Citat:
Ursprungligen postat av
Fulldans
Som A-traktor förare så delar jag vissas åsikter i denna grupp och andra inte. Tänkte hursomhelst bidra med lite "inside information" och åsikter som jag har och som jag gärna diskuterar.
Det jag märker är att de som är väldigt motorintresserade och kör vårdslöst bättre kan bedöma sin egna förmåga och tänker lite längre när de kör vårdslöst. Jag kan t.ex vara ute och sladda med min a-traktor men då vet jag min förmåga och jag sladdar inte på ett farligt som en galning när det finns andra trafikanter runt om mig. De som har a-traktorer men som inte har det som sitt allra största intresse tenderar att mer ofta köra över sin förmåga utan att ha riktig kontroll eller kännedom om fordonet redan från början, jag antar att det är därför det per kapita inträffar fler alvarliga olyckor nu förtiden än i jämfört med förr i tiden när a-traktorer inte var lika vanliga och det bara var riktigt motorintresserade som körde dem. Så hur löser vi detta problem med att för många inte är tillräckligt kunniga bakom ratten? Mitt förslag är att utbildningen till AM-kort ska vara längre och tuffare samt att uppkörningen ska ske både på moped men också i en a-traktor med manuell växellåda. Jag som har kört bil sedan jag var 12år kände till och med att det var svårt och läskigt och att jag hade på tok för lite kunskap när jag körde min a-traktor i trafik för första gången.
Jag märker också att många ungdomar inte inser risken som kommer med att köra påverkad av droger eller alkohol, och detta bidrar till väldigt många olyckor samt potentiella olyckor. Vi borde bli mer utbildade inom det när man tar AM-kortet samt att det borde vara högre straff på sådant.
När det kommer till a-traktorer som kör för fort så tror jag att man kan lösa det problemet på flera olika sätt. Ett sätt som hade hjälpt ganska mycket är om man hade höjt hastigheten på a-traktorer till 45-60kmh eftersom de flesta som jag pratat med och som jag känner gjorde sina a-traktorer olagliga just för att kunna ta sig runt snabbare under längre sträckor och då bara kör ca 50kmh (jag bor i jämtland så det är många långa sträckor som man kör här), sedan när epan väl går fort så testar man ju att köra 100kmh+. Många säger att dem inte hade gjort sin epa olaglig från första början om den hade fått gå 50kmh. Ser också att många gör sin a-traktor olaglig när dem har haft kortet i knappt en månad utan att ha någon som helst erfarenhet av att köra bil sedan innan och direkt ska testa topphastigheten på nån smal krokig väg. Jag brukar säga att om du nu bestämt ska köra olagligt så gör det tidigast när du har haft kortet och kört 30kmh i 3 månader så att du känner att du har kontroll och en viss kunskap om hur fordonet beter sig, börja inte med att köra superfort direkt utan börja med att köra 50kmh sedan 60kmh osv. och om du ska köra 90kmh+ så gör det på en rak bred väg som du känner till och som det inte är några andra trafikanter i närheten av och ha förbövelen inte några passagerare med dig då DERAS TRYGGHET ÄR DITT ANSVAR. Om du ska testa maxhastigheten på bilen så gör det på en flygraka eller liknande.
Man borde införa bälteskrav på a-traktorer men då också godkänna baksäte för annars kommer folk ändå ha fler än två personer i epan och skita i bälte.
Bra med denna info. Men så länge det rör sig om "vanliga" bilar som enkelt går att modifiera till att gå snabbare än dessa 30 km/h så blir det tandlöst och alla kommer ändå att bygga om dem.
Ja, det finns fördelar med att höja hastighetsgränsen till 45 men många kommer knappast att nöja sig med det. Dessa pappbilar (mopedbilar) som redan har denna maxhastighet skulle jag inte vilja sitta i om man kolliderar eller kör av vägen. Och i dessa hastigheter kan en frontalkollision vara direkt dödande, även med en A-traktor.
Förslag: det får bara finnas två växlar (1 och 2) + back, övriga ska vara fysiskt och permanent spärrade.
Stötdämparna ska ersättas med fasta stänger så att all typ av fjädringskomfort upphör. I ett sånt fordon vill man knappast färdas i någon högre hastighet...
Bältestvång fattar jag inte att man slipper undan, det finns ju många andra puckon och fyllon ute i trafiken som kan ramma fordonet och då vill man givetvis vara skyddad, även om man själv kör i låg hastighet.
Max två pers i fordonet och inget baksäte. Punkt.
Kontrollbesiktning årligen för att kolla trafikdugligheten men även att kraven uppehålls - men det ska visst redan vara på gång tror jag? Jag ser dagligen enögda A-traktorer...