• 1
  • 2
2021-08-01, 11:54
Medlem
Jag har sett att vissa bilar r utrustade med ett 230V-uttag och det verkar som att ett sdant uttag ven fungerar att anvnda nr bilen r avstngd. Om det r s s borde man allts kunna koppla in t.ex. en stor kylbox som drivs med 230V och kunna ha kylan igng i den under en hel natt nr man campar...eller?! Funderar bara p om inte det drar ur batteriet i s fall..eller hur fungerar det?!
Citera
2021-08-01, 12:11
Medlem
sommarlovs avatar
Ja, det finns nya bilar med inbyggd liten inverter fr att driva laddare till skruvdragare och snt.

Ja, man kan stta in en sjlv fr att driva det man vill ha 230V till.

Ja, man kan driva kylskp i husvagnar och husbilar p det sttet.

Dock brukar man anvnda denna typ av kylskp https://www.dometic.com/sv-se/outdoo...-fritidsfordon

De fungerar direkt p 12V eller gasol, vilket r ett mycket bra brnsle fr detta.

Att g omvgen till 230V ger en massa frluster s batteritiden blir kort, du br ha ett separat batteri och inte anvnda bilbatteriet!
Citera
2021-08-01, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Ja, det finns nya bilar med inbyggd liten inverter fr att driva laddare till skruvdragare och snt.

Ja, man kan stta in en sjlv fr att driva det man vill ha 230V till.

Ja, man kan driva kylskp i husvagnar och husbilar p det sttet.

Dock brukar man anvnda denna typ av kylskp https://www.dometic.com/sv-se/outdoo...-fritidsfordon

De fungerar direkt p 12V eller gasol, vilket r ett mycket bra brnsle fr detta.

Att g omvgen till 230V ger en massa frluster s batteritiden blir kort, du br ha ett separat batteri och inte anvnda bilbatteriet!

Tack fr svar och lnken! Dock har jag ingen husbil eller s utan hller p att titta p vanliga personbilar att kpa och sg d att en Skoda Octavia var utrustad med just ett 230V-uttag med som det verkar en vanlig 230V-stickkontakt. Tnkte att det vore perfekt fr att kunna ha en elektrisk kylbox igng under natten nr bilen r avstngd nr man r ivg p resande fot. Dels fr matvaror och dels fr medicin/sprutor som jag har och som mste hllas kylda. Men d verkar inte ett sdant 230-V-uttag vara ngon jttebra lsning ifall det drnerar batteriet. Jag vet dock inte ifall det sitter ngot extrabatteri i bilen som gr att det kanske r en fungerande lsning trots allt (har inte hunnit kolla upp detta med frsljaren nnu).
Citera
2021-08-01, 12:33
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blekingebon
Tack fr svar och lnken! Dock har jag ingen husbil eller s utan hller p att titta p vanliga personbilar att kpa och sg d att en Skoda Octavia var utrustad med just ett 230V-uttag med som det verkar en vanlig 230V-stickkontakt. Tnkte att det vore perfekt fr att kunna ha en elektrisk kylbox igng under natten nr bilen r avstngd nr man r ivg p resande fot. Dels fr matvaror och dels fr medicin/sprutor som jag har och som mste hllas kylda. Men d verkar inte ett sdant 230-V-uttag vara ngon jttebra lsning ifall det drnerar batteriet. Jag vet dock inte ifall det sitter ngot extrabatteri i bilen som gr att det kanske r en fungerande lsning trots allt (har inte hunnit kolla upp detta med frsljaren nnu).
Ett vanligt kylskp har en negativ sak, den drar vldigt mycket strm nr motorn startar, s man mste ha en ondigt stor inverter.
Den andra typen med peltierelement r ett under av dlig verkningsgrad, massor med strm och dlig kyla.

Kan du inte gra ett test, vanlig fryslda med en massa kylklampar?
Helt klart billigast och borde fungera om du bara har mjlighet att kyla om klamparna, hotell kan helt klart hjlpa till med detta, speciellt om det handlar om gsternas medicin!
Citera
2021-08-01, 12:50
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Jag har sett att vissa bilar r utrustade med ett 230V-uttag och det verkar som att ett sdant uttag ven fungerar att anvnda nr bilen r avstngd. Om det r s s borde man allts kunna koppla in t.ex. en stor kylbox som drivs med 230V och kunna ha kylan igng i den under en hel natt nr man campar...eller?! Funderar bara p om inte det drar ur batteriet i s fall..eller hur fungerar det?!
menar du uttaget som r till fr kupvrmare nr man kopplar in 230V till motorvrmaren?
Citera
2021-08-01, 12:55
Medlem
Jag har under drygt 20 r haft inverter/spnningsomvandlare i flertalet bilar.
Dels kan man driva 230v "saftblandare"(om man inte har ngon 12v-dito), dels driva vattenvrmare, dels driva laddare till batteridriven borr/skruvdragare samt "bordsdammsugare" m m.
Min r endast p 300W uteffekt men flktkyld och kpt p JULA.
Mitt kylskp driver jag dock p 12v ver 40 Ah skring(med 6 kvmm-kablar)i speciellt stickproppsuttag = inte ver cigtnduttag.
Ett 230v kylskp skulle nog rtt s snabbt dra ur ett sedvanligt 60Ah-batteri.
Dock har JULA en anordning att ansluta i serie son bryter strmmen nr spnningen blir fr lg.
Har jag haft - men den har "pajjat".
JULA har betydligt "strre" inverter/spnningsomvandlare.
Men till syvende och sist r det nd batteriet som rder ver inkopplingstiden - med avstngd motor.
Citera
2021-08-01, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Ett vanligt kylskp har en negativ sak, den drar vldigt mycket strm nr motorn startar, s man mste ha en ondigt stor inverter.
Den andra typen med peltierelement r ett under av dlig verkningsgrad, massor med strm och dlig kyla.

Kan du inte gra ett test, vanlig fryslda med en massa kylklampar?
Helt klart billigast och borde fungera om du bara har mjlighet att kyla om klamparna, hotell kan helt klart hjlpa till med detta, speciellt om det handlar om gsternas medicin!

Det skulle fungera med is och kylklampar i ngra dagar, men jag tnker mig att jag kanske r borta i tre veckor dr jag nstan dagligen frflyttar mig runt i Europa med bil. Jag kombinerar d boende p hotell/B&B med att tlta p campingar och fricampa/sova i bilen. Allt beroende p var jag r och vad jag gr (ibland vill jag kunna vara ute i naturen vldigt tidigt p morgonen och d passar det bst att p plats sova en natt eller tv i bilen). Det kan allts g ganska mnga dagar innan jag bor p hotell och p nytt kan frysa kylklamparna. En elektrisk kylbox (i 12V-uttaget) nr man kr fungerar ju fint och de ntter nr man bor p hotell kan man ju koppla in kylboxen p hotellet eller anvnda kylskp ifall det finns ett sdant p rummet. S det r under ntterna nr jag sover i bilen eller tltar p en camping samt under dagtid nr bilen r avstngd som jag behver kunna kyla medicinen/sprutorna.
Citera
2021-08-01, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
menar du uttaget som r till fr kupvrmare nr man kopplar in 230V till motorvrmaren?

Nej, det verkar vara ett 230V-uttag i bakstet som Skoda Octavian har (se lnk, men du fr klicka dig fram till tredje bilden)!

https://www.skoda.se/modeller/nya-oc...i-smart-teknik
Citera
2021-08-01, 13:18
Medlem
Lste nu lite mer detaljerad information av Skoda och dr stod det att 230V-uttaget bara fungerar nr bilen r igng och 10 minuter efter det att bilen har stngts av. Sledes gr det inte anvnda sig av uttaget en hel natt som jag tnkte. Tyckte dock att det verkade fr bra fr att vara sant, och s var det ju ocks...
Citera
2021-08-01, 13:25
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Det skulle fungera med is och kylklampar i ngra dagar, men jag tnker mig att jag kanske r borta i tre veckor dr jag nstan dagligen frflyttar mig runt i Europa med bil. Jag kombinerar d boende p hotell/B&B med att tlta p campingar och fricampa/sova i bilen. Allt beroende p var jag r och vad jag gr (ibland vill jag kunna vara ute i naturen vldigt tidigt p morgonen och d passar det bst att p plats sova en natt eller tv i bilen). Det kan allts g ganska mnga dagar innan jag bor p hotell och p nytt kan frysa kylklamparna. En elektrisk kylbox (i 12V-uttaget) nr man kr fungerar ju fint och de ntter nr man bor p hotell kan man ju koppla in kylboxen p hotellet eller anvnda kylskp ifall det finns ett sdant p rummet. S det r under ntterna nr jag sover i bilen eller tltar p en camping samt under dagtid nr bilen r avstngd som jag behver kunna kyla medicinen/sprutorna.
12v uttag brukar det vl vara direktstrm p? Annars r det ju inte precis raketforskning att antingen koppla om eller montera ett nytt uttag som gr direkt frn batteriet.
Citera
2021-08-01, 13:28
Medlem
448s avatar
Dessa r skitklena som leverar smutsig 4kantvg avsedda fr laptopladdere och dylika grejer
Citera
2021-08-01, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
12v uttag brukar det vl vara direktstrm p? Annars r det ju inte precis raketforskning att antingen koppla om eller montera ett nytt uttag som gr direkt frn batteriet.
Tyvrr verkar direktstrmsuttag numera vara bannlysta, ej heller s gott om 12 V uttag, det r mer USB-C som anvnds, dr kan du f ut hela 5 volt!

Ansluta direkt p batteriet gr, men det varnas om det olmpliga i det och att batteriet inte hller s lnge. Det kan dessutom vara svrt att dra fram kabel frn platsen dr de gmt batteriet. Ett extra batteri r egentligen idealet, men inte alltid s ltt att placera i bilen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in