2021-07-30, 23:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Fast hur svårt är det egentligen? Försäkringskassan har ju inga problem att anpassa nivån på sjukersättning och VAB-ersättning utifrån vilken lön man har, och likaså förskoleavgifter anpassas efter inkomst.

Uppgifterna finns ju redan i systemet. Är ju tämligen enkelt att dela in barnbidraget i tex 3 olika nivåer.
Försäkringskassan har ett antal tjänstemän som sitter och kollar folks uppgifter. Bidragsbedrägerierna finns i system där man kan fuska. Inför man inkomstrelaterade barnbidrag kan det fuskas där.
Citera
2021-07-30, 23:26
Medlem
Galdars avatar
Vi sparar ungefär 1250 per månad till pojken , vid högtider slänger vi in mellan 1 till 2 tusen . Jag gör detta mest för att jag är orolig över framtidens bostads marknad , kommer man behöva stå i kö 20 år i en storstad ? , Dessa pengar sparar jag på ett konto som står i mitt namn på Avanza . Jag skulle aldrig någonsin låta en 18 åring som inte har arbetat en dag i sitt liv få tillgång till flera hundra tusen. Jag kommer inte berätta för min son om dessa pengar förens dagen jag insett att han är ansvarig , sköter sina arbeten / studier och relationer osv . Den dagen jag tycker han förtjänar dom när han är i åldern för att flytta hemifrån så ska jag berätta om dessa pengar som ska kunna användas som en kontant insats . Och helst kunna betala hans bröllop om han gifter sig .

Förhoppningsvis kommer jag kunna spara mer per månad åt honom i framtiden , utöver detta så har jag en mycket generös äldre bror som också har ett sparande åt honom .

I övrigt tycker jag att man ska få en starkare ekonomisk uppfostran utav skolan . Jag har som tur haft en snål far med mycket disciplin när det handlar om att spara , trots han levt länge på sjukpension, jag har varit slarvig med pengar som ung , men aldrig hamnat i knipa . Skolan hade kunnat göra mycket en det ynka snacket man fick på hemkunskapen , jag tror även att föräldrarna kan försöka så ett frö tidigt och lära ungarna att förstå värdet och slitet bakom pengar . Jag ska inte skämma bort pojken , men jag kommer inte heller vara lika snål som min farsa var när jag var barn .
Senast redigerad av Galdar 2021-07-30 kl. 23:29.
Citera
2021-07-31, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Din kommentar är egentligen inte ens värd att kommentera imho! Du tar inte del av något som stat, kommun och landsting finansierar med allmänna medel (skattepengar) antar jag? Inget fordon som använder vägar? Aldrig fått vård eller sjukvård? Du är väl inte med i facket heller men tar gärna del av de förmåner de stridit och dött för att vi skall kunna ta del av? Då tänker jag på semester, övertidsersättning med mera? Läs på lite innan du gnäller. Är du oberoende pengamässigt för att någon annan slitit ut sig för att du skall kunna glida runt och håna alla som inte har det så bra ekonomiskt som du kan du bara låta bli att skämma ut dig genom att kommentera saker d inte har en susning om..

Jag har ett rätt knegande yrke.

Jag betalar kopiösa mängder i moms, elskatt, löneskatt, kapitalskatt, fastighetsavgift, fordonsskatt och punktskatter, drivmedelsskatt osv. Lik förbannat är vägarna i Sverige som ett jävla uland. Pengarna går till latmaskar, professorer och skolor som inte behövs, meningslösa myndigheter kommunfittor med oklara arbetsuppgifter och hela jävla sosseriet.

Jag har sjukvård på jobbet men betalar ändå 4500 kr i månaden för något jag inte använder. Trots att jag dessutom har egen försäkring. Fy fan.

Självklart är jag inte med i facket. I mitt yrke är det brist så man förhandlar själv. Facket är dessutom frivilligt och bra idé. Det är ingen skatt klart man ska få organisera sig. Ställ för höga krav och folk måste avskedas eller firman kollar.

Så varje månad betalar jag 30 000 kronor i för att köra på vägar och att kommunen bygger, städar gator och parker. Jag har kört på riktigt fina avgiftsbelagda vägar i utlandet. Det kostar inte trettio tusen spänn!

Jag skulle kunna ha en egen anställd om jag fick behålla mina pengar som skulle kunna städa och bygga parker, vägar.

Vad var din poäng?

Sänk skatten och slakta bidrag för helvete!
Senast redigerad av IloveUhonungskanin 2021-07-31 kl. 00:13.
Citera
2021-07-31, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Försäkringskassan har ett antal tjänstemän som sitter och kollar folks uppgifter. Bidragsbedrägerierna finns i system där man kan fuska. Inför man inkomstrelaterade barnbidrag kan det fuskas där.

Det kan ju lämpligen samma tjänstemän kolla då, den summa man angett gäller ju för alla bidrag/ersättningar, så blir ju inte ens något extrajobb.

Som sagt, systemet finns redan för att anpassa bidrag/ersättningar kopplat till inkomst.
Citera
2021-07-31, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dianthus
Det är aldrig meningslöst att spara, ett litet sparande är bättre än ingenting alls, tycker jag.

Sen får man inte glömma att det är bra för individen att få kämpa lite för det man vill ha. Inte få allting serverat.

Nej du har rätt på ett sätt, det är inte meningslöst att spara.
Menar mest att ge sina barn en liten summa kommer inte ge någon större effekt.
Men klart, alltid något.
Citera
2021-07-31, 01:18
Medlem
Gothenburgers avatar
Spara pengar till dina barn som kommer tjäna 17% mer under sin livstid än vad du själv kommer att göra....
Citera
2021-07-31, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiteLedsen1991
Ja, det har gått alldeles för långt när föräldrar nästan, i tystnad, förväntas spara ihop till en saftig kontantinsats till de små liven. Antagligen är detta vanligare bland stadsråttorna som är livrädda för att barnen ska hamna i någon skitig förort om de inte kan köpa bostad. Ute på landet och i mindre städer hör jag sällan om nyblivna vuxna med en gigantisk fond att spendera.

Nåja, vissa kommer ju alltid passera genom livet på räkmacka, så egentligen är det väl kudos till de som lyckas spara så mycket. Ska man promt spara flera hundratusen till barnen så hade jag, personligen, hållit i pengarna tills de är vuxna på riktigt och kanske ska köpa hus till familjen eller liknande - hade verkligen inte uppmuntrat till köp av bostadsrätt eller liknande precis efter gymnasieåren. Men sån är jag.

Jo, så är det. Skulle inte förvåna mig om dessa människor också röstar på sjuklövern för ökad invandring, de väljer istället att satsa på sin egen familj helt egoistiskt istället för att lösa de djupare problemen i samhället som uppstått framförallt pga sossarna men också Reinfeldt. Hade vi levt i ett samhälle som på 70-talet så hade inte föräldrar behövt spara ihop 500k i insats. På den tiden köpte man hus för att bo i, inte för att spekulera som idag. Globalismen är det största hotet mot svensken.
Citera
2021-07-31, 09:48
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Spara pengar till dina barn som kommer tjäna 17% mer under sin livstid än vad du själv kommer att göra....

Om alla i generationsledet gör det så blir det ju effektivt en transferering ifrån mitten av vuxenlivet till början där dom är mer värdefulla.
Citera
2021-07-31, 09:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Det kan ju lämpligen samma tjänstemän kolla då, den summa man angett gäller ju för alla bidrag/ersättningar, så blir ju inte ens något extrajobb.

Som sagt, systemet finns redan för att anpassa bidrag/ersättningar kopplat till inkomst.
Incitamentet att fuska ökar när fler bidrag blir inkomstrelaterade. Du får öka på antalet tjänstemän som ska kolla = dyrare.
Citera
2021-07-31, 10:37
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Till Er andra - mina föräldrar lärde mig inget om aktier o fonder
men Kunde Dom Själva Något om dessa dåå.

Ekonomi är minst lika viktigt som musik o historia - jasså om man har tillräckligt många
miljoner kan man vara värdelös o oduglig på allt o ändå klara sig bra (är inte röde hotellägaren
som ärvt allt ett bra exempel).

MEN VI SKALL INTE UTBILDA BARNEN I EKONOMI O PENGAHANTERING I SKOLORNA

Hur kommer samhället att se ut då - det blir väldigt få spenderakrobater - väldigt lite köps nytt
över disk - krogar o fikaställen går under - hotell likaså (alla reser inte på räkning)

Fundera över hur mycket företagsamhet Lyxfälle-folket hållit under armarna ink deras anställda
som skulle förlorat jobben.

Fladderfarfar - var glad att det är som det är så att dina ungar kan bjuda över andra sen-
med den ekonomiutbildning du förordar skulle de ofta bli överbjudna

Nobelt att vara slösaktig och fattig, är det verkligen vad du säger här???
Citera
2021-07-31, 10:40
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Det är inte det jag menar eftersom du har fel. Alla kan inte spara . Så illa är det.

Då ska man kanske inte skaffa barn. En stabil ekonomi och inkomst borde väl ändå vara prio ett?

Sedan så kan ju givetvis oförutsedda saker hända på vägen, det är därför man har en ordentlig buffert.

Om man är någorlunda smart alltså.
Citera
2021-07-31, 10:43
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Den dagen jag skaffar barn så kommer jag att vara miljonär. Bortsett från dig så kommer jag inte att skaffa barn i ren och skär egoism för att överhuvudtaget känna att jag har uppnått i livet.

Uppnå dom flesta saker jag velat är redan avklarat, barnen är en välkommen bonus.

Skaffa inga barn om du inte har råd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in