2021-07-30, 10:14
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Fast barnbidraget är ju inte tänkt när det infördes att det är barnets att ta ut hela summan när det blir 18, utan för att täcka de ökade levnadskostnader för föräldrarna som det innebär att ha barn.

Sen är det naturligtvis upp till var och en hur mycket man vill spara såklart, men det är lite märklig formulering att barnen blir av med barnbidraget om de inte får ut en kvarts mille när de är 18 (plus ev ränta)
Det är mycket som har förändrats sen barnbidraget infördes. Hur ska barnen tex kunna flytta hemifrån utan en kontantinsats i framtiden?
Det är inte som att jag lägger undan barnbidragen och snålar in på annat för att jag ska spela duktig eller att jag tycker att det är kul.
Men om vi istället spenderar barnbidragen och sparar motsvarande summa ifrån lönen istället, då är det helt ok?
Senast redigerad av NuLugnarDuNerDig 2021-07-30 kl. 10:22.
Citera
2021-07-30, 10:17
Medlem
fittknullares avatar
Lägger undan mellan 3-4000 till ungens fond eftersom jag har rörlig inkomst.
Citera
2021-07-30, 10:36
Medlem
Vi har lagt undan 2000kr i månaden sedan barnet föddes, på ett ISK. Min fru ansåg trots våran sammanlagda årsinkomst på +1 miljon att barnet inte skulle få mer än 500kr i månaden för att hon inte skulle bli bortskämd. I helvete heller att vi skulle spendera dessa 1500 på extra skit utan dom hamnade tillslut på dotterns sparande.

Jag tror snarare att skulle min dotter få pengar till en kontantinsatt och lite fickpengar så skulle det uppmuntra henne till fortsatta studier och slippa extrajobb på kvällar och helger.
Citera
2021-07-30, 10:50
Medlem
Satte undan 17000:- på index per skalle 17&19, från födsel för så kul tyckte jag det var att bli med barn. Tillgångarna då var ca 600000:-. Har investerat med min tid sen dess och det kostar väl minst typ 20000:-/mån och tänker fortsätta med det några år till. Barnbidragen går precis som det är tänkt med bidrag, till omkostnader. Märkligt att folk vill spela så stor roll i sina barns öden med överdrivet med pengar så fort de fyller 18, som om de inte skulle klara sig själv. Tråkigt.
Citera
2021-07-30, 11:35
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Man lägger inte undan på deras konton för då försvinner det kanske snabbt.

Det är viktigt att lära barnen att pengar kommer till genom jobb primärt.

Det lustiga är väl att detta sparande kan se så olika ut. En del föräldrar känner att de misslyckats om de inte kan köpa en lägenhet till sina barn när de är 20. Var pengarna från detta kom undrar man ju verkligen över men så är vi ju rejält belånade i Sverige också.

Man kan ju se det som en ren säkerhetsåtgärd om man vill.

Att barnen har råd att flytta till ett finare område när det är dags...

Så slipper dom bo bland socialfall, knarkare och somalier.

Win, win liksom.
Senast redigerad av FladderFarfar 2021-07-30 kl. 11:43.
Citera
2021-07-30, 11:37
Medlem
Stoppables avatar
400 kr per barn och månad.
Allt dom får på födelsedagar etc går in på kontona som jag förvaltar åt dom.
Blir i slutändan runt 250.000 kr för vardera när dom fyllt 18.

När dom fyller 18 och flyttar hemifrån så kommer dom få ta del av en månadsinsättning på ca 10.000 kr för att hjälpa till med hyra och diverse utgifter.
Jobbar dom inte, får dom ingen månadsinsättning.
Dom kommer absolut inte få hela summan på en gång.

Jag går ofta igenom ekonomidiskussioner och värde av pengar osv med dom för att dom ska få en basic förståelse för ekonomi.
Alla barn är under 10.
Citera
2021-07-30, 11:43
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fisknyllet
Sen barnen föddes har jag lagt undan vars 12 000 kronor till dom i aktier och fonder. Kommer ge dom en skaplig slant när dom är 18.

Jag ut ca 80 000 efter skatt i månaden och min fru tjänar ungefär 45 000 i månaden.

Dom kommer utöver pengarna få varsin bostad i valfritt land men bara om dom sköter sin utbildning.

Du vet om att vi kan läsa din historik, va?
Citera
2021-07-30, 11:57
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strugatski
Visst är det bra att spara ihop en slant men än viktigare är det att vara en god ekonomisk förebild. Vissa tror de gör sina barn en tjänst när de får allt skräp de kan fantisera ihop. Sen en charter på krita och en ny teve på avbetalning!

Man måste lära sina barn att man alltid har begränsningar att förhålla sig till.

Om man kör det konceptet så är man tveklöst en riktig idiot, och snart med i lyxfällan.

Samtidigt så pratas mycket just nu om pressen på föräldrar att barnen ska ha märkeskläder och andra högstatus grejer på skolorna där vi bor.

Det blir kanske lite lättare att förstå att ensamstående får det jobbigt och kanske kör på krita?

Att lägga undan i fonder är väl bara att glömma i sådana fall.
Senast redigerad av FladderFarfar 2021-07-30 kl. 12:30.
Citera
2021-07-30, 12:46
Medlem
Seemves avatar
Jag är inte avundsjuk på de som har massa pengar plötsligt de blir vuxna men jag måste ändå undra lite kring dem ekonomiska curlingen som sker.

Uppfostra ungjävlen till att kunna klara sig själv istället, att vara ungdom och känna på ekonomins allvar skulle jag ändå vela säga är en viktig upplevelse och lägg pengarna på roliga aktiviteter och dylikt under dennes uppväxt istället..
Citera
2021-07-30, 12:46
Medlem
Fisknyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Du vet om att vi kan läsa din historik, va?

Om du tänker på det med att köra taxi så handlade det mer om att skoja till det lite då mina tre favoritfilmer innehåller ordet "taxi" i titeln🙂

Däremot jobbar jag bara 50 procent nu då det mesta av inkomsten ändå kommer från passiva inkomster.
Citera
2021-07-30, 12:57
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seemve
Jag är inte avundsjuk på de som har massa pengar plötsligt de blir vuxna men jag måste ändå undra lite kring dem ekonomiska curlingen som sker.

Uppfostra ungjävlen till att kunna klara sig själv istället, att vara ungdom och känna på ekonomins allvar skulle jag ändå vela säga är en viktig upplevelse och lägg pengarna på roliga aktiviteter och dylikt under dennes uppväxt istället..

Varför måste det ena utesluta det andra?

Vi lär våra barn ekonomins A,B,C... Samtidigt som vi reser utomlands, köper grejer och har kul hemmavid.

Båda barnen har dessutom tävlat inom sina respektive sporter i flera år nu... Sånt måste få kosta pengar.
Citera
2021-07-30, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Varför måste det ena utesluta det andra?

Vi lär våra barn ekonomins A,B,C... Samtidigt som vi reser utomlands, köper grejer och har kul hemmavid.

Båda barnen har dessutom tävlat inom sina respektive sporter i flera år nu... Sånt måste få kosta pengar.

Jaja dina ungar blir ändå medelmåttor som springer vurpor i hamsterhjulet vid vuxen ålder. Hur känns det egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in