2021-04-07, 20:59
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerNiggerson
Att dom ens gör sportskor gör att jag måste fundera på att byta märke.

Hur ska man kunna vara en välklädd borgare om även Hugos produkter köps av arabiskt slödder? Tar en jävla tid att hitta någon adlig engelsk firma som tillverkar på beställning.

Suck.
Det var tre negrar och en vit som såg lite förståndshandikappad ut. Den vite köpte sneakers och de andra tittade på.
Märket har helt klart gått ner sig från den tid man gjorde SS-uniformer.
Citera
2021-04-07, 21:58
Medlem
trancass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
"Samtidigt finns det företag som underlättar för kriminella att leva ett liv i lyx och flärd. Enligt narkotikapolisen Lennart Karlsson bedrivs det i princip penningtvätt i lyxbutikerna runt Stureplan."

Citatet är från innehållsbeskrivningen av dagens avsnitt av Veckans brott i SVT. Vad bör göras åt detta?

Vilket djävla skitsnack. Om vi inte importerat slödder skulle detta aldrig ens pratat om, och om sen polisen gjorde sitt jobb skulle blatteriet inte kunna shoppa loss...

En butik är inte en bank, som kan nobba en helt hederlig svensk från att utföra sina normala bankaffärer. En butik säljer saker. Lyckligtvis har det inte gått så långt att butiken frågar varifrån kunden fått sina pengar.
Citera
2021-04-07, 21:59
Medlem
trancass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Jo det är butikernas uppgift att kontrollera att pengarna inte kommer från kriminella aktiviteter.
Rolexbutiken på Biblioteksgatan i Stockholm fick 6.5 miljoner! i böter därför att det hade sålt klockor kontant utan att göra en bakgrundskontroll.

https://www.lansstyrelsen.se/downloa...ymans%20ur.pdf

Galet värre...

...men en lapsus, de är registrerades i bolagsverkets register mot penningtvätt 2011, och jag kakn inte tänka mig att Guccibutiken är listad... de handlar inte med Kontanthandel, Guld och ur. Guldhandlare är listade...
Senast redigerad av trancas 2021-04-07 kl. 22:03.
Citera
2021-04-07, 23:11
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wigilante
Vilket är helt åt helvete att vi ger all makt i samhället till skitbanker som Swedbank och SEB

Köp och håll dina pengar i Monero, så är det ingen som kan se eller komma åt dem.
Citera
2021-04-08, 00:03
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aquarius9292
Bara om de uppfyller kriterierna för att omfattas av penningtvättslagen, annars är det inte deras ansvar. Sedan är det ganska stor skillnad mellan exklusiva klockor och kläder, den stora majoriteten av exempelvis Guccis sortiment kostar under 20 000 kr medan lyxklockor för det mesta kostar mer än 100 000 kr.

Om dessa exklusiva klädbutiker omfattas av penningtvättslagen är det ju bara för länsstyrelsen att dela ut sanktionsavgifter så lär detta problem snart vara löst. Det faktum (vad jag hittat) att dessa butiker inte fått några sanktionsavgifter tyder på att de inte omfattas av penningtvättslagen. Annars är det ju fritt fram att ge butikerna sanktionsavgifter istället för att polisen ska gnälla i media.

Grejen med lyxklockor är att man kan flytta dem och använda om betalning. Terroristen flyger till Somalia med klocka och kan använda den som betalning för något ljusskyggt ändamål.
Det är antagligen svårt med ett Gucci-skärp..

Om en ung gentleman från järvafältet kommer in i märkesbutik och köper kläder kontant så måste det köpet sticka ut.
Speciellt om det är kläder för 20-30.000

Hur vanligt är det att märkeskläder köps kontant?
Citera
2021-04-08, 00:45
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Håller både med och inte. De kriminella kommer alltid att hitta kryphål. Försvinner kontanter helt ( vilket vi går till ), så kommer kortbedrägerier öka.

Jag vill inte bli loggad när jag måste köpa kaffe på kort.

Kontanter försvinner inte.
Skulle Svenska kontanter försvinna så finns det andra valutor.
Citera
2021-04-08, 00:59
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raikkonen
Jag känner en langare som samlar på Daniel Wellington klockor och dessuton brukar han handla mjölk och flingor på Konsum. kontant..ska snuten sätta press på Ur&Penn och Konsum nu?
När i helvete blev det pengatvätt om man betalar cash?
Man skulle kunna tro att dom svenska storbankerna skulle vara på löpsedlar med tanke på att dom åker dit gång på gång för moneylaundry och fått böter på miljarder.. MILJARDER alltså!
Tja det är bara att följa resonemanget som ofta florerar här på Flashback.

”Det är bara knarklangare och andra kriminella som använder kontanter”

Dom är helt söndermatade med hur dåligt det är med kontanter och hur bra det är med att banker och stat har 209% koll.

Cp-barn
Citera
2021-04-08, 05:27
Medlem
Lille Lelle klarar inte att sköta sitt jobb som narkotikapolis och därför är det nu butikernas fel när pengarna omsätts. 😂
Citera
2021-04-08, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Tja det är bara att följa resonemanget som ofta florerar här på Flashback.

”Det är bara knarklangare och andra kriminella som använder kontanter”

Dom är helt söndermatade med hur dåligt det är med kontanter och hur bra det är med att banker och stat har 209% koll.

Cp-barn
Jag håller med dig till 209%..tänk på att det finns unga vuxna i Sverige som har aldrig hållit ett 1000 lapp i handen.. inte ens femhundring.. och dom tror att så är det i alla länder i Världen.. Vakna svenskar för HELVETE.. det är hur sjukt som helst
Citera
2021-04-08, 08:31
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Va? När var det här?

Jag fick inte ens sätta in 8000 kr som jag fått för en såld vara.

Det var visserligen några år sedan, men det fanns tydliga regler för insättningar redan då. Visar på vilket godtycke bankerna har för vilka transaktioner man väljer att flagga.
Citera
2021-04-08, 09:27
Medlem
ziggarillens avatar
Själv fick jag fylla i var min inkomst kom ifrån för att ha på mitt Coopkort a några tusenlappar. Noggrann kontroll och frågor om ifall man verkligen varit i Sverige och hur man tillhandahållit sin lön. Utvisa allt skräp istället och rensa upp i detta träsk. Hur svårt kan det vara att ta både affärsidkaren och utlänningen till polisstationen. Ett plan ska alltid stå redo och fylla på med kriminella för att lyfta mot hemländerna. Det enda som dom fruktar enligt dom själva men regeringen föreslår korvgrillning.
Citera
2021-04-08, 09:36
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trancas
Galet värre...

...men en lapsus, de är registrerades i bolagsverkets register mot penningtvätt 2011, och jag kakn inte tänka mig att Guccibutiken är listad... de handlar inte med Kontanthandel, Guld och ur. Guldhandlare är listade...

Möjligtvis är det så att Gucci och Prada etc ska vara listade.
Kontanta köp av kläder för mer än 5.000 kr måste vara ganska ovanligt och definitivt oftast vara med pengar som är oärliga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in