade den senare. Svenska läskedrycker innehåller inte mer socker än i övriga länder, det är främst Fanta som innehåller mer socker. Coladryckerna har exakt samma sockermängd.

https://www.livsmedelsforetagen.se/app/uploads/2014/06/Livsmedelsf%C3%B6retagen-rapport-Smalare-med-skatt.pdf



Du som är läkare borde veta att sötningsmedel inte har några skadliga effekter på kroppen.

Finns ju flera studier som visar på att sötningsmedel har en negativ inverkan på bakteriefloran i mag- och tarmsystemet. Ett par studier visar även på att sockersuget de facto ökar vid konsumtion av sötningsmedel.

Sockeralkoholer har för övrigt alltid varit en bidragande orsak till gasbildning samt diarré, laxerande effekt. Det är liksom inget nytt på tapeten.
Citera
2021-09-03, 21:31
  #98
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Aspartam/sötningsmedel är ett gift som har en rad skadliga effekter på kroppen, men fortsätt drick du.

Det visste jag inte. Har du några vetenskapliga källor?

(Inte källor där de ger hundratals gånger mer än vad en människa någonsin kommer utsättas för).
Citera
2021-09-03, 22:36
  #99
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Det visste jag inte. Har du några vetenskapliga källor?

(Inte källor där de ger hundratals gånger mer än vad en människa någonsin kommer utsättas för).

Testerna görs på folk som ersätter dagliga behovet av vatten med sockerfri läsk, därav 2 liter vätska med sötningsmedel i sig. Där ett fåtal utvecklade utökad sårbarhet för cancer. Att du dricker en burk lightläsk om dagen har låg sannolikhet att orsaka permanenta skador i kroppen.
Citera
2021-09-03, 22:40
  #100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Testerna görs på folk som ersätter dagliga behovet av vatten med sockerfri läsk, därav 2 liter vätska med sötningsmedel i sig. Där ett fåtal utvecklade utökad sårbarhet för cancer. Att du dricker en burk lightläsk om dagen har låg sannolikhet att orsaka permanenta skador i kroppen.

Kan du ge en källa på det, att det handlar om 2 liter per dygn? Det enda jag har sett har handlat om betydligt större mängder än så.
Citera
2021-09-03, 22:41
  #101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Testerna görs på folk som ersätter dagliga behovet av vatten med sockerfri läsk, därav 2 liter vätska med sötningsmedel i sig. Där ett fåtal utvecklade utökad sårbarhet för cancer. Att du dricker en burk lightläsk om dagen har låg sannolikhet att orsaka permanenta skador i kroppen.

Okej, så kan det säkerligen vara. Men har du någon länk eller så jag kan läsa?
Citera
2021-09-03, 22:41
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Då kan man inte dricka vanlig Pepsi längre. Skulle avnjuta en burkläsk idag och efter första klunken känner jag en märklig sötma. Kollar innehållsförteckningen, och helt sonika har nu Pepsi beslutat sig för att trycka i syntetiskt skit i sin vanliga läsksort. Både acesulfam-K samt sukralos ingår nu i ingredienserna, men även socker. Burken ser exakt likadan ut, förutom ingrediensförteckningen och tabellen över näringsvärdet.

Hade jag velat ha sötningsmedel i läsken hade jag köpt Pepsi Max.

Bojkott och framöver blir det vanlig Coca-Cola.

Era tankar kring detta?

Galet om det är sant. Man tar ju normal cola eller pepsi just för att slippa sötningsmedel.
Citera
2021-09-03, 22:48
  #103
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Samma med Sprite, 7up och liknande. Ännu värre i Spanien. Sist jag var där så var det nästan helt omöjligt att hitta nån citrondryck utan sånt. Jag plockade fram läsglasögonen och läste det finstilta på förpackningarna helt febrilt. Hittade till slut San Pellegrino Limonata som fick bli min räddning.
San Pellegrino är ju högklassigt. Alltid med garanterat fruktinnehåll, som det var i Sverige, tills vi anpassade oss tlll lägre EG-regler. På den tiden var du ju tvungen att att se till att produkten innehöll en hyfsad % fruktbas, om du hade en bild på en frukt på din produkt.
Citera
2021-09-03, 23:05
  #104
Medlem
BernardLoutres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Den är helt underbar. Men kostar närmare 60 spänn exkl. Pant för ett sexpack nere på Ica 😕
Olj, det var dyrt! I Spanien kostade den kanske ett par spänn mer men klart prisvärt. Den med apelsin var däremot inget vidare. LIDL körde nån kopia men jag vet inte om de fortfarande säljer den.
Citera
2021-09-03, 23:23
  #105
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealFtalkNY
Galet om det är sant. Man tar ju normal cola eller pepsi just för att slippa sötningsmedel.

Det är tyvärr sant!

Trodde först jag hade fått en felproducerad tryckning gällande burken, men efter kontakt med kundtjänst så visade det sig vara värre än så. Ligger säkert ett stort lager på vanliga receptet som säljs ut nu, kika på rabatterade priser så kan man ju ana varför.
Citera
2021-09-03, 23:26
  #106
Medlem
stockcocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
San Pellegrino är ju högklassigt. Alltid med garanterat fruktinnehåll, som det var i Sverige, tills vi anpassade oss tlll lägre EG-regler. På den tiden var du ju tvungen att att se till att produkten innehöll en hyfsad % fruktbas, om du hade en bild på en frukt på din produkt.

San Pellegrino är reko i min bok. Finns dock en stor naturlig mängd fruktsyra i produkten, vilket sliter på tändernas "dentin". Något man kanske ska vara medveten om. Å andra sidan tillsätts t.ex. fosforsyra i merparten cola-produkter.
Citera
2021-09-03, 23:37
  #107
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BernardLoutre
Olj, det var dyrt! I Spanien kostade den kanske ett par spänn mer men klart prisvärt. Den med apelsin var däremot inget vidare. LIDL körde nån kopia men jag vet inte om de fortfarande säljer den.
Nej, men blodapelsin funkade också.
Citron+mynta skulle eventuellt göra sig bättre i nån drink.
Det jag gillade med citronvarianten var att den fick hela ansiktet att skrynklar ihop sig. Inte druckit nån citronläsk tidigare som fått den effekten.
Citera
2021-09-04, 01:15
  #108
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockcock
Tja!

Håller med, även om Stevia i sig också verkar bidra till en del gastrointestinala besvär. Jag var tidigare väldigt positivt ställd till Stevia, och hade faktiskt innehav i ett aktiebolag som hette Bayn (numera Humble Group), och är egentligen positiv till det fortfarande. Men jag själv får gaser av det och blir lös i magen. Men självklart reagerar alla inte på det sättet. Håller även med i det du skriver, dricker man riktig läsk med socker, då bör man göra detta i små mängder. Antingen dagligen, eller hålla det till kanske lördag om man vill lyxa till det lite. Jag ser inget problem alls i att konsumera en burk-cola varje dag om man samtidigt rör på sig och har en hyfsat aktiv livsstil. Kalorier in/kalorier ut. Man bör betrakta läsk som godis, och godis trycker man ju helst inte i sig dagligen.

Klart att i en perfekt värld så konsumerar enbart folk som lider av fetma eller har diabetes just lightprodukter. Vi andra kör på vanlig läsk någon gång i veckan när vi vill unna oss något till en film eller så. Men detta vore ju ödesdigert för läskbolagen. Man kan ju ta sig en tankeställare kring varför "koffein" finns som ingrediens, ett högst beroendeframkallande preparat som har centralstimulerande egenskaper. Självklart blir man hooked på det, och får abstinenssymptom när man kör cold turkey.

Varför jag har föredragit Pepsi, Coca-Cola eller vissa andra varianter, är av den enkla anledningen att man i regel sällan använder sig av t.ex. kaliumsorbat eller natriumbensoat som tillsats. Jag tror dock att natriumbensoat förekommer i koncentrerade sirapen som används till Soda-Streaming, detta för att inte bakterietillväxt skall ske i koncentratet. Man kan då spekulera kring vad just dessa bakteriedödande/hämmande tillsatser gör i mag- och tarmsystemet? Dödar av elaka, men även nyttiga bakterier månne som krävs för att hålla optimal tarmflora!?

Har aldrig haft det problemet av stevia och jag sötar i stort sett allt jag dricker med det (te+kaffe) och även i mycket stor mängd jag tillsätter i havregrynsgröten varje morgon. Borde användas i betydligt större utsträckning än sockeralkoholer som ju ger lös mage och gasbildning på alla människor. Lite märkligt att söta egentligen med sockeralkoholer som människokroppen inte kan bryta ned bra naturligt. Stevia har jag aldrig hört talas om gör det. Ja, allt beror ju på individen. Har man inte anlag för diabetes och inte äter en massa socker i övrigt, visst kan man dricka läsk varje dag. Personligen så tar jag hellre ett fikabröd varje dag än läsk. Sen är väl folk lite överdrivet rädda för socker med, håller på att ta över den gamla fettskräcken folk hade på 90-talet. En cola om dagen är säkert helt ok, speciellt om man känner sig trött och behöver energi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in