2020-10-11, 21:11
Medlem
Jag undrar hur det kan vara lagligt att använda EPA-traktorer, A-traktorer eller vad det nu ska kallas som dagligt transportmedel ute på landsbygden - eller någon annanstans för den delen. Det finns en lag som förbjuder vanliga bilar att köra i 30 km/h på till exempel en 70-väg. Men kör man en vanlig bil ombyggd till EPA-traktor, då blev det helt plötsligt okej...Jag förstår inte logiken.

Lagen jag tänker på är 3 kap. 16 § trafikförordningen (1998:1276): ”En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.”

https://www.riksdagen.se/sv/dokument..._sfs-1998-1276

Är inte regelverket kring EPA/A-traktorn framtaget för typ tusen år sen i syfte att reglera arbetsfordon inom jordbruk, truckar och dylikt?

Varför förbjuder man inte EPA-traktorer som dagligt transportmedel, hur svårt ska det vara? Det är ju uppenbart vad skillnaden på ett dagligt transportmedel och arbetsfordon är.

Traktorer och arbetsfordon, JA. 15-åringar i Volvo 740, NEJ.

Är jag sinnessjuk som tänker så här?
Senast redigerad av Ollebolle1g 2020-10-11 kl. 21:44.
Citera
2020-10-11, 21:21
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebolle1g
Är inte regelverket kring EPA/A-traktorn framtaget för typ tusen år sen i syfte att reglera arbetsfordon inom jordbruk, truckar och dylikt?

Framtagna 2003. Se VVFS 2003:19

Regelverket för EPA-traktor finns dock inte längre. Den typen av fordon får inte längre registreras.

Problemet med dem finns i 4 kap. 33 § samma föreskrift.
A-traktor skall vara så ombyggd att dess högsta konstruktiva hastighet uppgår till högst 30 km/h på horisontell väg. Ombyggnaden skall vara så konstruerad och utförd att det endast med stor svårighet går att öka A-traktorns högsta konstruktiva hastighet. A-traktorns hastighet på lägsta växeln skall vara högst 10 km/h vid 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal.
I övrigt hatar jag dem precis som då varför jag inte tänker rättfärdiga deras existens.
Senast redigerad av wh0re 2020-10-11 kl. 21:24.
Citera
2020-10-11, 21:23
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:

Varför förbjuder man inte EPA-traktorer som dagligt transportmedel, hur svårt ska det vara? Det är ju uppenbart vad skillnaden är på ett dagligt transportmedel och arbetsfordon är.

Traktorer och arbetsfordon, JA. 15-åringar i Volvo 740, NEJ.

Ursprungligen var tanken att dom skulle användas i jordbruket eftersom det fanns en brist på jordbrukstraktorer under andra världskriget.
I dag har vi inte det problemet. Så endera får man förbjuda eländet eller anpassa reglementet så dom får ha en maxhastighet på 50 km/h. Som det är nu så skapar dom irritation och livsfarliga omkörningar.
Citera
2020-10-11, 21:24
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ja du är sinnessjuk, ska det byggas speciella vägar i hela sverige för cyklister moppedister, traktorer, vägmaskiner av olika slag etcetera?

Till syvende och sist så har inte bilister ensamrätt, alla ska samsas på samma väg.
Citera
2020-10-11, 21:30
Medlem
Klart skiten ska förbjudas liksom ”mopedbilarna” som ställer till ett elände i trafiken.
Citera
2020-10-11, 21:32
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Ursprungligen var tanken att dom skulle användas i jordbruket eftersom det fanns en brist på jordbrukstraktorer under andra världskriget.
I dag har vi inte det problemet.
Så endera får man förbjuda eländet eller anpassa reglementet så dom får ha en maxhastighet på 50 km/h. Som det är nu så skapar dom irritation och livsfarliga omkörningar.

Exakt. EPA-traktorer skapades för att lösa ett samhällsproblem (traktorbrist i jordbruket).
Numera har EPA (och A) blivit ett samhällsproblem. Förutom att de går långsamt och framförs av tonåringar med noll erfarenhet bakom ratten, verkar flertalet vara olagligt trimmade. Om inte "flertalet" så oerhört många i alla fall.

Alternativ finns idag, heter motorsvaga mopedbilar. Dessa går kanske att trimma "någon kilometer", men är antagligen trafiksäkrare då det inte är samma "Ronny-å-Ragge"- klientel som vill ha dessa moppebilar. Anser att dessa "traktorer" bör avskaffas.

(Moppebilar är inte så trafikfarliga mot andra bilister jämfört med en till A-traktor omgjord 740).
Citera
2020-10-11, 21:33
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
I dag har vi inte det problemet. Så endera får man förbjuda eländet eller anpassa reglementet så dom får ha en maxhastighet på 50 km/h. Som det är nu så skapar dom irritation och livsfarliga omkörningar.
Ja låt dom få gå i 50 km/t. Att förbjuda dom är synd för dom får körvana en hobby och lär sej skruva
Citera
2020-10-11, 21:38
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ja du är sinnessjuk, ska det byggas speciella vägar i hela sverige för cyklister moppedister, traktorer, vägmaskiner av olika slag etcetera?

Till syvende och sist så har inte bilister ensamrätt, alla ska samsas på samma väg.

Att en bonde stoppar upp trafiken över en kilometerlång sträcka har nog de flesta tålamod med (och även att det ligger ko-bajs på vägen kan man leva med), men en finnig Kevin som enbart nöjeskör och förstör rytmen för oss vanliga trafikanter är jävligt onödigt. De kan hålla sig till mopeder så blir det bäst för alla.
Citera
2020-10-11, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

Det är ju rätt stor skillnad på ett arbetsfordon, till exempel en bonde i sin traktor, och en finnig 15-åring som kör dunka dunka i sin EPA-traktor som bara åker runt runt runt "för att det är kul", tycker du inte det? Traktorer och skit brukar ofta ha varningsljus dessutom.

Din fråga om vi ska göra nya separata vägar för alla fordon är ju sinnessjuk.
Senast redigerad av Ollebolle1g 2020-10-11 kl. 21:42.
Citera
2020-10-11, 21:43
Medlem
Tycker man kan införa körkort från 15 på en gång och hoppa över a traktoriet, precis som jag skrev i en av dom andra 300 trådarna på precis samma ämne.
Citera
2020-10-11, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 69Dragonlord.8008
Tycker man kan införa körkort från 15 på en gång och hoppa över a traktoriet, precis som jag skrev i en av dom andra 300 trådarna på precis samma ämne.

Det skulle väl vara okej. Kanske 16 år. OM det är obligatoriskt med alkolås och fartbegränsning på typ 70-90 km/h tills man fyllt 18. Bryter man dessa regler så ryker lappen och möjligheten att ta om körkortet tills man är 25. Deal?

Har inte Australien något liknande?
Citera
2020-10-11, 21:48
Medlem
Citat:
Det är ju rätt stor skillnad på ett arbetsfordon, till exempel en bonde i sin traktor, och en finnig 15-åring som kör dunka dunka i sin EPA-traktor som bara åker runt runt runt "för att det är kul", tycker du inte det? Traktorer och skit brukar ofta ha varningsljus dessutom.

Din fråga om vi ska göra nya separata vägar för alla fordon är ju sinnessjuk.
Visst förekommer nöjeskörning, men ej städse. Många ser det som en praktisk lösning på sina dagliga transporter, till skolan exempelvis.

Fetat ovan: Traktorer plägar ofta vara försedda med varingsljus (saftblandare även kallade), men dessa får inte användas på väg om det enbart är en transport, de är till för att varna vid arbete på vägen eller vid extraordinära laster, då skall de aktiveras. Vad "skit" är i sammanhanget är det bäst du förklarar, kan för min del inte se det som annat än ovårdat språk och här dessutom onödig utfyllnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in