2021-07-30, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Vad är fördelen med att spara åt sina barn? Ifall man går i personlig konkurs och blir utmätt så kan inte pengarna på barnens konto röras? Skulle isf vara en sådan orsak.

Annars är det bättre förvalta familjens pengar själv och sedan finnas där som stöd när det är dags för vuxenlivet. Har de blivit vettiga unga vuxna ger man dem extra fördelar i livet med hjälp osv. Men att ha ett konto som de känner till och pengar de trånar efter. Löjligt.

Bättre försöka bygga så stor förmögenhet som möjligt till familjen och själva leva och sedan se vad man har för möjligheter vid arv när det börjar bli dags att slå ihop kofferten.

Har de blivit vettiga unga kan man ge dem större summor pengar redan när de är rätt unga
(om man har råd)

Blir de aldrig vettiga skall de aldrig få mer en 10-20,000 per år att disponera - de skall förstöra
sina egna intjänade pengar istället
Citera
2021-07-30, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Nu är jag pensionär och har bara en usel pension, ca 12000kr/mån. När jag jobbare fanns inte en chans att spara flera tusen till barnen, de har fått klara sig själva i vuxen ålder. PÅ den tiden hade ingen såna pengar över.

Du gav inte finans- o sparande En Kvart Om Dagen så du kunnat bli rik
Citera
2021-07-30, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RubyTuesday
Låter som att de flesta (som är intresserade av att prata om det) numera sparar barnbidraget +- ett par hundra.

När man jämför med vad man själv fått från sina föräldrar får man får ha i bakhuvet att vi 80-90-talister växte upp i en tid då räntorna inte sällan låg runt 10-12% vilket antagligen begränsade de flesta i vår föräldrageneration i deras sparmöjligheter, och många av oss fick inte 500k med oss.

Samtidigt har medvetenheten om behovet av ett (köpt) boende och prisutvecklingen på dessa gjort att många som har möjlighet (delvis pga låga räntor) numera sparar ihop ordentliga förmögenheter till våra avkommor, även från inte alltför höga inkomster.

Fel - normalt 3-4% in o 7-8.5% ut
Citera
2021-07-30, 08:11
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Håller med dig.. förlegat och borde behovsprövas! Tror inte att tanken med det när det infördes var att det skulle sättas in på ett sparande?

De som har möjlighet att göra det hade klarat sig lika bra utan det bidraget!

Missunnar inga barn en bra uppväxt eller en bra start i livet ekonomiskt men det stör mig när de som får det är de som hade fått det ändå!

För många är barnbidraget det som gör att ekonomin går runt och att sätta av det i ett sparande finns inte på kartan?

Jag är själv "gammal", har inga egna barn och kommer från just en sån bakgrund vad gäller barnbidraget. Det sticker i ögat att nån tar emot ett bidrag som de inte behöver!
Vi lägger undan barnbidragen till våra 3 barn och det gör vi genom att snåla in på annat.
Varför ska mina barn bli av med barnbidraget för att jag väljer att unna mig mindre medans andra barnfamiljer spenderar pengar till höger och vänster som fulla sjöman som precis kommit i land?
Jag tar med mig matlåda varenda dag till jobbet. Vissa kollegor handlar både frukost och dricka på tex pressbyrån för att sen luncha ute, vad kostar det i månaden?
Och dom sparar garanterat inte barnbidraget då dom klagar på att dom inte har några pengar innan den 25.
Jag träffade en kollega på bolaget som har två barn.
Han tjänar bra men har inte en spänn kvar innan löning, jag har till och med fått ryka ut och låna honom pengar.
Han hade köpt två flaskor bubbel för närmare tusen spänn STYCK till fredagsmyset.
Jag kan garantera dig att han försvarar in i döden att dom inte klarar sig utan barnbidragen.
Senast redigerad av NuLugnarDuNerDig 2021-07-30 kl. 08:32.
Citera
2021-07-30, 08:42
Medlem
Kragoms avatar
Den stora rikedomen för barn som växer upp på lantgårdar är att både mark och byggnader redan finns. När barna blir vuxna är det vi som flyttar och dom tar vid. Möjligen låter dom oss bo kvar på undantaget.

Utöver detta sparas naturligtvis en slant per månad, men då inget som nödvändigtvis behöver finansiera bostadsköp.

Som det var förr, sunt och bra.
Citera
2021-07-30, 08:56
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Att få vardagsekonomin att gå ihop och samtidigt spara pengar till barnen kan vara svårt.

Ändå lägger åtta av tio småbarnsföräldrar undan en summa varje månad.

Hur mycket man sparar skiljer sig enormt, visar en ny undersökning från Fundler.

Jag tycker att det som sticker ut är att så många svarat att de inte sparar någonting till sina barn. Det är viktigt att börja spara pengar för deras framtid, och därför viktigt att prata om, säger Jacob Liebermann, rådgivningschef Fundler.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/X6eGwb/sa-mycket-sparar-smabarnsforaldrar-till-sina-barn

Hur mycket lägger ni flashbackare undan till era barn, och kanske ännu viktigare, pratar ni ekonomi med era små?

Är det skolans jobb att lära dom sånt?

Är det viktigt att ge dom en bra ekonomisk start i livet eller tänker ni att "jag fick inte en spänn" så varför ska dom få det?

Hur gör ni?
Man lägger inte undan på deras konton för då försvinner det kanske snabbt.

Det är viktigt att lära barnen att pengar kommer till genom jobb primärt.

Det lustiga är väl att detta sparande kan se så olika ut. En del föräldrar känner att de misslyckats om de inte kan köpa en lägenhet till sina barn när de är 20. Var pengarna från detta kom undrar man ju verkligen över men så är vi ju rejält belånade i Sverige också.
Citera
2021-07-30, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
1000 spänn varje månad går på deras respektive ISK konto. Ingen förmögenhet direkt men jag hoppas de uppskattar det när det är dags att flytta hemifrån.

Har inte skicket som alla bortskämda generationer ungdomar idag befinner sig i bevisat tydligt att det är en urusel idé att skämma bort dem med fina sparkonton som de ändå bara kommer slösa bort?

Förstår att banker mfl vill att vi ska lägga undan pengar till nästa generation bortskämda svenskar så de kan ta det ifrån dem.

Hör och lyssna gott folk. Svenska barn tjänar inte ett skit på att vi klemar bort dem med fina sparkonton. De tar snarare skada. I dagens Sverige sitter vi med facit på det.
Citera
2021-07-30, 09:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av StrenghtCoach
Fick du sladdisen med en ny kvinna eller gick du tillbaka till samma kvinna? Hur kommer det sig att ni skilde er (ursäkta om jag ställer för privata frågor)?
Sladdis med ny partner (man, jag är kvinna ). Skilde mig från xet för att vi inte gick ihop längre.
Citera
2021-07-30, 09:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LagetBak
Ni som sparar, sparade era föräldrar till er? Vad använde ni de sparade pengarna till? Insats till bostad känns som det mest vettiga? Jag känner mig extremt bortskämd som mina föräldrar sparade till mig och tänker att jag borde spara lika mycket till mina barn men samtidigt vill jag inte att dom ska bli lika bortskämda och ekonomiskt oansvariga som jag.
Nej, mina föräldrar hade inte den möjligheten med 4 barn och låga löner. Men de var oerhört ekonomiska o sparsamma (men generösa på födelsedagar o jul) så jag lärde mig sparsamhet. Egentligen viktigare än att få pengar. Jag har både lärt mina barn sparsamhet och sparat pengar åt dem. Tycker de hanterar pengar mycket bra. Dock fick de inte ut sitt sparkapital från mig förrän de skulle köpa bostad. Skulle aldrig ge en 18-åring eller för den delen en 25-åring 100000 att förvalta. Mina barn fick sina pengar när kontantinsats på BR skulle betalas.
Citera
2021-07-30, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Vi lägger undan barnbidragen till våra 3 barn och det gör vi genom att snåla in på annat.
Varför ska mina barn bli av med barnbidraget för att jag väljer att unna mig mindre medans andra barnfamiljer spenderar pengar till höger och vänster som fulla sjöman som precis kommit i land?
Jag tar med mig matlåda varenda dag till jobbet. Vissa kollegor handlar både frukost och dricka på tex pressbyrån för att sen luncha ute, vad kostar det i månaden?
Och dom sparar garanterat inte barnbidraget då dom klagar på att dom inte har några pengar innan den 25.
Jag träffade en kollega på bolaget som har två barn.
Han tjänar bra men har inte en spänn kvar innan löning, jag har till och med fått ryka ut och låna honom pengar.
Han hade köpt två flaskor bubbel för närmare tusen spänn STYCK till fredagsmyset.
Jag kan garantera dig att han försvarar in i döden att dom inte klarar sig utan barnbidragen.

Fast barnbidraget är ju inte tänkt när det infördes att det är barnets att ta ut hela summan när det blir 18, utan för att täcka de ökade levnadskostnader för föräldrarna som det innebär att ha barn.

Sen är det naturligtvis upp till var och en hur mycket man vill spara såklart, men det är lite märklig formulering att barnen blir av med barnbidraget om de inte får ut en kvarts mille när de är 18 (plus ev ränta)
Citera
2021-07-30, 09:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av naturochkultur
Mina föräldrar sparade inte en krona till mig, jag fick extrajobba på matbutik under gymnasiet för att få pengar till att äta ute och köpa märkeskläder. Jag har lärt mig värdet av pengar , har legat på noll på kontot flera gånger under min vuxna tid. Nu är jag utbildad civilingenjör och sparar en väsentlig del av min lön varje månad. Mina kompisar är också civilingenjörer, men har alltid haft pengar. De slösar pengar till höger och vänster på enligt mig onödiga saker, det verkar som att de inte värderar pengar på samma sätt som mig och vet inte vad det innebär att vara fattig.

Kan någon motivera varför jag ska spara pengar till mina barn, varför ska jag inte låta de gå samma 'skola' som mig vilket lärde mig självständighet och att man måste jobba för att få pengar att spendera?
Att få hjälp till en bostad (kontantinsats) är guld värt när reglerna säger att man ska lägga 15% kontant. När jag köpte bostad första gången (början av 90-talet) fick man låna 100%. Hade jag varit tvungen att lägga 15% kontant vet jag inte hur jag skulle ha köpt en bostad.

Ofta sammanfaller många stora utgifter när man är ung. Köp av första bostad, barnen kommer, studielån ska betalas osv. Skönt att få hjälp att komma igång. Men jag skulle aldrig ge en klumpsumma till en ung person, bättre att ha sparandet i sitt eget namn o ge pengarna till ett ändamål man själv godkänner. Eftersom sparandet till barnen har skapats av mig, genom att jag har avstått egen konsumtion, så tar jag mig rätten att avgöra vad dessa pengar ska gå till. Så vill de partyresa, festa, köpa dyra kläder - då får de bekosta det själva. Utbildning, bostad o utlandsresor med mening (typ backpacka i månader o likn) får de ta ur mitt/deras sparkonto.
Citera
2021-07-30, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Varför tycker du att det är en skryttråd?

Luktar dåligt samvete lång väg!

Gissar att du antingen inte har egna barn, eller också inte har möjlighet (viljan) att lägga undan pengar åt dom?
Har snart tre barn och sparar 500:-/ till dom från födseln. Bara för att jag tycker tråden är en skittråd innebär det inte att jag har dåligt samvete.
Så din känsla är helt fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in