2021-07-31, 14:00
Medlem
Maskindiskmedels avatar
Ni som stoltserar med att inte spara något åt era barn, och att de minsann skall jobba för pengarna blablabla. Hur tänker ni? Att knega sig till ett drägligt liv idag är mycket svårare än när päronen var unga. Finns inga högavlönade industrijobb. Köpkraften på vanliga knegarlöner har störtdykt.

Ända vägen är högavlönade statusjobb, och litar ni på att era barn är så smarta och drivna att de landar ett glassigt jobb? Konkurrensen är dessutom stenhård.

Jag anser att det är direkt oansvarigt att inte spara till sina barn om man kan. 500k vs 0 när de flyttar hemifrån är direkt 5-10 års försprång rent ekonomiskt. Vill ni att era barn ska bo i en sunkig hyresrätt hela livet bara för att de inte ska bli söndercurlade? Stört tankesätt.
Citera
2021-07-31, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galdar
Vi sparar ungefär 1250 per månad till pojken , vid högtider slänger vi in mellan 1 till 2 tusen . Jag gör detta mest för att jag är orolig över framtidens bostads marknad , kommer man behöva stå i kö 20 år i en storstad ? , Dessa pengar sparar jag på ett konto som står i mitt namn på Avanza . Jag skulle aldrig någonsin låta en 18 åring som inte har arbetat en dag i sitt liv få tillgång till flera hundra tusen. Jag kommer inte berätta för min son om dessa pengar förens dagen jag insett att han är ansvarig , sköter sina arbeten / studier och relationer osv . Den dagen jag tycker han förtjänar dom när han är i åldern för att flytta hemifrån så ska jag berätta om dessa pengar som ska kunna användas som en kontant insats . Och helst kunna betala hans bröllop om han gifter sig .

Förhoppningsvis kommer jag kunna spara mer per månad åt honom i framtiden , utöver detta så har jag en mycket generös äldre bror som också har ett sparande åt honom .

I övrigt tycker jag att man ska få en starkare ekonomisk uppfostran utav skolan . Jag har som tur haft en snål far med mycket disciplin när det handlar om att spara , trots han levt länge på sjukpension, jag har varit slarvig med pengar som ung , men aldrig hamnat i knipa . Skolan hade kunnat göra mycket en det ynka snacket man fick på hemkunskapen , jag tror även att föräldrarna kan försöka så ett frö tidigt och lära ungarna att förstå värdet och slitet bakom pengar . Jag ska inte skämma bort pojken , men jag kommer inte heller vara lika snål som min farsa var när jag var barn .

Om/när man gifter sig ska man betala sitt egna bröllop. Dom är ju vuxna då.
Patetiskt att ens föräldrar betalar bröllop.
Citera
2021-07-31, 14:06
Medlem
FarbrorAgges avatar
Inte ett öre givetvis. De har fått livet i present.

Tack för kaffet.
Citera
2021-07-31, 14:26
Medlem
Galdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever

Då är det minst lika patetiskt att hjälpa dom med kontantinsats eller bostad . Jag är uppfostrad att man i en familj hjälps åt , ett brölopp är en stor kostnad om man har stor släkt , jag ser hellre att han lägger dom stålarna på att börja lägga undan till sina barn . Jag hade förövrigt aldrig betalat något till någon som inte har lärt sig att arbeta hårt . Jag förväntar mig att min son ska hjälpa sina barn också .
Citera
2021-07-31, 14:28
Medlem
Galdars avatar
Citat:

Då är det minst lika patetiskt att hjälpa dom med kontantinsats ,bostad eller en ny "Corolla". Allt du säger kan användas emot dig även på Flashback .

Jag är uppfostrad att man i en familj hjälps åt , ett brölopp är en stor kostnad om man har stor släkt , jag ser hellre att han lägger dom stålarna på att börja lägga undan till sina barn . Jag hade förövrigt aldrig betalat något till någon som inte har lärt sig att arbeta hårt . Jag förväntar mig att min son ska hjälpa sina barn också .
Citera
2021-07-31, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Det drar sig onekligen närmare det amerikanska upplägget där every man for himself gäller.

Det gamla trygga folkhemmet är historia.

Adapt or die.

Mina barn ska inte växa upp i något ghetto!

Ja, tyvärr. Nu har jag inga barn än men om jag skulle ha det så skulle jag inte bo i Stockholm, kanske Kiruna för barnens skull. Lite mångkultur.
Citera
2021-07-31, 15:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Å andra sidan kanske man sparar in nån miljard på att sänka totalkostnaden för barnbidrag, det räcker till några tjänstemän extra, och som bonus kanske man sätter dit fler som fuskar med övriga grejer
De som du vill plocka barnbidraget av är helsvenska hårt arbetande och högt beskattade människor. De får ännu mindre för skattekronorna de betalar in. Känns det som en riktig prioritering för dig?
Citera
2021-07-31, 15:10
Medlem
Citat:
Då är det minst lika patetiskt att hjälpa dom med kontantinsats ,bostad eller en ny "Corolla". Allt du säger kan användas emot dig även på Flashback .

Jag är uppfostrad att man i en familj hjälps åt , ett brölopp är en stor kostnad om man har stor släkt , jag ser hellre att han lägger dom stålarna på att börja lägga undan till sina barn . Jag hade förövrigt aldrig betalat något till någon som inte har lärt sig att arbeta hårt . Jag förväntar mig att min son ska hjälpa sina barn också .

Som allt här i livet ska man stå för vad man säger och sagt. Inte bara här på flashback.

Jävla skillnad att ge bil och lgh till en ung människa som just ska ut i livet, än betala ett bröllop för två vuxna människor. Så förnedrande.
Citera
2021-07-31, 15:16
Medlem
Galdars avatar
Citat:
Som allt här i livet ska man stå för vad man säger och sagt. Inte bara här på flashback.

Jävla skillnad att ge bil och lgh till en ung människa som just ska ut i livet, än betala ett bröllop för två vuxna människor. Så förnedrande.

Haha men det är ingen skillnad på att spara till en bostad till en vuxen ? Men ett brölopp för 150 lax ,då jävlar blir det drag i gråsosse luckan .
Citera
2021-07-31, 15:19
Medlem
Citat:
Haha men det är ingen skillnad på att spara till en bostad till en vuxen ? Men ett brölopp för 150 lax ,då jävlar blir det drag i gråsosse luckan .

Det är inte beloppet eller faktum att ge sitt barn något. Det är det faktum att betala för ett Vuxet pars bröllop! Så pinsamt. Ge dom 150 k i bröllops present.
Citera
2021-07-31, 15:26
Medlem
Galdars avatar
Citat:
Det är inte beloppet eller faktum att ge sitt barn något. Det är det faktum att betala för ett Vuxet pars bröllop! Så pinsamt. Ge dom 150 k i bröllops present.

Har en låt här som du säkert hade gillat .

https://m.youtube.com/watch?v=ArAgxnRLTuQ&t=35s

Vad är det för skillnad att ge dom en present ? Betalar jag så har dom 150 lax över till det . Det är samma sak . Slutresultatet förblir samma . Ta och njut nu till låten .
Citera
2021-07-31, 15:42
Medlem
Citat:
Har en låt här som du säkert hade gillat .

https://m.youtube.com/watch?v=ArAgxnRLTuQ&t=35s

Vad är det för skillnad att ge dom en present ? Betalar jag så har dom 150 lax över till det . Det är samma sak . Slutresultatet förblir samma . Ta och njut nu till låten .

Ha ha bra Insult att kalla någon för sosse!😃👍. Den svider. Att folk röstar på dom är fan ett mysterium!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in