• 1
  • 2
2021-08-15, 00:05
Medlem
Mr.Shittypantss avatar
Försöker få ihop mina steg per dag och en del av mina rundor går förbi Louis Vuitton butiken på Birger Jarlsgatan. Har noterat att det är kö (Corona tider) varje dag från öppning till stängning, come rain or come shine. Kön består uppskattningsvis av turistkineser, ungdomar och "icke-skidåkare". Ofta kommer människor ut ur butiken med den karakteristiska lilla orangea Louis Vuitton påsen med okänt innehåll. Produkterna i denna butik är förhållandevis dyra. En liten plånbok kan kosta ca 500EUR. Mina frågor är:
- Vad köper de?
- Hur fan har ovanstående råd?
- Har Louis Vuitton blivit fast-fashion?
Citera
2021-08-15, 00:21
Medlem
Maskotens avatar
Många utnyttjar systemet och köper kläderna för att sedan sälja vidare själv billigare.
Citera
2021-08-15, 00:38
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maskoten
Många utnyttjar systemet och köper kläderna för att sedan sälja vidare själv billigare.
Låter som en kass affärsidé.
Citera
2021-08-15, 00:44
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maskoten
Billigare?
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Som ett pyramidspel kanske?
Citera
2021-08-15, 00:59
Medlem
Maskotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Inte om du betalar med kontanter från brottslig verksamhet.
Citera
2021-08-15, 01:36
Medlem
novems avatar
En del av förklaringen är kontanthanteringen. Sen har de också produkter i limiterad upplaga vilket väcker ett starkt så kallat ha-begär för vissa. De kan därför tänka sig att resa långt för att få tag på den produkt som är tillgänglig just här.
Citera
2021-08-15, 06:07
Var in där för en tid sedan. Rent allmänt skulle jag säga att de tar in väldigt lite folk för butiksytan, samt att en del varor är inlåst i montrar. Du kan inte hålla på så mycket och greja i varor utan att bli tilldelad en säljare. Den jag hade att göra med talade bara engelska.
Men kön till Chanelbutiken brevid var ännu längre. Detta var dock när restriktionerna var tuffare i samhället.
Citera
2021-08-15, 06:13
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Shittypants
?

Som tidigare nämnt så handlar en del säkerligen om pengatvätt, köp en väska för kontanter, sälj den vidare och vips har du tvättat pengarna.
Sen kan det ju vara som så att många turister köper väskan, drar av momsen på väg hem, sen säljer dom väskan hemma begagnad för ett högre pris än vad dom köpte den för.

Sen lever vissa kulturer annorlunda mot oss. I vissa kulturer bor man billigt för att istället kunna köpa dyra lyxprylar, status. Bor trångt, äter billigt men köper dyra grejer.
Citera
2021-08-15, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Shittypants
Kön består uppskattningsvis av turistkineser, ungdomar och "icke-skidåkare".
Märkeskläder i Sverige är faktiskt rätt billiga jämfört med många andra länder. I Kina kostar det kanske 30% mer.

Sen kan dessa turister få tillbaks momsen på 20% så det är otroligt billigt att köpa jämfört med deras hemland.
Citera
2021-08-15, 07:54
Medlem
Jordgubbes avatar
Penningtvätt har nämnts av tex Svd (förra hösten), Svt (i våras) och i Flashback (i våras).
Citera
2021-08-15, 08:30
Medlem
JustZlatans avatar
Samma sak i Chanel-butiken. Många unga kvinnor som står i kön också. Så klagar folk på att skatten är så hög i landet. Lyxkonsumtion har de dock råd med.
Citera
2021-08-15, 08:33
Medlem
Vuittons webbshop fungerar utmärkt. Om man vet vad man ska ha finns inget skäl att trängas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in