2021-07-31, 10:49
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Spara pengar till dina barn som kommer tjäna 17% mer under sin livstid än vad du själv kommer att göra....

Nu är det ju en bra start som jag och dom flesta här tänker sig, med körkort, bil och boende som första prio.

Sedan så ska dom vara självgående.
Citera
2021-07-31, 11:01
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Jo, så är det. Skulle inte förvåna mig om dessa människor också röstar på sjuklövern för ökad invandring, de väljer istället att satsa på sin egen familj helt egoistiskt istället för att lösa de djupare problemen i samhället som uppstått framförallt pga sossarna men också Reinfeldt. Hade vi levt i ett samhälle som på 70-talet så hade inte föräldrar behövt spara ihop 500k i insats. På den tiden köpte man hus för att bo i, inte för att spekulera som idag. Globalismen är det största hotet mot svensken.

Det drar sig onekligen närmare det amerikanska upplägget där every man for himself gäller.

Det gamla trygga folkhemmet är historia.

Adapt or die.

Mina barn ska inte växa upp i något ghetto!
Citera
2021-07-31, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IloveUhonungskanin
Jag har ett rätt knegande yrke.

Jag betalar kopiösa mängder i moms, elskatt, löneskatt, kapitalskatt, fastighetsavgift, fordonsskatt och punktskatter, drivmedelsskatt osv. Lik förbannat är vägarna i Sverige som ett jävla uland. Pengarna går till latmaskar, professorer och skolor som inte behövs, meningslösa myndigheter kommunfittor med oklara arbetsuppgifter och hela jävla sosseriet.

Jag har sjukvård på jobbet men betalar ändå 4500 kr i månaden för något jag inte använder. Trots att jag dessutom har egen försäkring. Fy fan.

Självklart är jag inte med i facket. I mitt yrke är det brist så man förhandlar själv. Facket är dessutom frivilligt och bra idé. Det är ingen skatt klart man ska få organisera sig. Ställ för höga krav och folk måste avskedas eller firman kollar.

Så varje månad betalar jag 30 000 kronor i för att köra på vägar och att kommunen bygger, städar gator och parker. Jag har kört på riktigt fina avgiftsbelagda vägar i utlandet. Det kostar inte trettio tusen spänn!

Jag skulle kunna ha en egen anställd om jag fick behålla mina pengar som skulle kunna städa och bygga parker, vägar.

Vad var din poäng?

Sänk skatten och slakta bidrag för helvete!

Jag håller med om mycket, våra skattepengar går till mycket skit som meningslösa föikhögskolor och andra vuxendagis, meningslösa konstinköp till kommuner, miljarder till Samhall som konkurrerar ut vanliga företag, instegsjobb, nystartsjobb osv. där skattepengar betalar minst 50% av lönen. Pissråttor de där sossarna.
Citera
2021-07-31, 11:13
Medlem
1000 kr mån per barn i en kapitalförsäkring som står i mitt namn, men med dem som förmånstagare, så kan vi föräldrar avgöra när de får pengarna (utifall vi ser att de blir små slösor) 30% upp redan.
Citera
2021-07-31, 11:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Den dagen jag skaffar barn så kommer jag att vara miljonär. Bortsett från dig så kommer jag inte att skaffa barn i ren och skär egoism för att överhuvudtaget känna att jag har uppnått i livet.
Men är du inte ens miljonär än?
Du kommer nog aldrig uppnå att bli en medelmåtta ens.
Så det blir nog inga barn.
Citera
2021-07-31, 11:50
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngvarKamphund
Är det smart att spara åt sina barn?

Det beror ju lite på vem du frågar...

Många föräldrar vill ge sina barn den bästa möjliga start i livet. Ett startkapital tillsammans med ett sunt ekonomiskt tänk och utbildning är en optimal kombination.

Medans andra här som inte fick ett skit av sina föräldrar kör det konceptet med sina barn.
Senast redigerad av FladderFarfar 2021-07-31 kl. 12:06.
Citera
2021-07-31, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Incitamentet att fuska ökar när fler bidrag blir inkomstrelaterade. Du får öka på antalet tjänstemän som ska kolla = dyrare.

Å andra sidan kanske man sparar in nån miljard på att sänka totalkostnaden för barnbidrag, det räcker till några tjänstemän extra, och som bonus kanske man sätter dit fler som fuskar med övriga grejer
Citera
2021-07-31, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Medans andra här som inte fick ett skit av sina föräldrar kör det konceptet med sina barn.

Jag fick inte ett skit av mina föräldrar och vad som är ännu värre är att mina föräldrar inte kunde hantera pengar och därför kunde de inte förklara för mig hur det fungerar heller. Jag gick ut i vuxenlivet och levde i flera år på viset att lönen räckte till 24-26:e varje månad sen kom lönen 27:e igen. Det här trodde jag var normalt och gjorde inte mycket åt det. Jag började spara pengar på bankkonto efter ett par år.

Men det är inte förrän nu när jag är över 30 år som jag på riktigt börjat intressera mig för ekonomi och framförallt insett att pengar självdör på bankkontot på lång sikt. Jag hade önskat att mina föräldrar förstod ekonomi och förklarade för mig hur viktigt det är med investeringar redan när jag flyttade hemifrån.

Min dotter är nu 7 år, jag investerar regelbundet åt henne och när hon får pengar i t.ex födelsedagspresent av farmor så investerar jag dom åt henne, vi köpte t.ex disney åt henne förra gången hon fyllde år. Förklarade för henne att hon äger en pytteliten del av bolaget som gör hennes favoritfilmer men hon tycker inte det är lika fränt som jag gör, än?

Jag snurra iväg rejält här nu men min poäng är att bara för att man själv fick värdelösa förutsättningar av sina föräldrar (ekonomiska förutsättningar) så behöver det inte gå i arv till sina barn. Sen är kunskapen om pengar enormt mycket mer värd än en klumpsumma när man fyller 18, kan man få båda är det givetvis guld.
Citera
2021-07-31, 13:36
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatespawn
Jag fick inte ett skit av mina föräldrar och vad som är ännu värre är att mina föräldrar inte kunde hantera pengar och därför kunde de inte förklara för mig hur det fungerar heller. Jag gick ut i vuxenlivet och levde i flera år på viset att lönen räckte till 24-26:e varje månad sen kom lönen 27:e igen. Det här trodde jag var normalt och gjorde inte mycket åt det. Jag började spara pengar på bankkonto efter ett par år.

Men det är inte förrän nu när jag är över 30 år som jag på riktigt börjat intressera mig för ekonomi och framförallt insett att pengar självdör på bankkontot på lång sikt. Jag hade önskat att mina föräldrar förstod ekonomi och förklarade för mig hur viktigt det är med investeringar redan när jag flyttade hemifrån.

Min dotter är nu 7 år, jag investerar regelbundet åt henne och när hon får pengar i t.ex födelsedagspresent av farmor så investerar jag dom åt henne, vi köpte t.ex disney åt henne förra gången hon fyllde år. Förklarade för henne att hon äger en pytteliten del av bolaget som gör hennes favoritfilmer men hon tycker inte det är lika fränt som jag gör, än?

Jag snurra iväg rejält här nu men min poäng är att bara för att man själv fick värdelösa förutsättningar av sina föräldrar (ekonomiska förutsättningar) så behöver det inte gå i arv till sina barn. Sen är kunskapen om pengar enormt mycket mer värd än en klumpsumma när man fyller 18, kan man få båda är det givetvis guld.

Klockrent exempel på det jag pratar om, och varför jag startade tråden!

Och riktigt stark av dig att ändra på trenden, om inte för dig själv, utan för dina barns skull.

Snyggt.
Citera
2021-07-31, 13:49
Medlem
Egentligen tycker jag att det rimligaste vore att inte spara ett skit till barnen, så att de lär sig att allt man vill ha här i livet måste man jobba/spara själv till. Men eftersom de flesta andra sparar till sina barn vill man ju inte ge dem en komparativ nackdel vid starten av sitt vuxenliv. Om/när jag får barn kommer jag därför spara barnbidraget som jag inte ser något ekonomiskt behov av, dvs. 1250 kr/mån i dagens läge.
Citera
2021-07-31, 13:51
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Egentligen tycker jag att det rimligaste vore att inte spara ett skit till barnen, så att de lär sig att allt man vill ha här i livet måste man jobba/spara själv till. Men eftersom de flesta andra sparar till sina barn vill man ju inte ge dem en komparativ nackdel vid starten av sitt vuxenliv. Om/när jag får barn kommer jag därför spara barnbidraget som jag inte ser något ekonomiskt behov av, dvs. 1250 kr/mån i dagens läge.

Dom allra flesta här verkar göra så, inklusive jag själv.

Pluss lite extra som släkten ger dom i presenter osv...
Citera
2021-07-31, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Det drar sig onekligen närmare det amerikanska upplägget där every man for himself gäller.

Det gamla trygga folkhemmet är historia.

Adapt or die.

Mina barn ska inte växa upp i något ghetto!

Synd då att dom växer upp i sverige!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in