2021-07-29, 19:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Nu är jag pensionär och har bara en usel pension, ca 12000kr/mån. När jag jobbare fanns inte en chans att spara flera tusen till barnen, de har fått klara sig själva i vuxen ålder. PÅ den tiden hade ingen såna pengar över.
Så är det, allt har blivit billigare och klyftorna har ökat.
De som har ordnad ekonomi får mycket pengar över numera.
Citera
2021-07-29, 19:44
Medlem
Dawkinseans avatar
Hur tusan ligger denna tråd i topp flera dagar i rad?
Citera
2021-07-29, 20:00
Medlem
5 lax i månaden på ISK i 6 år till.
Citera
2021-07-29, 20:27
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PulverBrax
Är dina barn tvillingar? Noterar att du skriver barnens konton i plural. Om inte hur mitigerar du för utbetalningsår och skillnad i värde?

Ser att det gäller flera här inne, mitt tips är att spara i ETT barn konto annars kommer det bli stor skillnad vad gäller värde när bostad ska bostad ska köpas åt Petter född 2015 och Eva född 2021.

Givetvis kan barnen även ha sina egna konton för att lägga in 500 lappen från farmor samt skapa intresse för ekonomi men håll den biten separat.

Båda våra barn har varsitt fondkonto, men givetvis så har den äldre drygt ett års försprång.

Det syns självklart lite grann i summan, men ingenting som inte jämnar ut sig i längden. Om inte annat så får jag väl skjuta till lite till våran yngre...
Citera
2021-07-29, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Att få vardagsekonomin att gå ihop och samtidigt spara pengar till barnen kan vara svårt.

Ändå lägger åtta av tio småbarnsföräldrar undan en summa varje månad.

Hur mycket man sparar skiljer sig enormt, visar en ny undersökning från Fundler.

Jag tycker att det som sticker ut är att så många svarat att de inte sparar någonting till sina barn. Det är viktigt att börja spara pengar för deras framtid, och därför viktigt att prata om, säger Jacob Liebermann, rådgivningschef Fundler.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/X6eGwb/sa-mycket-sparar-smabarnsforaldrar-till-sina-barn

Hur mycket lägger ni flashbackare undan till era barn, och kanske ännu viktigare, pratar ni ekonomi med era små?

Är det skolans jobb att lära dom sånt?

Är det viktigt att ge dom en bra ekonomisk start i livet eller tänker ni att "jag fick inte en spänn" så varför ska dom få det?

Hur gör ni?

0 kommer jag spara åt dem.
Det är inte viktigt att ge dem en gratis start i livet. Snarare oviktigt.
Citera
2021-07-29, 20:31
Medlem
Sparar 5000:- till alla mina tre barn i månaden. Räknar med en ränta på 10 procent/år. Jag är grym på förhandla med banken.

Är jag värst av alla hittills?
Citera
2021-07-29, 20:34
Medlem
Felpost
Senast redigerad av kungen_84 2021-07-29 kl. 20:40.
Citera
2021-07-29, 20:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
0 kommer jag spara åt dem.
Det är inte viktigt att ge dem en gratis start i livet. Snarare oviktigt.
Så säger alla som inte fick nåt av sina föräldrar. Av nån outgrundlig anledning så vill de att deras egna barn ska få det lika som de själva haft.
Borde vara tvärtom.
Citera
2021-07-29, 20:40
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dawkinsean

Många föräldrar som är ekonomiskt intresserade och vill ge sina barn en bra start i livet.

Inte bara vad gäller pengar utan också hur man ska tänka, få dom att räcka och kanske till och med att öka i värde.

Aktier, fonder, etc...
Citera
2021-07-29, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dawkinsean
För att detta är en skryttråd, samt att många får samvetskval då man inte har råd/kan spara pengar till sina barn och ge dem en optimal start (ger klick och läsningar). Därför ligger den höst upp.
En riktig skräptråd om du frågar mig.
Citera
2021-07-29, 20:49
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Så säger alla som inte fick nåt av sina föräldrar. Av nån outgrundlig anledning så vill de att deras egna barn ska få det lika som de själva haft.
Borde vara tvärtom.

Det finns många bra exempel på sånt tänkande här i tråden.

Jag kan inte fatta att om ens föräldrar var snåla och gnidna apor utan ekonomiskt tänkande, varför man ska upprepa ett sådant beteende mot sina egna barn??

Lite som det gamla bondesamhället när att jobba och slita ihjäl sig och ändå måste vända på varje krona var något att eftersträva och vara stolt över!!
Citera
2021-07-29, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Att få vardagsekonomin att gå ihop och samtidigt spara pengar till barnen kan vara svårt.

Ändå lägger åtta av tio småbarnsföräldrar undan en summa varje månad.

Hur mycket man sparar skiljer sig enormt, visar en ny undersökning från Fundler.

Jag tycker att det som sticker ut är att så många svarat att de inte sparar någonting till sina barn. Det är viktigt att börja spara pengar för deras framtid, och därför viktigt att prata om, säger Jacob Liebermann, rådgivningschef Fundler.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/X6eGwb/sa-mycket-sparar-smabarnsforaldrar-till-sina-barn

Hur mycket lägger ni flashbackare undan till era barn, och kanske ännu viktigare, pratar ni ekonomi med era små?

Är det skolans jobb att lära dom sånt?

Är det viktigt att ge dom en bra ekonomisk start i livet eller tänker ni att "jag fick inte en spänn" så varför ska dom få det?

Hur gör ni?
500kr isk/barn/månad. Klumpsummor ibland.

Men har en fråga angående artikeln.
Hur är 14% ”de flesta”?
De skriver att ”de flesta, 14%, sparar mellan 1000-2000”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in