2022-10-17, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Så istället ska tonåringarna stoppas från att få en utbildning? och komma till/från sitt arbete? etcetera

Hur svårt kan det vara - innan explosionen av a-traktorer, hur tog man sig till skolan/jobbet?
Jag själv har gått, cyklat, kört 30-moppe, åkt buss.
Så du får gå tillbaka till ruta noll och hitta på ett bättre argument
Citera
2022-10-17, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bushus
Varför inte egentligen? Är väl bara att ändra lagen så får de med epa börja köra moppe istället. De får ju inte rösta ändå.
Knappast politiskt gångbart om man säger så. Inte enbart användarna av dessa fordon som vill ha kvar dem, föräldrarna ser säkert fördelen att slippa skjutsa sina tonåringar till diverse platser.

Dessutom klar kapitalförstöring, de flesta av dessa traktorer går det inte att göra bil av igen. Vi lär nog få samsas med dessa i trafiken även i fortsättningen.
Citera
2022-10-17, 21:06
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiggeO
Hur svårt kan det vara - innan explosionen av a-traktorer, hur tog man sig till skolan/jobbet?
det är ju du som saknar argument, du fattar ju inte ens att alla inte kan gå/cykla/30moped/buss till skolan.

Det är fan skrämmande hur infantila och tjockskalliga många i den här tråden är, som inte fattar att i samhället måste man samsas med alla även dom man inte gillar istället bölar den ena idioten efter den andra om att förbudssamhället ska gå in
Citera
2022-10-17, 21:13
Medlem
Citat:
det är ju du som saknar argument, du fattar ju inte ens att alla inte kan gå/cykla/30moped/buss till skolan.

Konstigt att flera generationer tonåringar lyckats komma till skola/jobb innan a-traktorerna blev så många................. det måste ha hänt något samhällsomstörtande just när de nya reglerna togs fram så att alla andra kommunikationssätt försvann (eller varför kan inte "alla" tonåringar ta sig någonstans numera som "alla" tonåringar gjorde förr??)

Du behöver inte svara - frågan är inte så stor för mig att jag fortsätter engagera mig
Citera
2022-10-17, 21:26
Medlem
Citat:
Då gick det fler bussar, både till antal och linjer. Idag satsar man allt på tåg, spårvagn, direktbussar och snabbtåg. Runt t.ex. Lund bland småbyarna har man dragit in flera busslinjer när man införde spårvagn i Lund. Man kör även direktbussar mellan större städer på bekostnad av allt som ligger där i mellan. Likadant med tåg så stannar de inte längre på mindre orter. Förr fanns även väldigt mycket skolbuss på landsbygden. Höghastighetståg hade segregerat ännu mer än vad det är idag!
Citera
2022-10-18, 13:13
Medlem
elbels avatar
Går inte att förbjuda bara byta ut mot annat

Cykelbana längs alla vägar med mittlinje

Derby motorbanor där man kan köra skrotbilar a la usa

Mer?
Citera
2022-10-18, 20:40
Medlem
Citat:

Det är fan skrämmande hur infantila och tjockskalliga många i den här tråden är, som inte fattar att i samhället måste man samsas med alla även dom man inte gillar istället bölar den ena idioten efter den andra om att förbudssamhället ska gå in
Hur klarar sig ungdomarna i världens övriga 200 länder?
Citera
2022-10-18, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Då gick det fler bussar, både till antal och linjer. Idag satsar man allt på tåg, spårvagn, direktbussar och snabbtåg. Runt t.ex. Lund bland småbyarna har man dragit in flera busslinjer när man införde spårvagn i Lund. Man kör även direktbussar mellan större städer på bekostnad av allt som ligger där i mellan. Likadant med tåg så stannar de inte längre på mindre orter. Förr fanns även väldigt mycket skolbuss på landsbygden. Höghastighetståg hade segregerat ännu mer än vad det är idag!
Klart som fan skolbussarna försvinner när alla ungdomar förstör trafikrytmen i sina traktorer istället för att åka buss.
Citera
2022-10-18, 20:43
Medlem
Hur många barn ska behöva skadas innan dom gör någonting åt detta?
Citera
2022-10-18, 20:44
Medlem
Citat:
Många inlägg i media från förespråkare för A-traktor har gällt att tillåte hastighet är för låg - man vill höja till 45 kmh istället.
Frågan är om det skulle få bort trimningen??? Tror inte det - kan man trimma så gör några det "bara för att testa"

Dessutom vill man ha kvar baksätet för att slippa sitta så många i fram

Så vi är då på väg mot A-traktorer som går nästan lika fort som bilar i stadstrafik, som tar lika många passagerare som bilar osv.
Varför inte släppa allt fritt? Är man 15 så får man köra bil med fullt antal passagerare men utan körkort - det skulle väl vara bra??? Körkortet kan vänta tills man är 18 - det enda det ger är möjligheten att köra på motorväg......

Näe - mer begränsningar istället - Tidsbegränsade zoner ex. ingen körning över Tjörnbroarna mellan 7-9 och 15-18 samma tider för körning i samhällen/städer (eller kanske tom överallt - det är inte meningen att barn skall hindra folk att komma till jobbet i tid)
Bra förslag. Totalförbud på alla vägar med hastighetsbegränsning över 50 km/h mellan 7-9 och 15-18 hade varit rimligt.
Citera
2022-10-18, 21:40
Medlem
BarbaDonkeys avatar
Att förbjuda a-traktor i rusningstid vore bra, också införa krav på avgasrening.
Citera
2022-10-19, 10:50
Medlem
zoombos avatar
Det här har jag haft uppe tidigare i tråden. A-traktorer (tidigare: EPA-traktorer) konstruerades ursprungligen för att bönder och skogsägare inom rimliga kostnader skulle kunna konvertera ett befintligt fordon till att kunna användas på sina ägor men ändå få framföras på allmän väg. Det är också en av orsakerna att dom faktiskt heter "traktor". På detta vis används ungefär 0% av dagens A-traktorer så det existerar alltså inte längre något behov eller berättigande för dessa typer av fordon.

När jag var i samma ålder körde vi moppe. Och de flesta fixade till den så att den gick iaf 50. OK, det fanns dom som kunde gå betydligt fortare men det var inte tillrådligt att köra fortare än 50 då varken väghållning, bromsar eller komfort var speciellt bra i dessa hastigheter. Man var ensam på moppen, att skjutsa var inte tillåtet och dom var heller inte direkt byggda för det. Visst förekom det även då olyckor, även med dödlig utgång då en sådan trafikant är förhållandevis oskyddad och det var inte ens hjälmtvång. Visst gjorde man dumheter i trafiken som man skäms för idag och att säga att man då var trafikmogen är inte sant. EPA-traktorer fanns även då men dom var sällsynta och få hade råd att bygga, äga och köra dem. Jag förvånas varje dag när jag ser ungar som fortfarande går grundskolan komma körandes i sina leksaker när många förvärvsarbetande själva knappt har råd med att köra bil. Pappa betalar, typ.

Dom fordon som det handlar om här är från början vanliga bilar. Byggda för att gå betydligt fortare än 50 och även med olika säkerhetsanordningar som skyddar alla i bilen vid kollisioner även i högre hastighet. Observera: skyddar. Inget skydd är hundraprocentigt.

A-Traktorer får inte gå fortare än 30 och i dessa hastigheter är det låg risk att bli skadad. Det är just den höga hastigheten som är den största faktorn till att skadorna blir omfattande. Vid en större kontroll i södra Sverige konstaterades att 80% av A-Traktorerna var manipulerade att kunna framföras snabbare än 30. Man kan alltså anta att många av dessa fordon rätt ofta framförs i betydligt högre hastigheter. Lägg sen till att man oftast inte använder bälte, tränger ihop sig 3-4 pers i framsätet, spelar hög volym på ljudanläggningen, hetsar föraren till att köra snabbt och samtidigt rattsurfar. Detta tillsammans med låg trafikmognad och dito trafikerfarenhet kan bara sluta på ett sätt: olyckorna ökar och folk skadas och dör. Inte bara dom som sitter i dessa fordon. Precis som har skett sista tiden, flera ungdomar har fått sätta livet till vid A-traktorolyckor. Så kan vi inte ha det!

Att dom sen utgör en irriterande stoppkloss ute på 70-80-90 vägar är också ett känt faktum som i sin tur kan leda till onödiga omkörningsolyckor men där är det främst andra trafikanter som gör fel, inte A-traktorföraren. Men dom blir en faktor i olycksstatistiken. Som vi väl skulle försöka få ner till noll? Indirekt även en samhällskostnad då flödet av nyttofordon också drabbas.

Det finns ett antal mer eller mindre vettiga förslag i den här tråden om hur problemet ska angripas. För det ÄR ett problem, inget snack om det. Att höja maxhastigheten till säg 45 är jag tveksam till för man skulle ändå fortsätta att rattsurfa etc som jag beskriver ovan - men nu i högre hastighet. Visserligen skulle stoppklossproblemet stävjas en del men ägarna av fordonen skulle ändå, precis som nu, ha finurliga anordningar för att via en enkel knapptryckning kunna koppla bort spärren som gör att man bara kan köra i 45.
Att bara få framföras vissa tider eller på vissa vägar? Mja, tveksamt.
Men sätt ett rejält straff i stället: om man orsakar en olycka eller ertappas med en A-traktor som är manipulerad att gå fortare så ryker "lämpen" för lång tid framåt! Vid första tillfället! Så var det även när jag var ung; ertappades man med trimmad moppe så satt lämpen löst och det fanns dom som fick vänta något år extra. Men säg att dom inte kan få lämpen förrän man fyllt 20 eller 22, då skulle man nog fundera både en och två gånger innan man trixade med sin leksak.

Jag gillar själv motorer, bilar och fordon och skulle jag själv vara 15 så skulle jag själv sukta fett efter en A-Traktor och även pimpa och troligen också trimma den men i den åldern är konsekventtänket vad detta skulle utsätta både mig och andra för i trafiken inte på samma nivå som när man är betydligt äldre. Period!
Senast redigerad av zoombo 2022-10-19 kl. 10:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in