Citat:
Ursprungligen postat av
FladderFarfar
Medans andra här som inte fick ett skit av sina föräldrar kör det konceptet med sina barn.
Jag fick inte ett skit av mina föräldrar och vad som är ännu värre är att mina föräldrar inte kunde hantera pengar och därför kunde de inte förklara för mig hur det fungerar heller. Jag gick ut i vuxenlivet och levde i flera år på viset att lönen räckte till 24-26:e varje månad sen kom lönen 27:e igen. Det här trodde jag var normalt och gjorde inte mycket åt det. Jag började spara pengar på bankkonto efter ett par år.
Men det är inte förrän nu när jag är över 30 år som jag på riktigt börjat intressera mig för ekonomi och framförallt insett att pengar självdör på bankkontot på lång sikt. Jag hade önskat att mina föräldrar förstod ekonomi och förklarade för mig hur viktigt det är med investeringar redan när jag flyttade hemifrån.
Min dotter är nu 7 år, jag investerar regelbundet åt henne och när hon får pengar i t.ex födelsedagspresent av farmor så investerar jag dom åt henne, vi köpte t.ex disney åt henne förra gången hon fyllde år. Förklarade för henne att hon äger en pytteliten del av bolaget som gör hennes favoritfilmer men hon tycker inte det är lika fränt som jag gör, än?
Jag snurra iväg rejält här nu men min poäng är att bara för att man själv fick värdelösa förutsättningar av sina föräldrar (ekonomiska förutsättningar) så behöver det inte gå i arv till sina barn. Sen är kunskapen om pengar enormt mycket mer värd än en klumpsumma när man fyller 18, kan man få båda är det givetvis guld.