2021-07-31, 15:47
Medlem
Startade folk här att spara från 0 eller från tillexempel 50k isåfall är ju det också motsvarande 8 års sparande med 500 kr i månaden.
Citera
2021-07-31, 16:14
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Synd då att dom växer upp i sverige!

Det finns, som överallt i världen, bra, bättre och sämre ställen att bo på.
Citera
2021-07-31, 16:16
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maskindiskmedel
Ni som stoltserar med att inte spara något åt era barn, och att de minsann skall jobba för pengarna blablabla. Hur tänker ni? Att knega sig till ett drägligt liv idag är mycket svårare än när päronen var unga. Finns inga högavlönade industrijobb. Köpkraften på vanliga knegarlöner har störtdykt.

Ända vägen är högavlönade statusjobb, och litar ni på att era barn är så smarta och drivna att de landar ett glassigt jobb? Konkurrensen är dessutom stenhård.

Jag anser att det är direkt oansvarigt att inte spara till sina barn om man kan. 500k vs 0 när de flyttar hemifrån är direkt 5-10 års försprång rent ekonomiskt. Vill ni att era barn ska bo i en sunkig hyresrätt hela livet bara för att de inte ska bli söndercurlade? Stört tankesätt.

Kunde inte hålla med mer!
Citera
2021-07-31, 16:20
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galdar
Haha men det är ingen skillnad på att spara till en bostad till en vuxen ? Men ett brölopp för 150 lax ,då jävlar blir det drag i gråsosse luckan .

Men skärp dig!!

Ser du inte skillnaden på att kasta 150 papp på ett jävla bröllop, och att investera pengarna i en bostad, som med tiden ökar i värde??
Citera
2021-07-31, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToorMan
Vi startade ett Spar-paket till vår dotter på en bank i samband med hennes födelse. Vi spar 1300:- / månaden.
Det har gått 10 år nu, och det är värt ca 220 000:- nu, som hon får den dagen hon fyller 18
Obs ingen kritik, vill bara ge ett tips, många ungdomar bränner sina pengar på onödiga saker när dom får tillgång till sina pengar. Vet flera som kommer att vänta med att ge dom pengarna tills sina barn är åtminstone 25 år. Är ju inte alls säkert att dina barn kommer slänga bort dom på onödiga ting utan kommer förvalta dom väl men kan vara värt att tänka på.
Citera
2021-07-31, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Hur tänker du kring slutresultatet? Kommer du att ge dom allt på ett bräde att göra som dom vill med den dag dom fyller 18?

Har du lärt dom att hantera pengar, eller finns risken att dom blåser allt på vin, kvinnor och sång?
Risken är stor att dom bränner bort pengarna ganska snart om de får pengarna vid 18 års ålder eftersom de inte har ett fullt utvecklat konsekvenstänk förrän vid 25 års ålder
Citera
2021-07-31, 16:25
Medlem
Christopher.s avatar
Sverige har minst social mobilitet i västvärlden, eller bland de sämsta. Till stor del handlar barnens framtid om den rikedom föräldrar lyckas samla på sig. Lönespannet i Sverige är grovhugget 20-35.000 för 90% av arbetskraften, dvs hänger inte med kostnadsutvecklingen.
Citera
2021-07-31, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Alla mina polare som fick cash av sina föräldrar när dom var 18 antingen så festade dom upp alla pengar eller reste upp allt.

Fan ingen som köpte något vettigt. Själv fick jag inte en krona men började jobba när jag 14 som tidningsbud.

Med det sagt så sparar jag undan pengar som mina barn kan få när dom är mer mogna för att hantera en större summa pengar...

Är faktiskt lite kluven då jag själv inte fick något startkapital när jag blev vuxen och det gick utmärkt ändå.

I andra länder där samhällsklyftorna är större så ser jag ett sparande som ett måste men i Sverige vete fan då alla snorungar är så jäkla priviligierade så dom bränner det på skit.
Tyvär så ser det ofta ut så att de bränner bort pengarna i rask takt. 20 års sparande rakt ner i sjön. Pengar som skulle kunnat gå till bostad, utbildning eller annan vettig investering.
Citera
2021-07-31, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Inte alla som föddes med en silversked i käften! Så lätt att döma andra när man lever i olika världar av samhällskalan. Tycker det lite tragiskt att du ser ner på folk som har det svårt ställt.

Kan finns tusen förklaringar varför människor hamnar i ekonomiska svårigheter. Men det är klart ge dom lite kompanistryk och sätt ungen/ungarna i ett fosterhem så dom kan få en slant när dom är 18, 22 ,25,30 år...

Är själv en av dom som det inte har gått nöd på i livet men jag kan iaf tänka längre än vad näsan räcker.

Rätt äckligt tänk du har och jag tycker synd om dina barn som har en förälder med en sån människosyn!
Tror inte du behöver engagera dig, hen har ingen empati helt enkelt
Citera
2021-07-31, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suset
Efter att ha läst vad andra har sagt här så kan jag tycka att det är rent idiotiskt att ha hundratusentals kronor på barnets konto som de kan använda dagen de fyller 18.
Det blir en iPhone 23 Max Pro, en knarkresa till USA och en väska för 125 000 kr, sedan är pengarna borta.

Nä, jag har helt ändrat uppfattning på detta tack vare Flashback, kommer spara pengar till barnen men lägga det på mitt eget konto.
Det gör du rätt i!
Citera
2021-07-31, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Risken är stor att dom bränner bort pengarna ganska snart om de får pengarna vid 18 års ålder eftersom de inte har ett fullt utvecklat konsekvenstänk förrän vid 25 års ålder

Så sant! En släkting till mig lyckades bränna 150 000 på 2 månader strax efter hon fyllt 18. Som föräldrarna sparat ihop i fonder tror jag det var. På enbart skit! Bakom föräldrarnas rygg, dom fick reda på det när pengarna va slut. Dom var inte jätte glada på henne..
Citera
2021-07-31, 17:00
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clowerzs
Så sant! En släkting till mig lyckades bränna 150 000 på 2 månader strax efter hon fyllt 18. Som föräldrarna sparat ihop i fonder tror jag det var. På enbart skit! Bakom föräldrarnas rygg, dom fick reda på det när pengarna va slut. Dom var inte jätte glada på henne..

Då hoppas jag verkligen att dom inte gav den idioten en krona till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in