• 1
  • 2
2021-08-01, 11:54
Medlem
Jag har sett att vissa bilar är utrustade med ett 230V-uttag och det verkar som att ett sådant uttag även fungerar att använda när bilen är avstängd. Om det är så så borde man alltså kunna koppla in t.ex. en stor kylbox som drivs med 230V och kunna ha kylan igång i den under en hel natt när man campar...eller?! Funderar bara på om inte det drar ur batteriet i så fall..eller hur fungerar det?!
Citera
2021-08-01, 12:11
Medlem
sommarlovs avatar
Ja, det finns nya bilar med inbyggd liten inverter för att driva laddare till skruvdragare och sånt.

Ja, man kan sätta in en själv för att driva det man vill ha 230V till.

Ja, man kan driva kylskåp i husvagnar och husbilar på det sättet.

Dock brukar man använda denna typ av kylskåp https://www.dometic.com/sv-se/outdoo...-fritidsfordon

De fungerar direkt på 12V eller gasol, vilket är ett mycket bra bränsle för detta.

Att gå omvägen till 230V ger en massa förluster så batteritiden blir kort, du bör ha ett separat batteri och inte använda bilbatteriet!
Citera
2021-08-01, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Ja, det finns nya bilar med inbyggd liten inverter för att driva laddare till skruvdragare och sånt.

Ja, man kan sätta in en själv för att driva det man vill ha 230V till.

Ja, man kan driva kylskåp i husvagnar och husbilar på det sättet.

Dock brukar man använda denna typ av kylskåp https://www.dometic.com/sv-se/outdoo...-fritidsfordon

De fungerar direkt på 12V eller gasol, vilket är ett mycket bra bränsle för detta.

Att gå omvägen till 230V ger en massa förluster så batteritiden blir kort, du bör ha ett separat batteri och inte använda bilbatteriet!

Tack för svar och länken! Dock har jag ingen husbil eller så utan håller på att titta på vanliga personbilar att köpa och såg då att en Skoda Octavia var utrustad med just ett 230V-uttag med som det verkar en vanlig 230V-stickkontakt. Tänkte att det vore perfekt för att kunna ha en elektrisk kylbox igång under natten när bilen är avstängd när man är iväg på resande fot. Dels för matvaror och dels för medicin/sprutor som jag har och som måste hållas kylda. Men då verkar inte ett sådant 230-V-uttag vara någon jättebra lösning ifall det dränerar batteriet. Jag vet dock inte ifall det sitter något extrabatteri i bilen som gör att det kanske är en fungerande lösning trots allt (har inte hunnit kolla upp detta med försäljaren ännu).
Citera
2021-08-01, 12:33
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blekingebon
Tack för svar och länken! Dock har jag ingen husbil eller så utan håller på att titta på vanliga personbilar att köpa och såg då att en Skoda Octavia var utrustad med just ett 230V-uttag med som det verkar en vanlig 230V-stickkontakt. Tänkte att det vore perfekt för att kunna ha en elektrisk kylbox igång under natten när bilen är avstängd när man är iväg på resande fot. Dels för matvaror och dels för medicin/sprutor som jag har och som måste hållas kylda. Men då verkar inte ett sådant 230-V-uttag vara någon jättebra lösning ifall det dränerar batteriet. Jag vet dock inte ifall det sitter något extrabatteri i bilen som gör att det kanske är en fungerande lösning trots allt (har inte hunnit kolla upp detta med försäljaren ännu).
Ett vanligt kylskåp har en negativ sak, den drar väldigt mycket ström när motorn startar, så man måste ha en onödigt stor inverter.
Den andra typen med peltierelement är ett under av dålig verkningsgrad, massor med ström och dålig kyla.

Kan du inte göra ett test, vanlig fryslåda med en massa kylklampar?
Helt klart billigast och borde fungera om du bara har möjlighet att kyla om klamparna, hotell kan helt klart hjälpa till med detta, speciellt om det handlar om gästernas medicin!
Citera
2021-08-01, 12:50
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Jag har sett att vissa bilar är utrustade med ett 230V-uttag och det verkar som att ett sådant uttag även fungerar att använda när bilen är avstängd. Om det är så så borde man alltså kunna koppla in t.ex. en stor kylbox som drivs med 230V och kunna ha kylan igång i den under en hel natt när man campar...eller?! Funderar bara på om inte det drar ur batteriet i så fall..eller hur fungerar det?!
menar du uttaget som är till för kupévärmare när man kopplar in 230V till motorvärmaren?
Citera
2021-08-01, 12:55
Medlem
Jag har under drygt 20 år haft inverter/spänningsomvandlare i flertalet bilar.
Dels kan man driva 230v "saftblandare"(om man inte har någon 12v-dito), dels driva vattenvärmare, dels driva laddare till batteridriven borr/skruvdragare samt "bordsdammsugare" m m.
Min är endast på 300W uteffekt men fläktkyld och köpt på JULA.
Mitt kylskåp driver jag dock på 12v över 40 Ah säkring(med 6 kvmm-kablar)i speciellt stickproppsuttag = inte över cigtänduttag.
Ett 230v kylskåp skulle nog rätt så snabbt dra ur ett sedvanligt 60Ah-batteri.
Dock har JULA en anordning att ansluta i serie son bryter strömmen när spänningen blir för låg.
Har jag haft - men den har "pajjat".
JULA har betydligt "större" inverter/spänningsomvandlare.
Men till syvende och sist är det ändå batteriet som råder över inkopplingstiden - med avstängd motor.
Citera
2021-08-01, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Ett vanligt kylskåp har en negativ sak, den drar väldigt mycket ström när motorn startar, så man måste ha en onödigt stor inverter.
Den andra typen med peltierelement är ett under av dålig verkningsgrad, massor med ström och dålig kyla.

Kan du inte göra ett test, vanlig fryslåda med en massa kylklampar?
Helt klart billigast och borde fungera om du bara har möjlighet att kyla om klamparna, hotell kan helt klart hjälpa till med detta, speciellt om det handlar om gästernas medicin!

Det skulle fungera med is och kylklampar i några dagar, men jag tänker mig att jag kanske är borta i tre veckor där jag nästan dagligen förflyttar mig runt i Europa med bil. Jag kombinerar då boende på hotell/B&B med att tälta på campingar och fricampa/sova i bilen. Allt beroende på var jag är och vad jag gör (ibland vill jag kunna vara ute i naturen väldigt tidigt på morgonen och då passar det bäst att på plats sova en natt eller två i bilen). Det kan alltså gå ganska många dagar innan jag bor på hotell och på nytt kan frysa kylklamparna. En elektrisk kylbox (i 12V-uttaget) när man kör fungerar ju fint och de nätter när man bor på hotell kan man ju koppla in kylboxen på hotellet eller använda kylskåp ifall det finns ett sådant på rummet. Så det är under nätterna när jag sover i bilen eller tältar på en camping samt under dagtid när bilen är avstängd som jag behöver kunna kyla medicinen/sprutorna.
Citera
2021-08-01, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
menar du uttaget som är till för kupévärmare när man kopplar in 230V till motorvärmaren?

Nej, det verkar vara ett 230V-uttag i baksätet som Skoda Octavian har (se länk, men du får klicka dig fram till tredje bilden)!

https://www.skoda.se/modeller/nya-oc...i-smart-teknik
Citera
2021-08-01, 13:18
Medlem
Läste nu lite mer detaljerad information av Skoda och där stod det att 230V-uttaget bara fungerar när bilen är igång och 10 minuter efter det att bilen har stängts av. Således går det inte använda sig av uttaget en hel natt som jag tänkte. Tyckte dock att det verkade för bra för att vara sant, och så var det ju också...
Citera
2021-08-01, 13:25
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Det skulle fungera med is och kylklampar i några dagar, men jag tänker mig att jag kanske är borta i tre veckor där jag nästan dagligen förflyttar mig runt i Europa med bil. Jag kombinerar då boende på hotell/B&B med att tälta på campingar och fricampa/sova i bilen. Allt beroende på var jag är och vad jag gör (ibland vill jag kunna vara ute i naturen väldigt tidigt på morgonen och då passar det bäst att på plats sova en natt eller två i bilen). Det kan alltså gå ganska många dagar innan jag bor på hotell och på nytt kan frysa kylklamparna. En elektrisk kylbox (i 12V-uttaget) när man kör fungerar ju fint och de nätter när man bor på hotell kan man ju koppla in kylboxen på hotellet eller använda kylskåp ifall det finns ett sådant på rummet. Så det är under nätterna när jag sover i bilen eller tältar på en camping samt under dagtid när bilen är avstängd som jag behöver kunna kyla medicinen/sprutorna.
12v uttag brukar det väl vara direktström på? Annars är det ju inte precis raketforskning att antingen koppla om eller montera ett nytt uttag som går direkt från batteriet.
Citera
2021-08-01, 13:28
Medlem
448s avatar
Dessa är skitklena som leverar smutsig 4kantvåg avsedda för laptopladdere och dylika grejer
Citera
2021-08-01, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
12v uttag brukar det väl vara direktström på? Annars är det ju inte precis raketforskning att antingen koppla om eller montera ett nytt uttag som går direkt från batteriet.
Tyvärr verkar direktströmsuttag numera vara bannlysta, ej heller så gott om 12 V uttag, det är mer USB-C som används, där kan du få ut hela 5 volt!

Ansluta direkt på batteriet går, men det varnas om det olämpliga i det och att batteriet inte håller så länge. Det kan dessutom vara svårt att dra fram kabel från platsen där de gömt batteriet. Ett extra batteri är egentligen idealet, men inte alltid så lätt att placera i bilen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in