2021-11-09, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
De gör något livsviktigt så det kan man leva med.

Jo, förutom för motorcyklister där de kan vara en dödsfälla.
Citera
2021-11-09, 14:02
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Tror de allra flesta stödjer en översyn av regelverket kring a traktorer. 50 kmh med mera vore välkommet..

Fel igen. Tråden ifrågasätter om dessa öht ska få existera på vägarna, speciellt sedan fordonstypen skapades för flera generationer sen och spelade ut sitt syfte redan på 60-talet.

Men jag kan förnöjsamt summera att den absoluta majoriteten här är helt emot otyget. Skulle vara intressant att veta om detta bara gäller på FB eller om det är samma siffror om man frågar vanligt folk. Är det så finns det definitivt incitament för en lagändring (läs: förbud).
Citera
2021-11-09, 14:20
Medlem
Bort från vägarna är min åsikt. Långsamt, snorungar och "dunkelidunka" bakom ratten rimmar Inte bra. Att helt få bort gräsklipparna från samtliga vägar är kanske inte helt nödvändigt trots allt, snarare var, när och hur de framförs. Att t.ex. blockera leder runt kl. 16 i städer eller ute på landsvägar med 90 km/h skyltar kan väl ingen vettig bilist tycka är okej. Det har stått en hel del om olyckor med dessa inblandade. Min gissning är att vägplågan är på tapeten och det lär komma tydliga gränser inom kort. En 18-åring är väl knappast torr bakom öronen heller ute på vägarna, men i dag går gränsen där även om det finns en del att önska även i det fallet.
Citera
2021-11-09, 14:22
Medlem
Citat:
Tror de allra flesta stödjer en översyn av regelverket kring a traktorer. 50 kmh med mera vore välkommet.

Denna tråd har främst handlat om att spy galla över tonåringar som slipper ta bussen / cykeln och har en rolig hobby - allt detta hat enbart för att man anser sig ha rätten att få kör given hastighet vid alla tider och omständigheter. Lite ödmjukhet vore på sin plats.

Inte alls. Tycker man kan sänka åldern för vanliga bilar och körkort till 16 eller 17. Då får vi både bättre, och snabbare, bilar i trafiken, och bättre kontroll och utbildning av förarna.

Givet att vi inte kan få detta på plats, och få bort A-traktorer och mopedbilar, så tycker jag att det är ett bra förslag att höja bägge till 50 km/h. Då skulle de iaf. stoppa upp flytet i trafiken något mindre. Någon form av teoriprov och krav på test/uppkörning vore nog också på sin plats.
Citera
2021-11-09, 14:33
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hnes1983
Jag skulle vilja se hur tålmodig och tillåtande du skulle vara efter att under några år pendlat 3 mil till och från jobbet varje dag på smal landsväg i kuperad terräng, med mycket dåliga möjligheter att köra om (skymd sikt, ständigt mötande trafik osv). Detta på en sträcka där A-traktorer förekommer i mängder och nästan aldrig kör av på parkeringsfickor eller liknande och släpper förbi. Bakom A-traktorn hamnar titt som tätt en långtradare som har ännu svårare att köra om, och regelbundet har du då ett kilometerlångt pärlband av bilar som ska till eller från jobbet som tuffar fram i 30...

Säg sedan att du inte förstår att långsamtgående fordon kan upplevas som ett problem.

Eftersom jag inte är outad (ännu) så vet du inte heller något om mig. Tror inte det tjänar dig väl att spekulera fritt.

Men nej, jag håller inte med dig i sak. Vägarna tillhör inte dig. Starta tidigare om mornarna.
Citera
2021-11-09, 14:52
Medlem
Citat:
Eftersom jag inte är outad (ännu) så vet du inte heller något om mig. Tror inte det tjänar dig väl att spekulera fritt.

Men nej, jag håller inte med dig i sak. Vägarna tillhör inte dig. Starta tidigare om mornarna.

Det handlar inte om några spekulationer.

Och nej, vägarna tillhör inte mig, vem skulle vara så egocentrisk att man tror det?
Jag tänker inte bara på mig, utan på alla de många bilister samt yrkesförare som förlorar tid bakom långsamtgående fordon.

Jag pendlar faktiskt inte själv längre, sen nåt halvår. Det hindrar inte mig från att uppleva att EPA-folket (jag vet att det i regel är A-traktor ) är ett problem på vägarna under rusningstid för många jag känner.

Jag vet inte om jag anser att de behöver förbjudas heller, men något behöver göras. Till att börja med bör det ställas mycket högre krav på att svänga åt sidan och släppa förbi en begynnande kö bakom så snart tillfälle ges. Det bör bestraffas om man inte visar sådan hänsyn i ett sånt fordon. Nummerplåt synlig bak skulle definitivt underlätta.
Tvåhjuliga fordon som är långsamtgående däremot (mopeder tex) utgör ju inte samma problem eftersom de är smala och lätta att köra om.
Citera
2021-11-09, 15:01
Medlem
george.sthlms avatar
En snabb och enkel lösning är att förbjuda EPA och Moppebil på alla vägar men
70/80/90 hastigheter.

Dom får hålla sig på 50 vägar. Case closed.
När kan vi rösta igenom detta ?
Citera
2021-11-09, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
I Frankrike (som är enormt dominerande maktfaktor inom EU, speciellt nu när UK är ur bilden) så får man ju äga och köra mopedbilar redan från 14-års ålder och utan körkort.

https://www.youtube.com/watch?v=iH2fa3nQ6qA

Precis, och i och med att Frankrike tillverkar en stor del av de moppebilar som rullar så kommer dem aldrig få stryka på foten. Sedan finns ju moppebilar i stora delar av Europa.

A-traktorer är ett svenskt påfund, och EU vill inte ha landsspecifika fordon.
Ta exempelvis Finland, de ville införa ungdomsbilar. Bilar upp till 65 km/h. Godkändes i regeringen, men fick strykas direkt det kom till EU.
Exakt samma sak kommer ske med A-traktorerna om de skulle försöka höja hastigheten på dem.

Så i folks strävan att öka hastigheten på dem kommer mer troligtvis göra att EU avslutar den dispens som Sverige just nu har.
Ska komma ihåg att Sverige fick kämpa hårt för att få igenom dem i EU till att börja med.
Börja man ställa fler krav nu så kommer EU stoppa det helt och hållet.
Gapa inte efter för mycket helt enkelt.
Citera
2021-11-09, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Precis, och i och med att Frankrike tillverkar en stor del av de moppebilar som rullar så kommer dem aldrig få stryka på foten. Sedan finns ju moppebilar i stora delar av Europa.

A-traktorer är ett svenskt påfund, och EU vill inte ha landsspecifika fordon.
Ta exempelvis Finland, de ville införa ungdomsbilar. Bilar upp till 65 km/h. Godkändes i regeringen, men fick strykas direkt det kom till EU.
Exakt samma sak kommer ske med A-traktorerna om de skulle försöka höja hastigheten på dem.

Så i folks strävan att öka hastigheten på dem kommer mer troligtvis göra att EU avslutar den dispens som Sverige just nu har.
Ska komma ihåg att Sverige fick kämpa hårt för att få igenom dem i EU till att börja med.
Börja man ställa fler krav nu så kommer EU stoppa det helt och hållet.
Gapa inte efter för mycket helt enkelt.

Vore utmärkt!

Försök med samma sak som Finland: prova at öka A-traktor till 65 km/h.

Funkar inte det och EU tar bort de helt; kanon!

Totalvinst oavsett som jag ser det.
Citera
2021-11-09, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Bort från vägarna är min åsikt. Långsamt, snorungar och "dunkelidunka" bakom ratten rimmar Inte bra. Att helt få bort gräsklipparna från samtliga vägar är kanske inte helt nödvändigt trots allt, snarare var, när och hur de framförs. Att t.ex. blockera leder runt kl. 16 i städer eller ute på landsvägar med 90 km/h skyltar kan väl ingen vettig bilist tycka är okej. Det har stått en hel del om olyckor med dessa inblandade. Min gissning är att vägplågan är på tapeten och det lär komma tydliga gränser inom kort. En 18-åring är väl knappast torr bakom öronen heller ute på vägarna, men i dag går gränsen där även om det finns en del att önska även i det fallet.
Jag håller med om att förbud vissa tider på dygnet hade varit bra. Jag är egentligen inte motståndare, det är bra att ungdomarna har en hobby. Problemet började när man plötsligt fick lov att regga fordonen med varvtalsbegränsning. Tidigare fick man ligga på rätt höga varv på tvåans växel, men nu kan man ligga på lägre varvtal på högre växlar. Det innebär att A-traktorn blev mycket snålare och bekvämare att färdas långa sträckor i. Plötsligt ville inga ungdomar åka buss till skolan längre utan började köra traktor långa sträckor på de tider då trafiken är som tätast.

A-traktorerna har aldrig utgjort något större problem i trafiken tidigare, det är under de senaste 2-3 åren som det har utvecklats till att nu i det närmaste vara ett stort samhällsproblem.
Citera
2021-11-09, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Inte alls. Tycker man kan sänka åldern för vanliga bilar och körkort till 16 eller 17. Då får vi både bättre, och snabbare, bilar i trafiken, och bättre kontroll och utbildning av förarna.

Givet att vi inte kan få detta på plats, och få bort A-traktorer och mopedbilar, så tycker jag att det är ett bra förslag att höja bägge till 50 km/h. Då skulle de iaf. stoppa upp flytet i trafiken något mindre. Någon form av teoriprov och krav på test/uppkörning vore nog också på sin plats.
Varför kan man inte vänta tills man är 18 då? Man har ju hela livet på sig att köra bil efter det. Om man har klarat sig utan bil i 16 år borde väl ytterligare två år inte vara hela världen?
Citera
2021-11-09, 21:15
Medlem
Citat:
Okej, men försök ta det lugnt, ta ett djupt andetag

Antar att när du kommer hem så sätter du på TVn och slösar bort din fritid iaf hahahah
Nej, när jag i senaste laget har lyckats stressa iväg från jobbet är det dags att fixa mat innan ungarna ska iväg på olika träningar. Sen är det alltid massa annat som behöver göras. TV:n brukar jag i bästa fall starta vid 21-tiden när alla måsten är klara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in