2021-07-29, 21:07
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emminator
500kr isk/barn/månad. Klumpsummor ibland.

Men har en fråga angående artikeln.
Hur är 14% ”de flesta”?
De skriver att ”de flesta, 14%, sparar mellan 1000-2000”.

Tänkte också på det... när lika många sparar 500, och ingenting.

Det är dom tre högsta staplarna.

Gissar att 1000+ är barnbidraget som folk skickar in?
Citera
2021-07-29, 21:12
Medlem
Sparar en tusenlapp på eget kf.
Kommer hålla på pengarna tills ungen fått igång eget sparande. Ränta på ränta-effekten efter 18 år är ju det grymma, så om ungen kan hålla i pengarna till 25 års ålder så blir slanten betydligt bättre.
Citera
2021-07-29, 21:21
Medlem
Det är väl bara i Sverige som staten (socialdemokratin et. al) kan lyckas med konsten att beskatta sitt folk på alla tänkbara sätt som t.ex. mat/konsumtion, drivmedel, fastigheter, alkohol, tillgångar/kapital, och samtidigt inte kunna garantera att de i utbyte får något så basalt som tak över huvudet för deras avkommor utan det får de istället ordna själva med deras högt beskattade inkomst.
Citera
2021-07-29, 21:22
Medlem
Barnbidraget sparar vi.
Citera
2021-07-29, 21:22
Medlem
Låter som att de flesta (som är intresserade av att prata om det) numera sparar barnbidraget +- ett par hundra.

När man jämför med vad man själv fått från sina föräldrar får man får ha i bakhuvet att vi 80-90-talister växte upp i en tid då räntorna inte sällan låg runt 10-12% vilket antagligen begränsade de flesta i vår föräldrageneration i deras sparmöjligheter, och många av oss fick inte 500k med oss.

Samtidigt har medvetenheten om behovet av ett (köpt) boende och prisutvecklingen på dessa gjort att många som har möjlighet (delvis pga låga räntor) numera sparar ihop ordentliga förmögenheter till våra avkommor, även från inte alltför höga inkomster.
Citera
2021-07-29, 21:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungen_84
För att detta är en skryttråd, samt att många får samvetskval då man inte har råd/kan spara pengar till sina barn och ge dem en optimal start (ger klick och läsningar). Därför ligger den höst upp.
En riktig skräptråd om du frågar mig.
Alla har råd att spara något, 200
kr/mån i fonder under 18 års tid betalar körkortet.
Citera
2021-07-29, 21:53
Medlem
Sparat barnbidragen till dem sen de föddes.

Kör ISK med en mix av aktiefonder och aktier. Köper och säljer en del.

Barn 1 är idag 3,5 år och har drygt 77 000 kr idag, barn är 1,5 år och besitter en förmögenhet på 39 000 kr.

Båda kontona är i mitt namn men reglerade via testamente vid dödsfall.
Citera
2021-07-29, 21:56
Medlem
Treantprotectors avatar
Ger hellre barnen pengar här och nu och ger dom en bra uppväxt, sen när de är 18 får de klara sig själva
Citera
2021-07-29, 22:08
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RubyTuesday
Låter som att de flesta (som är intresserade av att prata om det) numera sparar barnbidraget +- ett par hundra.

När man jämför med vad man själv fått från sina föräldrar får man får ha i bakhuvet att vi 80-90-talister växte upp i en tid då räntorna inte sällan låg runt 10-12% vilket antagligen begränsade de flesta i vår föräldrageneration i deras sparmöjligheter, och många av oss fick inte 500k med oss.

Samtidigt har medvetenheten om behovet av ett (köpt) boende och prisutvecklingen på dessa gjort att många som har möjlighet (delvis pga låga räntor) numera sparar ihop ordentliga förmögenheter till våra avkommor, även från inte alltför höga inkomster.
Jävla boomers hade det så bra och lämnade efter sig en skithög som vi måste städa upp. Till råga på det så gav de ingenting i arv till sina barn utan spenderade det mesta. Vi får däremot spara för att våra barn ska kunna bo drägligt/riskfritt i framtiden.
Citera
2021-07-29, 22:11
Medlem
hashs avatar
Bra att många föräldrar ger sina barn en bra start på livet.
Men sen kommer frågan, hur mycket bör man curla sina barn?
Finns risker med föräldrar som inte lär barnen pengars värde, att barnen inte kan hantera sin ekonomi när dom skall stå på egna fötter.

Samhället har redan idag problem med barn som är sönder-curlade och en skola som bidrar till problemet.
Citera
2021-07-29, 22:12
Medlem
Ni som sparar, sparade era föräldrar till er? Vad använde ni de sparade pengarna till? Insats till bostad känns som det mest vettiga? Jag känner mig extremt bortskämd som mina föräldrar sparade till mig och tänker att jag borde spara lika mycket till mina barn men samtidigt vill jag inte att dom ska bli lika bortskämda och ekonomiskt oansvariga som jag.
Citera
2021-07-29, 22:12
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treantprotector
Ger hellre barnen pengar här och nu och ger dom en bra uppväxt, sen när de är 18 får de klara sig själva

Måste det ena utesluta det andra??

Jag törs lova att dom flesta här som sparar i fonder och aktier åt sina barn också ger dom pengar "här och nu"!!... och ger dom en bra uppväxt.
Senast redigerad av FladderFarfar 2021-07-29 kl. 22:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in