2023-09-07, 19:23
Medlem
Börjar bli lite väl många nu.
Citera
2023-09-08, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Svaret är enkelt, pappa eller en närstående släkting har ett åkeri där det finns obegränsat med tillgång till drivmedel som försvinner i bolagets normala och avdragsgilla förbrukning. Detta är dock inget nytt, så har åkare gjort med sina privata fordon i alla tider.
I de mer sofistikerade fallen finns det åkare som säljer bränsle svart i mer eller mindre större skala.
Jag känner till en kille som kör tankbil där det mestadels är diesel som distribueras. Som av en "slump" har han själv en dieselbil och även en stor farmatank hemma på gården fast han bor ensam och inte har några andra fordon.... Tror ni att han någonsin har tankat bilen på macken?

Så måste det givetvis vara. Det förklarar saken! Helt sinnessjukt hur detta får fortsätta! Är det verkligen så lätt att fuska? Måste man inte redovisa mängden som använda inom bolaget och kollar ingen upp att det verkligen stämmer??!
Citera
2023-09-08, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Så måste det givetvis vara. Det förklarar saken! Helt sinnessjukt hur detta får fortsätta! Är det verkligen så lätt att fuska? Måste man inte redovisa mängden som använda inom bolaget och kollar ingen upp att det verkligen stämmer??!
Självklart stämmer detta. I min lilla by på 3000pers har vi minst 20 A-traktorer och självklart vimlar det av åkerier med.
Annars kan man ju bara tänka själv
Citera
2023-09-08, 15:48
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0

Klart dom måste redovisa mängden inköpt bränsle men hur skulle det gå till att redovisa åtgången? Har man ett gäng lastbilar som rullar 10000 mil per år vardera och dom drar mellan 3-5l/mil beroende på last så handlar det om rätt många miljoner bara i drivmedel och då blir bränslet till dessa leksaker bara en piss i Mississippi. Stora åkare har egna tankar som dom fyller bränsle från och en lastbilstank rymmer flera hundra liter så om dom skippar dom sista 50 literna och istället pytsar detta i en bil finns det ingen myndighet som kan upptäcka detta och som sagt: så här har åkare gjort i alla tider.
Citera
2023-09-08, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Självklart stämmer detta. I min lilla by på 3000pers har vi minst 20 A-traktorer och självklart vimlar det av åkerier med.
Annars kan man ju bara tänka själv

När jag tänker efter, så har jag aldrig sett någon av dessa förbannade epatraktorer tanka på nån mack! Jag tror vi är nånting på spåren här. En stor skandal som avslöjas. Det här tänker jag forska vidare i och spåra upp, för att kunna sätta dit dom skattesmitande jävlarna som förser dessa satans epatraktorer med bränsle! Dom ska ta mig fan åtalas och sättas dit!
Citera
2023-09-08, 17:52
Medlem
Citat:
Klart dom måste redovisa mängden inköpt bränsle men hur skulle det gå till att redovisa åtgången? Har man ett gäng lastbilar som rullar 10000 mil per år vardera och dom drar mellan 3-5l/mil beroende på last så handlar det om rätt många miljoner bara i drivmedel och då blir bränslet till dessa leksaker bara en piss i Mississippi. Stora åkare har egna tankar som dom fyller bränsle från och en lastbilstank rymmer flera hundra liter så om dom skippar dom sista 50 literna och istället pytsar detta i en bil finns det ingen myndighet som kan upptäcka detta och som sagt: så här har åkare gjort i alla tider.

Kan ju inte vara så svårt att jämföra hur långt lastbilarna rullat med den mängd bränsle som köpts in. Ser man att siffrorna avviker starkt så är det ju uppenbart brottsligt det dom sysslar med. Klart det säkert går att tjuva några liter här och där men om man förser bygdens alla förbannade epatraktorer med bränsle kontinuerligt så blir det stora mängder och det går att avslöja!

Om jag inte missminner mig så är den skattefria dieseln rödfärgad, så det går ju lätt att avslöja skattesmitarna vid en kontroll!
Senast redigerad av Casiopeia2.0 2023-09-08 kl. 17:54.
Citera
2023-09-08, 20:37
Medlem
zoombos avatar
Nja, så enkelt är det nog inte. En lastbils förbrukning varierar rätt mycket med vilken last den har och mera stationära maskiner som grävskopor och liknande har inga körsträckor alls, bara driftstimmar. Om en lastbil gått 1000 mil och förbrukat 3500 eller 3000 l diesel går helt enkelt inte att kontrollera.

Vet inte ens om det gjorts försök att få koll på detta för som jag skrev tidigare så är det vedertaget att åkarnas egna bilar tankas med samma bränsle så att det rör sig om skattesmitning råder ingen tvekan.

Röd diesel får inte användas i fordon i Sverige öht.
Citera
2023-09-08, 21:06
Medlem
Jag stämmer in i kören att skiten ska bort från vägarna. De har ställt till det tillräckligt mycket i trafiken med långa köer och irriterade trafikanter. Olyckorna har väl stuckit ut en del också som en direkt konsekvens. Att sitta och trycka i 30 km/h mitt ute i tät trafik är ju fullständigt galet. Hur sjutton har man kunnat låta det fortsätta så här lång tid egentligen... Antingen bort helt och hållet, eller åtminstone förbjuda helt mellan vissa tider, leder och/eller gator.
Citera
2023-09-12, 06:41
Medlem
Jagade A-traktor i 200 kilometer i timmen
Polisen jagade en 16-åring i A-traktor i 200 kilometer i timmen.

Nu väcks åtal mot tonåringen efter jakten i Mjölby kommun den 4 juni, skriver Corren.

”Undertecknad kollar till på hastighetsmätaren och uppmärksammar att patrullen är uppe i en hastighet utav 200 kilometer i timmen och det är inte förrän nu undertecknad uppfattar att vi tar ikapp på traktorn”, skriver en av poliserna i en rapport från händelsen.

Jakten pågick i tre kilometer.

16-åringen misstänks för olovlig körning och brott mot förordningen om fordons registrering.

Han nekar till brott. (TT-Aftonbladet)
Citera
2023-09-12, 09:36
Medlem
zoombos avatar
Inte förvånad. Visserligen trimmade vi moppar när vi var i samma ålder men dom kom inte upp i dom hastigheterna, möjligen upp till 70 km/h och skulle man då orsaka en olycka så var det störst sannolikhet att man skadades värst själv.

En 15-åring i en sänkt A-traktor med obefintlig fjädring, adrenalinstinn, noll körvana och en fart på 200 knyck jämställer jag utan att tveka med ett rattfyllo!

Jag skulle killgissa att minst 75% av alla A-traktorer har modifierats på något sätt för att kunna överskrida den lagstadgade maxhastigheten 30 km/h. Detta kan sen vara gjort på ett mer eller mindre avancerat sätt så att det enkelt kan slås på/av efter behov. Rent av med en fjärrkontroll i fickan, såna lösningar har funnits till EU-moppar i många år. Och: var jag själv 15 och ägde en A-traktor skulle jag definitivt försöka få mer fart på den!
Citera
2023-09-12, 09:52
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Inte förvånad. Visserligen trimmade vi moppar när vi var i samma ålder men dom kom inte upp i dom hastigheterna, möjligen upp till 70 km/h och skulle man då orsaka en olycka så var det störst sannolikhet att man skadades värst själv.

Och: var jag själv 15 och ägde en A-traktor skulle jag definitivt försöka få mer fart på den!

Samma här. Givetvis trimmade man mopeden, 30 var ju skitsakta. Tänk då hur jävla sakta det känns när man sitter i en relativt modern bil. Förvisso ofta nästan utan fjädring (frivilligt!!), men ändå. Det är klart att man hade velat att ens A-traktor gick fortare, om man hade haft någon. Och dagens 15-åringar är givetvis inte annorlunda än vad vi var. Man tänker i den åldern ingenting på riskerna med att köra för fort, det absolut enda man är rädd för är att bli stoppad av polisen.
Citera
2023-10-10, 09:43
Medlem
Har blivit liiiite väl många av dessa avarter till fordon på vägarna nu. Dom är fan ivägen överallt.. åker runt och buskör och lever rövare. Förbjud skiten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in