2021-08-01, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Att ha ett extrabatteri i bagageutrymmet r smart. Visst tar det plats och vger lite men en Octavia combi har gott om plats.
Enkelt att byta batteri vid behov och ladda upp under lngkrning p semestern.
P Octavia r batteriet s ltt tkomligt att vem som helst kan byta det.

Lmpligen kombinerat med utrustning som gr att den inte tmmer bda batterierna vid lng belastning, men att bda laddas under frd.
Citera
2021-08-01, 16:06
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blekingebon
Tack fr svar och lnken! Dock har jag ingen husbil eller s utan hller p att titta p vanliga personbilar att kpa och sg d att en Skoda Octavia var utrustad med just ett 230V-uttag med som det verkar en vanlig 230V-stickkontakt. Tnkte att det vore perfekt fr att kunna ha en elektrisk kylbox igng under natten nr bilen r avstngd nr man r ivg p resande fot. Dels fr matvaror och dels fr medicin/sprutor som jag har och som mste hllas kylda. Men d verkar inte ett sdant 230-V-uttag vara ngon jttebra lsning ifall det drnerar batteriet. Jag vet dock inte ifall det sitter ngot extrabatteri i bilen som gr att det kanske r en fungerande lsning trots allt (har inte hunnit kolla upp detta med frsljaren nnu).

Glm det.. ditt batteri r slut p ngon timme eller s.

Rkna sjlv. Ett batteri p 65Ah kan teoretiskt ge 65Amper i en timme dock inte sant d man aldrig skall tappa ur ett batteri 100% s sg ca: 40Ah. Med en inverter 12-230 s fr du utan frluster i invertern kanske 3 timmar lite beroende p vad du har fr kylbox och vad den drar i strm per timme. Kp en gasolfrys/kyl istllet om du vill ha kyla en P11 rcker ngra dagar i en husvagn..
Citera
2021-08-01, 16:16
Avstngd
448s avatar
Kompressorboxar drar s lite s man kan ha dom rullande p ett bilbatteri av start stop typ , med en solpanel av tunnfilmstyp p 50W-100w o regulator helt utan problem flera dygn.

Man skall ven ha underspnningskydd , vissa boxar har det inbyggt.

Helst skall man ha dubbelbatterisystem ala bt , d skall frbrukar batteriet vara ett agm/gel - goggla hur btsystem med dubbelbatterisystem r byggda.

Notera att vanliga billbatteriet kanske bara har 50 st uppladdningar nstan till noll.

Start/stopp accar betydligt mer medans frbrukningsbatterier mnga hundra.
Citera
2021-08-01, 16:45
Medlem
Citat:
r ni njda med Octavian? Jag r intresserad av och har hittat en lgmilad Skoda Octavia 1.6 liters diesel med 116 hk frn 2018 som verkar vara fin (endast sedd p bild n s lnge). Det blir ett byte frn en ldre Kia Ceed SW i s fall. Jag tycker Skoda Octavian verkar vara ett frnuftigt kp ur ett ekonomiskt och praktiskt perspektiv. Det enda r att bilen endast r utrustad med halogenhalv-/helljus och att nybilsgarantin har gtt ut (p en Kia Ceed SW frn 2018 har man ju fyra rs nybilsgaranti kvar om man vljer att kpa en begagnad sdan).
Ja mycket; det r en TSI 150 combi -16 som rullat snart 8000 mil helt utan problem.
Det r bttre n alla jag knner som kr Volkswagen.
Octavia r flerfaldig testvinnare i motorpressen.
Frvisso ingen statusbil men kompetent och det mest prisvrda valet i mellanklassen och faktiskt underskattad. Bagageutrymmet slr mnga strre bilar.
Citera
2021-08-01, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Nu blir det vl en annan peng, men nya Ioniq 5 har 230V uttag i bilen och det r ju en elbil, s batteriet rcker ju ganska lnge...
Det r frvisso sant men jag tror att TS r ute efter en mer prisvrd och rymlig bil som gr att kra lngresor med.
Citera
2021-08-01, 17:00
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Tack fr svar och lnken! Dock har jag ingen husbil eller s utan hller p att titta p vanliga personbilar att kpa och sg d att en Skoda Octavia var utrustad med just ett 230V-uttag med som det verkar en vanlig 230V-stickkontakt. Tnkte att det vore perfekt fr att kunna ha en elektrisk kylbox igng under natten nr bilen r avstngd nr man r ivg p resande fot. Dels fr matvaror och dels fr medicin/sprutor som jag har och som mste hllas kylda. Men d verkar inte ett sdant 230-V-uttag vara ngon jttebra lsning ifall det drnerar batteriet. Jag vet dock inte ifall det sitter ngot extrabatteri i bilen som gr att det kanske r en fungerande lsning trots allt (har inte hunnit kolla upp detta med frsljaren nnu).

Ett sdant uttag r oftast kopplat till motorvrmaruttag i fronten p bilen.,

S, dels vrmer du motorn, dels har du en vrmeflkt i kupn.. Men, utan ansluten 220 volt blir det ingen kraft i kupn..
Citera
2021-08-01, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Ett sdant uttag r oftast kopplat till motorvrmaruttag i fronten p bilen.,

S, dels vrmer du motorn, dels har du en vrmeflkt i kupn.. Men, utan ansluten 220 volt blir det ingen kraft i kupn..
Nu pratar du om ngot helt annat.
Octavia har ett riktigt 230V-uttag i mittkonsolen i bakstet.
Perfekt fr att driva dvd, kylbox eller ladda andra prylar.
Citera
2021-08-01, 17:58
Medlem
TattooedFuckers avatar
Jag har en inverter i ena bilen den har jag kopplad ibland till kyl .

Har fr mig den r p 1500w o satt i ett uttag fr 3 ST . Ibland r de anvndbart speciellt om man ker till ut i skogen .

I samma veva kpte jag en solcellspanel s man har aldrig batteritorsk . Sen har jag dubbla batterier med men s lnge man kr en timme om dagen. S laddas de upp s man kan ha strm ett tag utan att starta bilen .
Citera
2021-08-01, 17:59
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Nu pratar du om ngot helt annat.
Octavia har ett riktigt 230V-uttag i mittkonsolen i bakstet.
Perfekt fr att driva dvd, kylbox eller ladda andra prylar.

Korrekt . Sen har de flesta surfplatta idag s DVD r gammalt
Citera
2021-08-01, 18:27
Medlem
Lillreds avatar
Citat:
Lste nu lite mer detaljerad information av Skoda och dr stod det att 230V-uttaget bara fungerar nr bilen r igng och 10 minuter efter det att bilen har stngts av. Sledes gr det inte anvnda sig av uttaget en hel natt som jag tnkte. Tyckte dock att det verkade fr bra fr att vara sant, och s var det ju ocks...

Endast 150W s det r vldigt lite du kan koppla in i det.
Citera
2021-08-01, 18:33
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
300W rcker inte fr att starta kompressorn. 600W kan mjligtvis fungera om invertern har softstart. Har installerat ett dussin anlggningar i husbilar, btar, stugor utan elnt, UPS anlggningar etc.
Kompressorns mrkeffekt gnger tio r en bra tumregel fr att vara p den skra sidan. De flesta mindre kylskp har 80-100W kompressor. 1000w invertrar brukar jag kra med p mindre system fr att garantera att kylskp ska fungera. Har nnu inte sttt p att en 1000W inverter inte skulle lyckas starta en kyl.

Bra och utfrligt svar frn en som uppenbarligen har varit med.
Citera
2021-08-01, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
Korrekt . Sen har de flesta surfplatta idag s DVD r gammalt
Ja, jag r gammal och i familjen anvnder vi bde Spotify, Youtube, Apple CarPlay och CD/Blu-ray/DVD.
Jag gillar bde ny och gammal teknik nmligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in