2021-08-15, 09:40
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirpaLirpa
Vuittons webbshop fungerar utmärkt. Om man vet vad man ska ha finns inget skäl att trängas.
Lite av poängen är ju att de ska visa upp vilken snygg och dyr väska de lyckades köpa för resten av alla som trängs.

Känns så kärring-varning på Louis Vuitton.
Citera
2021-08-15, 09:42
Medlem
Louis Vuitton säljer bara en begränsad mängd produkter i Kina för att hålla efterfrågan och exklusiviteten uppe. Det gör att enda sättet att få tag på skiten för många kineser är att åka till Europa och handla här istället, ifall de inte vill köpa i andrahand för uppblåsta priser på hemmaplan.
Citera
2021-08-15, 09:42
Medlem
massuppfittarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Som tidigare nämnt så handlar en del säkerligen om pengatvätt, köp en väska för kontanter, sälj den vidare och vips har du tvättat pengarna.
Sen kan det ju vara som så att många turister köper väskan, drar av momsen på väg hem, sen säljer dom väskan hemma begagnad för ett högre pris än vad dom köpte den för.

Sen lever vissa kulturer annorlunda mot oss. I vissa kulturer bor man billigt för att istället kunna köpa dyra lyxprylar, status. Bor trångt, äter billigt men köper dyra grejer.
Hur blir pengarna tvättade? Du måste fortfarande kunna berätta var de kom ifrån.. ”öhh jag hittade en väska och sålde den..” 👀
Citera
2021-08-15, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massuppfittaren
Hur blir pengarna tvättade? Du måste fortfarande kunna berätta var de kom ifrån.. ”öhh jag hittade en väska och sålde den..” 👀

Du går in i butiken med svarta pengar kontant. Köper en väska. Butiken frågar inte var pengarna kommer ifrån.
Sen har du en väska med vitt kvitto du kan sälja vidare och få ännu ett vitt kvitto och vita pengar.

Samma upplägg har lyxklockbutiker kört. Var ju en som åkte dit nyligen för att de inte kontrollerade var kundernas kontanter kom ifrån. De ska de göra vid en viss summa eller hur det var.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...ingtvattslagen
Citera
2021-08-15, 09:50
Medlem
Är det samma köer i Hermes butiken på NK?
Citera
2021-08-15, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Shittypants
Försöker få ihop mina steg per dag och en del av mina rundor går förbi Louis Vuitton butiken på Birger Jarlsgatan. Har noterat att det är kö (Corona tider) varje dag från öppning till stängning, come rain or come shine. Kön består uppskattningsvis av turistkineser, ungdomar och "icke-skidåkare". Ofta kommer människor ut ur butiken med den karakteristiska lilla orangea Louis Vuitton påsen med okänt innehåll. Produkterna i denna butik är förhållandevis dyra. En liten plånbok kan kosta ca 500EUR. Mina frågor är:
- Vad köper de?
- Hur fan har ovanstående råd?
- Har Louis Vuitton blivit fast-fashion?
Restriktionerna på antal kunder i butiken är väl borttagna, verkar som dom vill ha en kö för att dra uppmärksamhet till sig. lite som krogarna brukar göra.
Citera
2021-08-15, 10:12
Medlem
backwardations avatar
Detta är ren marknadsföring för att upprätthålla en slags exklusivitet. En form av produktsegmentering.
Citera
2021-08-15, 10:29
Medlem
cleovarnamnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Shittypants
Försöker få ihop mina steg per dag och en del av mina rundor går förbi Louis Vuitton butiken på Birger Jarlsgatan. Har noterat att det är kö (Corona tider) varje dag från öppning till stängning, come rain or come shine. Kön består uppskattningsvis av turistkineser, ungdomar och "icke-skidåkare". Ofta kommer människor ut ur butiken med den karakteristiska lilla orangea Louis Vuitton påsen med okänt innehåll. Produkterna i denna butik är förhållandevis dyra. En liten plånbok kan kosta ca 500EUR. Mina frågor är:
- Vad köper de?
- Hur fan har ovanstående råd?
- Har Louis Vuitton blivit fast-fashion?
Det är Hermès som har orange kassar, Louis Vuitton har bruna.
Kan på ämnet rekommendera denna bok:
https://www.bokus.com/bok/9780143113...st-its-luster/
Många lyxmärken upplever det som ett påtagligt problem när folk de inte vill förknippas med (bland annat så kallade fotbollsfruar) köper deras produkter, men de kan ju inte gärna hindra dem.
Hur folk har råd? Om man bortser från de som engagerar sig i brottsliga aktiviteter: alla som har ett heltidsjobb och inga stora skulder har väl råd, men då kanske de inte kan köpa något annat den månaden. Själv köpte jag som student en sminkväska därifrån. Knappast något ekonomiskt problem att lägga 2, 3000 för den. Det är väl vad andra studenter gör av på alkohol under en månad. Prioriteringar, som sagt var.
Hörde dock helt nyligen att många lyxmärken har chockhöjt priserna på småartiklar (som just sminkväskor och plånböcker) för att försöka hålla ”fel” klientel borta. Som jag då, uppenbarligen.
Citera
2021-08-15, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Samma sak i Chanel-butiken. Många unga kvinnor som står i kön också. Så klagar folk på att skatten är så hög i landet. Lyxkonsumtion har de dock råd med.
Skillnaden är dock att lyxkonsumtionen går till dom själva och skatten till någon annan.
Citera
2021-08-15, 11:17
Medlem
BicOriginals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Är det samma köer i Hermes butiken på NK?
Ja

Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Det är Hermès som har orange kassar, Louis Vuitton har bruna.
Kan på ämnet rekommendera denna bok:
https://www.bokus.com/bok/9780143113...st-its-luster/
Många lyxmärken upplever det som ett påtagligt problem när folk de inte vill förknippas med (bland annat så kallade fotbollsfruar) köper deras produkter, men de kan ju inte gärna hindra dem.
Hur folk har råd? Om man bortser från de som engagerar sig i brottsliga aktiviteter: alla som har ett heltidsjobb och inga stora skulder har väl råd, men då kanske de inte kan köpa något annat den månaden. Själv köpte jag som student en sminkväska därifrån. Knappast något ekonomiskt problem att lägga 2, 3000 för den. Det är väl vad andra studenter gör av på alkohol under en månad. Prioriteringar, som sagt var.
Hörde dock helt nyligen att många lyxmärken har chockhöjt priserna på småartiklar (som just sminkväskor och plånböcker) för att försöka hålla ”fel” klientel borta. Som jag då, uppenbarligen.

Louis Vuitton är helt utdömt som märke, allt tack vare de kriminella, så fort man ser det typiska mönstret så tänker jag enbart på kriminella och fejkprodukter.

Louis Vuitton
Gucci
Chanel
Balenciaga
Fendi
Moncler
Hugo Boss
Burberry
Dior
Versace

Ja våra nya kulturer har förstört många märken. Samtidigt är det också mycket tack vare att dessa märken har expanderat. Moncler såg man inte i Sverige för 10år sen, enbart reserverat till när man vår på skidresor i Alperna, nu är det var och varannan person som har det.
Kliv in på Versace på NK, det enda man ser är orten som dregglar där inne och säger "Walla bror, den här fet asso". Hade varit roligt att få höra vad expediterna som jobbar på dessa märken tänker.

EDIT: Alla märken vars kläder börjar på 2000kr+ och har stora synliga märken blir offer för dessa kulturer, det är viktigt för dessa kulturer att VISA hela tiden, allting handlar om att VISA. Medans i Sverige så ska det vara diskret, därför vi har jante, fint som fan egentligen i rätt dos. Det blir bara patetiskt när personer kommer med kläder där det är stora loggor på.
Senast redigerad av BicOriginal 2021-08-15 kl. 11:28.
Citera
2021-08-15, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porygon
Märkeskläder i Sverige är faktiskt rätt billiga jämfört med många andra länder. I Kina kostar det kanske 30% mer.

Sen kan dessa turister få tillbaks momsen på 20% så det är otroligt billigt att köpa jämfört med deras hemland.

Kineser köper allt de kommer över, ca halva priset här jämfört med Kina.

Samma i butikerna som säljer rolex m.m

De står i telefon med någon köpare som för över pengar till dem för varorna.

Kolla kön. Bara kineser.
Citera
2021-08-15, 11:50
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BicOriginal
Ja

Louis Vuitton är helt utdömt som märke, allt tack vare de kriminella, så fort man ser det typiska mönstret så tänker jag enbart på kriminella och fejkprodukter.

Louis Vuitton
Gucci
Chanel
Balenciaga
Fendi
Moncler
Hugo Boss
Burberry
Dior
Versace

Ja våra nya kulturer har förstört många märken. Samtidigt är det också mycket tack vare att dessa märken har expanderat. Moncler såg man inte i Sverige för 10år sen, enbart reserverat till när man vår på skidresor i Alperna, nu är det var och varannan person som har det.
Kliv in på Versace på NK, det enda man ser är orten som dregglar där inne och säger "Walla bror, den här fet asso". Hade varit roligt att få höra vad expediterna som jobbar på dessa märken tänker.

EDIT: Alla märken vars kläder börjar på 2000kr+ och har stora synliga märken blir offer för dessa kulturer, det är viktigt för dessa kulturer att VISA hela tiden, allting handlar om att VISA. Medans i Sverige så ska det vara diskret, därför vi har jante, fint som fan egentligen i rätt dos. Det blir bara patetiskt när personer kommer med kläder där det är stora loggor på.

Fast det är ju inte lyx.

Gå runt med ett par randsydda skor för 10k, kavaj för 20k och en klocka för 200k.

Det är mer lyx men gemene person skulle inte fatta det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in